2013-07-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Nej, jag hade inga droger i kroppen - däremot nikotin. Hade jag haft det så hade jag inte behövt undra om jag var GM.
Jag tror inte att det var du så oroade dig inte, men butterfly-kniven kan vara mordvapnet som du ägt, och då är det intressant om du kunde komma till minnes när du inte längre hade kniven.

Du skriver i inlägg: 4122

”Träffa en tjej.
Kommer inte i håg hur länge jag stannade efter mordet, en minnesbild säger mig att jag åkte hem dagen efter men jag kan lika gärna ha stannat ytterligare nån dag.

Japp, var på plats i princip. Tjejen jag åkte för att träffa åkte till skolan tidigt på morgonen och jag åkte med henne på bussen från förorten in till centrum därför att hon var inneboende hos en kvinna och jag kunde inte stanna där under dagen. Sen traskade jag bara runt, dagen efter mordet så visade hon vart det hade skett och jag gick åtminstone förbi där men exakt vilken tid kunde jag inte komma ihåg (har en del diagnoser, bland annat ADHD, som gör att jag inte alltid minns tider och sånt).”

Sen traskade du bara runt!
1. Jag tror inte på det, flera i tråden säger att det regnade mycke och då traskar man bara inte omkring i regnet och sjunger ”I'm singing in the rain” hela dagen!
2. Jag tror att du fått återvända till lägenheten om det regnade mycket, och inte behövt traska omkring i mycke regn hela dagen.
Citera
2013-07-23, 01:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jag tror inte att det var du så oroade dig inte, men butterfly-kniven kan vara mordvapnet som du ägt, och då är det intressant om du kunde komma till minnes när du inte längre hade kniven.

”Träffa en tjej.
Kommer inte i håg hur länge jag stannade efter mordet, en minnesbild säger mig att jag åkte hem dagen efter men jag kan lika gärna ha stannat ytterligare nån dag.

Japp, var på plats i princip. Tjejen jag åkte för att träffa åkte till skolan tidigt på morgonen och jag åkte med henne på bussen från förorten in till centrum därför att hon var inneboende hos en kvinna och jag kunde inte stanna där under dagen. Sen traskade jag bara runt, dagen efter mordet så visade hon vart det hade skett och jag gick åtminstone förbi där men exakt vilken tid kunde jag inte komma ihåg (har en del diagnoser, bland annat ADHD, som gör att jag inte alltid minns tider och sånt).”

1. Jag tror inte på det, flera i tråden säger att det regnade mycke och då traskar man bara inte omkring i regnet och sjunger ”I'm singing in the rain” hela dagen!
2. Jag tror att du fått återvända till lägenheten om det regnade mycket, och inte behövt traska omkring i mycke regn hela dagen.

Rent generellt så undrar jag om en person, som är så starkt psykiskt påverkad att h*n inte är riktigt "klar", ens bryr sig om (märker, öht?) i fall h*n går i regn, snöstorm eller solsken.

Dock, om en psykiskt störd/sjuk (enligt lagens mening) utfört morden i Linköping, tror jag att han funnits nära mordplatsen efter dåden. Sådana - förvirrade - personer befinner sig inte sällan i närheten efteråt (och kan då vara lättare för polisen att finna). Att han i detta fall - än - lyckats undkomma talar i sådana fall emot att han - i alla fall - skulle vara exempelvis psykotisk. (Utan att utesluta detta, för han skulle ha kunnat haft "tur" också.)
Citera
2013-07-23, 01:29
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Det är väl ganska självklart att polisen jämfört funnet DNA från dubbelmordet med samtliga som begått brott och fått lämna DNA, eller är det inte så.?
Citerar mitt eget inlägg. Enligt vad som gällde 2003 så fick bara brottslingar som dömts till ett grovt brott dvs. längre än 2 år sitt DNA sparat och då i 10 år. Dessa hamnade då i DNA-registret.
Citat:
Enligt nuvarande lagstiftning får man bara registrera brottslingar som dömts för brott med mer än två års fängelse i straffskalan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=252128
Citera
2013-07-23, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Rent generellt så undrar jag om en person, som är så starkt psykiskt påverkad att h*n inte är riktigt "klar", ens bryr sig om (märker, öht?) i fall h*n går i regn, snöstorm eller solsken.

Dock, om en psykiskt störd/sjuk (enligt lagens mening) utfört morden i Linköping, tror jag att han funnits nära mordplatsen efter dåden. Sådana - förvirrade - personer befinner sig inte sällan i närheten efteråt (och kan då vara lättare för polisen att finna). Att han i detta fall - än - lyckats undkomma talar i sådana fall emot att han - i alla fall - skulle vara exempelvis psykotisk. (Utan att utesluta detta, för han skulle ha kunnat haft "tur" också.)
Vi har 2 människor som kan intyga att "Pulver-Henke" inte har något alibi, då han traskade omkring i regnet.
1. Hans flickvän.
2. Människan som sa att han inte fick vara kvar i lägenheten, utan måste ut i regnet.

