Citat:
Ursprungligen postat av
drumbeat
tom en 3åring visar mer tålamod en vad du har, ledsen om jag förstörde din dag med min fråga?
Giorgi, hur menar du? Du menar att det var en samlad punkt då betyder det väll att det var mitten av universum (eftersom det expanderas)? om man ritar en prick på en a4 papper och sen skickar iväg alla små delar från den pricken åt alla håll så blir ju det mitten, eller?
Jag föreställer mig big bang som en explosion, där har vi väll en mittpunkt? Är jag helt ute och cycklar?
Tack för svar!

Ok, har gjort en liten förklarande bild här:
http://oi44.tinypic.com/2z7367t.jpg
Först och främst börjar vi med det ovanför den vita linjen, för att förklara bilden.
Först har vi state 1, som vi kallar s1, som jag representerat med blåa prickar.
Sen har vi state 2, som vi kallar s2, som jag representerat med röda prickar.
Till sist har vi mittpunkten, som jag kallar m och har representerat med en gul prick.
Som du kan se så har det expanderat mellan s1 och s2 (det här kan alltså vara ett universum, en brödlimpa med russin, en ballong eller vad som helst som expanderar)
Ovanför strecket så ser du att jag kan definiera en mittpunkt, både före och efter expansion utan problem. Bara mittemellan dem fyra prickarna i mitten. Men anledningen till att det är så lätt att definiera det, är för att vi kan se kanterna. Vi kan se att "universum" är 6 prickar brett och 6 prickar högt, därför hamnar mittpunkten mellan prick 3 och 4 både horisontellt och vertikalt (nu är det inte så här lätt att mäta i riktiga universum, men det funkar för jämförelsen).
För det riktiga universum stämmer inte det här, vi kan först och främst inte se några kanter och för det andra så finns dem troligtvis inte. I universum finns allting, så då finns det inte en kant mot någonting annat nånstans liksom.
Det man kan göra i riktiga universum, för att försöka definiera en mittpunkt, är som jag har gjort under det vita strecket. Genom att lägga den expanderade bilden över den ickeexpanderade, så kan jag välja vilken prick jag vill utgå från som "utsiktspunkt". Eftersom den position du är på inte kommer expandera ifrån dig, för det är ju där du är.
Som du kan se på dem två bilderna under strecket, så blir expansionen runt omkring punkten man väljer likformig. Dem närmsta punkterna har expanderat stäckan
x, dem som ligger dubbelt så långt bort har expanderat 2
x och dem som ligger tre gånger så långt bort har expanderat 3x. Detta stämmer vilken punkt man än väljer.
Därav kan man säga att det:
1. finns ingen mittpunkt i universum
eller
2. alla punkter är mittpunkten utav universum
Och båda är korrekta
Hoppas det här vart sammanhängande nu.