2013-07-16, 17:03
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Varför slår GM in revbenen på grabben? Hade han endast vart ute efter att mörda honom så hade han väll knappast misshandlat honom utan använt kniven direkt, skurit halsen av honom helt enkelt. Jag tjatar om det men avslöjar inte misshandeln ganska mycket om mordet?

Nja, det avslöjar väl endast att mördaren inte är ett proffs?

Citat:
Alternativ

1. Det är en slump, GM blir förbannad på Mohammed av någon anledning när deras vägar möts.
2. Ingen slump, GM har väntat på Mohammed och vill skrämma upp honom genom att misshandla honom, han har av någon anledning upp en kniv och börjar hugga ursinningslöst.

Vilket är troligast?

Innan en lång omfattande utrdening av brottet har skett, där man inte hittar GM , så är alternativ 2 troligast. I dagsläget är därmed alternativ 1 troligast. Ha i åtanke att det är tusentals topsningar som har gjorts. Enligt inlägg i tråden har t.o.m tipsare själva blivit topsade (höhö).
Citera
2013-07-16, 18:25
Medlem
Citat:
Varför slår GM in revbenen på grabben? Hade han endast vart ute efter att mörda honom så hade han väll knappast misshandlat honom utan använt kniven direkt, skurit halsen av honom helt enkelt. Jag tjatar om det men avslöjar inte misshandeln ganska mycket om mordet?

Alternativ

1. Det är en slump, GM blir förbannad på Mohammed av någon anledning när deras vägar möts.
2. Ingen slump, GM har väntat på Mohammed och vill skrämma upp honom genom att misshandla honom, han har av någon anledning upp en kniv och börjar hugga ursinningslöst.

Vilket är troligast?

Punkt 2 anser jag. GM måste vara en mycket sjuk person om det endast var slumpen som gjorde att han fick för sig att misshandla ett barn brutalt och sedan skära halsen av honom, hugga honom över hela kroppen. Borde han inte vara fast vid det här laget då? Jag börjar misstänka att det är en ganska vanlig kille som gjort det och aldrig kommer att göra det igen, (om nu inte Varbergmannen är skyldig till detta också, men det är inte så troligt.)

En storebror eller släkting till någon som ville tala Mohammed till rätta men allt spåra ur på platsen(minst sagt), är vad jag tror på. Vad tror ni andra?
Punkt 2!

Dom tekniska bevisen är intressanta, inslagen bröstkorg och hugg i stjärten.

Scenariot med att GM har landat med en knäskål på Mohammeds bröst är inte helt otänkbart.
Men Mohammed är även knivhuggen i stjärten också, det betyder att GM har vänt på Mohammed för att hugga honom i stjärten. Att landa på en liten killes bröst med ett knä från en 170 cm kille tar musten ur en, han rör sig inte efter det + efter ett hugg i halsen, han ligger kvar på ryggen och då är det svårt att knivhugga Mohammed i stjärten.

Mer troligt är att Mohammed har åkt på ett par smällar när han stått upp, om du testar själv och är runt 170-180 cm lång så hamnar knytnävsslagen mitt i bröstkorgen på en liten kille som är runt 140 cm. Mohammed har efter det rasat till marken och försöker komma undan, han kravlar sig bort på magen men GM får tag i kniven och börjar hugga Mohammed, Mohammed har knivhugg från vaderna upp till halsen, bland annat stjärten.

Tack vare att gatan fungerar som mothåll blir tyngden från GM så kraftig så Mohammed rör sig inte efter det, han ligger kvar på rygg, med stjärten mot asfalten. Det blir då ett enkelt byta att snitta upp halsen på Mohammed och en attack mot Mohammeds stjärt är onödig och omständligt.

Men har Mohammed stått upp vid knytnävsslagen finns det inget mothåll och krafterna blir inte lika stumma, han kan fortfarande haft kraft att röra sig när han hamnat på marken och försökt kravlat sig undan med stjärten i vädret.

Troligtvis har inte Linköpingspolisen tänkt i dom banorna att Mohammed har varit kaxig i skolan och mobbat någon annan elev eller pojke i området och som därigenom har utlöst dådet.
Då hjälper det inte att ta DNA från alla 15-åringar och uppåt i hela Linköping, man måste gå ner i åldrarna, för att täcka upp eventuell broder med liknande DNA.
Det kan vara en storebror som flyttat ifrån Linköping ett par/några år innan men känner till området väl (se Anna-Lena som tycks känna igen GM ”Leif 20 år” behöver inte betyda att han var exakt 20 år vid tillfället).

Hade det varit Varberg-mannen borde polisen gått ut med det, för så lång tid kan det väl inte ta att få fram ett DNA.
Citera
2013-07-16, 20:43
Medlem
Exakt Sovvandring så tänker jag med, pojke i området. Det kan alltså vara så att endast Mohammed, GM och mobboffret känner till detta, någon Mohammed hackat på när han är påväg till eller ifrån skolan eller på sin fritid, någon som bor i samma område. En dag brister det och han skvallrar till sin bror, kusin eller något.

