2012-11-21, 17:32
Medlem
MossTrumss avatar
Blodpalt, jag håller med dig.

Säg att en av de våldsammare ockupanterna - som blev hundbiten, fick spö av polisen och 6 månader i fängelse för husockupationen - går till området fyra år senare för att spöa upp en av brackorna som bor i de fashionabla bostäderna som byggdes. Han har kniven i försvarssyfte i händelse av att han skulle ge sig på en av ortens tränare i en kampsport. En vanlig Svensson spöar han - räknar han med - men en kampsport-tränare kan bli en annan femma och därför har han med sig kniven för att ta sig ur den knipan.

Att han gav sig på lille Mohammed har jag inte förstått. Men okey, den av mig ihop-fantiserade ockupanten han kan ha växt upp mer eller mindre längst upp på 5:ans parkering i Göteborg med morsan och farsan som missbrukare och sedan länge döda. Något brast inom honom.

Man kan fantisera! Det här mordet skulle jag kunna göra flera kriminalromaner av utifrån platsen och tiden. Allt med koppling till platsen - och tiden på ett ungefär - blir högintressant om man vill skriva en kriminalroman.
Citera
2012-11-21, 17:44
Medlem
MossTrumss avatar
Mina inlägg har medvetet varit en kontrast till professorns gärningsman: Familjegrabben som bor i kvarteren runtikring och käkar flingor med mjölk tillsammans med familjen på morgonen innan han går ut och mördar två personer.
Citera
2012-11-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Blodpalt, jag håller med dig.

Säg att en av de våldsammare ockupanterna - som blev hundbiten, fick spö av polisen och 6 månader i fängelse för husockupationen - går till området fyra år senare för att spöa upp en av brackorna som bor i de fashionabla bostäderna som byggdes. Han har kniven i försvarssyfte i händelse av att han skulle ge sig på en av ortens tränare i en kampsport. En vanlig Svensson spöar han - räknar han med - men en kampsport-tränare kan bli en annan femma och därför har han med sig kniven för att ta sig ur den knipan.

Att han gav sig på lille Mohammed har jag inte förstått. Men okey, den av mig ihop-fantiserade ockupanten han kan ha växt upp mer eller mindre längst upp på 5:ans parkering i Göteborg med morsan och farsan som missbrukare och sedan länge döda. Något brast inom honom.

Man kan fantisera! Det här mordet skulle jag kunna göra flera kriminalromaner av utifrån platsen och tiden. Allt med koppling till platsen - och tiden på ett ungefär - blir högintressant om man vill skriva en kriminalroman.

Din teori är intressant men problemet är att Polisen med 99% säkerhet självklart har kollat och säkert topsat de flesta ockupanter. Allt är så jävla märkligt med det här fallet. ett BARN blir brutalt knivhuggen och GM är så pass tokig att han mördar en person till, i det här fallet en kvinna. Allt pekar på att det är en riktig tokstolle som har gjort det här men ändå hittas inte gärningsmannen? Jag får inte ihop det. Man har även hur bra bevisning som helst men inte en jävel känner igen vare sig kniven eller mössan. Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att GM inte bor i Linköping eller kanske ens Sverige, han är möjligtvis balt eller något..
Senast redigerad av mackeeee 2012-11-21 kl. 18:41.
Citera
2012-11-21, 19:02
Medlem
herrgurkas avatar
Angående mössan.

Citat:
"I den ribbstickade mössan fanns hårstrån, som är DNA- testade. De visar bland annat färgen på mördarens hår, hur gammal han är och DNA- profilen.

Mössan hittades efter flyktvägen i en tidningshållare utanför ICA. Mössan har sålts hos Statoil fram till för något år sedan."

Källa: http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article10528817.ab

Hur gammal han är? Går det att se i ett hårstrå? Varför är det i så fall sån spridd skur när det gäller GM's ålder?

Balt/öst-spåret tycker jag styrks av att den är köpt på Statoil. Han är på genomresa söderifrån, upptäcker att det är lite småkyligt i Sverige och köper mössan nånstans längs vägen.

Vem köper mössor på Statoil?
Citera
2012-11-21, 19:48
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
På youtubeklippet från efterlyst nämner dom det

Tack, jag hade en känsla att det var därifrån det kom. Märkligt att det inte nämns någon annanstans.

Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Din teori är intressant men problemet är att Polisen med 99% säkerhet självklart har kollat och säkert topsat de flesta ockupanter. Allt är så jävla märkligt med det här fallet. ett BARN blir brutalt knivhuggen och GM är så pass tokig att han mördar en person till, i det här fallet en kvinna. Allt pekar på att det är en riktig tokstolle som har gjort det här men ändå hittas inte gärningsmannen? Jag får inte ihop det. Man har även hur bra bevisning som helst men inte en jävel känner igen vare sig kniven eller mössan. Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att GM inte bor i Linköping eller kanske ens Sverige, han är möjligtvis balt eller något..

