2013-07-24, 22:55
Medlem
William Hainess avatar
Jag är ledsen, men det är just hela attityden att "man får absolut inte vara kritisk mot någon som påstår sig ha blivit sexuellt misshandlad, hur absurd historien än är" som ledde till fall som "Ulf". Någonstans så måste man faktiskt bli något kritisk även om ämnet är känsligt - Berny har ju dessutom kastat omkring sig anklagelser förr när det passat henne.

När jag hör om DID och förträngda minnen som helt plötsligt börjar bubbla upp till ytan så blir jag väldigt misstänksam, speciellt när det kommer från en person som är såpass lättpåverkad som Berny. Vill någon diskutera vidare på fenomenet, så finns det en tråd i psykologiforumet.
Citera
2013-07-24, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag är ledsen, men det är just hela attityden att "man får absolut inte vara kritisk mot någon som påstår sig ha blivit sexuellt misshandlad, hur absurd historien än är" som ledde till fall som "Ulf". Någonstans så måste man faktiskt bli något kritisk även om ämnet är känsligt - Berny har ju dessutom kastat omkring sig anklagelser förr när det passat henne.

När jag hör om DID och förträngda minnen som helt plötsligt börjar bubbla upp till ytan så blir jag väldigt misstänksam, speciellt när det kommer från en person som är såpass lättpåverkad som Berny. Vill någon diskutera vidare på fenomenet, så finns det en tråd i psykologiforumet.

Detta tyckte jag var mycket bra sagt!
Citera
2013-07-24, 23:21
Medlem
Kardnialvokals avatar
Wiliam Haines & Sinfon: Håller helt med er.

Dessutom köpte jag till 100% Bernys berättelse från början eftersom jag alltid utgår från att påstådda våldtäktsoffer talar sanning. Anledningen till att jag ifrågasätter hennes berättelse är för att den blivit mer och mer osannolik (och skrämmande lik anklagelserna som haglade på 90-talet om just rituella och religiösa övergrepp som senare visade sig vara falska) samt att folk på olika håll gått ut på Flashback för att hävda att hon faktiskt ljuger. Det ovanpå obskyr hypnosterapi, svårt missbruk och grova psykiska problem. Nej, jag menar inte att man ska misstro någon för att denne är missbrukare eller psyksjuk men i det här fallet tycker jag det ligger närmre till hands att det faktiskt är hittepå än att en hel familj samt deras partners (bl a storebroderns egen fru) och vänner, skulle deltagit i sexuella övergrepp på olika sätt samt försöka mörka det efteråt.
Säger inte att jag inte tror Berny men ja, jag ifrågasätter denna historia och jag tycker inte det är konstigt.
Citera
2013-07-25, 00:09
Medlem
BlotGoths avatar
Började inte det här pratet om Opus Dei efter att hon läst da Vinci koden? (Minns att det stod något om att hon läste den, innan hon gjorde om bloggen)
Citera
2013-07-25, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Ungefär när var detta?

Kommer,som tidigare sagt, inte gå ut med någonting som kan avslöja vem jag är.

Citat:
Ursprungligen postat av Hyperexium
Hon har alltid haft en extremt hög tolerans mot alkohol och jag anser inte att det är något speciellt märkvärdigt med att ta en sup på en vardag om man inte har något vanligt jobb eller inget alls. (kan ju dock vara "smått olämpligt" i vissa andra sammanhang)

Jag tycker verkligen inte att det är ett sunt beteende och det skrämmer mig att du tycker att det är helt okej, för att hon inte har jobb och har hög tolerans. Det är sådana kommentarer, sådan acceptans, som gör att B har lättare för att fortsätta missbruka. Ingen vinner på att försvara ett sådant beteende.
Citera
2013-07-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Äh lägg av, slå inte på stora kränkningstrumman nu. För det första tycker jag inte att påpeka några underliga omständigheter och helt förkasta någons upplevelser är samma sak. Vad jag kan se har de flesta varit försiktiga med att göra just detta, och eventuella "spekulationer" kom ju av att Bernys lillebrors inlägg (som däremot direkt menade att Bernys utsaga inte stämmer) bemöttes.
För det andra är det Berny själv som gjort hela den här grejen till en publik historia, och med all tändvätska hon pytsat på är det inte ett dugg konstigt att folk börjar undra vart elden blir av. Jag har all respekt för offren ni pratar om, de som inte blivit trodda, men den sortens medkänsla kommer jag aldrig att känna för Berny fucking Pålsson - Queen of lies, destroyer of lives. Punkt.

