2013-07-15, 19:56
Medlem
LeonVances avatar
Aftonbladet verkar ha någon plus-artikel om detta fall idag...
Citera
2013-07-15, 20:11
Medlem
prille1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Som sagts i tråden är det ju en genomfartsled för de som går från buss till bl a US.

Men svara på denna fråga:

Om vi har en person som går omkring helt slumpmässigt i en timme, sen stannar personen. Hur svårt var det för personen att ta sig till stället han nu står stilla på?

Hur menar du nu? Jag kan området väldigt bra men förstod inte din fråga riktigt
Citera
2013-07-15, 20:24
Medlem
prille1s avatar
Lite funderingar ifrån en linköpingsbo.

- Området där morden skedde är ett fint och dyrt område, bostadsrätter och barnfamiljer.

- GM gick in mot stan och kastade mordvapnet i en papperskorg utanför ICA, jag hade gått samma väg som om jag skulle gå in emot stan om jag utgick ifrån samma plats. Det är den mest logiska vägen skulle jag säga.

- Ifall han skulle till resecentrum borde han ha gått åt samma håll som han kom ifrån, mot storgatan/ågatan, alltså motsatta hållet som han gick efter morden.

- Det är svårt att ta sig till just det området han var i med bussar osv, man måste alltså ha ganska bra koll på området för att ta sig dit utan anledning.

- Vägen han kom ifrån leder ner till socialen, parkeringsplats, bibloteket. Han _måste_ ha kommit ifrån stan och gått vänster in på vägen, eller kanske gått ifrån folkungaskolan och gått dit.
Citera
2013-07-15, 20:28
Medlem
prille1s avatar
Jag tror personligen att mördaren gick emot trädgårdstorget för att ta en buss hem därifrån, det finns ingen annan vettig förklaring till vägen han tog.

Trädgårdstorget är det mest "centrala" torget i linköping och ligger i den riktning han gick.
Citera
2013-07-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Aftonbladet verkar ha någon plus-artikel om detta fall idag...

Inget nytt direkt som framkommer i denna artikel..

Citera
2013-07-16, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Att mördaren stått och väntat på sitt offer är helt osannolikt. Planerade mord på barn i 6-årsåldern finns inte i statistiken. Att det skulle vara pojkens egna kniv tror jag knappast men visa gärna något som tyder på det!

Jag håller det väl inte för helt osannolikt att Muhammed på något vis fått en kniv. Från en bror?
Kanske en kul grej att trixa med och leka tuff, men i verkligheten har han aldrig sett den som försvar.

GM dyker upp för att lösa en "dispyt" åt exempelvis en släkting, går bananas och smäller till Muhammed som svarar med att ta fram kniven.
GM blir oerhört provocerad av att en skitunge hotar honom med kniv, avväpnar honom och hugger besinningslöst ihjäl honom.
Möjligen lite extra som ett statement över det dumma i att hota honom med kniv.

Men, GM uppges ju vara tonåring och såna kan man nog räkna med också har ett visst intresse för butterfly-knivar.
Citera
2013-07-16, 01:21
Medlem
Om GM knivat ihjäl folk och skurit sig själv rejält i handen: hur troligt är det då att han åker buss hem utan att någon noterar att han är blodig?
Man bör bli rejält kladdig av dubbla knivmord och en skärskada i handen.

Är det helt uteslutet att han har annan koppling till området?
Hälsat på släktingar på gångavstånd?
Bott hos polare i närområdet?

Det låter helt efterblivet att ingen skulle ha noterar en blodig yngre man i ett ordningsamt område.
Speciellt när det blir big news.

Kan han ha haft bil?
Citera
2013-07-16, 01:40
Medlem
Vad kan det finnas för koppling till Linköping, om nu någon finns?
Kampsportsläger?
Kompis?
Flickvän?
Släkt?

Vet vi ens med säkerhet var Varbergs-mördarens familj var bosatt vid mordet?
Föräldrarna skilda?
Äldre bror i annan stad?
Citera
2013-07-16, 14:16
Medlem
Hur gick det med dna-profilen av personen som fick psykbryt i Varberg?
Blir jag tvungen att sälja min pung på blocket eller fortsätter mördarjakten?
Antar att det hade stått i dagstidningarna om det varit samma gm.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Jag säljer min pung på blocket om det visar sig vara samma gärningsman som i Varberg.
Han skulle väl i så fall bli historisk med att ha lyckats genomföra två vansinnesdåd.
Fast det är klart. Vill man få en gemensam mördare så är det bara lyfta telefonen och ringa Christer van der Kwast. Han kan säkert länka samman dessa bestialiska brott.
Senast redigerad av Kaymano 2013-07-16 kl. 14:21.
Citera
2013-07-16, 16:03
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prille1
Lite funderingar ifrån en linköpingsbo.

- GM gick in mot stan och kastade mordvapnet i en papperskorg utanför ICA, jag hade gått samma väg som om jag skulle gå in emot stan om jag utgick ifrån samma plats. Det är den mest logiska vägen skulle jag säga.

