2013-07-16, 00:49
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Har man varit in i och undersökt södra åbergsfortet? Man hade en sista visning i fortet ifjol, innan man valde att stänga fortet. Detta är/var ett välutrustat fort och är det kanske någon här som var där själv? Vilka andra var där? Detta ligger ännu närmare misstänkt GM:s bostad. En telefon i det området bör också definitivt koppla in sig mot sävastmasten.

Åbergsmasten är inte högt placerad. Den finns vid vägen mellan Bodsvedjan och Åberget. Lite som en slavsändare för de som bor i Bodsvedjan med omnejd. Åbergsfortet ligger som sagt högt uppe på berget och då är det troligare att Sävastmasten tagit en sådan signal om man nu inte befinner sig i fortet. Nu tror jag att det är Åberget och Mjösjöberget som det sökts mest kring utan resultat. Sen är det detta med Fallen Angel. Airsoftarna började redan sent på hösten 2012 längta till detta spel. KJ måste ju ha varit eld och lågar kring detta. Att han då skulle gått/åkt med VB till Åberget känns fel för mig. Det är bara min personliga åsikt.

http://airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?t=6061
Senast redigerad av highfive 2013-07-16 kl. 00:51. Anledning: Bifogat fil
Citera
2013-07-16, 00:56
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Enligt en uppgift från tid. fu-ledaren KR har VB sms:at mt innan denne hämtat henne vid bostaden. - Huruvida det verkligen var mt som plockade upp henne i sin bil vet vi inte med bestämdhet; det kan också ha varit flera personer i antingen mt:s bil, eller i någon annans.
http://m.nsd.se/Default.aspx?id=7661959&p=Senaste+Nytt

Sedan vet vi också att den sista regelrätta signalen härrör från 18:40 och då närmare bestämt från området kring fortet vid Åberget (en av masterna vid Sävastklinten). Medan sökningarna pågick för fullt fick man dels kontakt med mt, och dels fick man in uppgifter om en svag signal vid 21-tiden - varpå sökområdet utvidgades.

Det talades i inledningsskedet om ”ett tiotal signaler” från VB:s mobil, men här råder oklarheter betr. tidpunkterna för dessa signaler. Det tog som sagt sin modiga tid innan polisen fick kontakt med mt, och de här signalerna skulle därför till största delen kunna härröra från den i inledningsskedet uppskattade hämtningstiden 15:00 och fram till hämtningen c:a kl. 16:00 (baserat på VB:s sista internetuppkoppling) – undantaget sms:et 18:40.

En tolkning av de varierande besked som lämnats av polisen skulle därför kunna vara att VB, sedan hon väl hämtats vid 16-tiden, inte använt sin mobil till något annat än ett sms i vilket hon gett uttryck för irritation, eller att hon retat upp sig på något/någon – och där ”någon” bör vara identisk med den person (eller de personer) som då befunnit sig i hennes sällskap. - Föräldrarna hade sökt henne vid två tillfällen mellan 21 och 22 och fann vid det sista försöket att hennes mobil var avstängd. Eftersom de heller inte nådde kontakt vid det första tillfället torde man kunna utgå från att VB oskadliggjorts 18:40 - 21:00.

Från åbergsfortet har man m e m fri sikt mot sävastklinten, vad jag kan uppskatta ca 1500-2000m. Kan vara så att GM eller medhjälpare slagit av telefonen i samband med att föräldrarna ringt första gången vid 21-tiden. Det är också sista gången den haft kontakt med mobilmasten på sävastklinten.
Senast redigerad av jukeboxflowers 2013-07-16 kl. 01:05.
Citera
2013-07-16, 01:01
Medlem
Är JF bortförd från "utredningen". Han har ju även nyligen bott på erikslund.
Senast redigerad av raggeball 2013-07-16 kl. 01:10. Anledning: Personlig uppfattning om personen ifråga
Citera
2013-07-16, 08:26
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag tycker inte vi fått det bekräftat att det var hos lillebror han varit. Det är ju närmare till storebror om han nu gått/cyklat för att spela tv-spel.

Nä, jag håller med. Bekräftat av en anonym kompis känns inte helt säkert. Dock verkade han väldig övertygande när han var inne och skrev. Men man vet ju aldrig.
Citera
2013-07-16, 11:42
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Har fått en pm från en ny användare.

Fick en pm tidigare, som jag skrivit om, som nämnde att vittnet som vallades direkt efter fynden på Mjösjöberget var en minderårig. Förra pm:aren skrev att den minderårige skulle observerat KJ vid ödehuset den 16/5. Förra pm:aren skrev även att den minderårige skulle ha sett en vit skåpbil högre upp på berget.

Det som är nytt med detta pm är att den minderårige som vallades är en väldigt ung flicka som är cirka elva eller tolv år. I övrigt så är uppgifterna rätt samstämmiga. Samma när det gäller att vittnet ska ha sett två personer, varav en troligtvis är KJ. Även fått initialer på flickan, men väntar med att skriva dem tillsvidare. Vi får se om jag får mer uppgifter från denna pm:are. Tydligen ska flickan varit och sökt efter en borttappad karta i samband med en orienteringsträning/-tävling i detta område.

Det som är anmärkningsvärt är att båda pm:arna skriver om att två personer blivit sedda. En skriver att hon sett två bilar, den andra att det varit två personer.

Som vanligt ska man betrakta pm som pm.

Det finns ett viktigt tolkningsutrymme här som jag ser det. Var det två personer som var tillsammans eller två personer som uppehöll sig i samma område? Om uppgiften stämmer, att en av dem verkligen var den misstänkte och att de var tillsammans ökar förstås misstanken om en ytterligare inblandad person betydligt. Detta samt att utredningen är (som jag uppfattar det) ovanligt förtegen gör mig benägen att ompröva min tidigare uppfattning om att gärningsmannen agerat på egen hand.

