Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-07-24, 01:00
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Någon som kan bekräfta att det är RB80 som visas? Någon har kommenterat det under en av bilderna. Skulle ju kunna stämma då RB80 ryktas ligga i närheten av Filipstad/Lesjöfors där dessa UE:are kommer ifrån.

Om bilderna är tagna vid "rb80" tänker jag inte bekräfta eller dementera. Om bilderna nu kommer från anläggningen ifråga så kan jag konstatera att om snorungar från Lesjöfors/Filipstad kommer in där bilden är tagen på rb80 så är skyddet sämre än på min sommarstuga i Filipstads området...
Citera
2013-07-24, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansararmen
Om bilderna är tagna vid "rb80" tänker jag inte bekräfta eller dementera. Om bilderna nu kommer från anläggningen ifråga så kan jag konstatera att om snorungar från Lesjöfors/Filipstad kommer in där bilden är tagen på rb80 så är skyddet sämre än på min sommarstuga i Filipstads området...

Så du menar att skyddet är mycket högre på RB80 än på RB60civ? För där är det absolut inga problem att komma så nära, däremot idiotiskt att fota ett skyddsobjekt och lägga ut på sin facebooksida.

Och hur är skyddet i så fall högre? Patrullerande vakter med hundar och extra stängsel kanske? Nej jag tror att skyddet är minimalt även på denna gamla anläggning då den förmodligen har ett annat syfte idag. Men jag har ingen aning om var den anläggningen ligger eller hur omgivningarna ser ut så detta är givetvis bara vad jag tror.
Citera
2013-07-24, 01:32
Medlem
Nej bilderna visar inte RB80. Däremot har vi ju en sedan tidigare känd bild undertecknad "Markägarna" som nissarna i Facebookgruppen har snott härifrån Flashback och laddat upp. Den hör inte samman med objektet som visas.

RB60 har staket vilket RB80 inte har. -80 tar du dig hela vägen fram till och det är väl lite avsikten bakom den anläggningen, den är maskerad genom att inte vara militärt skyltad förrän man kommer riktigt nära.
Citera
2013-07-24, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Nej bilderna visar inte RB80. Däremot har vi ju en sedan tidigare känd bild undertecknad "Markägarna" som nissarna i Facebookgruppen har snott härifrån Flashback och laddat upp. Den hör inte samman med objektet som visas.

RB60 har staket vilket RB80 inte har. -80 tar du dig hela vägen fram till och det är väl lite avsikten bakom den anläggningen, den är maskerad genom att inte vara militärt skyltad förrän man kommer riktigt nära.

Ok spännande att se hur maskering och skydd av anläggningar ändrar sig med åren, måste varit fantastiskt kul att få vara med och planera för dessa anläggningar och dess skydd,maskering,logistik.

Hoppas verkligen att försvarsmakten i framtiden kan dokumentera/visa detta för framtida generationer. Ett väldigt spännande stycke svensk historia.
Citera
2013-07-24, 10:37
Medlem
Citat:
Ok spännande att se hur maskering och skydd av anläggningar ändrar sig med åren, måste varit fantastiskt kul att få vara med och planera för dessa anläggningar och dess skydd,maskering,logistik.

Hoppas verkligen att försvarsmakten i framtiden kan dokumentera/visa detta för framtida generationer. Ett väldigt spännande stycke svensk historia.

Ja det skulle vara kul, men men jag anar att de mesta kommer att falla i glömska, gallras ur arkiven vid tex förbandsnedläggningar och försvinna. Tyvärr
Citera
2013-07-24, 10:43
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Någon som kan bekräfta att det är RB80 som visas? Någon har kommenterat det under en av bilderna. Skulle ju kunna stämma då RB80 ryktas ligga i närheten av Filipstad/Lesjöfors där dessa UE:are kommer ifrån.

Det är inte särskilt långt till någon av anläggningarna därifrån. Vissa bilder ser ut som saker runt den gamla anläggningen, men jag har inte besökt den nya så jag vet faktiskt inte.
Citera
2013-07-24, 11:14
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det är inte särskilt långt till någon av anläggningarna därifrån. Vissa bilder ser ut som saker runt den gamla anläggningen, men jag har inte besökt den nya så jag vet faktiskt inte.

Ventilationen på rb 80 är ej fyrkantig utan mer rundare typ oktagonformad med gräs på toppen. Betong med inmurade stenar. Utsläpp åt 4 håll. Vid marken tas luften in.
Citera
2013-07-24, 12:04
Medlem
guderis avatar
Båda civila RB:na har betydligt mer "berg" vid inslaget än bilden i facebookgruppen visar, många av bilderna ser dock ut att visa en form av "närskyddsfortifikation" som finns vid båda anläggningarna.
Citera
2013-07-24, 13:02
Medlem
Hejsan! Kan säga att bilderna vi lagt upp inte är från RB80. Utan från ett annex/radioannex en liten bit där ifrån. Skall finnas tre annex. Och kan lägga till att vi INTE tagit bilder från nån annanstans utan allt är fotat av oss. Kan även tillägga att vi kommit som närmast RB80, på en av grusvägarna till en bom med den berömda gula skylten "markägarna". Det är inte den vi lagt upp. Kan med säkerhet säga att vi kommit över en del information och platser. Kommer inte dela av oss av detta dock
/Urban Exploration Lesjöfors
Citera
2013-07-25, 19:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Det är intressant. Jag ser att det har rört på sig i Riksbunkertråden

Flashback är verkligen grävande. När jag i början av tråden för ett par år sedan sa att jag kände till Riksbunkerns existens, men inte ville tala om detaljer, lokalisering etc blev jag anklagad för att trolla. Folk talade om för mig i denna tråd att det bara var en "myt" bla bla bla. När jag stod på mig ville man så klart ha bevis (vilket jag kan förstå). Då jag inte ville röja några detaljer av olika anledningar hamnade jag i ett slags moment 22.
Citera
2013-07-25, 23:48
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är intressant. Jag ser att det har rört på sig i Riksbunkertråden

Flashback är verkligen grävande. När jag i början av tråden för ett par år sedan sa att jag kände till Riksbunkerns existens, men inte ville tala om detaljer, lokalisering etc blev jag anklagad för att trolla. Folk talade om för mig i denna tråd att det bara var en "myt" bla bla bla. När jag stod på mig ville man så klart ha bevis (vilket jag kan förstå). Då jag inte ville röja några detaljer av olika anledningar hamnade jag i ett slags moment 22.

Jaha, vart vill du komma med ditt inlägg?

OnT: Vilket byggår hade trestabsberget egentligen?
Citera
2013-07-26, 02:44
Medlem
Jaha, vart vill du komma med ditt inlägg?

OnT: Vilket byggår hade trestabsberget egentligen?

Frågan borde väl snarare vara, vilket år förvärvades fastigheten? Det ger en ganska bra ledtråd ang vart objekten är lokaliserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in