2013-07-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Påpekade du att knivarna kunde ha något med VB:s död att göra? De som jobbar på hittegodsavdelningen gör det inte alltid för sitt lysande intellekt.

Ja givetvis gjorde jag det, ena polisen var samma som kom som ett pistolskott ut till sandgropen där de grävde fram en halvrutten hund då jag ringde om benrester i en plastsäck. Poliserna skrev in knivarna till fallet och de sa att de skulle återkoppla om hur det går.

Jag läste här någon som blandat ihop mina fynd lite.
Knivslidan med knivarna låg helt öppet på en liten stig en bit från vägen, ingen plastpåse eller annat i närheten. Ingen grillplats vad jag vet men folk härjar med lite av varje i skogarna här.
Citera
2013-07-16, 22:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
/.../ Sen är det detta med Fallen Angel. Airsoftarna började redan sent på hösten 2012 längta till detta spel. KJ måste ju ha varit eld och lågar kring detta. Att han då skulle gått/åkt med VB till Åberget känns fel för mig. Det är bara min personliga åsikt.
Man spelade även på Väderkvarnshöjden den 12 augusti 2012:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=3702&p=23993&hilit=V%C3%A4der kvarnsh%C3%B6jden

Mt publicerade inför detta spel en karta över spelområdet på sin facebook (120605):
https://anonfiles.com/file/5c64bba1ae704ff192e8fa6738e0ba03

Betr. Fallen Angel 11 maj i år klagade många efteråt över stenig skogsmark, alltför stora, öppna ytor; dessutom fanns för mt:s vidkommande risk för att några skulle vara ute och förreka i detta spelområde.

Om man betänker mt:s val av gömställe för likdelarna; har man då inte starka skäl anta att han som brottsplats skulle välja ett för honom välkänt och mer "inarbetat" ställe? - Om sedan Väderkvarnshöjden kan ges ett sådant företräde kan diskuteras: 4 maj hade han spelat där en gång ett år tillbaka i tiden. Huruvida han under 2012/13 ytterligare hunnit utforska detta område är okänt.
Citera
2013-07-16, 23:12
Medlem
[quote] Citat:
Jag tycker inte vi fått det bekräftat att det var hos lillebror han varit. Det är ju närmare till storebror om han nu gått/cyklat för att spela tv-spel.
Han bör ha kört bil, och han var ju också tvungen att ha en förklaring till hands om grannarna skulle ha sett att hans bil var försvunnen.
https://www.flashback.org/sp43961036

De frågor som ligger närmast till hands är: Vilken tid anlände han till sin lillebror (föräldrahemmets adress)? - Hur länge stannade han?

Enligt KJ så ville VB i alla fall inte att han skulle köra henne hem pga ölen.
OM KJ har utfört detta mord, så tror jag faktiskt att det skedde kring 18.40--20.45
Med sig hem tar han VB:s telefon, och sedan fimpar den på vägen till brorsan. Var bor bröderna i förhållande till sista signalen?
Dagen efter flyttar han och styckar liket enbart av den anledningen att han inte vill att någon överhuvudtaget ska hitta VB.
INGA ritualer eller hokus pokus-teorier, sammansvärjningar och ett fallen angel-offer...

Det vill säga OM kj är mördaren.
Visst kan han ha fått hjälp av någon, men enbart någon närstående släkting; bröder, pappan, mamman... Ingen annan.
Ingen annan skulle vara värt att hålla tyst om eller tycka det var värt att hålla tyst så här pass länge.

Blod är tjockare än vatten, alltid.
Citera
2013-07-16, 23:43
Medlem
[quote=Bajen2013|44349465]
Citat:
Citat:
Jag tycker inte vi fått det bekräftat att det var hos lillebror han varit. Det är ju närmare till storebror om han nu gått/cyklat för att spela tv-spel.
Han bör ha kört bil, och han var ju också tvungen att ha en förklaring till hands om grannarna skulle ha sett att hans bil var försvunnen.
https://www.flashback.org/sp43961036

De frågor som ligger närmast till hands är: Vilken tid anlände han till sin lillebror (föräldrahemmets adress)? - Hur länge stannade han?

Enligt KJ så ville VB i alla fall inte att han skulle köra henne hem pga ölen.
OM KJ har utfört detta mord, så tror jag faktiskt att det skedde kring 18.40--20.45
Med sig hem tar han VB:s telefon, och sedan fimpar den på vägen till brorsan. Var bor bröderna i förhållande till sista signalen?
Dagen efter flyttar han och styckar liket enbart av den anledningen att han inte vill att någon överhuvudtaget ska hitta VB.
INGA ritualer eller hokus pokus-teorier, sammansvärjningar och ett fallen angel-offer...

