2013-07-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Det är för olidligt för mig att springa på dagarna nu! Jag svettas som om jag stod i duschen med fullt tryck. Jag kan knappt springa en femtedel av det jag orkar egentligen! Det är pinsamt! Jag klarar inte av den här sabla värmen.

Fan jag är så besviken över mig själv. Det här håller inte!

Jag hoppas jag inte är ensam över detta problem.
Ett tips är att springa dina hårdare pass tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Jag sprang ett intervallpass i veckan på 6x1000m mitt på dagen i värmen och var förvånad över mina försämrade tider. I går sprang jag dock ett backpass sent på kvällen och sprang min bästa tid någonsin, så jag skyller det dåliga intervallpasset på värmen.
Citera
2013-07-19, 19:12
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Det är för olidligt för mig att springa på dagarna nu! Jag svettas som om jag stod i duschen med fullt tryck. Jag kan knappt springa en femtedel av det jag orkar egentligen! Det är pinsamt! Jag klarar inte av den här sabla värmen.

Ibland min vän, drick mycket vatten innan (0,5 liter per 40 min) så kommer du se skillnad!
Citera
2013-07-19, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Ibland min vän, drick mycket vatten innan (0,5 liter per 40 min) så kommer du se skillnad!

Ganska värdelöst tips beroende på vätskenivån!

Vätskenivån kan ju redan vara skyhög och då är det meningslöst att dricka mer.
Men känner man att vätskenivån är på tok för låg så kan det vara en bra idé att dricka en del innan.

Att värmen ställer till det är nog lika för de flesta av oss, även om vi alla påverkas olika mycket.
Jag kom för en stund sen hem efter ett av mina bättre pass på länge! Jag bortser från mitt personbästa i onsdags
Så här såg passet ut, lite rörigt är det iofs

Sträckan var 9.2 km. De första 4.5km sprang jag med en snitthastighet på 15 km/h. Pustade ut 3 min och sprang sedan 2.5 km. Gick därefter 3 min (300m). Sprang sedan 1 km. Gick 2 min (200m) och sprang sedan resterande sträcka (700m)

Tiden slutade på 44 min. Snitthastighet på hela passet blev ca 4min 47 sek. Jag promenerade totalt 8 min.
Jag sprang effektivt 8.7km på 36 min vilket resulterar i 4.137min/km tempo (ca 4 min 8 sek/km)
Stod still 3 min.
Promenerade resterande 500m på 5 min. 6km/h tempo.

Plus minus några sekunder hit och dit.

Hur reagerar andra på koffein innan passet? Jag upplever att jag kan bli kass i magen, trots att man precis gått och lagt av en rejäl kabel
Springer för övrigt nästan alltid på tom mage så det lär inte vara att man precis käkat som är "problemet"
Citera
2013-07-20, 10:33
Medlem
jenny747s avatar
Citat:

Du är absolut inte ensam, jag blir så påverkad av vädret att jag inte ens ger mig ut och springer. Idag ställde jag klockan på 7.30 bara för att möjligen kunna springa.. det gick sådär men jag tog mig iaf runt 7km-rundan.. Sist jag försökte springa på dagtid (eller ja, eftermiddag, runt 18) kom jag 2 km och sen sprang jag in i en betongvägg ungefär. Då höll jag ändå LÅNGSAMT tempo.

Kvällsvädret framåt 21 kan dock vara awesome att springa i, tyvärr funkar det inte med mina jobbtider. suger :/

Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Hur reagerar andra på koffein innan passet? Jag upplever att jag kan bli kass i magen, trots att man precis gått och lagt av en rejäl kabel
Springer för övrigt nästan alltid på tom mage så det lär inte vara att man precis käkat som är "problemet"

Samma här, koffein innan pass går fetbort, och normalt har jag inget problem med det om jag inte dricker flera koppar på tom mage. Får kramper i magen och riktigt risig.. Men kaffe 1 timme eller mer innan passet funkar
Citera
2013-07-21, 20:24
Medlem
LabiSiffres avatar
Om vi säger att jag ska springa ett halvmarathon om 3 veckor, hur ska jag lägga upp långpassen de här veckorna inför? Onödigt att köra ~2 mil? Nån som har några bra tips så här sista tiden?
Citera
2013-07-21, 21:07
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Du är absolut inte ensam, jag blir så påverkad av vädret att jag inte ens ger mig ut och springer. Idag ställde jag klockan på 7.30 bara för att möjligen kunna springa.. det gick sådär men jag tog mig iaf runt 7km-rundan.. Sist jag försökte springa på dagtid (eller ja, eftermiddag, runt 18) kom jag 2 km och sen sprang jag in i en betongvägg ungefär. Då höll jag ändå LÅNGSAMT tempo.

Kvällsvädret framåt 21 kan dock vara awesome att springa i, tyvärr funkar det inte med mina jobbtider. suger :/

Samma här, koffein innan pass går fetbort, och normalt har jag inget problem med det om jag inte dricker flera koppar på tom mage. Får kramper i magen och riktigt risig.. Men kaffe 1 timme eller mer innan passet funkar

Menar ni att koffeinet i sig skulle ha en negativ inverkan? Detta är isåfall märkligt, men det skulle i mitt fall förklara varför jag på tävling ofta upplever starkare hållsmärtor i bålen under löpmomentet än vad jag normalt sett är van vid på träningspass. Och på tävling har jag alltid intagit runt 300-400mg koffein innan start... ? Jag har alltid tänkt att det har berott på allmän trötthet..

