2013-07-19, 22:44
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Alltså ni får ju alla ursäkta mig, jag vet vilken legend GG.Allin är, och att han är själva definitionen av skitig och äkta jävla.. ja, rock/hårdrock/punk.. det är såklart JÄVLIGT försvarbart. Men hur fan kan folk hylla den här jäveln som nån sorts gud?
Musiken de gjorde genom tiden var ju fan inte mer än medelmåttig så det måste vara för hans, minst sagt, destruktiva leverne?
Klart intressant person är det ju, likt Ed Gein och de där mupparna.. (nej jag vet att GG inte är en mördare av något slag, men ni fattar poängen..) men är det verkligen så att folk gillar musiken de gjorde på riktigt?
Somsagt, ännu en gång.. jag hyser absolut respekt för det han gjort för musikhistorien och följde sin egen väg osv osv osv osv.. men jag kan bara inte finna det bra överhuvudtaget. Som en mer elak version av Onkel Kånkel i min mening, sånt man kör när man är tokpackad och har skoj till. Men BRA.. not så jävla much. Menmen.. once again, smaken...

Funeral Mist - A New light
För att jag är en jävla Arioch-fanboy.
Det är ju trots allt punk det handlar om. Punk är av naturen "dålig" rent musikaliskt. Och ja, de flesta av de inspelningar som Allin medverkar på är riktigt jävla uselt framförda och producerade. Men ja, som bekant så är det ju i första hand karlns personlighet som ligger till grund för hans legend. Det finns ju trots allt egentligen ingen som tagit drägglivsstilen så långt som GG, ingen har ansträngt sig så hårt för att få så många människor som möjligt att hata en. Han offrade sitt liv, sin hälsa och sitt rykte permanent bara för att kunna kräla runt naken och uppskuren i sin egen skit på scen och stoppa i sig alla substanser folk erbjöd honom, allt i enlighet med hans filosofi vilken gick ut på att han var en slags Messias född för att göra hårdrocken farlig igen (han såg även sina kroppsvätskor som en nattvard till folket). GG var med stor sannolikhet den mest galna och depraverade jävel som någonsin skådats inom hård gitarrmusik, och det säger ju en hel del, så han förtjänar sitt erkännande. Om du vill höra hans musikaliska höjdpunkt ska du kolla in skivan "Brutality And Bloodshed For All" under namnet "GG Allin & The Murder Junkies" - en genomarbetad och välproducerad skiva med starkt låtmaterial, till skillnad från den slamriga dräggpunk han annars ägnade sig åt.
Citera
2013-07-20, 01:30
Medlem
Phalgunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Det är ju trots allt punk det handlar om. Punk är av naturen "dålig" rent musikaliskt. Och ja, de flesta av de inspelningar som Allin medverkar på är riktigt jävla uselt framförda och producerade. Men ja, som bekant så är det ju i första hand karlns personlighet som ligger till grund för hans legend. Det finns ju trots allt egentligen ingen som tagit drägglivsstilen så långt som GG, ingen har ansträngt sig så hårt för att få så många människor som möjligt att hata en. Han offrade sitt liv, sin hälsa och sitt rykte permanent bara för att kunna kräla runt naken och uppskuren i sin egen skit på scen och stoppa i sig alla substanser folk erbjöd honom, allt i enlighet med hans filosofi vilken gick ut på att han var en slags Messias född för att göra hårdrocken farlig igen (han såg även sina kroppsvätskor som en nattvard till folket). GG var med stor sannolikhet den mest galna och depraverade jävel som någonsin skådats inom hård gitarrmusik, och det säger ju en hel del, så han förtjänar sitt erkännande. Om du vill höra hans musikaliska höjdpunkt ska du kolla in skivan "Brutality And Bloodshed For All" under namnet "GG Allin & The Murder Junkies" - en genomarbetad och välproducerad skiva med starkt låtmaterial, till skillnad från den slamriga dräggpunk han annars ägnade sig åt.

Totalt skitsnack. Han ”offrade” inte ett skit för att göra ”hårdrock” farlig, han betedde sig som han gjorde för att han var driven av ett uppmärksamhetsbehov (och förmodligen även av missanpassade sexuella läggningar). Ifall han inte hade betett sig ”extremt” så hade ingen människa någonsin tänkt på honom i mer än två sekunder. Hans största personliga framgång var att han fick vara med i Jerry Springer. Ingen värdig människa, oavsett hur ”extrem”, skulle ha velat synas i ett sådant sammanhang.

