2013-07-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isildur112
Haha nej nej. Jag är med jävligt intresserad av detta fall...

Ok, trodde jag hade skrivit något lustigt hehe. Är också väldigt intresserad då jag har bott i Linköping hela mitt liv, sen så är det ett väldigt intressant och unikt fall.
Citera
2013-07-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Helt klart är det ett hål genom kniven , men jag tycker det ser ut som att det ska vara det, den är designad så helt enkelt, hade vart intressant att få ta en titt i verkligheten på kniven. Den ser absolut mycket använd ut och ändå känner ingen igen den?
Jag tycker det också.
1. Om kniven nu är sliten, då bör den vara lite äldre, originaltillverkad, en piratkopia är av lite sämre kvalité och går sönder om man använder den mycke. En piratkopia hinner aldrig se gammal och använd ut för den går sönder innan dess?
2. Hålet i kniven är av någon anledning, vad?
3. ”Stainless steel”, ser inte så exakt ut på GM's kniv som den gör på piratkopian, mer 50-talet.
4. Om det nu är en gammal ”kvalitets butterfly kniv” som mördade Mohammed, varifrån kommer den?
5. Själv har jag varit säker på att det är en billig piratkopia, men är inte så säker på det längre, vad tror ni andra?
6. Hur har GM's butterfly-kniv blivit så sliten, hur gammal är den, varför är det ett litet (borrat??)hål i bladet?
Senast redigerad av sovvandring 2013-07-23 kl. 20:50.
Citera
2013-07-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jag tycker det också.
1. Om kniven nu är sliten, då bör den vara lite äldre, originaltillverkad, en piratkopia är av lite sämre kvalité och går sönder om man använder den mycke. En piratkopia hinner aldrig se gammal och använd ut för den går sönder innan dess?
2. Hålet i kniven är av någon anledning, vad?
3. ”Stainless steel”, ser inte så exakt ut på GM's kniv som den gör på piratkopian, mer 50-talet.
4. Om det nu är en gammal ”kvalitets butterfly kniv” som mördade Mohammed, varifrån kommer den?
5. Själv har jag varit säker på att det är en billig piratkopia, men är inte så säker på det längre, vad tror ni andra?
6. Hur har GM's butterfly-kniv blivit så sliten, hur gammal är den, varför är det ett litet (borrat??)hål i bladet?

Rent spontant känns det som det är en kniv han har haft när han arbetat eller liknande, en bondgård känns inte så dumt tycker jag inte, med tanke på att ingen känner igen vare sig kniv eller mössa så kan jag mycket väl tänka mig att GM bor ensligt, bondgård? Använder kniven på gården till diverse saker.

Angående hålet så undrar jag om det ska vara där eller om det har tillkommit på något sätt, vad tror du Sovvandring(och ni andra med?)
Citera
2013-07-23, 21:23
Medlem
Citat:
Rent spontant känns det som det är en kniv han har haft när han arbetat eller liknande, en bondgård känns inte så dumt tycker jag inte, med tanke på att ingen känner igen vare sig kniv eller mössa så kan jag mycket väl tänka mig att GM bor ensligt, bondgård? Använder kniven på gården till diverse saker.

Angående hålet så undrar jag om det ska vara där eller om det har tillkommit på något sätt, vad tror du Sovvandring(och ni andra med?)
Hålet i kniven ställer mig, jag har inte en susning om varför det är ett hål.
Bladet är ju rostfritt, så att det uppstått av sig själv tror jag är uteslutet.
Originalkniven är och ser använd ut, men är säkert mycke bättre än en ny ”kopia” för 100.-.

Var har den blivit så sliten?
Antingen på en bondgård, något annat jobb, krig, eller...................?
1. En soldat kniv från, typ Libanon-krigen där Mohammed familj kommer ifrån. Balkan-krigen.
2. Det finns väl folk ifrån Balkan som är blonda och kanske passar in på GM: Serber, Kroater, m.m.
3. Kniven är ju mordvapnet så att ta reda på så mycket fakta som möjligt om kniven ät nog nr 1 på listan.
Citera
2013-07-23, 21:32
Medlem
Citat:
Hålet i kniven ställer mig, jag har inte en susning om varför det är ett hål.
Bladet är ju rostfritt, så att det uppstått av sig själv tror jag är uteslutet.
Originalkniven är och ser använd ut, men är säkert mycke bättre än en ny ”kopia” för 100.-.

