2013-07-22, 18:15
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Har ni tänkt på att mördaren aldrig kallade sig själv för "the Zodiac"?

Orkar inte kolla men såvitt jag minns inledde han väl breven med "This is the Zodiac speaking"?
Citera
2013-07-22, 18:16
Medlem
knasen80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Orkar inte kolla men såvitt jag minns inledde han väl breven med "This is the Zodiac speaking"?

Korrekt.
Citera
2013-07-23, 01:28
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Jag har läst lite om detta case och har nu en frågeställning: Varför avfärdades Theodore Kaczynski som GM? De förklaringar jag har läst är inte tillfredsställande. Någon som vet?
Citera
2013-07-23, 11:36
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Jag har läst lite om detta case och har nu en frågeställning: Varför avfärdades Theodore Kaczynski som GM? De förklaringar jag har läst är inte tillfredsställande. Någon som vet?
Finns lite om det både här: http://zodiackiller.fr.yuku.com/forums/49/Ted-Kaczynski#.Ue5OCW09X_k och http://www.zodiackiller.com/SuspectKaczynski.html. Från den senare länken:

"Additionally, Kaczynski was cleared of any involvement in the Zodiac crimes by both the FBI and the San Francisco Police Department. (Criteria used to eliminate Kaczynski as a Zodiac suspect were fingerprint comparison, handwriting comparison and the placement of Kaczynski away from California on five Zodiac dates of activity.)"
Citera
2013-07-24, 01:19
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Finns lite om det både här: http://zodiackiller.fr.yuku.com/forums/49/Ted-Kaczynski#.Ue5OCW09X_k och http://www.zodiackiller.com/SuspectKaczynski.html. Från den senare länken:

"Additionally, Kaczynski was cleared of any involvement in the Zodiac crimes by both the FBI and the San Francisco Police Department. (Criteria used to eliminate Kaczynski as a Zodiac suspect were fingerprint comparison, handwriting comparison and the placement of Kaczynski away from California on five Zodiac dates of activity.)"
Jaha, har dom zodiacens fingeravtryck? Det visste jag inte...

Ja, men då förstår jag att det var lätt att avfärda gamle Ted.

Visst skulle Zodiacen teoretiskt sett fortfarande kunna vara vid liv? Låt säga att han var 32 år 1968, då är han ju "bara" 77 bast i dag. Visst skulle det vara coolt om han har tänkt avslöja sin identitet efter sin död? Han kanske har ordnat det så att det vid hans bortgång automatiskt kommer att röjas vem han är via det att dom som kommer hem till hans bostad och städar ur den kommer att finna ett brev samt en samling med vattentäta bevis.
Senast redigerad av Pulver-Henke 2013-07-24 kl. 01:28.
Citera
2013-07-24, 13:18
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord

Citat:
Ursprungligen postat av knasen80
Korrekt.

Vilket inte innebär att han kallar sig själv för "the Zodiac". Troligen menar han istället att det är zodiaken, alltså den astrologiska cirkeln som talar igenom honom. Alltså att han låter sig styras av vad zodiaken säger.
Citera
2013-07-24, 20:20
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Vilket inte innebär att han kallar sig själv för "the Zodiac". Troligen menar han istället att det är zodiaken, alltså den astrologiska cirkeln som talar igenom honom. Alltså att han låter sig styras av vad zodiaken säger.
Intressant synvinkel! Men att han med The Zodiac "troligen menar zodiaken, den astrologiska cirkeln" håller jag som tveksamt då jag aldrig läst om någon inom polisen eller FBI seriöst utrett att han skulle prata genom ett astrologiskt tecken.

Jag tror istället att det är ett "affischnamn". Alla breven handlar om just honom och att han vill ha uppmärksamhet. Klockmärket "Zodiac" var dittills enda stället där symbolen och namnet skrivits på samma ställe, så jag tror att han tog namnet därifrån.

Vad är det i hans beteende som du tycker tyder på att han mördat genom ett astrologiskt tecken?
Citera
2013-07-26, 01:33
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Intressant synvinkel! Men att han med The Zodiac "troligen menar zodiaken, den astrologiska cirkeln" håller jag som tveksamt då jag aldrig läst om någon inom polisen eller FBI seriöst utrett att han skulle prata genom ett astrologiskt tecken.

Jag tror istället att det är ett "affischnamn". Alla breven handlar om just honom och att han vill ha uppmärksamhet. Klockmärket "Zodiac" var dittills enda stället där symbolen och namnet skrivits på samma ställe, så jag tror att han tog namnet därifrån.

Vad är det i hans beteende som du tycker tyder på att han mördat genom ett astrologiskt tecken?
Har du något tips på någon bra bok om detta fallet? Vart har du lärt dig allt?
Citera
2013-08-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netopyr
Richard Gaikowski är nog den intressantaste av alla. Läs mer om honom på zodiackiller.com

jag har följt fallet under väldigt lång tid, och nu har dom äntligen fått fram ett bra DNA prov från Zodiac! Det tidigare DNAet har inte varit bra nog för att kunna med 99.9999999% chans säga att nån var Zodiac.

Det var dock tillräckligt bra för att utesluta folk, t.ex Allen.

