2013-07-21, 15:31
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Haha, ska du på det nu igen? Du kommer uppskatta all jävla matte du läst något oehört. Förra gången jag skrev fick jag endast ett fel på matten. När jag skrev i gymnasiet låg jag på ca 80%. Tänk på att skriva ner allt du inte kan ta i huvudet direkt. Har man lite vana med att arbeta med vanliga matematiska begrepp och tecken blir de svåraste uppgifterna väldigt enkla.

Korrekt. (x^a)^b = x^(a*b) för reella a och b.

Den hopplöse rider igen! Tack för inputen

Förresten:
En "rolig" parantes är att jag har ganska bra koll på grundläggande algebra, statistik, ekvationssystem och dylikt. Det jag däremot har mest problem med är alla jävla triangelsatser, förmodligen mycket för att man aldrig går igenom dem i endimensionell analys.
Senast redigerad av eradico 2013-07-21 kl. 15:38.
Citera
2013-07-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweegone
Är där någon som har hört talas om hpguiden och vill veta lite mer om sidan så är det bara att fråga mig i PM.

På ett provtillfälle höjde jag mig från 1.6 till 2.0 på Kvant, och totalt från 1.1 till 1.4.

(Jag kom in på min drömutbildning den 12e genom "Alternativt urval" och jag har vip-medlemskap på hpguiden som jag inte längre har användning av och vill ge ort)

Har lite svårt att komma in på PM funktionen just nu(mobilen krånglar)... Men jag skulle gärna uppskatta det och jag skulle utnyttja varenda krona och säkert hålla på i 8h+ varje dag. Är på semester i en vecka till dock... Har inte tillgång till särskilt mkt redskap...
Citera
2013-07-21, 19:45
Medlem
BelleReves avatar
Någon som vet var man kan få tag i övningsuppgifter för DTK delen?
Citera
2013-07-21, 22:28
Medlem
mcdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelleReve
Någon som vet var man kan få tag i övningsuppgifter för DTK delen?

Google is your friend. Du har hela internet framför dig.

Studeravidare.se är en bra sida
Citera
2013-07-22, 11:16
Medlem
eradicos avatar
Någon som har tips på en bra site att träna kvadrötter, exponentialfunktioner samt grundläggande geometri på högskoleprovsnivå?
Citera
2013-07-22, 12:31
Medlem
DKeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Någon som har tips på en bra site att träna kvadrötter, exponentialfunktioner samt grundläggande geometri på högskoleprovsnivå?

Har hört mycket gott om https://www.khanacademy.org/
Citera
2013-07-22, 13:39
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DKey
Har hört mycket gott om https://www.khanacademy.org/
Jo, fast det är mer genomgångar. Jag är ute efter uppgifter
Citera
2013-07-22, 14:05
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jo, fast det är mer genomgångar. Jag är ute efter uppgifter
Jag kan PM:a några sidor jag har kvar av mina gamla prov/inlämningsuppgifter som jag hade när jag läste matematik 1 och 2 om det är av intresse.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-07-22 kl. 14:13.
Citera
2013-07-22, 14:39
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Jag kan PM:a några sidor jag har kvar av mina gamla prov/inlämningsuppgifter som jag hade när jag läste matematik 1 och 2 om det är av intresse.
Tack, det hade varit jätteschysst!
Citera
2013-07-23, 00:13
Medlem
En fråga till er som använder HP-guiden;

Hur pass lika är XYZ/KVA-frågorna på HPG och det riktiga provet? Undrar tex. om man gått igenom samtliga uppgifter, och förstår dessa - hur skulle man då prestera på riktiga provet? Förstår om det blir svårt att säga, men för er som övat med HPG och förbättrat er - förbättrade ni er pga. likheten mellan uppgifterna eller helt enkelt pga att ni repeterade matematik under en lång period? Eller båda?
Citera
2013-07-23, 01:09
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd

Hur pass lika är XYZ/KVA-frågorna på HPG och det riktiga provet? Undrar tex. om man gått igenom samtliga uppgifter, och förstår dessa - hur skulle man då prestera på riktiga provet? Förstår om det blir svårt att säga, men för er som övat med HPG och förbättrat er - förbättrade ni er pga. likheten mellan uppgifterna eller helt enkelt pga att ni repeterade matematik under en lång period? Eller båda?

Jag skulle säga båda. Men likheten spelar stor roll. Att komma in i "tänket" så att säga. Tycker absolut att ett medlemskap är värt pengarna!
Citera
2013-07-23, 10:26
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marleedd

Medlemskapet är definitivt värt pengarna. Jag har en gång gjort en rätt rejäl höjning på NOG (från 1/12 till 7/12) enbart genom att repetera sjukt lätta NOG uppgifter på ordprov.se. XYZ är i mitt tycke något lättare på HPG än på det riktiga provet men å andra sidan kommer nog grunderna att sitta som ett smäck efter att ha köttat igenom alla uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in