Eller så kan man säga att GM har så pass sinnesnärvaro att han förstår vikten av att eliminera det bästa vittnet. Så det märklig är då att han först är helt skogstokig och både misshandlar och knivhugger ett barn till döds, för att sedan förstå att det är bättre att även döda vittnet som råkar komma för nära än att fly åt det andra hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Angående mössan.

Hur gammal han är? Går det att se i ett hårstrå? Varför är det i så fall sån spridd skur när det gäller GM's ålder?

Balt/öst-spåret tycker jag styrks av att den är köpt på Statoil. Han är på genomresa söderifrån, upptäcker att det är lite småkyligt i Sverige och köper mössan nånstans längs vägen.

Vem köper mössor på Statoil?

Man kan nog inte se exakt ålder på hårstrån, men det går att se på ett ungefär förmodligen, vilket säger att han är någonstans mellan 15 och 30 år (plus minus ett par år). Ju äldre en människa är, desto sämre hårkvalité har denne (normalt sett).

Om man kan fastslå att mössan är köpt på Statoil så ger det mig två tankar:

1) Mördaren har körkort och bil. Alltså 18 år eller äldre.
2) Mördaren kanske är norsk?

Men mest tyder det på att han inte är speciellt modemedveten. Samt kanske impulsiv. Mössa på Statoil köper man bara när man måste, kanske när andra butiker är stängda och det är jävligt kallt ute?
Senast redigerad av LeonVance 2012-11-21 kl. 19:51.
Citera
2012-11-21, 22:09
Medlem
MossTrumss avatar
Vad jag har hört av bekanta i Linköping topsar polisen unga män med en psykosocial diagnos av något slag och som bor i Linköping. Några av de som blivit topsade har ett psykosocialt handikapp och är i arbetsträning. Kanske man topsat fler, vad vet jag? Att gärningsmannen är helt galen står väl klart för alla; eller den kallaste av alla indrivare.
Citera
2012-11-21, 22:37
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Vad jag har hört av bekanta i Linköping topsar polisen unga män med en psykosocial diagnos av något slag och som bor i Linköping. Några av de som blivit topsade har ett psykosocialt handikapp och är i arbetsträning. Kanske man topsat fler, vad vet jag? Att gärningsmannen är helt galen står väl klart för alla; eller den kallaste av alla indrivare.

Snarare den mest hetlevrade av indrivare...
Citera
2012-11-22, 00:03
Medlem
MossTrumss avatar
Att sätta kniven i halsen kan vara ett tecken på att GM tillhör en kulturkrets i mellanöstern. Där är det metoden att slakta djur på för att tappa blodet ur kroppen: man är uppväxt med det och inget man funderar över om man vill döda en levande varelse. Skulle vara intressant att höra vad professorn kan säga om statistiken för en kniv i halsen vid mord i Sverige. Hur vanligt är det?
Citera
2012-11-22, 00:22
Medlem
FUP-12s avatar
Så, har äntligen tagit mig igenom hela tråden. Bitvis mycket informationsrik och med relevanta iakttagelser, men också många vildsinta spekulationer. Det s.k. Östspåret tycks mig för övrigt vara trådens motsvarighet till PKK-spåret i Palmeutredningen, med en ambition att förlägga motiven bakom morden till fantasins värld.

Jag har faktiskt själv försökt bilda mig en uppfattning om hur det hela kan hänga samman, och jag har vissa idéer. Har till och med repat tillräckligt mod till mig och formulerat ett brev som jag ska dra iväg till LGWP imorgon. Tänkte dock vänta lite med att redogöra för innehållet i det, för att invänta eventuellt svar.

Jag skulle dock vilja presentera fem omständigheter i fallet som jag tycker är iögonfallande. Inte bara jag för den delen, de återkommer ständigt som ett slags underfrågor till frågan som verkligen förbryllar: "Varför är mordet inte löst?" Jag ställer upp dem i fem punkter här för att se vad ni tycker. Går det inte att koka ned underligheterna i detta fall till dessa fem områden?

1. OMRÅDET: Gärningsmannen tycks ha en lokal områdeskännedom.

Ändå känner inget av vittnena igen honom och ingen av de boende i området har pekat ut någon som passar in på beskrivningen.

2. TIDPUNKTEN: Gärningsmannen befinner sig på platsen tidigt, strax innan klockan 8 på morgonen.

Detta är inget uppseendeväckande om han bodde i området, men då skulle han rimligtvis ha kunnat identifieras. Och om han kom utifrån så måste man ställa sig frågan vad han gjorde där vid den tidpunkten.

3. GÄRNINGEN: Handlingen utmärks av både ett extremt våld och ett rationellt agerande.

Våldet mot Mohammed tycks vara besinningslöst. Det går utöver det instrumentella om uppsåtet enbart är att döda pojken, något som pekar mot att man har med en psykiskt sjuk människa att göra.
Det våld som utövas mot Anna-Lena däremot kan istället uppfattas som rationellt, om syftet är att göra sig av med ett vittne till det första mordet. Gärningsmannens agerande efter händelsen tycks också vara hyfsat sansat och följa någon slags rationalitet.