Kommer bli spännande!

Citat:
Dom gick för ~1 år sen ut med att dom håvat in lite mer pengar i fallet. Att ny teknik skulle kunna få fram DNA från bevismaterial. Trodde det sket sig när man inte hörde ett pip men det verkar som om dom nu har ett bra examplar.

Om det binder nån till brotten så kan man ju säga att den personen utförde just det brottet. Så konspirationsmupparna lär fortfarande hävda att de kunde varit flera gärningsmän blabla.

Allen är som sagt tidigare totalt utesluten.

Citat:
Antar att dom uteslutit en massa men Allen har ju som varit prime suspect i 30 år... han uteslöts med DNA.

Det DNA dom hade var inte komplett, men nog mycket för att kunna se att Allen inte matchade alls.

Richard Gaikowski är den klart bästa gissningen på gärningsman. Inte för att det betyder nåt 40 år i efterhand men hon som tog emot samtalet då han ringde in vid 1 av morden har pekat ut Gaikowski som den röst hon hörde i telefonen. Det var som sagt 40 år senare och säger inte så mycket men antar att en sån grej minns man jävligt väl.

Personligen tror jag att gärningsmannen aldrig varit misstänkt ens. Tror inte de kommer lösa fallet. Är också väldigt liten chans att personen lever numera.
Är det frågan om fingeravtryck? blod? Och i vilket fall säkrade polisen spåret? Är man hundra på att det är Zodiacs DNA och inte någon oskyldig människa? Varför är Robert Graysmith fortfarande övertygad om att det är Allen trots denna DNA-bevisning? Har själv Allen som huvudmisstänkt och har svårt för att bara avfärda honom. Han är troligare än Gaikowski. Det där telefonsamtalet ger jag inte mycket för. 40 år och röster kan låta lika. Det faktum att breven upphörde när Allen satt inne är mycket intressantare enligt mig.
Citera
2013-08-26, 00:57
Medlem
Ok, det var ett handflatsmärke i ett av Zodiacbreven som inte matchade Allens. Men hur vet vi att handflatan från Zodiacbrevet är Zodiacs? Och återigen undrar jag varför Graysmith är så övertygad om att det är Allen trots denna DNA-uteslutning?
Citera
2013-08-26, 01:02
Medlem
Ni som inte tror att Allen är Zodiac anser i sådana fall att Don Cheney ljög när han berättade att Allen sade till honom att han skulle mörda par slumpvis, skriva brev till polisen, signera breven med logon från sin Zodiac-klocka, kalla sig själv för Zodiac och ändra utseende under morden osv.

Sen fattar jag inte hur en så extremt uppmärksamhetskåt mördare helt plötsligt slutar med att mörda och skicka brev. Är det en slump att breven upphörde när Allen satt inne? Det tror inte jag. När han släpptes fri så kunde han inte fortsätta med sin grej med tanke på att han (troligen) var hårdbevakad och det visste han om. Annars får ni väl anta att Zodiac dog för jag har svårt att tro att han slutade av egen vilja.
Senast redigerad av mirinforever 2013-08-26 kl. 01:10.
Citera
2013-08-28, 04:58
Medlem
Jag är övertygad om att det är Allen. Bara en sån sak som att han sa TitWillow till sina elever och att det nämndes i Zodiac-breven kan fan inte vara en slump. Han blev ju även utpekad av en överlevande vilket är ett starkt bevis i sig. Sen avslöjade han sina planer till sin vän Don Cheney som senare kom att träda fram. Antingen ljuger Cheney eller så är Allen de facto Zodiac. Det är under många omständigheter som Allen passar in som Zodiac och de flesta är redan nämnda i tråden. Han är den ende av de misstänkta som kan förknippas med skolbarn och Zodiac var inte sen med att nämna just detta i sina brev. Han var dessutom väldigt mån om att visa upp sin klocka av märket Zodiac för folk. En klocka som han fick av sin mor i present 1967, året innan första mordet.

Spola till exakt 38 min http://www.youtube.com/watch?v=N8rD5hmJ6S4

Sen fattar jag inte varför Allen säger "Im not the Zodiac killer, I know that deep in my soul" behöver man verkligen lägga till det sista om man är oskyldig? Låter bara konstigt 1:16 http://www.youtube.com/watch?v=IivYpSsv3Eo

Säga vad man vill om att de kom fram till att hans handstil inte matchade med Zodiac. Personligen tycker jag att det är skrämmande likt med lite modifiering som han förmodligen gjorde medvetet. Experter kom väl även fram till att han medvetet försökte ändra sin handstil under tiden han testades? Hittade det förresten http://www.zodiackiller.com/AllenTrailer.html Detectives and handwriting experts felt Allen had intentionally tried to disguise his handwriting in this sample.

Tycker ni ärligt talat inte att det här är likt? http://www.zodiackiller.com/AZWriting.html Kolla exempelvis hur de båda skriver pricken över i:et på exakt samma sätt - något till höger om bokstaven. Slump?

Det enda som buggar mig är att DNAt inte matchade men det kanske inte var Zodiacs DNA som de jämföra med från början?
Senast redigerad av mirinforever 2013-08-28 kl. 05:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in