2013-07-17, 10:23
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcillens
Tjena, jag klarade uppkörningen på första försöket men dock var teoriprovet väldigt mycket svårare för mig, har gjort det 6 gånger nu -.- och jag kan påpeka att jag har fått runt 47-51 rätt på varje prov jag har gjort. I alla fall min fråga angående teoriprov, man svarar på 70 frågor men bara 65 av dom räknas, vet någon om det är slumpat dom 5 frågorna dom tar bort eller hur det går till?
teoretiskt sätt skulle dom kunna ta bort 5 st frågor man svarat rätt på? :/

Ja, de som slumpas bort kan vara såna som du har rätt på.

Jag skulle rekommendera dig att signa upp upp dig på korkortonline.se och göra proven som STR/trafikskolan tillhandahåller. Enda sättet är att repetera och ta sig tid för att få teorin att sjunka in.
Citera
2013-07-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Hur pluggade du?

Tips! Gör egna anteckningar av det du läser. Alltså i ditt eget språk. Rita skriv osv funkade jätte bra fick 64 poäng.

Alltså t.ex du läser/får en fråga att bilen kör man med varje dag en bil väger 2000kg**

Du kanske inte ska komma ihåg att du kör bil varje dag. utan bara att en bil väger 2000kg. Skriv ner det.
Du kan också sen rita en liten bil jämte anteckningen där du skriver 2000kg. Alltså rita skriv läs.

(antecka dagar, datum, mönsterdjup och vikter olika regler mm.) Har du t.ex. Bonniers Trafikskola. Så kan du lyssna först. Sen göra övningarna. Sen lyssna igen och anteckna medan du lyssnar.

**Helt random exempel jag vet..
Citera
2013-07-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSecond
Fast är det inte rätt onödigt att kolla backspegeln där egentligen? Liksom om du kollar backspegeln och du ser en annan bil några meter bakom dig som följer dig så måste du ändå bromsa? Du kan ju inte fortsätta igenom avfarten i 110 blås liksom?

Det var min tanke också, efteråt.
Körde förbi där igår kväll... Det är MAX 150 meter från avfarten till 40-skylten. Avfarten mot Jakobsberg om du kommer E18 söderifrån.

Ett intressant scenario:
Du har två bilar tätt bakom och en polis med laser bredvid skylten... Vad gör du? :-)
Citera
2013-07-17, 12:46
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Rondeller brukar både lärare och kontrollanterna va noga på, så kör innerfältet vid vänster och högra fältet annars.

Ok, men står det i lagen att man måste göra så? Jag ser folk nästan varje dag som ligger i det högra fältet även om de ska svänga vänster.

En undran till; i vilket läge behöver man egentligen använda att backa runt ett hörn? Jag kan ärligt talat inte komma på en enda situation det skulle behövas i, och samtliga mina kompisar som jag frågat (som redan har körkort) är ganska överens om att det bara är något som kan komma på uppkörningen. Det är aldrig någon man använder annars.
Citera
2013-07-17, 12:58
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Ok, men står det i lagen att man måste göra så? Jag ser folk nästan varje dag som ligger i det högra fältet även om de ska svänga vänster.

En undran till; i vilket läge behöver man egentligen använda att backa runt ett hörn? Jag kan ärligt talat inte komma på en enda situation det skulle behövas i, och samtliga mina kompisar som jag frågat (som redan har körkort) är ganska överens om att det bara är något som kan komma på uppkörningen. Det är aldrig någon man använder annars.

Det är ju för att du ska visa att du kan hantera fordonet, då en punkt är manövrering av fordon.
Då tycker man väl att backa runt ett hörn är ett bra tillfälle för att visa att man kan hantera bilen.
Citera
2013-07-17, 12:59
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:

Ang. din första fråga. Jag vet inte om det står så i lagen, men det nämns i alla fall i min körkortsbok att vänstra filen är till för vänstersvängar.
Citera
2013-07-17, 13:19
Medlem
arcillenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Ja, de som slumpas bort kan vara såna som du har rätt på.

Jag skulle rekommendera dig att signa upp upp dig på korkortonline.se och göra proven som STR/trafikskolan tillhandahåller. Enda sättet är att repetera och ta sig tid för att få teorin att sjunka in.