Det vill säga OM kj är mördaren.
Visst kan han ha fått hjälp av någon, men enbart någon närstående släkting; bröder, pappan, mamman... Ingen annan.
Ingen annan skulle vara värt att hålla tyst om eller tycka det var värt att hålla tyst så här pass länge.

Blod är tjockare än vatten, alltid.

Blod är och kommer alltid vara tjockare än vatten, men det krävs också något extra för att hålla tyst om man är med och försöker städa upp spåren, och när det är inom en familj som du pratar om, att det skulle exempelvis vara mamman eller pappan så finns väl en stor risk att dessa kommunicerar med varandra, och det är ofta svårt att hålla undan saker som är jobbiga för en partner ifall man känner till det.

Hade det varit mer med om detta hade de trippat omkring en/flera nervösa personer runt om i Boden vilket betydligt minskat möjligheten till att hålla käft. Kom ihåg att 2 stycken är alltid 100% mer än 1.
Citera
2013-07-17, 02:25
Medlem
MBoudines avatar
[quote=GregorGreger|44350010]
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013

Blod är och kommer alltid vara tjockare än vatten, men det krävs också något extra för att hålla tyst om man är med och försöker städa upp spåren, och när det är inom en familj som du pratar om, att det skulle exempelvis vara mamman eller pappan så finns väl en stor risk att dessa kommunicerar med varandra, och det är ofta svårt att hålla undan saker som är jobbiga för en partner ifall man känner till det.

Hade det varit mer med om detta hade de trippat omkring en/flera nervösa personer runt om i Boden vilket betydligt minskat möjligheten till att hålla käft. Kom ihåg att 2 stycken är alltid 100% mer än 1.

X[GM] är sannolikt en starkare sammanhållen grupp med mordinblandade som svurit att hålla käft än exemplet GM + X[Y] där Y är antal medhjälpare som åtagit sig bistå i det efterföljande städjobbet, oaktat blod är tjockare än vatten. När fulla vidden av vad GM ställt till med står klart för medhjälpare - vilka kan antas vara familjemedlemmar eller en mycket närstående vän - och den påföljd skyddande av brottsling samt försvårande av utredingen genom att lämna oriktiga uppgifter vid förhör ger om det spricker blir ett växande orosmoment, och när eftertankens kranka blekhet gör sig påmind gissar jag att det blir allt svårare att hålla käften. Om det förekommer några närstående inblandade som cover up i "städjobbet" vilka dessutom kan ha avgivit oriktiga uppgifter om de hörts upplysningsvis borde den sammanhållningen börja släppa i fogarna vid det här laget.
Citera
2013-07-17, 03:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
X[GM] är sannolikt en starkare sammanhållen grupp med mordinblandade som svurit att hålla käft än exemplet GM + X[Y] där Y är antal medhjälpare som åtagit sig bistå i det efterföljande städjobbet, oaktat blod är tjockare än vatten. När fulla vidden av vad GM ställt till med står klart för medhjälpare - vilka kan antas vara familjemedlemmar eller en mycket närstående vän - och den påföljd skyddande av brottsling samt försvårande av utredingen genom att lämna oriktiga uppgifter vid förhör ger om det spricker blir ett växande orosmoment, och när eftertankens kranka blekhet gör sig påmind gissar jag att det blir allt svårare att hålla käften. Om det förekommer några närstående inblandade som cover up i "städjobbet" vilka dessutom kan ha avgivit oriktiga uppgifter om de hörts upplysningsvis borde den sammanhållningen börja släppa i fogarna vid det här laget.

Cover up för det här mordet kommer att visa sig vara det ultimata exemplet på missriktad "välvilja", det torde stå helt klart med tiden.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-17 kl. 03:36.
Citera
2013-07-17, 07:25
Medlem
[quote=letsdoit]Han bör ha kört bil, och han var ju också tvungen att ha en förklaring till hands om grannarna skulle ha sett att hans bil var försvunnen.
[URL=
Citera
2013-07-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man utgår från de sista starka signalerna så borde man koncentrera sökinsatserna till södra Åberget. Därifrån är det också en naturlig färdväg till fp1 resp. fp2 via ett alibibesök hos brodern. Det skulle ev. kunna innebära att mt vid detta gästspel förvarat likdelarna i bagaget på sin bil. – Men mastsignalerna utesluter inte Grubban och terrängen upp mot Åbergsfästet eftersom gm vid 21-tiden kan ha varit på väg därifrån.