- Ifall han skulle till resecentrum borde han ha gått åt samma håll som han kom ifrån, mot storgatan/ågatan, alltså motsatta hållet som han gick efter morden.

- Det är svårt att ta sig till just det området han var i med bussar osv, man måste alltså ha ganska bra koll på området för att ta sig dit utan anledning.

- Vägen han kom ifrån leder ner till socialen, parkeringsplats, bibloteket. Han _måste_ ha kommit ifrån stan och gått vänster in på vägen, eller kanske gått ifrån folkungaskolan och gått dit.

Är inne på ovanstående tankar. Jag har misstänkt länge att flyktvägen in i trädgårdsföreningen är fel. Den känns helt ologisk både från en förövare som kan området och någon som inte kan det.

Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Mycket tyder på att mördaren har stått och väntat, det påstår även Leif GW. Jag menar hur troligt är det att han bara springer på Mohammed så tidigt på morgonen med en kniv på sig(?) inte en chans. Jag undrar jag om det inte är Mohammeds kniv och att han tar upp den i försvar, GM misshandlar pojken, tar kniven i sitt vansinnesutbrott och hugger pojken otroligt många gånger. Misshandeln tyder på att det inte var ett planerat mord anser jag, jag tror vem som helst kan få spelet om det hettar till. Lägg till också att tanten helt plötsligt dyker upp rätt nära GM troligtvis och han har inte så mycket val än att hugga ner henne med, hade jag med gjort ärligt talat, i den situationen.

Med facit i hand 100% , allt med brottet är så osannolikt att morden inte har skett. Så, nu är det löst!
Senast redigerad av langaocb 2013-07-16 kl. 16:08.
Citera
2013-07-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Är inne på ovanstående tankar. Jag har misstänkt länge att flyktvägen in i trädgårdsföreningen är fel. Den känns helt ologisk både från en förövare som kan området och någon som inte kan det.

Med facit i hand 100% , allt med brottet är så osannolikt att morden inte har skett. Så, nu är det löst!

Varför slår GM in revbenen på grabben? Hade han endast vart ute efter att mörda honom så hade han väll knappast misshandlat honom utan använt kniven direkt, skurit halsen av honom helt enkelt. Jag tjatar om det men avslöjar inte misshandeln ganska mycket om mordet?

Alternativ

1. Det är en slump, GM blir förbannad på Mohammed av någon anledning när deras vägar möts.
2. Ingen slump, GM har väntat på Mohammed och vill skrämma upp honom genom att misshandla honom, han har av någon anledning upp en kniv och börjar hugga ursinningslöst.

Vilket är troligast?

Punkt 2 anser jag. GM måste vara en mycket sjuk person om det endast var slumpen som gjorde att han fick för sig att misshandla ett barn brutalt och sedan skära halsen av honom, hugga honom över hela kroppen. Borde han inte vara fast vid det här laget då? Jag börjar misstänka att det är en ganska vanlig kille som gjort det och aldrig kommer att göra det igen, (om nu inte Varbergmannen är skyldig till detta också, men det är inte så troligt.)

En storebror eller släkting till någon som ville tala Mohammed till rätta men allt spåra ur på platsen(minst sagt), är vad jag tror på. Vad tror ni andra?
Citera
2013-07-16, 16:45
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Inget nytt direkt som framkommer i denna artikel..

Tack! Verkar vara korrekt fakta, vilket är bra!

Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Varför slår GM in revbenen på grabben? Hade han endast vart ute efter att mörda honom så hade han väll knappast misshandlat honom utan använt kniven direkt, skurit halsen av honom helt enkelt. Jag tjatar om det men avslöjar inte misshandeln ganska mycket om mordet?

Alternativ

1. Det är en slump, GM blir förbannad på Mohammed av någon anledning när deras vägar möts.
2. Ingen slump, GM har väntat på Mohammed och vill skrämma upp honom genom att misshandla honom, han har av någon anledning upp en kniv och börjar hugga ursinningslöst.

Vilket är troligast?

Punkt 2 anser jag. GM måste vara en mycket sjuk person om det endast var slumpen som gjorde att han fick för sig att misshandla ett barn brutalt och sedan skära halsen av honom, hugga honom över hela kroppen. Borde han inte vara fast vid det här laget då? Jag börjar misstänka att det är en ganska vanlig kille som gjort det och aldrig kommer att göra det igen, (om nu inte Varbergmannen är skyldig till detta också, men det är inte så troligt.)

En storebror eller släkting till någon som ville tala Mohammed till rätta men allt spåra ur på platsen(minst sagt), är vad jag tror på. Vad tror ni andra?

Vad jag vet har väl polisen aldrig sagt att mordet föregicks av misshandel, utan att det hela skett så att säga samtidigt. Säg att GM inleder med att hugga pojken i halsen. Pojken faller till marken. GM följer efter och landar med ett knä rakt i bröstet på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in