2013-04-13, 20:54
Medlem
sunnyljungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, gm är med största sannolikhet mellanblond/har cendréfärgat hår, då DNA framtaget ur hår, som hittats i mössan sammanstämmer med DNA framtaget ur blod, som gm lämnat efter sig. Därmed har mössan använts av personen som lämnade blod efter sig. Om gm skulle ha lånat mössan av någon, borde även spår efter gm finnas i/på mössan i form av hårstrå eller svett el dyl. OCH den han lånat mössan av lämnade i så fall blod efter sig på brottsplats/mordvapen.

Så DNA från håret i mössan är alltså matchat med DNA från blodet på kniven?

Är det någon som vet ifall även blodet är drogtestat?
Senast redigerad av sunnyljung 2013-04-13 kl. 20:57. Anledning: förtydligande
Citera
2013-04-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Teori: Killen som utförde mordet är "metallare", d v s han har gått i metallslöjd och har tillgång till en fräs på skolan eller hemma i garaget.

Eftersom ingen angivet honom vet ingen om att han gjort kniven och utfört morden. Kniven är utom allt snack hemmagjord. Knivmakarna i landet skulle gapskratta om de fick känna på den. Men de kan också komma med viktig information eftersom de ofta vet vem som levererar vad på beställning då en kniv sammanfogas av olika delar som skaft och knivblad - om nu GM inte själv stått vid fräsen för att göra skaftet vilket jag tror att han gjort har han ändå beställt knivbladet.

Å andra sidan kan kniven också vara tillverkad i forna öststaterna, men jag tror att maffian där gör tio gånger bättre knivar än den i Linköping. En annan teori kan vara att GM tillhör en maffia i Sverige och att det håller samman och inte goolar för en miljon.

Hur som helst är kniven hemmagjord och polisen bör prata med knivmakarna: vem gör vad, levererar si och så etc.

Att polisen inte löst det här mordet är enligt min mening en större gåta än mordet!!

Edit: ett tips är topsa alls skolungdom som gick metallutbildning i Linköping med omgivande kommuner åren före mordet.

Kan bara instämma, otroligt att det inte är uppklarat. Chansen att det klaras upp minskar ju drastiskt med tiden också tyvär. Jag är också mycket förvånad att GM inte har gjort något nytt allvarligt, han verkar leva precis som vanligt efter morden tydligen? Precis som sovvandring nämnde så måste det ju finnas någon som vet vem det är? Eller också så gör det inte det, det kan inte vara många utom mördaren som vet vem det är i alla fall, 1,4 miljoner är inga småsummor.
Citera
2013-04-13, 21:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnyljung
Så DNA från håret i mössan är alltså matchat med DNA från blodet på kniven?

Är det någon som vet ifall även blodet är drogtestat?

Han ska inte ha haft droger i sig.
Citera
2013-04-13, 21:21
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Kan bara instämma, otroligt att det inte är uppklarat. Chansen att det klaras upp minskar ju drastiskt med tiden också tyvär. Jag är också mycket förvånad att GM inte har gjort något nytt allvarligt, han verkar leva precis som vanligt efter morden tydligen? Precis som sovvandring nämnde så måste det ju finnas någon som vet vem det är? Eller också så gör det inte det, det kan inte vara många utom mördaren som vet vem det är i alla fall, 1,4 miljoner är inga småsummor.

Polisen topsar som alla vet: "Just nu reser Linköpingspolisen runt i landet och topsar män, födda mellan 1974 och 1989, som har bott i Linköping vid mordtillfället. Allt för att få en "guldtopsning", som polisen kallar det." (citat ur Expressen)

Men varför springa över ån efter vatten: de kunde ha börjat med att topsa all ungdom i ålderskategorin 74-89 som gått en metallutbildning i Linköpings kommun.

Om någon skulle sätta den kniven i händerna på mig för att utföra ett mord jag var med på, så skulle jag ha nitat vederbörande efter att ha sett kniven. Mordvapnet har GM gjort själv! och en guldtopsning kräver att polisen kontaktar Skolstyrelsen i Linköping för information om vilka som gått ett metallprogram i årgångarna 1974-1989. Dvs om Professorns teori stämmer att GM är hemmahörande i Linköping med omnejd och där är jag starkt benägen att tro honom.
Senast redigerad av MossTrums 2013-04-13 kl. 21:25.
Citera
2013-04-13, 21:30
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Teori: Killen som utförde mordet är "metallare", d v s han har gått i metallslöjd och har tillgång till en fräs på skolan eller hemma i garaget.

Eftersom ingen angivet honom vet ingen om att han gjort kniven och utfört morden. Kniven är utom allt snack hemmagjord. Knivmakarna i landet skulle gapskratta om de fick känna på den. Men de kan också komma med viktig information eftersom de ofta vet vem som levererar vad på beställning då en kniv sammanfogas av olika delar som skaft och knivblad - om nu GM inte själv stått vid fräsen för att göra skaftet vilket jag tror att han gjort har han ändå beställt knivbladet.

Å andra sidan kan kniven också vara tillverkad i forna öststaterna, men jag tror att maffian där gör tio gånger bättre knivar än den i Linköping. En annan teori kan vara att GM tillhör en maffia i Sverige och att det håller samman och inte goolar för en miljon.

Hur som helst är kniven hemmagjord och polisen bör prata med knivmakarna: vem gör vad, levererar si och så etc.

Att polisen inte löst det här mordet är enligt min mening en större gåta än mordet!!

Edit: ett tips är topsa all skolungdom som gick metallutbildning i Linköping med omgivande kommuner åren före mordet.