Vad gjorde "Pulver-Henke" efter dådet?
1. Fortsatte traska omkring i Linköping några timmar i regnet, tills han fick komma in i Lägenheten.
2. Varför slängde PH mössan i tidningsstället? För att han bor i närheten, men att han inte kommer in där?

Det är inte "PH", någon av dom 2 personerna, troligtvis personen som inte sa att han fick vara kvar i lägenheten, utan slängde ut "PH" i regnet, skulle tipsat polisen.
Men kniven som "PH" säger sig ha ägt är intressant!
Citera
2013-07-23, 01:45
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:

”Träffa en tjej.

Det är intressant att se hur du resonerar, det visar varför folk hamnar fel i sökandet. Jag har en helt annan instälning till regn än 99,9% verkar det som. Regn rör mig inte i ryggen. Jag har dock inga minnesbilder alls av regn denna dagen. Det går ju dock lätt att kolla med SMHI. Lägenheten låg i en förort till Linköping, det var långt bort. Man kan inte bara gå dit. Det skulle ta jättelång tid.

Jag tänker inte skriva mer nu om detta, det som står ovan visar ju dock att många tenderar att tänka inom vissa snäva ramar. Nu är du väl förmodligen ingen polis men även allmänheten kan ju vara behjälpt av att bli påmind om att mördaren inte nödvändigtvis fungerar enligt samma principer som en själv. Följer man logiken i ditt "regnar det ute så går man knappast omkring" så kan man hamna i "om mördaren hade långt hem så måste han ha använt sig av transportmedel, buss exempelvis - det är ju jobbigt att gå långa sträckor". Så måste det inte alls vara. Vissa människor fungerar utifrån ett avvikande mönster både i smått och stort.
Senast redigerad av Pulver-Henke 2013-07-23 kl. 01:49.
Citera
2013-07-23, 01:54
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Det är intressant att se hur du resonerar, det visar varför folk hamnar fel i sökandet. Jag har en helt annan instälning till regn än 99,9% verkar det som. Regn rör mig inte i ryggen. Jag har dock inga minnesbilder alls av regn denna dagen. Det går ju dock lätt att kolla med SMHI. Lägenheten låg i en förort till Linköping, det var långt bort. Man kan inte bara gå dit. Det skulle ta jättelång tid.

Jag tänker inte skriva mer nu om detta, det som står ovan visar ju dock att många tenderar att tänka inom vissa snäva ramar. Nu är du väl förmodligen ingen polis men även allmänheten kan ju vara behjälpt av att bli påmind om att mördaren inte nödvändigtvis fungerar enligt samma principer som en själv. Följer man logiken i ditt "regnar det ute så går man knappast omkring" så kan man hamna i "om mördaren hade långt hem så måste han ha använt sig av transportmedel, buss exempelvis - det är ju jobbigt att gå långa sträckor". Så måste det inte alls vara. Vissa människor fungerar utifrån ett avvikande mönster både i smått och stort.
Håller med dig fullständigt.
Om man gör en sammanfattande analys av uppgifterna "Pulver-Henke" ger om vart han befann sig vid tiden för morden 2004, dvs. i närheten av mordplatsen i ett förvirrat tillstånd och även väger in samma användares inlägg här på flashback under åren 2003-2013 så skulle jag vilja kalla honom intressant för en koll. Speciellt då han verkar tro samma sak själv.
Citera
2013-07-23, 02:08
Medlem
Citat:

Det är det diskussionen handlar om, vad som är mest troligast!
I. Jag ser det inte som troligt att du traskade omkring i mycke regn hela dagen och väntade på att få komma in i lägenheten!
2. Jag tror inte människan hade slängt ut dig ifrån lägenheten och in i regnet den morgonen, varför, du var inte full, inga droger i dig, inga mediciner i kroppen.
3. Jag ser det inte som troligt att du glömmer den kniven och när kniven försvann, före eller efter morden?
Citera
2013-07-23, 02:19
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Det är det diskussionen handlar om, vad som är mest troligast!
I. Jag ser det inte som troligt att du traskade omkring i mycke regn hela dagen och väntade på att få komma in i lägenheten!
2. Jag tror inte människan hade slängt ut dig ifrån lägenheten och in i regnet den morgonen, varför, du var inte full, inga droger i dig, inga mediciner i kroppen.
3. Jag ser det inte som troligt att du glömmer den kniven och när kniven försvann, före eller efter morden?
Nu tror jag ju iofs. att personen som du och jag citerar trollar dvs. driver med oss för att väcka reaktioner.
I vilket fall som helst så är ett sådant här brott -ett mindre barn och en äldre kvinna brutalt knivade på öppen gata på morgonkvisten- begånget av en person som inte är ett dugg rationell och säkert kan tänkas ha förträngt både det ena och det andra. Storyn PH ger är inte alls otänkbar.