Shining, Hypothermia, Lifelover, Apati är praktexempel på moderna, svenska band som drivs av samma sorts strävan efter egobekräftelse. Kan man inte göra någonting tillräckligt bra kan man i alla fall få uppmärksamhet genom att prostituera sig i mediala sammanhang, eller försöka gestalta uppfattningar som tilltalar en viss typ av pubertala flickor. GG Allin är förstås musikaliskt betydligt bättre än dessa band, men driften bakom deras beteende är densamma. Att han var villig att gå längre säger egentligen inte speciellt mycket. Oavsett vilken samhällsmiljö man växer upp i kan vem som helst lära sig vad som ”chockar” och sedan bete sig därefter för att få uppmärksamhet. Extremmetal skulle förövrigt vara betydligt mindre förlöjligad av gemene man om den genuint extrema musiken inte drog till sig individer som var mobbade i högstadiet och sedan skapade en ny identitet genom sina försök att chockera omgivningen. I de delar av ”scenen” som är true på riktigt finner man inte denna typ av individer överhuvudtaget, värt att tänka på.

Har personligen ingenting alls emot GG, men ditt inlägg skapade dåliga vibbar. Bra cover av Watain för övrigt.
Citera
2013-07-20, 02:15
Medlem
Pentagrammatons avatar
Jag tycker att GG Allin gjorde helt fantastisk musik som ofta och tyvärr hamnar i skymundan av hans extremt starka personlighet och upptåg (inget ont om de iofs). Det är förvisso inte speciellt tekniskt bra och väldigt simpel musik och så, men det är så jävla mycket känsla i den och kanaliserar perfekt hans livsåskådning. Jag kan inte lyssna på GG Allin utan att få starka känslomässiga reaktioner på musiken. Visst, jävligt mycket material med hans namn på är rent skräp, men det gömmer sig väldigt många guldkorn i hans digra diskografi.

Sen var han på en helt annan nivå av "äkthet" jämfört med dagens BM-svenssons som imiterar hans livsstil. Att stå och karva sig smått med smörkniv på scen är inte samma sak som att leva hela sitt liv i smuts, blod och avföring i ett heroinrus på jakt efter döden.

NP: Watain - Fuck off, We Murder

EDIT: Insåg i efterhand att det jag skrev får det att framstå som att jag dyrkar och ser upp till GG Allin. Så är verkligen inte fallet. Jag gillar hans råa och primitiva musik och betraktar hans varelse som konst, även om han själv kanske inte såg på sig själv så. Längre än så sträcker det sig inte.
Senast redigerad av Pentagrammaton 2013-07-20 kl. 02:37.
Citera
2013-07-20, 02:45
Medlem
von_Ss avatar
NP: The Kristet Utseende - Club Raki

Tjafs hit och dit hela tiden i den här idiottråden
Citera
2013-07-20, 08:56
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Tror det finns olika utgåvor av den där plattan.
Jag hade en som inkluderade coverlåten "(I hate) Commie Scum". Sedan köpte jag en annan då jag ångrade att jag sålt den första, och där var just denna cover EJ inkluderad.

Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Endtime Communion finns bara med på DLPn Ajna Offensive släppte 2005, om jag förstått saken rätt.

NP: Witchrist - Deathbitch

Har nu tagit reda på hur det ligger till. "Blodsband (Blood Religion Manifest)" har åtminstone två olika utgåvor. Originalet släpptes på Nordiska Förlaget år 2003 och innehåller inte "Endtime Communion" men väl en cover på "Commie Scum". World Terror Committee släpper sedan en reissue (remaster - kanske även remix) 2009. Där finns inte covern med men väl den då nya låten "Endtime Communion".

