2013-07-04, 22:45
Medlem
Messiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lhukinen
Om de frågar, säg att du skall ha det till för reparation, rengörning och restaurering för nano-teknik av datorkomponenter .

Säger att jag behöver det till att rengöra , smörja och reparera dator komponenter. kan fungera.

Återkommer imorgon i tråden om hur det gick.
Citera
2013-07-09, 17:50
Medlem
whatnots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah
Säger att jag behöver det till att rengöra , smörja och reparera dator komponenter. kan fungera.

Återkommer imorgon i tråden om hur det gick.

Hur gick det?
Ett allmänt tips till andra konsumenter är att försöka matcha klädsel å utseende efter er förklaring.
Några storys som fungerat för mig:

- Precisionslimning vid modellbygge, man behöver stora mängder pga att limmet torkar i nål å pump efter varje tillfälle. (Nördig helylleklädsel)

- sådd av sporer å frön som ska sås på ett bestämt djup, enbart för pumpar.

- Du är sjuksköterskestudent och ska öva intramuskulär stickteknik med dina studiekamrater då skolan erbjuder väldigt få tillfällen för detta. Detta är hör å häpna den förklaring som väckt MINST tvivel å misstanke hos personalen.

Det är bra om man tar nån timme å läser på om den roll man spelar å lär sig lite facktermer å slang som används inom området. Var trevlig och glad, även om du får ett nej.

Enligt lagen får personalen neka dig köp om det finns misstanke att verktygen kommer användas i kriminellt syfte. Vill man kan man kräva att få veta vrf man blir nekad å spela förolämpad å yrka på förtal och kränkning, speciellt om det är kö. Dock funkar det sällan å du kan ju glömma att försöka på det apoteket igen.
Citera
2013-07-10, 21:15
Medlem
Xamples avatar
Om man skulle vara i akut behov av verktyg så funkar det att gå till vårdcentralen, om man har lite känsla och är välartikulerad.
Gick in och bokade en direkttid till distriktssköterskan, hade med en rosa nål och förklarade att jag måste ha rena kanyler, och gärna i rätt storlek då det inte är skönt med så stora nålar, då jag har fått stesolid i inject-lösning utskrivet för att trappa ned ett långt bensobruk.
Gick därifrån med 5st kanyler och pumpar.
Citera
2013-07-10, 22:01
Medlem
b-warrens avatar
Hämta nålar i dag på apotek inga problem alls hon fråga om jag hade recept på de, svara då nej de behöver man inte, då sa hon ja vet sen fråga hon vilket ändamål jag skulle ha de till då svara jag rengöring av kanaler på förgasare på gamla bil. Sen var de Inge mer me de
Citera
2013-07-15, 22:56
Medlem
thatswhyimbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xample
Om man skulle vara i akut behov av verktyg så funkar det att gå till vårdcentralen, om man har lite känsla och är välartikulerad.
Gick in och bokade en direkttid till distriktssköterskan, hade med en rosa nål och förklarade att jag måste ha rena kanyler, och gärna i rätt storlek då det inte är skönt med så stora nålar, då jag har fått stesolid i inject-lösning utskrivet för att trappa ned ett långt bensobruk.
Gick därifrån med 5st kanyler och pumpar.
ahaha allt de krånglet och pundsnacket för 5 set?=) fy fan va ovärt
Citera
2013-07-15, 22:58
Medlem
thatswhyimbigs avatar
det är så kul när folk skriver att ni pratar om att ni bygger modelflygplan och rengör förgasare etc med era verktyg=) får ja fråga hur mycket ni hämtar ut? för de lär ju se kul ut om (jag hoppas) ni kommer in med massa muskler och köper 100 set och sen säger att ni ska ha det för att göra rent förgasaren=) hahahahahahahha

själv går jag in och köper 100 set och snackar inte så jävla mycket skit =) men kul att ni har fantasi. dock behövs det inte så mycket fantasi för apotekaren att fatta va ni ska ha de till=)
Citera
2013-07-16, 09:03
Medlem
Xamples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thatswhyimbig
ahaha allt de krånglet och pundsnacket för 5 set?=) fy fan va ovärt
3 min gångväg och 2 min samtal för att slippa vänta över en helg? jo jag ansåg det värt då jag inte ville använda samma verktyg för stess som till testo.
Likaså inte som att det kostade något.

