2013-07-17, 13:52
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Då får man gratulera!

Tiden när man går och väntar på uppkörningen är otroligt jobbigt. Men när man väl kommer in i bilen så brukar det släppa.

Fick du inte göra någon säkerhetskontroll?

Tack! Jo jag fick göra säkerhetskontroll i form av att kolla helljuset samt bromsljuset. Hade förväntat mig att i vilket fall kolla samtliga ljus, så det var ju bra!
Citera
2013-07-17, 13:55
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Tack! Jo jag fick göra säkerhetskontroll i form av att kolla helljuset samt bromsljuset. Hade förväntat mig att i vilket fall kolla samtliga ljus, så det var ju bra!

Grattis.
Citera
2013-07-17, 14:25
Medlem
Martin, då äre bara att PMA så många teorifrågor du kommer ihåg!
Citera
2013-07-17, 14:39
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Jag klarade både uppkörningen och teorin! Obeskrivlig känsla!
Jag fick en ganska lätt uppkörning där jag fick köra enkelriktad väg med filbyte så man kommer i mitten, en hel del stadstrafik, rondeller, backa runt hörn och köra (inte backa) in på parkering. Annars var det en del landsvägskörning också, inga problem!

Jag trodde att nervositeten skulle sätta stora spår i min körning men sådant var inte fallet. Mitt schema var detta:

09:10 fotografering
09:40 Teori
11:45 Körlektion (Viktig som tusan vill jag tro, bra tips!)
12:30 Uppkörning

I interimsperioden mellan teorin och körlektionen nästan dog jag av nervositet, har aldrig känt något liknande. God mat smakade illa och det kändes nästan som jag skulle spy (!). Körlektionen gjorde mig mindre nervig då det visade sig att jag kunde köra även fast jag var så nervös vilket resulterade i att jag knappt var nervös på själva uppkörningen. Förrättaren var trevlig om än något tystlåten, men vi pratade en del om löpning och Pink Floyd. Han hade inga klagomål när vi efter körningen pratade i bilen!

Gratulerar! Hoppas verkligen att jag också klarar båda på första försöket. Måste kännas så skönt att få båda avklarade direkt och skippa boka nya tider och lägga ut mer pengar.
Citera
2013-07-17, 15:19
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Gratulerar! Hoppas verkligen att jag också klarar båda på första försöket. Måste kännas så skönt att få båda avklarade direkt och skippa boka nya tider och lägga ut mer pengar.

Visst är det underbart, men känns ganska drömmande. Känner inte så många som tagit på första försöket. Men sen vet jag om mest personer som kör upp i Malmö, staden där flest kuggningar utdelas.

Själv klarade jag det på andra försöket, och det är jag nöjd med. Om jag inte hade klarat det på andra så hade jag även fått göra om teorin igen, fastän att jag redan klarat den. Systemet är så sjukt...
Citera
2013-07-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Men sen vet jag om mest personer som kör upp i Malmö, staden där flest kuggningar utdelas.

Är det så? Har du någon fakta på det eller gör du som de flesta här, antar en väldans massa?
Citera
2013-07-17, 15:34
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Visst är det underbart, men känns ganska drömmande. Känner inte så många som tagit på första försöket. Men sen vet jag om mest personer som kör upp i Malmö, staden där flest kuggningar utdelas.

Själv klarade jag det på andra försöket, och det är jag nöjd med. Om jag inte hade klarat det på andra så hade jag även fått göra om teorin igen, fastän att jag redan klarat den. Systemet är så sjukt...

Vilken stad man kör upp i spelar nog sjukt stor roll, jag körde upp i en medelstor stad med väldigt få trafikljus men desto fler cirkulationer vilket säkerligen därmed resulterar i en medelsvår uppkörning. Det är lite av en sommarstad dock vilket gör att vissa områden är sjukt trafikerade, lyckligtvis behövde jag inte köra i dem så mycket. All heder till dem som kör upp i storstad!
Citera
2013-07-17, 15:48
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Vilken stad man kör upp i spelar nog sjukt stor roll, jag körde upp i en medelstor stad med väldigt få trafikljus men desto fler cirkulationer vilket säkerligen därmed resulterar i en medelsvår uppkörning. Det är lite av en sommarstad dock vilket gör att vissa områden är sjukt trafikerade, lyckligtvis behövde jag inte köra i dem så mycket. All heder till dem som kör upp i storstad!

Själv körde jag upp här i Malmö, mycket pga att jag övat extremt mycket här. Dock så drog de ut mig på landsväg ganska mycket då de hittade mer "fel" där tydligen. Fast det är nog lite tveksamt om det är bättre att köra på annat ställe än där man "bor", om det är en storstad. Uppkörningsnissarna ser garanterat att man kommer från en större stad, och då blir de sura över det. Det är nog på gott och ont.
Citera
2013-07-17, 15:50
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Är det så? Har du någon fakta på det eller gör du som de flesta här, antar en väldans massa?

Har läst det. Ska se om jag hittar det.

EDIT: Jag ursäktar mig, kan inte hitta någon fakta på detta. Måste ha drömt detta...
Senast redigerad av spuuunit 2013-07-17 kl. 16:02.
Citera
2013-07-17, 16:02
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:

Håller med det känns så jävla stressande att man måste i princip klara 1-2 gången för att inte få göra om något. Förstår inte tanken bakom det.
Citera
2013-07-17, 16:09
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Håller med det känns så jävla stressande att man måste i princip klara 1-2 gången för att inte få göra om något. Förstår inte tanken bakom det.

Yes. Det är ju inte så att man glömt teorin under 2 månaders tid. Och sen när man har körkortet så ska man inte testas igen Någonsin. Större risk att glömma under en livstid än 2 månader va? Säger inte hur detta borde ha skötts, utan bara att sättet som är i kraft nu är grovt efterblivet i min mening.

Men de ska väl ha sina pengar, det är väl det som det handlar om antar jag. Precis som att körskolorna ska ha in sitt då de pressar en på fler lektioner, tvång att gå 2 kurser, en halka, osv.
Citera
2013-07-17, 16:41
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Har läst det. Ska se om jag hittar det.

EDIT: Jag ursäktar mig, kan inte hitta någon fakta på detta. Måste ha drömt detta...
Farsta Sollentuna och Jakobsberg leder bottenligan på förarproven så här långt i år.

Eskilstuna har flest icke godkända kunskapsprov tätt följt av Sthlm city.

Men kön spelar också roll. Killarna kuggar oftare än tjejerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in