Via Torpgärdsleden och Gamla Lulevägen tar det inte många minuter till föräldrahemmet där yngsta brodern antas ha befunnit sig tillsammans med en kompis – och därifrån är det bara ett par km till fyndplatserna vid Gammelängsberget.

Den mycket smala väg gm använt när han intill glesnande skog (brandgata) stannat sin bil för att snabbt göra sig av med likdelarna leder upp till Mjösjöfortet varför även detta område borde genomsökas med avseende på möjlig brottsplats. Sedan kan också terrängen kring Svedjebergsfästet vara värd ett getöga.

Vad gäller MP så kan den som du beskriver vara upp mot Åbergets topp, antingen upp mot Södra Fortet eller även norra fortet (lilla batteriet), finns vägar och möjliga platser att helt enkelt backa in bilen så den blir ganska dold. Även Lazergame vägen in mot LG kan vara tänkbar.
Finns även möjlighet Råbäcken samt även Gruvbergets fritidsområde (Båda täcks av sävastklintens mast)

Nu sitter polisen på leken då det gäller mobilsignalerna och om det stämmer med sävastklintens mast ca 21-tiden från VB's mobil. Sen kan man väl förmoda att de också har lagt ner stort arbete på mtGM's mobils rörelser mm. Dock finns ju risken att han stängt av den under sina resor/dumpningar etc efter 21-tiden samma kväll.

Sen kan man undra om det är små spår från VB i hans bil och den inte är städad så har det antagligen kommit från verktyg/persedlar som transporterats och inte direkt från VB.
Vad har han haft för tillgång till bilar 4-7 maj och kanske även senare. Närstående eller nära kompis som lånat ut ovetandes ?? fast det borde framkommit vid detta lag.

Att han definitivt har fingrarna i syltburken råder inget tvivel, frågan är väl snarast hur har han utfört detta och var. Har någon fler spår på syltburken genom att "diska" den... "städa".
Citera
2013-07-17, 17:15
Medlem
För mig hade det varit betydligt lättare att köpa KJ som gärningsman om hans bil "stulits" och hittats utbränd någonstans. Det vore ju att följa regel nr: 1a för gärningsmän.
Citera
2013-07-17, 20:46
Medlem
Verkar lugnt händer inte mycket verka det som imorrn börjar väl orienterings tävlingen i skogarna runt boden...
Citera
2013-07-18, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Du har rätt. Det finns endast en blodfläck som härrör från bagageutrymmet, och det är fläcken på plastpåsen. Den hittades först - fingeravtrycket senare. Det nya inför senaste häktningsförhandlingen var alltså fyndet av fingeravtrycket och att det kunde kopplas ihop med VB:s tidigare hittade blodfläck på påsen.

För att vara övertydlig: Fingeravtrycket och den enda hittade blodfläcken från bagageutrymmet fanns alltså på samma plastpåse.

Totalt har alltså två blodfläckar från VB hittats. En på plastpåsen i bagageutrymmet, den andra i KJ:s lägenhet.

Den där plastpåsen känns skum.

Varför spara en plastpåse i bilen?
Vore jag GM i ett sånt här brott skulle den ha åkt i samband med städningen...
Citera
2013-07-18, 10:20
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy
Hoppas innerligt att 9vers kvinfynd är relevant för utredningen. Jag tror nog inte att det är så vanlig med knivar som ligger ute i naturen, speciellt i en plastpåse - täckta med något som ser ut som blod, plus att hundarna reagerade på det.

Jag tror nog, att om KJ är mördaren, skulle han nog använda sådana knivar av det "speciella" slaget som 9ver beskrev dem. Även om fyndet inte gjordes i närheten av området där kroppen hittades så tycker jag att ett sådant fynd är något som är värt att kolla upp av polisen. Skulle jag tänka i mördarens banor skulle jag nog, om jag hade tid, åka så långt som möjligt med mordredskapet och bara slänga det så långt ifrån platsen som möjligt.

Möjligt händelseförlopp:

Min första långa teori om hur det kan ha gått till, var snälla mot mig

Eftersom polisen avfärdat KJs lägenhet som MP är frågan varför hon styckades, lägenheten hade gett en bra förklaring till styckningen. Frågan är då, är hon mördad på annan plats där det varit svårt att få ut kroppen hel eller är styckningen gjord i annat syfte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in