Annars så är din frågeställning kring mordvapnet intressant, polisen har ju förstås försökt spåra vapnet men det är säkert inte så lätt att hitta bland alla irrvägar som kan drabba en simpel kniv.
Citera
2013-07-23, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Nu tror jag ju iofs. att personen som du och jag citerar trollar dvs. driver med oss för att väcka reaktioner.
I vilket fall som helst så är ett sådant här brott -ett mindre barn och en äldre kvinna brutalt knivade på öppen gata på morgonkvisten- begånget av en person som inte är ett dugg rationell och säkert kan tänkas ha förträngt både det ena och det andra. Storyn PH ger är inte alls otänkbar.

Annars så är din frågeställning kring mordvapnet intressant, polisen har ju förstås försökt spåra vapnet men det är säkert inte så lätt att hitta bland alla irrvägar som kan drabba en simpel kniv.
Jag tror också att han trollar, men det är på samma gång bra att någon försöker trolla, så tack för trolleriet ”Pulver-Henke”, simma lugnt!

Det är svårt att trolla ihop allt så det stämmer med det som finns: försök att sätta ihop ett scenario där du är GM och det ska stämma med fakta nedan, inte lätt.
1. Kniven.
2. Mössan.
3. DNA på GM
4. Inga centralstimulerande medel i kroppen på GM.
5. Snusade eller rökte.
6. Mohammeds knäckta revben.
7. Mohammed huggen i stjärten.
8. Det regnade mycket.
9. Polisens 30 millioners utredning.
10. Tipspengar på totalt 1,4 miljoner.
11. Plus en del andra saker.
Senast redigerad av sovvandring 2013-07-23 kl. 04:27.
Citera
2013-07-23, 08:52
Medlem
Flyktvägen!

Angående mördarens förmodade flyktväg, baseras den endast på vittnen eller finns det blodspår eller liknande som gör att man vet vart han har gått?
Citera
2013-07-23, 09:39
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Nej, jag minns faktiskt inte vart den tog vägen. Har levt ett ganska rörigt liv. Försöker minnas men det är blankt, det är lite det som skrämmer mig.

Du skulle kunna skicka ett anonymt DNA-prov om du vill ha ett svar. Skriv ett kort meddelande om varför och lägg ett par hårstrån i ett kuvert och skicka till polisen.

Undvik fingeravtryck på kuvertet/pappret och skriv ut meddelandet på en skrivare.

Skulle det bli träff kommer det garanterat bli allmänhetens vetskap.
Citera
2013-07-23, 12:10
Medlem
Citat:
Du kan vara lugn "Pulver-Henke", jag misstänker inte dig, för du hade säkert droger i blodet vid tiden för morden och det hade inte GM, bara nikotin.

Jag vill bara titta närmare på kniven!

Zooma in den här bilden så tycker jag det ser ut som att det är ett hål i kniven, varför?

Hålet är i början av knivbladet, nedanför den horisontala mittlinjen på kniven, och strax till vänster om det nedre handtaget på kniven, ca 1,5 millimeter i diameter.
http://imageshack.us/scaled/large/208/kniven.png

Hålet är 1,5 millimeter i diameter och av egen erfarenhet så är det svårt att borra med en så tunn borr, går lätt av.

Som jag ser det är det ett hål i kniven och den ser gammal och använd ut.
1. Men varför är det ett hål igenom kniven?
2. Hur gammal kan kniven vara?
3. Kan det vara en originalkniv från 50-60 talet, ingen kopia?
4. Själva stämpeln ser inte lika maskingjord ut som kopian, stämpeln ser äldre ut.

Hur många teorier finns det på varifrån kniven kommer, utan att bli upptäckt av kompisar eller någon annan?
1. En ensamstöring på landet har haft den på bondgården, ingen har sett när han använt den, han har haft den i jobbet istället för en Morakniv.
2. Ett krig helt enkelt, det kan varar en originalkniv där ägaren/soldaten har märkt den med ett hål. Efter kriget har kniven vandrat vidare till Sverige.
3. Någon ung 14-17-åring, blond, ensamstöring i Linköping, har köpt kniven i en ”second hand butik” i det här skicket, och bara haft den liggande hemma och sedan använt den vid ett senare tillfället, jag är skeptisk till det.
4. Fler?

Det är svårt att dra några slutsatser av en bild, så det vore helt klart kul att få bättre bilder på kniven, om det är ett hål eller inte.

Mordvapnet är nog det som är mest intressant och det borde gå att spåra var det är tillverkat och vart det är levererat?
1. Varifrån kommer kniven, tittat man närmare ser stämpeln lite gammaldags ut, ser ut som en sliten originalkniv och ingen massproducerad piratkopia?
2. När är den tillverkat, ser ut som en originalkniv från 50-talet?
3. Skulle det vara möjligt att spåra kniven, beroende på; utseende, smuts, skick, rester, eventuellt hål?

Vilka slutsatser drar ni i tråden om kniven?

Helt klart är det ett hål genom kniven , men jag tycker det ser ut som att det ska vara det, den är designad så helt enkelt, hade vart intressant att få ta en titt i verkligheten på kniven. Den ser absolut mycket använd ut och ändå känner ingen igen den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in