Nån mer som kan bidra i det här ämnet? Har någon annan upplevt negativa effekter av höga koffeinintag innan löpprestationer, i form av "kramp" i magen osv?

Nästan så att jag kanske borde testa att skippa koffeinet till nästa tävling och se vad som händer..
Citera
2013-07-21, 21:20
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Om vi säger att jag ska springa ett halvmarathon om 3 veckor, hur ska jag lägga upp långpassen de här veckorna inför? Onödigt att köra ~2 mil? Nån som har några bra tips så här sista tiden?

Jag saknar erfarenhet av just tävling på halvmaradistans, men spontant så är min tanke att du bör köra på som vanligt, förutsatt att du redan nu har ett bra upplägg. Om jag inte förväxlar dig med någon annan nu på Flashback så är jag ganska säker på att du har ett bra upplägg. Och har du inte ett bra upplägg 20 dagar innan tävling så spelar det inte så stor roll vad du gör ändå.

Eftersom det tar ca 7-8 dagar för kroppen att tillgodogöra sig ett träningspass så är det inte lönt att försöka göra några prestationsförbättringar närmare inpå loppet än så. Sista stenhårda passet, förslagsvis (?) ett snabbdistanspass strax under tävlingsfart med negativ split, omfång på runt 15(?) km, bör alltså ligga kanske 9-10 dagar innan tävlingen. Hur man laddar optimalt finns det många skolor för, men att drastiskt minska volymen, ner till nästan total vila bara dagarna innan, samtidigt som man behåller intensiteten under volymminskningen, funkar för rätt många.

Eller det var inte det här du undrade över? Jaja. Lycka till iaf, vad siktar du på för tid?
Citera
2013-07-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Menar ni att koffeinet i sig skulle ha en negativ inverkan? Detta är isåfall märkligt, men det skulle i mitt fall förklara varför jag på tävling ofta upplever starkare hållsmärtor i bålen under löpmomentet än vad jag normalt sett är van vid på träningspass. Och på tävling har jag alltid intagit runt 300-400mg koffein innan start... ? Jag har alltid tänkt att det har berott på allmän trötthet..

Nån mer som kan bidra i det här ämnet? Har någon annan upplevt negativa effekter av höga koffeinintag innan löpprestationer, i form av "kramp" i magen osv?

Nästan så att jag kanske borde testa att skippa koffeinet till nästa tävling och se vad som händer..

Hade själv problem ett tag med att jag höll på att bokstavligen att skita ner mig under mina långpass och fick alltid bråttom hem på hemvägen. Hade dock aldrig detta problem på diverse lopp, inte ens LL som borde kunna förstöra ens mage rejält och jag insåg till slut att jag har alltid undvikit kaffe de dagar som jag springer lopp. De senaste åren har jag undvikit kaffe 2-3 timmar innan mina löppass och har aldrig haft några problem med magen sedan dess.

Kramper har jag dock inte haft men skulle tippa på att det beror på gaser av koffeinet.
Citera
2013-07-22, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet

Jag tror mig har upplevt ökad gasbildning av koffeinet och därtill har jag också fått lite problem med hållsmärtor. Jag kan dock inte säga med 100% säkerhet att det är koffeinet och inte något annat jag stoppar i mig. Jag ska utvärdera lite under de kommande veckorna!
Citera
2013-07-22, 02:46
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Tack för era svar!

Jag körde ett kvällspass förut som var på ca 100 minuter. Det var en ny sträcka för mig, så det kändes lite konstigt att springa. Jag vilade ungefär ca 10 minuter under detta passet, vilket jag tyckte var helt okej. Det kändes skönt att springa, även om jag sprang senast för två dagar sedan. Jag tog faktiskt med mig min vattenflaska och det var underbart! Efter 40 minuters joggning, så känns det grymt med ett par klunkar vatten. Det känns som om det vore det bästa som man någonsin har smakat. Haha.
Citera
2013-07-23, 14:45
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Jag tycker du ska köra ditt sista långpass två veckor innan tävlingen, dvs kommande helg. Senare än så sliter ett långpass mer än det ger nytta. Så tycker du ska köra ca 18km nu i helgen, men allt mellan 16-20km blir nog bra .

Med en vecka kvar gillar jag att köra mitt sista "riktiga" pass. Denna på ca 12km med sista 3km i tänkt halvmarafart eller lite snabbare. Efter det tar jag det väldigt lugnt, kanske några kilometer för att hålla kroppen vid liv. Ät som vanligt inför loppet, någon extrem kolhydratladdning behövs inte och gör dig snarare bara tyngre .

Angående kaffedebatten undviker jag det tätt inpå träning eller tävling då det får min mage att gå bananas. Ett knep jag brukar köra inför tävling är att dricka kaffe ca tre timmar innan start, då hinner man tömma magen innan det beger sig och skipper då uppsöka faciliteter under loppet.
Citera
2013-07-23, 16:42
Medlem
jenny747s avatar
Det verkar som att flera av er har problem med att behöva göra nummer två under pass, speciellt om ni druckit kaffe. Googlade lite och detta fenomen verkar inte vara ovanligt, kallas tydligen "löparmage", där har man lärt sig något nytt.

Själv har jag inget problem alls med detta (blir som sagt kass i magen av kaffe men snarare kramper och "rörig" i magen) så nu känns det nästan som jag gör nåt fel, haha.

En liten observation såhär på eftermiddagen, ingen fråga eller nåt sånt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in