4. BAKGRUNDEN: Gärningsmannen tycks inte tillhöra någon av de tre kategorier som normalt skulle komma ifråga för denna typ av brott.

Han har inte återfunnits bland människor som är kända sedan tidigare inom den psykiatriska vården. Det faktum att han inte har återfunnits bland dömda brottslingar, kända sedan tidigare för likartade gärningar – tillsammans med det faktum att vapnet är ytterligt dåligt valt för sitt syfte – antyder att det inte är en sedan tidigare kriminellt belastad person. Slutligen, den DNA-profil som tagits fram visar slutligen att han inte är en missbrukare.

5. FLYKTVÄGEN: Gärningsmannens flyktväg gör att han rör sig nästan i en cirkel i förhållande till brottsplatsen.

Detta har tolkats som att han har områdeskännedom och försöker ta sig tillbaka till hemmet som antas ligga i området, trots att detta för honom farligt nära brottsplatsen.
Citera
2012-11-22, 11:38
Medlem
02-02-2012s avatar
FUP-16: Intressanta iaktagelser, anledningen till att jag är en anhängare av östsprået är att just denna teori är den enda som (ifall GM lever) kan förklara varför GM inte fastnat i någon DNA kontroll. Är det någon boende i staden är jag övertygad om att han skulle hittats för länge sedan. Finns inte i min värld att han skulle kunna bo i stan utan att vara känd som lite udda. Att debutera med ett dubbelmord känns lite smått otroligt. Östspåret gör även att det blir möjligt att förklara den underliga flyktvägen som kommer av att GM har en uttänkt flyktväg men pga att han mördar tanten måste välja en annan väg när allt går fel och sedan rör sig i cirkelrörelen medan han söker efter en väg tillbaks till centrum. Finns även möjligheten att GM har en bil ståendes i området som han tar sig till och åker iväg för att aldrig sätta sin fot i stan igen.

Teorin att det är en lokal förmåga kan vi nog släppa för den håller inte om vi ser till hur omfattande polisens toppsning varit i utredningen. Möjligen om GM flyttat från staden men då kvarstår frågan om han inte borde ha varit skriven i Linköping 2004 och vara någon polisen är intresserad av?
Citera
2012-11-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
FUP-16: Intressanta iaktagelser, anledningen till att jag är en anhängare av östsprået är att just denna teori är den enda som (ifall GM lever) kan förklara varför GM inte fastnat i någon DNA kontroll. Är det någon boende i staden är jag övertygad om att han skulle hittats för länge sedan. Finns inte i min värld att han skulle kunna bo i stan utan att vara känd som lite udda. Att debutera med ett dubbelmord känns lite smått otroligt. Östspåret gör även att det blir möjligt att förklara den underliga flyktvägen som kommer av att GM har en uttänkt flyktväg men pga att han mördar tanten måste välja en annan väg när allt går fel och sedan rör sig i cirkelrörelen medan han söker efter en väg tillbaks till centrum. Finns även möjligheten att GM har en bil ståendes i området som han tar sig till och åker iväg för att aldrig sätta sin fot i stan igen.

Teorin att det är en lokal förmåga kan vi nog släppa för den håller inte om vi ser till hur omfattande polisens toppsning varit i utredningen. Möjligen om GM flyttat från staden men då kvarstår frågan om han inte borde ha varit skriven i Linköping 2004 och vara någon polisen är intresserad av?
Håller med dig fullständigt, någon lokal förmåga är det knappast, det verkar dock vara snutens huvudspår tyvär.. Man kanske ska börja tänka lite utanför boxen och pröva om det finns något annat alternativ. Om man bor i området är man inte så jävla dum så man slänger ifrån sig tex mössan så att alla kan känna igen den..

Att ingen känner igen någon ägodel av dubbelmördaren tyder på att han inte är från staden eller ens Sverige. Jag är väldigt intresserad av hur och varför polisen snöat in så mycket på en lokal förmåga. Granska vilka fiender familjen hade, där finns svaret!
Citera
2012-11-22, 20:35
Medlem
MossTrumss avatar
Svar till FUP-16: Punkt 3 var intressant, att det är en markant skillnad på våldet mot Mohammed och kvinnan. Vid ett hedersmord nyligen i Landskrona tillfogades offret ett hundratal stick med kniv och sax, varav flera mot halsen vars strupe skars av. Det påminner i viss mån om övervåldet mot Mohammed. Mordet på honom skulle då vara hedersrelaterat, t ex en blodshämnd mellan två familjer.

Om gärningsmannen varit komplett galen så fanns det flera morgonvakna i området på väg till sinar arbeten som som han kunde gått lös på.

Dubbelmordet är knepigt just p g a att pusselbitarna inte faller på plats: blonda hårstrån och ett våld som kan förknippas med hedersmord är motsägelsefullt.

Mordvapnet är intressant. Den typen av kniv är förbjuden att saluföras i Sverige, men kan köpas i Finland. Tekniskt fina knivar kan de vara, men bilden som funnits i media visar på något helt annat som får en att tänka på en vapenfabrik i Afghanistan.

Det är svårt att få ihop en enhetlig bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in