2013-07-20, 17:12
Medlem
WillyB0Bs avatar
Grabbar, grabbar, grabbar, grabbar.....

Detta gäller väl bara inlednings fasen? När ni sitter och pillar naveludd en månad innan gmu då befinner ni väl också er i inledningsfasen? Nivån för godkänd på GMU kommer inte att förändras och grundproven sker väl efter man har anpassat sig de första veckorna?
2013-07-20, 17:20
Medlem
Någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att GMU innehåller lika mycket som 5 månaders vpl (vad för saker vet jag inte). Nivån på det hela låter jag vara osagt dock med tanke på tidspressen för att hinna med allt.

Men om det nu stämmer så är det förstås lite "stressat". Huruvida det märks eller inte är väl dock en annan fråga. Angående klagomål på att allt går "för fort", det har ju en stor del att göra med att man växlar från civilt till grönkläder utöver det faktum att saker ska gå extremt fort i början för att "köra lite med en". Känns som en fånig sak att klaga på.
2013-07-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veactor
Jag tänkte köra på mina vanliga månadslinser, gör inget om man har dom 5 dagar i rad. (inte mina iaf)
Har en kompis som gjorde GMU för nått år sen, han har linser och sa att det inte va några problem alls!

Vafan finns väl inga linser man kan sova med osv.?
Vad hade polaren för linser då? Säger FM något om hur man ska göra med linserna osv? Har de några krav/förslag?
2013-07-20, 21:20
Medlem
Jag fick precis ett brev från Försvarsmakten om att jag borde besöka en optiker från Synoptik för att fixa korrigeringsglas eller något till bl.a skyddsmask. Under mönstringen fick jag snäppet under perfekt på syntestet (B?), och jag ser utan problem i vardagen. Jag använder alltså inte någon form av linser eller glasögon. Är det här verkligen nödvändigt? Jag tvivlar på att det kommer ha någon som helst märkbar skillnad på hur jag ser...
2013-07-20, 21:51
Medlem
Jag sökte GMU nu i höst till Linköping malmen, Gss/k.

Jag fick ett brev där det står att jag har tilldelats reservplats nr 2.

När jag mailade och frågade RM om hur det ser ut med platserna så sa de att de hade dragit ned på platserna från 22 till 12 st. Med andra ord så står jag som reserv nr 2 på 12 platser :S

Mina chanser att komma in känns ganska dåliga nu

För övrigt sa de att andrahandsvalet plockades bort då jag blev "antagen" till mitt förstahandsval. Känns ju sådär när man är reserv.

Grattis till alla er andra som kom in dock (y).
2013-07-20, 21:57
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iczeman
Jag sökte GMU nu i höst till Linköping malmen, Gss/k.

Jag fick ett brev där det står att jag har tilldelats reservplats nr 2.

När jag mailade och frågade RM om hur det ser ut med platserna så sa de att de hade dragit ned på platserna från 22 till 12 st. Med andra ord så står jag som reserv nr 2 på 12 platser :S

Mina chanser att komma in känns ganska dåliga nu

För övrigt sa de att andrahandsvalet plockades bort då jag blev "antagen" till mitt förstahandsval. Känns ju sådär när man är reserv.

Grattis till alla er andra som kom in dock (y).
Om du inte kommer in till GMU 4/5 så är det endast några månader kvar till GMU 1. Bara börja träna och se till att få fina mönstringsresultat! Ring annars din yrkesvägledare eller vad det nu heter så kanske det finns en ledig plats åt dig på ett annat regemente.
2013-07-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Om du inte kommer in till GMU 4/5 så är det endast några månader kvar till GMU 1. Bara börja träna och se till att få fina mönstringsresultat! Ring annars din yrkesvägledare eller vad det nu heter så kanske det finns en ledig plats åt dig på ett annat regemente.

Man behöver väl inte mönstra om? jag kan ju söka på mina gamla mönstringsresultat, dom va ganska bra. Bara ta en enklare tjänst?

Ska ringa och höra imorrn om man kan få en annan plats.
2013-07-20, 22:20
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iczeman
Man behöver väl inte mönstra om? jag kan ju söka på mina gamla mönstringsresultat, dom va ganska bra. Bara ta en enklare tjänst?

Ska ringa och höra imorrn om man kan få en annan plats.
Det kanske är så. Är inte riktigt säker. Borde hursomhelst finnas någon typ av tidsgräns på hur länge ens mönstringsresultat är giltiga.
2013-07-20, 22:23
Medlem
veactors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskeradFisk
Vafan finns väl inga linser man kan sova med osv.?
Vad hade polaren för linser då? Säger FM något om hur man ska göra med linserna osv? Har de några krav/förslag?

Jodå! Mina linser heter Biofinity och de kan man ha i flera dagar, andas så bra tydligen. Jag har mina linser typ 3 dagar i rad varje vecka, haft under längre perioder också någon sommar när man slaggat hos olika kompisar. Jag har använt dessa linser i flera år och det har aldrig varit några problem Gå bara och snacka med din optiker!
Har ingen aning om det finns några krav/förslag men min polare hade också månadslinser (är nu på utlandstjänst dessutom). Hört att alla med synfel får några fula glasögon men de är inte specifika för var och en utan har en speciell styrka..
2013-07-20, 22:37
Medlem
Kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veactor
Jodå! Mina linser heter Biofinity och de kan man ha i flera dagar, andas så bra tydligen. Jag har mina linser typ 3 dagar i rad varje vecka, haft under längre perioder också någon sommar när man slaggat hos olika kompisar. Jag har använt dessa linser i flera år och det har aldrig varit några problem Gå bara och snacka med din optiker!
Har ingen aning om det finns några krav/förslag men min polare hade också månadslinser (är nu på utlandstjänst dessutom). Hört att alla med synfel får några fula glasögon men de är inte specifika för var och en utan har en speciell styrka..

Jag har mina linser en månad i sträck, aldrig haft problem och ögonen ser bra ut och synen är oförändrad. har även haft dom längre än en måndag, är lite som bästföredatum på mjölk, den går att använda så länge den inte luktar/smakar konstigt. (nu menar jag förstår inte att man ska lukta och smaka på linsen)
2013-07-20, 23:30
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Kan man se antalet platser till olika förband eller måste man ringa FM? Skulle vara kul att veta
2013-07-21, 00:39
Medlem
Har en fråga angående anställning efter GMU:

Vi på ing2 som har hamnat i 211. kompaniet(tross o ledning), är det enda kompaniet vi kan söka till efter avklarad GMU?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in