Ska försöka få tag på W.T.C. versionen. Den sägs ha mycket bättre ljud än originalet vilket lär hjälpa skivan eftersom ljudet faktiskt är ganska dåligt och tar bort från helhetsupplevelsen.
Citera
2013-07-20, 11:19
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalguna
Totalt skitsnack. Han ”offrade” inte ett skit för att göra ”hårdrock” farlig, han betedde sig som han gjorde för att han var driven av ett uppmärksamhetsbehov (och förmodligen även av missanpassade sexuella läggningar). Ifall han inte hade betett sig ”extremt” så hade ingen människa någonsin tänkt på honom i mer än två sekunder. Hans största personliga framgång var att han fick vara med i Jerry Springer. Ingen värdig människa, oavsett hur ”extrem”, skulle ha velat synas i ett sådant sammanhang.

Shining, Hypothermia, Lifelover, Apati är praktexempel på moderna, svenska band som drivs av samma sorts strävan efter egobekräftelse. Kan man inte göra någonting tillräckligt bra kan man i alla fall få uppmärksamhet genom att prostituera sig i mediala sammanhang, eller försöka gestalta uppfattningar som tilltalar en viss typ av pubertala flickor. GG Allin är förstås musikaliskt betydligt bättre än dessa band, men driften bakom deras beteende är densamma. Att han var villig att gå längre säger egentligen inte speciellt mycket. Oavsett vilken samhällsmiljö man växer upp i kan vem som helst lära sig vad som ”chockar” och sedan bete sig därefter för att få uppmärksamhet. Extremmetal skulle förövrigt vara betydligt mindre förlöjligad av gemene man om den genuint extrema musiken inte drog till sig individer som var mobbade i högstadiet och sedan skapade en ny identitet genom sina försök att chockera omgivningen. I de delar av ”scenen” som är true på riktigt finner man inte denna typ av individer överhuvudtaget, värt att tänka på.

Har personligen ingenting alls emot GG, men ditt inlägg skapade dåliga vibbar. Bra cover av Watain för övrigt.
Stora, härliga, stinkande självmotsägelser här: du inleder med att såga GG, hans persona och hans verk vid fotknölarna, och avslutar med att säga att du inte har något emot honom. Sedan ondgör du dig över musik som vill chocka, vara extrem och som i hög grad framförs av utstötta loners - om du har något emot den sortens företeelser, varför i helvete började du lyssna på black metal?

Var du vill komma med att kalla två band som du vet att jag varit med i och som involverat vänner till mig för gigantiska egorunkar-sammansvärjningar som prostituerar sig i media (???) och är musikaliskt underlägsna GG Allin (...) har jag ingen aning om, men det verkar vara någon slags försök till förolämpningar. Väckte jag personlig anstöt hos dig genom att hylla GG Allin eller?

Jag har aldrig påstått att GG Allin skulle ha några artistiska meriter utöver sitt extrema beteende. Såväl musik som texter suger ju så stenhårt de kan. Han var heller ingen "värdig" människa - han var ju ett genomruttet svin in i benmärgen och levde ut det på ett sätt som sociala inhibitioner stoppar andra människor från att göra. Vill man ha musik med substans och djup söker man sig till det, vill man ha genomhorribel dräggpunk framförd av en sönderknarkad, nedpissad riksluffare utan spärrar i huvudet så söker man sig till GG. Båda typer av musik kan ha sina meriter ibland.

P.S. Du får för övrigt gärna delge vilken del av "scenen" som är "true" på "riktigt".
Senast redigerad av Adversarius 2013-07-20 kl. 11:22.
Citera
2013-07-20, 11:39
Medlem
Hundkatt90s avatar
Ni kan knulla er själva, allihop, Hail Lucifer.

Apropå alla er, hur fan kommer det sig att folk gillar Mgla?
Jag inräknar mig själv i kategorin, då för att jag gillar deras ganska melodiska och till-skillnad-från-vanlig-BM ganska tekniska sound men varför majoriteten av invånarna i denna tråd diggar dem är en gåta för mig.

Jag såg dem live i Prag i förra veckan tillsammans med min kära far (inte mycket utav ett black metal fan) och han föll ganska direkt, på plats. Första orden direkt efter setet "Spelar dem där i Norden någon gång snart? De hade vart värt att se igen".

Fantastiska band såsom Vemod och Hetroertzen föll honom dock inte i smaken, men Negative Plane beskrevs som "intressanta och faktiskt ganska bra".