Okej tack så mycket för ditt svar! hehe skyller på att jag har haft maximalt otur varje gång då
Citera
2013-07-17, 13:24
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcillens
Okej tack så mycket för ditt svar! hehe skyller på att jag har haft maximalt otur varje gång då

Hur lång tid tar det att få en ny uppskrivningstid? Är ju rätt tråkigt om det går så lång tid att du blir tvungen att köra upp igen.
Citera
2013-07-17, 13:36
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Jag använde det senast igår när jag körde på en skogsväg och ville stanna för att gå in i skogen och kolla på en grej. Då backade jag in på en stig och ställde mig där. Vägen hade varit för liten att parkera på och det hade varit farligare att backa ut så att backa runt hörn har man nytta av. Gör det rätt ofta faktiskt.... Främst för att kunna stanna på små skogsvägar som är trafikerade.
Citera
2013-07-17, 13:41
Medlem
Martin-Daniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Berätta hur det gick sen! Är också orolig som fan inför körningen, mindre för teorin men lycka till, hoppas du klarar!

Jag klarade både uppkörningen och teorin! Obeskrivlig känsla!
Jag fick en ganska lätt uppkörning där jag fick köra enkelriktad väg med filbyte så man kommer i mitten, en hel del stadstrafik, rondeller, backa runt hörn och köra (inte backa) in på parkering. Annars var det en del landsvägskörning också, inga problem!

Jag trodde att nervositeten skulle sätta stora spår i min körning men sådant var inte fallet. Mitt schema var detta:

09:10 fotografering
09:40 Teori
11:45 Körlektion (Viktig som tusan vill jag tro, bra tips!)
12:30 Uppkörning

I interimsperioden mellan teorin och körlektionen nästan dog jag av nervositet, har aldrig känt något liknande. God mat smakade illa och det kändes nästan som jag skulle spy (!). Körlektionen gjorde mig mindre nervig då det visade sig att jag kunde köra även fast jag var så nervös vilket resulterade i att jag knappt var nervös på själva uppkörningen. Förrättaren var trevlig om än något tystlåten, men vi pratade en del om löpning och Pink Floyd. Han hade inga klagomål när vi efter körningen pratade i bilen!
Citera
2013-07-17, 13:45
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag använde det senast igår när jag körde på en skogsväg och ville stanna för att gå in i skogen och kolla på en grej. Då backade jag in på en stig och ställde mig där. Vägen hade varit för liten att parkera på och det hade varit farligare att backa ut så att backa runt hörn har man nytta av. Gör det rätt ofta faktiskt.... Främst för att kunna stanna på små skogsvägar som är trafikerade.

Jo, naturligtvis backar man in på småvägar och sånt, men då gör man ju inte som med trafikskolan (att det ska vara en viss procedur och man ska hamna en exakt längd ifrån trottoaren/kanten). Man backar ju bara in. Det är just det här med att backa runt en trottoarkant som jag inte fattar vitsen med.
Citera
2013-07-17, 13:46
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-Daniel
Jag klarade både uppkörningen och teorin! Obeskrivlig känsla!
Jag fick en ganska lätt uppkörning där jag fick köra enkelriktad väg med filbyte så man kommer i mitten, en hel del stadstrafik, rondeller, backa runt hörn och köra (inte backa) in på parkering. Annars var det en del landsvägskörning också, inga problem!

Jag trodde att nervositeten skulle sätta stora spår i min körning men sådant var inte fallet. Mitt schema var detta:

09:10 fotografering
09:40 Teori
11:45 Körlektion (Viktig som tusan vill jag tro, bra tips!)
12:30 Uppkörning

I interimsperioden mellan teorin och körlektionen nästan dog jag av nervositet, har aldrig känt något liknande. God mat smakade illa och det kändes nästan som jag skulle spy (!). Körlektionen gjorde mig mindre nervig då det visade sig att jag kunde köra även fast jag var så nervös vilket resulterade i att jag knappt var nervös på själva uppkörningen. Förrättaren var trevlig om än något tystlåten, men vi pratade en del om löpning och Pink Floyd. Han hade inga klagomål när vi efter körningen pratade i bilen!

Då får man gratulera!

Tiden när man går och väntar på uppkörningen är otroligt jobbigt. Men när man väl kommer in i bilen så brukar det släppa.

Fick du inte göra någon säkerhetskontroll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in