Är du berusad eller vad håller du på med? Kniven är ABSOLUT INTE hemmagjord, jag kan plocka fram hur många bilder som helst på internet som visar exakt likadana knivar som den kniv mördaren använde. Det är en billig no-name kniv ofta kallad "silver classic" och kostar kanske 20 spänn.

http://www.kaswords.com/browseproducts/Silver-Classical-Butterfly-Knife.HTML
http://www.weapons-universe.com/Knives/Butterfly_Knives/9-All-Silver-Metal-Handle-Folding-Butterfly-Knife-1-131-SL.shtml
Senast redigerad av LeonVance 2013-04-13 kl. 21:33.
Citera
2013-04-13, 21:32
Medlem
sunnyljungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Han ska inte ha haft droger i sig.

Jag vet att analysen av håret från mössan visat att han varit ren från droger en tid.
Min tanke var att det efter ett tillfälligt drogintag tar några dagar innan det syns i håret.
Därför är jag nyfiken på om även blodet är testat.
(Det är det säkert, men jag har inte lyckats hitta någon källa på det - har du en får du gärna länka )
Senast redigerad av sunnyljung 2013-04-13 kl. 21:35.
Citera
2013-04-13, 21:35
Medlem
Skulle nog också säga att det inte är hemmagjord på något sätt. Ser ut som en vanlig kanske lite sliten butterflykniv enligt mig. Guldtopsning var det ja, den lär polisen få vänta på väldigt länge känns det som.
Citera
2013-04-13, 21:54
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Är du berusad eller vad håller du på med? Kniven är ABSOLUT INTE hemmagjord, jag kan plocka fram hur många bilder som helst på internet som visar exakt likadana knivar som den kniv mördaren använde. Det är en billig no-name kniv ofta kallad "silver classic" och kostar kanske 20 spänn.

http://www.weapons-universe.com/Knives/Butterfly_Knives/9-All-Silver-Metal-Handle-Folding-Butterfly-Knife-1-131-SL.shtml

Jag är inte berusad, självklart. Dock tyckte jag att urfräsningen på hålen i knivskaftet på mordvapnet ser lite halvlyckade ut på en bild av kniven som Expressen publicerat. Nitarna ser inte heller exakt ut som de på dina bilder. Vi har knivmakare i Sverige som gör mycket bättre knivar än så; vi har många ungdomar som kan metallslöjd så att de bygger om bilar nästan bättre än originalbilarna. En sådan kniv kan många i landet kopiera. Det är svårt att bedöma ett föremål bara med hjälp av en kornig tidningsbild. Men nog tycker jag att mordvapnet ser halvdant ut i utfräsningen av hålen i skaftet, men det kan vara smuts på kniven som jag inte vet något om. Ska jag kunna uttala mig helt säker måste jag se kniven i original och undersöka den mer noggrant. Kvarstår gör dock intrycket från Expressens bild av kniven: den ser inte helt perfekt ut.
Citera
2013-04-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Snyggt jobbat, där är kniven, en äkta Balislong stämpeln (stainless steel) stämmer exakt!
"MossTrums inlägg 3481
En mycket bra bild på kniven hittade jag på en länk ovan: http://nyheter24.se/sok/dubbelmordet-i-linkoping. I denna länk finns bildserien "Flickmordet i Täby" där bild 4 visar kniven från Linköping i närbild. Tack för länken!"

Med tanke på allt övervåld, många knivhugg, tycker jag nästan han borde skurit av en sena på något finger på sig själv, som krävt en operation eller att ett finger går och hänger på han idag om han inte vågade åka in och operera sig.
Senast redigerad av sovvandring 2013-04-13 kl. 21:59.
Citera
2013-04-13, 22:21
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Med tanke på allt övervåld, många knivhugg, tycker jag nästan han borde skurit av en sena på något finger på sig själv, som krävt en operation eller att ett finger går och hänger på han idag om han inte vågade åka in och operera sig.

Så som gärningen återberättas att gm brottar ned den lille M, slår honom och sedan knivhugger honom så kan kniven duga med tanke på att det var ett litet barn. Men gm räknade kanske inte med att han skulle behöva använda kniven mot en vuxen.

Expressen säger att gm anföll A-L och högg henne i ryggen när hon försökte springa från platsen. Kan skadan på handen uppkommit då? Det finns inte mycket mjuka partier i en rygg, mest ben faktiskt och de tar emot på ett annat sätt än de mjuka delarna av kroppen. En felkalkyl av gm helt enkelt - han borde haft en kniv med bättre parerskydd än hålen i butterflyen.
Citera
2013-04-13, 22:29
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Jag är inte berusad, självklart. Dock tyckte jag att urfräsningen på hålen i knivskaftet på mordvapnet ser lite halvlyckade ut på en bild av kniven som Expressen publicerat. Nitarna ser inte heller exakt ut som de på dina bilder. Vi har knivmakare i Sverige som gör mycket bättre knivar än så; vi har många ungdomar som kan metallslöjd så att de bygger om bilar nästan bättre än originalbilarna. En sådan kniv kan många i landet kopiera. Det är svårt att bedöma ett föremål bara med hjälp av en kornig tidningsbild. Men nog tycker jag att mordvapnet ser halvdant ut i utfräsningen av hålen i skaftet, men det kan vara smuts på kniven som jag inte vet något om. Ska jag kunna uttala mig helt säker måste jag se kniven i original och undersöka den mer noggrant. Kvarstår gör dock intrycket från Expressens bild av kniven: den ser inte helt perfekt ut.

Ska man göra en egen kniv är det väl mer rimligt att göra den mer unik än att kopiera en billig no-name kniv?
Citera
2013-04-13, 22:30
Medlem
När man tittar på hur kniven ser ut och hur många knivhugg offren har fått så känns det verkligen som GM måste ha skurit sig själv rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in