Var har den blivit så sliten?
Antingen på en bondgård, något annat jobb, krig, eller...................?
1. En soldat kniv från, typ Libanon-krigen där Mohammed familj kommer ifrån. Balkan-krigen.
2. Det finns väl folk ifrån Balkan som är blonda och kanske passar in på GM: Serber, Kroater, m.m.
3. Kniven är ju mordvapnet så att ta reda på så mycket fakta som möjligt om kniven ät nog nr 1 på listan.

Både mössan och kniven ställer mig, att det inte finns någon som känner igen ägodelarna , går ju inte ha mycket bättre bevisning och ändå går GM lös. Kniven ser väldigt sliten och använd ut och det skulle inte förvåna mig ett dugg om det en dag visar sig att det var Mohammeds kniv.

Hålet i kniven är märkligt, liksom slitaget på den då den ser mycket använd ut och någon borde således ha sett den tidigare om den tex gått runt bland olika ägare . Jag ser det som mest troligt att den har använts för utomhusbruk, typ hemma i trädgården, bondgården ??
Citera
2013-07-23, 21:40
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Både mössan och kniven ställer mig, att det inte finns någon som känner igen ägodelarna , går ju inte ha mycket bättre bevisning och ändå går GM lös. Kniven ser väldigt sliten och använd ut och det skulle inte förvåna mig ett dugg om det en dag visar sig att det var Mohammeds kniv.

Hålet i kniven är märkligt, liksom slitaget på den då den ser mycket använd ut och någon borde således ha sett den tidigare om den tex gått runt bland olika ägare . Jag ser det som mest troligt att den har använts för utomhusbruk, typ hemma i trädgården, bondgården ??

Det är inget hål egentligen. På polisens hemsida finns högupplösta bilder av kniven efter att den blivit rengjord, då kan det ses att det är en skada i metallen/kromen.
Citera
2013-07-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det är inget hål egentligen. På polisens hemsida finns högupplösta bilder av kniven efter att den blivit rengjord, då kan det ses att det är en skada i metallen/kromen.
Mycke intressant, har du en länk?
Citera
2013-07-24, 00:27
Medlem
Citat:
Mycke intressant, har du en länk?
http://www.polisen.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_xhPP0yo8pCAEWNrGXzUR.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx

Tycker inte heller det ser ut som ett hål. Snarare smuts som sitter hårt.

Den mest intressanta frågan tycker jag är vad man egentligen har använt kniven till under tiden före morden, slitaget för tankarna till det som återfinns på gamla moraknivar i bodar och verkstäder.
Citera
2013-07-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkiveraMera
http://www.polisen.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_xhPP0yo8pCAEWNrGXzUR.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx

Tycker inte heller det ser ut som ett hål. Snarare smuts som sitter hårt.

Den mest intressanta frågan tycker jag är vad man egentligen har använt kniven till under tiden före morden, slitaget för tankarna till det som återfinns på gamla moraknivar i bodar och verkstäder.
Tusen tack för bilden, har jag aldrig sett förut, spännande, helt klart är det inget hål utan en skada med smuts i????
Kniven ser ändå använd ut, ser äldre ut, porigt blad.

http://www.uniqueblade.com/images/products/ubbf-24.jpg
Titta själva, vilken skillnad på blad, inga porer på den nya och mycke porer på mordvapnet.
Senast redigerad av sovvandring 2013-07-24 kl. 01:02.
Citera
2013-07-24, 07:19
Medlem
Det är en väldigt märklig gärningsman som först har ihjäl 2 personer och som sedan rör sig tillbaka mot mordplatsen. Han slänger även mössan i ett tidningsställ istället för att gömma den. Tycker det är riktigt skumt hur han beter sig efter gärningen.

Frågor som behöver ett svar:

1. Varför går han i en cirkel och rör sig tillbaks mot platsen igen ?
2. Varför lägger han mössan i ett tidningsställ?
3. Varför är Mohammed misshandlad brutalt, hade väl räckt med kniven och skurit halsen av honom bara?
4. Hur kan ingen känna igen kniven eller mössan och koppla ihop det med en person?

