Citat:
Ursprungligen postat av
hanochintejag
I Vingklippt ängel beskrivs en våldtäkt, förövaren kallas Äcklet. Han var någon sorts pojkvänsliknande figur som verkade förse B med knark. Efter en överdos gick hon dit för att göra slut. Det var då han våldtog henne och ristade in sin initial på hennes mage.
Tidigare i tråden (kollas crazymans inlägg) har han bla skrivit att han fortfarande minns bokstaven som var ristad på hennes mage i 15-årsåldern (vilket tidsmässigt stämmer med uppgifterna från Vingklippt). Det som whatifgodseesyou verkar överensstämma med både crazymans och Bernys egen version från Vingklippt Ängel. I bernys dagboksinlägg från tiden runt Vingklippt och även efter boksläppet så återkommer hon flera gånger till de obehagliga minnena om våldtäkten och Äcklet.
Det vara bara det jag menade med att alla verkar vara överens om detta. Det är först i och med Känn pulsen slå som folk verkar ha olika "uppfattningar" eller vad man nu ska kalla det, om Bernys historia med övergrepp.
Då är jag helt med. Jag läste första boken för länge sedan, så minns inte alla detaljerna så bra. Men det är mest egentligen för att jag inte läste så noga, skummade mest igenom.
Jag har ägnat de senaste två timmarna att gå tillbaka i tråden och läsa, och helt klart är det något mycket skumt med hennes berättelser om övergrepp. En sak som slår mig är, vilken OTROLIG otur Berny hela tiden har som hamnar i onda människors klor. Det är vårdare som utnyttjar henne, personal på behandlingshem som blir kära i henne och antastar henne, läkare som är förälskade i henne och skriver ut ohämmat med narkotikaklassad medicin, vänner som våldtar/misshandlar henne osv. Och vilken vettig människa som helst förstår att så här har det inte gått till, och därför är det
väldigt relevant att ifrågasätta det som hon nu kastar ur sig om sin familj. Om det skulle finnas någon sanning gömd under alla absurda historier så lär den ju aldrig komma fram, och det är tyvärr hennes eget fel.
Livlig fantasi är ju en utmärkt egenskap hos författare, men att ta med sig denna egenskap in i relationer med människor är kanske mindre bra.