2013-07-21, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuceTom
Har en fråga angående anställning efter GMU:

Vi på ing2 som har hamnat i 211. kompaniet(tross o ledning), är det enda kompaniet vi kan söka till efter avklarad GMU?

Nej, ni kan söka till vad ni vill.

Däremot är ni garanterade anställning på den plats ni är uttagna till.
2013-07-21, 03:21
Medlem
veactors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kusin
Jag har mina linser en månad i sträck, aldrig haft problem och ögonen ser bra ut och synen är oförändrad. har även haft dom längre än en måndag, är lite som bästföredatum på mjölk, den går att använda så länge den inte luktar/smakar konstigt. (nu menar jag förstår inte att man ska lukta och smaka på linsen)

Menar du att du inte tar ut linserna på en månad? Vad har du för märke/sort då?
Jo det håller jag med om, kan hända att jag har mina i nästan 1,5 månader ibland(y
2013-07-21, 11:04
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att GMU innehåller lika mycket som 5 månaders vpl (vad för saker vet jag inte). Nivån på det hela låter jag vara osagt dock med tanke på tidspressen för att hinna med allt.

Men om det nu stämmer så är det förstås lite "stressat". Huruvida det märks eller inte är väl dock en annan fråga. Angående klagomål på att allt går "för fort", det har ju en stor del att göra med att man växlar från civilt till grönkläder utöver det faktum att saker ska gå extremt fort i början för att "köra lite med en". Känns som en fånig sak att klaga på.
Jag har 15 månaders värnplikt (lätt arktiskt infanteri) bakom mig men ingen erfarenhet av GMU. Enligt officerare på AMF1 som trupputbildat i båda systemen säger att GMUn är betydligt långsammare, mindre intensiv och mindre krävande med färre övningstillfällen. Hur har du räknat fram att GMUn motsvarar 5 månaders vpl?
2013-07-21, 11:59
Medlem
Hej!
Jag och en polare sökte GMU på ing2 som GSS/K i Juni detta året. Jag satte inga dåliga resultat, men min vän satte 8r och 9r på allt, trots detta hamnade vi båda i GSS/T, något de hade rådit oss att göra när vi sökte då GSS/T behövde folk. Då jag har maskinförarutbildning och GSS/T sökte sådana var jag värdefull för försvaret menade de, dock sket jag i att söka GSS/T, för vem vill ha deltidstjänst som stör det civila livet?
Detta har hänt flera av mina vänner att de placerar folk där de behövs och inte efter vad de söker.
Min fråga lyder dock så här.

Den enda anledningen att jag gör GMU:n är för att det eventuellt ska leda till ett framtida jobb, då jobb börjar bli en bristvara..
GSS/T är inget som intresserar mig men de vill att jag söker jobb där efter avslutad GMU..
Är GMU:n detsamma för GSS/T och K samt kan man inte söka jobb inom GSS/K om man gått GSS/T?

Tack för alla svar!
2013-07-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Jag har 15 månaders värnplikt (lätt arktiskt infanteri) bakom mig men ingen erfarenhet av GMU. Enligt officerare på AMF1 som trupputbildat i båda systemen säger att GMUn är betydligt långsammare, mindre intensiv och mindre krävande med färre övningstillfällen. Hur har du räknat fram att GMUn motsvarar 5 månaders vpl?

GMUn på Amf är bra och jag vågar påstå att soldatmaterialet som kommer tillhör de bästa, med anledning av att Amf är populärt och brukar ha flest sökande i landet.

Du har rätt i att GMUn är långsammare, mindre intensiv och mindre krävande. Däremot är den betydligt mer pedagogisk och på så sätt en effektivare utbildning. Kan mycket väl tänka mig att kunskapsnivån efter GMUn motsvarar uppåt 5mån värnplikt på Amf...utbildningsmiljön i värnpliktens Amf upplevde jag snarare som plågsam än effektiv.
2013-07-21, 12:50
Medlem
Kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veactor
Menar du att du inte tar ut linserna på en månad? Vad har du för märke/sort då?
Jo det håller jag med om, kan hända att jag har mina i nästan 1,5 månader ibland(y

precis, jag sover i dom i en måndad, tar aldrig ut dom, det är en sort som andas
, kan inte på rak arm säga vad linserna heter, men jag hade tänkt köra på linser ändå fast jag ska har insatsglas till skyddsglasögon och mask.
2013-07-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veactor
Jodå! Hört att alla med synfel får några fula glasögon men de är inte specifika för var och en utan har en speciell styrka..

Va? Är det verkligen så? Måste man ha dem? Om man kör så som jag tänkte, endagslinser, borde det väl gå? De kommer väl ej tvinga på mig några jävla glajjor va?!
2013-07-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaskeradFisk
Va? Är det verkligen så? Måste man ha dem? Om man kör så som jag tänkte, endagslinser, borde det väl gå? De kommer väl ej tvinga på mig några jävla glajjor va?!

Nä du har gasmask på så får du inte ha linser i
2013-07-21, 12:58
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
GMUn på Amf är bra och jag vågar påstå att soldatmaterialet som kommer tillhör de bästa, med anledning av att Amf är populärt och brukar ha flest sökande i landet.

Du har rätt i att GMUn är långsammare, mindre intensiv och mindre krävande. Däremot är den betydligt mer pedagogisk och på så sätt en effektivare utbildning. Kan mycket väl tänka mig att kunskapsnivån efter GMUn motsvarar uppåt 5mån värnplikt på Amf...utbildningsmiljön i värnpliktens Amf upplevde jag snarare som plågsam än effektiv.
Jag är nyfiken på vad den nya pedagogiken består av och hur pass mycket fys som ingår.
Senast redigerad av MalinLindquist 2013-07-21 kl. 13:56.
2013-07-21, 13:09
Medlem
Kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
Nä du har gasmask på så får du inte ha linser i

varför inte det?
kändes otroligt jobbigt att pilla i och ur linserna så fort man ska ha gasmask på, blir väl glasögon hela dygnet då -.-
2013-07-21, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kusin
varför inte det?
kändes otroligt jobbigt att pilla i och ur linserna så fort man ska ha gasmask på, blir väl glasögon hela dygnet då -.-

När ni använder tårgas så får man inte ha linser i för sätter sig tårgas kristallerna under linsen så kan de repa hornhinnan
2013-07-21, 13:40
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoglas
Hej!
Jag och en polare sökte GMU på ing2 som GSS/K i Juni detta året. Jag satte inga dåliga resultat, men min vän satte 8r och 9r på allt, trots detta hamnade vi båda i GSS/T, något de hade rådit oss att göra när vi sökte då GSS/T behövde folk. Då jag har maskinförarutbildning och GSS/T sökte sådana var jag värdefull för försvaret menade de, dock sket jag i att söka GSS/T, för vem vill ha deltidstjänst som stör det civila livet?
Detta har hänt flera av mina vänner att de placerar folk där de behövs och inte efter vad de söker.
Min fråga lyder dock så här.

Den enda anledningen att jag gör GMU:n är för att det eventuellt ska leda till ett framtida jobb, då jobb börjar bli en bristvara..
GSS/T är inget som intresserar mig men de vill att jag söker jobb där efter avslutad GMU..
Är GMU:n detsamma för GSS/T och K samt kan man inte söka jobb inom GSS/K om man gått GSS/T?

Tack för alla svar!
Det är samma GMU. Du kan söka gss/k men du har endast förtur på gss/t tjänster. Jag ska också sökt gss/t på ing2 men vill ha en K tjänst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in