Det hela blir ett dubbelmord då det brister på platsen för att grabben är dryg och han kanske inte heller är så förtjust i invandrare. Spekulerar endast men ser det inte som otroligt att något syskon eller liknande ger sig på Mohammed som hämnd helt enkelt. Däremot var det nog inte planerar att mörda honom från början.
Citera
2013-07-17, 00:54
Medlem
Citat:
Exakt Sovvandring så tänker jag med, pojke i området. Det kan alltså vara så att endast Mohammed, GM och mobboffret känner till detta, någon Mohammed hackat på när han är påväg till eller ifrån skolan eller på sin fritid, någon som bor i samma område. En dag brister det och han skvallrar till sin bror, kusin eller något.

Det hela blir ett dubbelmord då det brister på platsen för att grabben är dryg och han kanske inte heller är så förtjust i invandrare. Spekulerar endast men ser det inte som otroligt att något syskon eller liknande ger sig på Mohammed som hämnd helt enkelt. Däremot var det nog inte planerar att mörda honom från början.
Sant, inget planerat mord men det slutade med det.
Jag tycker att det var ett väldigt intressant motiv till dubbelmordet som envaldigtvackerdag kom upp med, så enkelt kan det vara. Det vore kul om han kunde kommentera dom tekniska bevis som finns och dra ytterligare någon slutsats.
Själv tycker jag att alla tekniska bevis faller på plats, vet inte riktigt var dom spricker.

Man kan se likheter i det här, där den kvinnliga polisen tappar kontrollen och blir rabiat och går bärsärkagång med batongen, 13 slag. Byt ut polisen mot en GM och batongen mot en kniv, vad hade hänt efter 13 knivhugg?
Polis bussar hund på och slår ner berusad man (videoklipp på dn.se)
https://www.flashback.org/t2178494
http://www.dn.se/sthlm/har-slar-polisen-paverkad-man/
Att tappa kontrollen över situationen kan alla drabbas av, man behöver inte vara psykiskt sjuk eller drogpåverkad, tappar man kontrollen så kan vad som helst hända även fast man är helt lugn sekunderna innan, det visar den kvinnliga polisen prov på, övervåld, inget polisingripande som hon har lärt sig på polisskolan.
Det beror helt och hållet på vilken knapp man trycker på hos den eventuella Gärningsmannen, i polisens fall var det att mannen sa att han skulle ”spränga gatan”, i Mohammeds fall var det ”kanske” att Mohammed tog upp sin Butterflykniv eller att han var kaxig.

Om Jan Staaf & Linköpingspolisen inte har tänkt på det motivet vi talar om nu så kan det bli olöst, om det nu skulle ligga till så. GM och hans lillebror + en eventuell chaufför utanför ICA håller tyst och håller sig lugna resten av sina liv, dom kanske flyttat utomlands och styrt upp sina liv och allt blir en engångsföreteelse.

Den kvinnliga polisen kommer med 99,99% chans också tagga ner, hon har lärt sig, precis som GM i Linköping!
Det är normalt att lära sig av sina misstag, att tagga ner och inte göra om dom, att ligga lågt.
Senast redigerad av sovvandring 2013-07-17 kl. 01:49.
Citera
2013-07-17, 03:04
Medlem
herrgurkas avatar
Självklart måste polisen ha funderat på ett hämnd-motiv mot pojken. Saker som pekar mot detta är att om Mohammed var mobbare och mobbade någon borde någon mer än den mobbade känna till detta. I skolåldern är väl det vanligaste att mobbningen sker i gäng (även det bara är en mobbare. Han vill visa sig stark i gruppen osv). Allt mobba någon 100% på tu man hand tror jag inte är så vanligt. Visste klasskamrater om mobbningen borde de berättat detta för polisen.

Att ingen känner igen fantombilden talar väl också mot att han är från närområdet.
Citera
2013-07-17, 13:47
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Självklart måste polisen ha funderat på ett hämnd-motiv mot pojken. Saker som pekar mot detta är att om Mohammed var mobbare och mobbade någon borde någon mer än den mobbade känna till detta. I skolåldern är väl det vanligaste att mobbningen sker i gäng (även det bara är en mobbare. Han vill visa sig stark i gruppen osv). Allt mobba någon 100% på tu man hand tror jag inte är så vanligt. Visste klasskamrater om mobbningen borde de berättat detta för polisen.

Att ingen känner igen fantombilden talar väl också mot att han är från närområdet.

I de flesta fall av mobbning på skolor visar det sig att lärarna på skolan visste inget. Elevgänget som mobbar nekar till att de har mobbat. De andra eleverna uppfattar den som säger sig blivit mobbad som möjligtvis lite störd.