som svar på ditt andra inlägg så är det inte alla apotekare som VILL sälja nålar, utan kräver en förklaring, då bör man vara lite förberedd iaf.
Citera
2013-07-16, 16:56
Medlem
svennerubinsfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thatswhyimbig
det är så kul när folk skriver att ni pratar om att ni bygger modelflygplan och rengör förgasare etc med era verktyg=) får ja fråga hur mycket ni hämtar ut? för de lär ju se kul ut om (jag hoppas) ni kommer in med massa muskler och köper 100 set och sen säger att ni ska ha det för att göra rent förgasaren=) hahahahahahahha

själv går jag in och köper 100 set och snackar inte så jävla mycket skit =) men kul att ni har fantasi. dock behövs det inte så mycket fantasi för apotekaren att fatta va ni ska ha de till=)
Nu vet jag inte hur det är med precisionslimmning men det lär kräva ett antal kanyler då de torkar igen.
Citera
2013-07-17, 01:56
Medlem
ojtbss avatar
Jag har nu varit på ett flertal apotek och försökt köpa verktyg, och varenda gång har jag fått samma svar av inkompetenta butiksjobbare, att man måste ha recept. Jag förklarar då på ett lugnt och sansat sätt att det har blivit ändring i lagen och att det är fritt fram att köpa pumpar och kanyler, men nej, det vet dessa tröga kärringar inget om.

Det är så mycket enklare att beställa verktyg från aktörer på HB även om det blir lite dyrare. Att ränna runt på stan och försöka få tag i verktyg är ett frustrerande, tidskrävande och hopplöst uppdrag.
Citera
2013-07-19, 22:50
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojtbs
Jag har nu varit på ett flertal apotek och försökt köpa verktyg, och varenda gång har jag fått samma svar av inkompetenta butiksjobbare, att man måste ha recept. Jag förklarar då på ett lugnt och sansat sätt att det har blivit ändring i lagen och att det är fritt fram att köpa pumpar och kanyler, men nej, det vet dessa tröga kärringar inget om.

Det är så mycket enklare att beställa verktyg från aktörer på HB även om det blir lite dyrare. Att ränna runt på stan och försöka få tag i verktyg är ett frustrerande, tidskrävande och hopplöst uppdrag.
Fråga varför tex. Terumo kanyler finns under "receptfritt" på Apoteket.se. Ger dem dig något oklart svar och försöker neka det så ber du om att få prata med butiksansvarig angående ouppdaterad personal och kränkning. Nämn att du känner dig kränkt eftersom detta är en receptfri produkt och att du är (antagligen) över 20år gammal och har rätt att köpa det för personligt bruk inom en hobbyverksamhet. Ta med en utskrift på lagändringen dessutom.

Något bullshit om kränkningar och w/e som gör dem trötta på dig borde fungera.
Citera
2013-07-21, 14:19
Medlem
djpsykoss avatar
Det har gått på alla apotek där jag testat, 10+ av kanske 100 möjliga i staden.
Bra är att redan innan ha artikel nummer redo och bara lämna fram den och säg du vill beställa så kirrar dem det, jag har fått visa leg när jag hämtat ut dem och de har skrivit ner vad jag beställt osv.

Mvh
Djpsykos
Citera
2013-07-24, 19:19
Medlem
FiveGramsAdays avatar
Försökt en gång, och va inga problem. Gick in och beställde 100st 0,5ml insulinverktyg, Terumo. Hade bara kollat upp det innan på hemsidan, som f.ö är för jävla jobbig att hitta något på vad gäller dessa verktyg...:/ Blev tillfrågad, och flickan här har ju diabetes så klart, och ville inte gå själv, så man får ju ställa upp...

Ska beställa nytt. Hittar nålar, Microlance, blå nål 0,4x30mm troligen, hittar alla andra med bara man söker på Microlance. MEN, vill ha 1ml insulinare utan nål till dom, och så ska ju nålarna passa med så klart. Är tänkt vid mindre mängder mediciner, när vi kommer under 1ml per injektion. Blir så mkt svinn med 2.5ml,5ml osv. Ryker ju 0.1ml typ, vilket är mkt om man ska sätta 0,5ml.

Så någon som VET vilken sort 1ml's pumpar som passar ihop med Microlance nålar? Söknamn/artikelnr. på vanliga apoteket vorde dunder med. Där jag lyckades första gången i alla fall, inte Hjärtat eller Kronan eller dyl. Eller vet ni på dessa ställen så visst, men märkena är ju samma överallt ändå iofs.

* Så, 1ml pumpar som passar med Microlance nålar, någon?

Testade plocka av nål på några andra 1ml insulin, men passade inte alls. Så därför jag frågar så man inte sitter med saker som inte passar ihop.

Stort tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in