WORD!

Jag och B hade en nära relation. Hon har berättat om ETT sexuellt övergrepp, av någon gammal langare/pojkvän som inte accepterade en situation. That's it. Ingenting under de år jag kände henne handlade om Opus Dei eller hur hennes familj hade rituella övergrepp. Nada. Hon har berättat att hon gått i katolsk skola, att hennes pappa är kantor (dvs INTE diakon som hon påstått. har för mig att man inte kan vara diakon om man är gift) och att nunnorna hade svårt för henne. Jag tror att om någonting likt Opus Dei hade funnits, så hade hon berättat det för mig. Jag vågar tro det.

Har träffat flera ur hennes familj. De har aldrig sagt någonting om Opus Dei eller betett sig som hon framställer dem. Långt långt ifrån. Bernys lillebror är nog bra mycket bättre att sätta sin tillit till när det gäller sanningshalten i dessa historier och jag vågar tro att det är han som skrivit på flashback.

Berny har en tendens att anpassa "sanningen" till vad som passar henne bäst.
Citera
2013-07-25, 00:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Äh lägg av, slå inte på stora kränkningstrumman nu. För det första tycker jag inte att påpeka några underliga omständigheter och helt förkasta någons upplevelser är samma sak. Vad jag kan se har de flesta varit försiktiga med att göra just detta, och eventuella "spekulationer" kom ju av att Bernys lillebrors inlägg (som däremot direkt menade att Bernys utsaga inte stämmer) bemöttes.
För det andra är det Berny själv som gjort hela den här grejen till en publik historia, och med all tändvätska hon pytsat på är det inte ett dugg konstigt att folk börjar undra vart elden blir av. Jag har all respekt för offren ni pratar om, de som inte blivit trodda, men den sortens medkänsla kommer jag aldrig att känna för Berny fucking Pålsson - Queen of lies, destroyer of lives. Punkt.

Sinfon har talat.
Citera
2013-07-25, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Jag och B hade en nära relation. Hon har berättat om ETT sexuellt övergrepp, av någon gammal langare/pojkvän som inte accepterade en situation. That's it. Ingenting under de år jag kände henne handlade om Opus Dei eller hur hennes familj hade rituella övergrepp. Nada. Hon har berättat att hon gått i katolsk skola, att hennes pappa är kantor (dvs INTE diakon som hon påstått. har för mig att man inte kan vara diakon om man är gift) och att nunnorna hade svårt för henne. Jag tror att om någonting likt Opus Dei hade funnits, så hade hon berättat det för mig. Jag vågar tro det.
Alltså, din uppfattning om saker låter ju precis som Berny framställde den i Vingklippt Ängel. Och även om man går tillbaka och läser hennes gamla helgon-inlägg. Där skriver hon om våldtäkten och "Äcklet". Det verkar ju även vara detta som Bernys bror, crazyman, syftar på. I boken skriver hon om initialen förövaren ristade in och detta bekräftade även han i den här tråden. Så "alla" verkar ju vara överens fram till tiden för andra boken. Det är först här som historierna börjar skilja sig åt. Man undrar vad som skedde då (2005-2007? Cirka?) som gör att historierna börjar gå isär.
Citera
2013-07-25, 02:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Alltså, din uppfattning om saker låter ju precis som Berny framställde den i Vingklippt Ängel. Och även om man går tillbaka och läser hennes gamla helgon-inlägg. Där skriver hon om våldtäkten och "Äcklet". Det verkar ju även vara detta som Bernys bror, crazyman, syftar på. I boken skriver hon om initialen förövaren ristade in och detta bekräftade även han i den här tråden. Så "alla" verkar ju vara överens fram till tiden för andra boken. Det är först här som historierna börjar skilja sig åt. Man undrar vad som skedde då (2005-2007? Cirka?) som gör att historierna börjar gå isär.