MOBBNING ÄR DET INGEN SOM SER
! Därför kan det ha funnits ett motiv att ta till hårdhandskarna hos någon närstående offret. I sådant fall gick det helt galet: en uppläxning av M slutade med ett dubbelmord.
Citera
2013-07-17, 18:21
Medlem
Det behöver ju inte ens vara mobbning, kan vara någon incident, vad som helst egentligen som har utlöst det hela. Jag kan verkligen inte bestämma mig för om GM bodde vid Linköping vid dådet eller ej. Man borde ju faktiskt ha hittat honom då, tycker man ju. Man har inte hittat honom och alltså bodde han inte i området eller Linköping, blir inte klok på det här fallet, det spretar ju som tusan.
Citera
2013-07-18, 00:16
Medlem
Citat:
Det behöver ju inte ens vara mobbning, kan vara någon incident, vad som helst egentligen som har utlöst det hela. Jag kan verkligen inte bestämma mig för om GM bodde vid Linköping vid dådet eller ej. Man borde ju faktiskt ha hittat honom då, tycker man ju. Man har inte hittat honom och alltså bodde han inte i området eller Linköping, blir inte klok på det här fallet, det spretar ju som tusan.[/b]

Jag tror inte vi ska vara allt för säkra på att GM inte bodde i Lkpg under tiden för dådet då jag vet MÅNGA som INTE testats mot dna:t,ska jag vara ärlig vet jag 2-3st som varit uppe och testats och det är 3st väldigt kända nazister.
Och jag har haft ett oehört stort spann av vänner under alla år i Lkpg.
Jag vet många som skulle matcha mot den beskrivning som polisen gett av GM,däremot inte fantombilden.
Det jag tycker talar för att GM inte bodde i Lkpg eller ens var härifrån är att snacket på stan,i olika kretsar med suspekta personer inblandade,inte går som det brukar när något händer här.

Ska läsa lite om detta sen återkomma med min teori,någon som har tips på bra länkar till sidor där det finns bra info om detta fall,med endast bekräftade uppgifter,inga teorier eller självtolkningar.

MVH
Citera
2013-07-18, 00:23
Medlem
Ingen som sett om det kommit något svar om Varbergssnubben? En matchning borde ju ge jätterubriker, men även en negativ matchning borde nämnas i media.
Citera
2013-07-18, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzer11
Jag tror inte vi ska vara allt för säkra på att GM inte bodde i Lkpg under tiden för dådet då jag vet MÅNGA som INTE testats mot dna:t,ska jag vara ärlig vet jag 2-3st som varit uppe och testats och det är 3st väldigt kända nazister.
Och jag har haft ett oehört stort spann av vänner under alla år i Lkpg.
Jag vet många som skulle matcha mot den beskrivning som polisen gett av GM,däremot inte fantombilden.
Det jag tycker talar för att GM inte bodde i Lkpg eller ens var härifrån är att snacket på stan,i olika kretsar med suspekta personer inblandade,inte går som det brukar när något händer här.

Ska läsa lite om detta sen återkomma med min teori,någon som har tips på bra länkar till sidor där det finns bra info om detta fall,med endast bekräftade uppgifter,inga teorier eller självtolkningar.

MVH

Var lite för snabb så vill editera mitt eget inlägg(men tiden hade gått ut) då jag såg att man kan missuppfatta mig lite!

*Vid närmare eftertanke så skulle jag vilja säga att jag kanske känner 10-12 pers som har toppsats och som jag tidigare skrev så är det kända nazis/högerfolk+lite annat folk som jag tror polisen inte var sena att höra av sig till.Vill bara tillägga att jag har jobbat med dessa innan,inget annat.

*Jag har flera fd vänner som bodde runt området vid tidpunkten för brottet som inte har toppsats,vill bara påpeka att jag tycker man missat många,bland annat mig själv då jag inte har särskilt långt till BP och skulle nog kunna betraktas som blond/mellanblond.

*Menade inte några särskilda "suspekta kretsar",utan mer små kompisgäng,där man vet flera som har haft en stökig uppväxt med mycket våld,alkohol och droger.Nu såg jag att GM inte hade droger i kroppen för tidpunkt för brottet men ändå.

*Det jag menade med "snacket" är att ofta här i Lkpg,när något händer,så vet många i staden om vad som hänt men inget skrivs t ex här på flashback,eller sipprar ut till polis osv.Men om detta har det varit knäppt tyst.

Får skylla på semestervinet som åkte fram tidigare!Är fortfarande lite yr

MVH
Citera
2013-07-18, 04:18
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzer11
*Vid närmare eftertanke så skulle jag vilja säga att jag kanske känner 10-12 pers som har toppsats och som jag tidigare skrev så är det kända nazis/högerfolk+lite annat folk som jag tror polisen inte var sena att höra av sig till.Vill bara tillägga att jag har jobbat med dessa innan,inget annat.

Intressant det du skriver om högerfolket. Det är väl nya uppgifter här i tråden. Har polisen nån gång gått ut med ett nazi-spår? Officiellt har det väl varit ett vansinnesdåd från första början? Fast det utesluter ju iofs inte en nazist. :-)
Citera
2013-07-18, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ingen som sett om det kommit något svar om Varbergssnubben? En matchning borde ju ge jätterubriker, men även en negativ matchning borde nämnas i media.

Det dröjer nog flera månader innan vi får svar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in