Dessa frågor vill man gärna ha klarhet i...
Citera
2013-07-24, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Tack för det, syns tydligt !
Citera
2013-07-24, 08:53
Medlem
Jag har läst tråden ett tag, inte hela dock, men jag har en teori om att syftet inte var att döda ungen utan att det var en kidnappning som gick snett.

Jag tror att följande hände
GM försökte kidnappa pojken, men när ungen gjorde motstånd fick han spelet, nerd rage, och när kvinnan kom förbi knivade han henne med för att inte ha vittnen kvar.

Anledningen till att han gav sig på ungen är troligast för pengar, han har läst någonstans att invandrare ofta har kontanter eller guld hemma, han misstänker att pojkens föräldrar har mycket pengar hemma och vill utpressa dem.

Efter att hans plan gick i stöpet flackar han runt ett tag i panik, väger mellan tre alternativ. Självmord, ge upp, och fly. När ingen fångar honom lugnar han ner sig och drar.

Direkt efter mordet gör han sig av med jackan, det är GM som vittnen ser med beige tröja lite senare, dels när han speglar sig i fotobutiken för att se att han inte är blodig i ansiktet och dels när han har ångest på bänken. Anledningen till att han är kvar är att han har en bil i närheten som han måste få med sig därifrån.

Om GM
1. han är UNG max 17 år, troligen hände detta andra året i gymnasiet, inga syskon.

2. han är utstött i skolan, inte mobbad utan ensam och introvert.

3. han kommer från enkla förhållanden, ensamstående mamma med låg inkomst.

4. Mamman jobbar skift, kanske i vården som biträde, hon har troligen någon enklare form av missbruksproblem, bag in box?

5. bor antagligen vid tillfället i linköping i ett sämre område.

6. han är inte nöjd med sin situation utan dagdrömmer om att dra, starta ett nytt liv med mycket pengar och vänner.

7. han drar inte jämt med mamman.

8. Han har ingen eller liten kontakt med sin far, om han ens vet vem det är, idealiserar honom samtidigt som han känner sig sviken.

9. Kniven har han köpt själv några år tidigare på en charterresa.

10. Han har ingen moped, däremot har han plancher med sportbilar på väggarna hemma.

11. Han har aldrig fina kläder på grund av fattigdom, han har aldrig pengar.

12. Han är den typen som glider runt planlöst varje dag efter skolan.

13. Kort efter dådet börjar han styra upp sig, blir mer delaktig i skolan, byter frisyr, skaffar kanske lite vänner och extrajobb, börjar bli lite mer bundis med mamman.

14. Han har ingen högre utbildning, jobbar med ett enklare kontorsjobb på en mansdominerad arbetsplats, typ ordermottagare på en verkstad, han har dock gått en annan utbildning på gymnasiet.

15. Han bor inte kvar i linköping, men inte långt därifrån, kanske norrköping eller finspång, han är dock i stort sett aldrig på besök i linköping.

16. Idag lever han antagligen ett ganska vanligt liv och tänker inte på som hänt speciellt ofta, han har fru och mer än ett barn.

Det som hände var ungefär följande, GM tjyvlånade sin mammas bil när hon kom hem och la sig efter jobbet, han hade förberret en plan att gömma ungen någonstans, kanske i ett skyddsrum eller ett övergivet hus, tar bilen parkerar i närheten väntar på ungen, men det går snett ungen gör kraftigt motstånd han får panik tar till övervåld som sporras av att han tar ut sin uppdämda frustration på ungen och kvinnan.
Han smiter iväg efter dådet flackar runt ett tag, sammlar tankarna och kommer på att han måste få tillbaka bilen hem. kör hem.
Mamman undrar varför han inte har jackan kvar och varför han har skurit sig, han drar en vals om att jackan är sönder och han skar sig när han klättrade över ett staket. Hon tror honom för att hon vill tro honom.
Kort efter dådet får han en känsla av pånyttföddhet, att han har fått en andra chans, som han tar och styr upp sitt liv.
Han är måttlig med spriten.

Om polisen tar in honom för topsning kommer han att erkänna utan omsvep
Om de inte gör det kommer han aldrig att erkänna.
Han kommer inte heller att begå några mer brott.

lallisen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in