När tror/vet/antar vi att den misstänkte började bevakas av polisen?
Citera
2013-07-16, 11:56
Medlem
Citat:
Har fått en pm från en ny användare.

Fick en pm tidigare, som jag skrivit om, som nämnde att vittnet som vallades direkt efter fynden på Mjösjöberget var en minderårig. Förra pm:aren skrev att den minderårige skulle observerat KJ vid ödehuset den 16/5. Förra pm:aren skrev även att den minderårige skulle ha sett en vit skåpbil högre upp på berget.

Det som är nytt med detta pm är att den minderårige som vallades är en väldigt ung flicka som är cirka elva eller tolv år. I övrigt så är uppgifterna rätt samstämmiga. Samma när det gäller att vittnet ska ha sett två personer, varav en troligtvis är KJ. Även fått initialer på flickan, men väntar med att skriva dem tillsvidare. Vi får se om jag får mer uppgifter från denna pm:are. Tydligen ska flickan varit och sökt efter en borttappad karta i samband med en orienteringsträning/-tävling i detta område.

Det som är anmärkningsvärt är att båda pm:arna skriver om att två personer blivit sedda. En skriver att hon sett två bilar, den andra att det varit två personer.

Som vanligt ska man betrakta pm som pm.

Jag har hört av snubben som först tipsade polisen om massa korpar i området vid ödehuset (som polisen inte brydde sig om i början) att det var barn där som blev bortschasade av en snubbe i militärkläder då de letade vid platsen där kroppen hittades, tror till och med de sa att hen föll ned i en grop där den grönklädda blev mycket upprörd över att hen befann sig.

Jag skulle önska att någon kunde berätta mer ingående om en eventuell kniv för mina hundar har hittat en knivslida med två knivar i, en större och en mindre kniv, sylvassa och ja, det är rödbrunt på bladen men det kan lika gärna komma från en flintastek eller en död fågel/älg eller annat vilt.

Om det finns poliser här och läser, vad gör jag med ett sånt fynd? Slidan är märkt med ett förnamn och ett årtal.
Citera
2013-07-16, 12:09
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ver
Jag har hört av snubben som först tipsade polisen om massa korpar i området vid ödehuset (som polisen inte brydde sig om i början) att det var barn där som blev bortschasade av en snubbe i militärkläder då de letade vid platsen där kroppen hittades, tror till och med de sa att hen föll ned i en grop där den grönklädda blev mycket upprörd över att hen befann sig.

Jag skulle önska att någon kunde berätta mer ingående om en eventuell kniv för mina hundar har hittat en knivslida med två knivar i, en större och en mindre kniv, sylvassa och ja, det är rödbrunt på bladen men det kan lika gärna komma från en flintastek eller en död fågel/älg eller annat vilt.

Om det finns poliser här och läser, vad gör jag med ett sånt fynd? Slidan är märkt med ett förnamn och ett årtal.

Tycker du ska ringa 114 14 och dessutom be att få bli kopplad till polisstationen i Boden eller Luleå. Det är viktigt att du inte fingrar på prylarna. Verkar synnerligen intressant ditt fynd. Just för att det är två knivar och inte en.

Alternativt så åker du in till polisstationen och berättar om ditt fynd. Större än så är inte Boden.
Senast redigerad av highfive 2013-07-16 kl. 12:14.
Citera
2013-07-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
...

När tror/vet/antar vi att den misstänkte började bevakas av polisen?
Vet ej, men rimligtvis senast några dagar efter anmälan om försvinnandet. Enligt trådens inledande 60 sidor (jag håller på att läsa från början så mycket jag orkar) så står det om att anmälan från VB:s föräldrar om hennes försvinnande gjordes först på tisdagen, alltså den 7/5, tre dygn efter det faktiska försvinnandet. Jag vet dock inte om det är själva anmälningsdatumet eller om det var först då som polisen började agera; man låter det kanske gå några dagar i hopp om spontan lösning, om inte brottsmisstanken är aktiv?

Det förefaller ju suspekt att föräldrarna (mor och styvfar, varav den senare sades bo i Kiruna men kom på besök på lördagen - samma dag som VB senast sågs i livet - för att ge sig ut på fisketur) anmäler försvinnandet först efter 3 dygn, men det kanske är ett missförstånd?
Citera
2013-07-16, 12:17
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Om det finns poliser här och läser, vad gör jag med ett sånt fynd? Slidan är märkt med ett förnamn och ett årtal...

Det vore onekligen intressant att få veta förnamnet - liksom årtalet...
Citera
2013-07-16, 12:26
Medlem
highfives avatar
Citat:

Du får berätta sedan för oss hur ditt tips/fynd mottogs av polisen och vad som hände. Min erfarenhet är att det kan variera väldigt mycket.
Citera
2013-07-16, 12:35
Medlem
inter-preters avatar
Citat:

Hantera sakerna mycket försiktigt (med handskar) ta foton (?) och åk sedan direkt till polisen med dem.
Senast redigerad av inter-preter 2013-07-16 kl. 12:38.
Citera
2013-07-16, 12:36
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Det kan ju vara ett helt avgörande fynd även om det måste ligga gott om tappade knivar i naturen som inte har med brottet att göra. Med tanke på utredningsläge, förhör, eventuella medhjälpare m.m. är det nog ändå bäst att du inte går ut här med detaljer om utseende och fyndplats här. Självklart ska du rapportera till polisen omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in