Och apropå GG Allin, OTOH är bland det närmsta jag har kommit en GG spelning atmosfär-mässigt.
Sångaren fick för sig att slå glassplitter i magen samt armen på sig själv, blod överallt, blod utsmetat på publiken, stativ bortslängda, sönderslagna samt uppbrända instrument... Helvete.

NP: Hetroertzen - The Final Breath of Mankind

Edit: Vem det än var som skrev det jag nu tänker svara på; Varför skulle icke-utstötta människor göra musik för de utstötta? Det är helt ologiskt, man gör inte musik som är menad att alienera lyssnaren ifrån en grupp om det inte är så att det är i musikerns eget intresse att skapa en separat grupp.
Senast redigerad av Hundkatt90 2013-07-20 kl. 11:45.
Citera
2013-07-20, 14:05
Medlem
Mordum87s avatar
Ja somsagt, jag är väl medveten om GG's kultstatus och legend. Jag respekterar det till fullo, min fråga var helt enkelt bara om ni generellt tycker musiken han/de gjorde är bra. Consider it som jag har fått mitt svar.

Jag fortsätter mitt Funeral Mist-horeri såhär in på denna lördag. Jag är helt fast i Arioch's klor och jag förstår inte varför jag låtit det gå så många år emellan lyssningarna på någon av de tre album de släppt.
"Devilry" är ju bara så jävla fantastisk att jag saknar ord för det! Det gäller även de andra två, men jag har en viss konstig förkärlek till just Devilry.

Innan detta spisades det dock annat som min fru blev helt galen av att höra på, vilket var "Void Meditation Cult" som också är ett ypperligt bra band.
Snacka om totalt jävla nattsvart black metal det är.
Köpte dubbelvinylen "Sulfurous Prayers of Blight and Darkness" från BloodHarvest för en klart överkomlig peng och jag måste ju säga man fick grym valuta för pengarna. Vinylutgåvan är hur snygg som helst och postern man får med ska ramas in och vårdas så fort jag får tid.
Har säkert frågat innan, men vad tycker folket om Void Meditation Cult/Sperm of Antichrist måntro?

NP: Funeral Mist - Nightside Phantom
Citera
2013-07-20, 14:33
Medlem
Astrofaess avatar
Idag påbörjar jag min första betalda semester på åratal. Har ingen aning om hur man förväntas fördriva fyra veckor på meningsfullt sätt, men för min del lär det blir en hel del konsumtion av jästa maltdrycker ackompanjerad av bra musik.

NP: Lifelover - Stängt p.g.a. semester

"Egorunkare"
Citera
2013-07-20, 14:53
Medlem
Någon mer här som är underväldigad av Watains nya låtar? Jag var sugen på nya skivan, nu är jag det inte.
Citera
2013-07-20, 15:03
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Någon mer här som är underväldigad av Watains nya låtar? Jag var sugen på nya skivan, nu är jag det inte.

Har inte hört annat än "All that may bleed" och den var väl inget att hänga i pungen direkt. Men sen så gillade jag heller inte "Lawless Darkness" lika mycket som resten av världen (som verkar dyrka den) gjorde.
Tänker hursomhelst köpa mig nya vinylen sen för att komplettera samlingen.
I dagens läge tror jag nog fan att "Rabid Death's Curse" ligger i topp för min del.. Hade ganska svårt för den förr, men ha då i åtanke att jag introducerades till Watain iom "Casus Luciferi" och "Sworn to the Dark" under samma kväll. Sistnämnda vågar jag nog påstå är den platta de aldrig kommer toppa, men något har börja tala gott för RDC. Jag gillar verkligen hur kaotisk och elak den är på sina ställen.. "On Horns impaled" är även en rökare utan dess like!

NP: Funeral Mist - Circle of Eyes
Citera
2013-07-21, 19:10
Medlem
von_Ss avatar
Låt oss nu bara enas om att GG Allin är en snuskig skithög som gör dålig musik, på samma sätt som att Idol-Agnes är en smutsig hora som gör dålig musik.

Jag är full som en patrull i vanlig ordning och lyssnar på inget mindre än självaste M8l8th. Tyvärr är de inte särskilt bra men de har absolut några vita ariska män bland alla niggers, för att använda en passande metafor.

NP: M8L8TH - Родный Мой Край
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in