Det fetstilta, berätta gärna mer, jag minns nämligen inget av det. Vem bekräftade? Crazyman?
Citera
2013-07-25, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Det fetstilta, berätta gärna mer, jag minns nämligen inget av det. Vem bekräftade? Crazyman?
I Vingklippt ängel beskrivs en våldtäkt, förövaren kallas Äcklet. Han var någon sorts pojkvänsliknande figur som verkade förse B med knark. Efter en överdos gick hon dit för att göra slut. Det var då han våldtog henne och ristade in sin initial på hennes mage.

Tidigare i tråden (kollas crazymans inlägg) har han bla skrivit att han fortfarande minns bokstaven som var ristad på hennes mage i 15-årsåldern (vilket tidsmässigt stämmer med uppgifterna från Vingklippt). Det som whatifgodseesyou verkar överensstämma med både crazymans och Bernys egen version från Vingklippt Ängel. I bernys dagboksinlägg från tiden runt Vingklippt och även efter boksläppet så återkommer hon flera gånger till de obehagliga minnena om våldtäkten och Äcklet.

Det vara bara det jag menade med att alla verkar vara överens om detta. Det är först i och med Känn pulsen slå som folk verkar ha olika "uppfattningar" eller vad man nu ska kalla det, om Bernys historia med övergrepp.
Citera
2013-07-25, 02:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
I Vingklippt ängel beskrivs en våldtäkt, förövaren kallas Äcklet. Han var någon sorts pojkvänsliknande figur som verkade förse B med knark. Efter en överdos gick hon dit för att göra slut. Det var då han våldtog henne och ristade in sin initial på hennes mage.

Tidigare i tråden (kollas crazymans inlägg) har han bla skrivit att han fortfarande minns bokstaven som var ristad på hennes mage i 15-årsåldern (vilket tidsmässigt stämmer med uppgifterna från Vingklippt). Det som whatifgodseesyou verkar överensstämma med både crazymans och Bernys egen version från Vingklippt Ängel. I bernys dagboksinlägg från tiden runt Vingklippt och även efter boksläppet så återkommer hon flera gånger till de obehagliga minnena om våldtäkten och Äcklet.

Det vara bara det jag menade med att alla verkar vara överens om detta. Det är först i och med Känn pulsen slå som folk verkar ha olika "uppfattningar" eller vad man nu ska kalla det, om Bernys historia med övergrepp.

Då är jag helt med. Jag läste första boken för länge sedan, så minns inte alla detaljerna så bra. Men det är mest egentligen för att jag inte läste så noga, skummade mest igenom.

Jag har ägnat de senaste två timmarna att gå tillbaka i tråden och läsa, och helt klart är det något mycket skumt med hennes berättelser om övergrepp. En sak som slår mig är, vilken OTROLIG otur Berny hela tiden har som hamnar i onda människors klor. Det är vårdare som utnyttjar henne, personal på behandlingshem som blir kära i henne och antastar henne, läkare som är förälskade i henne och skriver ut ohämmat med narkotikaklassad medicin, vänner som våldtar/misshandlar henne osv. Och vilken vettig människa som helst förstår att så här har det inte gått till, och därför är det väldigt relevant att ifrågasätta det som hon nu kastar ur sig om sin familj. Om det skulle finnas någon sanning gömd under alla absurda historier så lär den ju aldrig komma fram, och det är tyvärr hennes eget fel.

Livlig fantasi är ju en utmärkt egenskap hos författare, men att ta med sig denna egenskap in i relationer med människor är kanske mindre bra.
Senast redigerad av GenesisP 2013-07-25 kl. 03:05.
Citera
2013-07-25, 19:10
Medlem
Kardnialvokals avatar
Ojdå! Är det fel på blogg.se eller har Berny tagit bort bloggen? Dessutom står det inte längre på Emmas facebook att hon är tillsammans med Berny. Fnurra på tråden månne? Det gick snabbare än väntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in