2012-01-28, 19:15
Medlem
jake91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Du bör MINST klara 65 av 70 på de proven därför att proven på riktigt är svårare, jag gjorde min teori i går och fick 58 av varav 52 är gränsen men jag hade 67-68 + / 70 på teoriproven. Om du inte ens kommer över 60 varje gång du gör teoriprovet är det risk att du inte klarar det riktiga. Som jag sa det är faktiskt kluriga frågor, jag har pluggat som ett as och det kom frågor jag aldrig ens stött på förut.
På vilket sätt är det riktigt provet svårare än de man tränar på (STR, TEO, Bonniers m.fl)? Är det hur frågorna är formulerade eller har de riktiga provet helt andra frågor?
Citera
2012-01-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jake91
På vilket sätt är det riktigt provet svårare än de man tränar på (STR, TEO, Bonniers m.fl)? Är det hur frågorna är formulerade eller har de riktiga provet helt andra frågor?

Jag tror att många tycker att det riktiga provet är svårare för att dom har suttit och nött tex STR, TEO, Bonniers m.fl flera gånger om hemma. Frågorna på riktiga provet är ju likvärdiga men inte exakt likadana.
Citera
2012-01-28, 23:41
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oo7an
teori och uppkörning bokad om typ 10dagar

Ni med körkortonline, hur många gånger körde ni igenom de 1023 frågorna? Tänkte göra det 2-3 ggr iaf.

Problemet med den approachen är att du då riskerar nöta in svaren på just de frågorna och svara på rutin. Då blir det mycket svårare att svara på frågor som bryter mot mallen. Det viktiga är inte hur många ggr du lyckas svara på frågorna utan att du förstår den bakomliggande teorin.
Citera
2012-01-29, 01:30
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Körkort

Hejsan. Jag har letat runt lite och visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, men tänkte att under utbildning eller liknande verkade vara det mest vettiga.

Jag har både skrivning och uppkörning nästa vecka på onsdag. Självklart är man nervös, men känner ändå att jag är väl redo. Gör tester på körskolan samt på ett testprogram som jag drog ner, körtest 2.
Jag har typ max 2-3 fel, ibland full pått.
Jag har läst lite på andra forum och det verkar som att dom blir kuggade för minsta lilla, typ parkera lite fel eller typ få motorstopp vid start i backe eller liknande. Är det kanske så att jag inte vet hela historien eller är det verkligen nolltollerans på fel?

Behöver även lite tips om hur jag ska hantera tisdagen. Ska jag plugga eller bara ta det lungt och låter allt smälta in? Slutar skolan typ vid 4 och körskolan stänger inte förens 6. kanske göra 3 tester där då eller ska jag som sagt bara gå hem?

En fråga också som jag såg att 4 st personer fått på sitt teoriprov. Skulle vara sjuk tacksam om någon visste svaret och isåfall kunde typ länka eller något, eller kommer ihåg att det var rätt svar sen erat test så jag säkert kan svara på det om den skulle dyka upp.

Frågan:

hur underlättar man för synskadade som korsar ett övergångsställe?
A, signalerar med signalhornet
B,vevar ner rutan och säger åt personen att gå
C, lägger ur växeln tomgång (någonting)
D, hoppar ur bilen och hjälper den över

Det var så frågan var skriven enligt personerna.

Tack edit. hoppa ur bilen och allt känns lite konstigt om du gör det , lägga ut växeln/stänga av bilen i värsta fall kanske vore bra då hon/han känner sig säker? säga åt personen att gå är väll typ samma sak som att vinka över en på ett övergångsställe, vilket man inte ska göra?
Senast redigerad av HejsanHoppsan007 2012-01-29 kl. 01:33.
Citera
2012-01-29, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Problemet med den approachen är att du då riskerar nöta in svaren på just de frågorna svara på rutin. Då blir det mycket svårare att svara på frågor som bryter mot mallen. Det viktiga är inte hur många ggr du lyckas svara på frågorna utan att du förstår den bakomliggande teorin.
Det är så jag "försöker" tänka när jag svarar på internet-testerna. Har teorin på torsdag men undrar hur hårt man måste plugga egentligen? Vet att det är inviduellt men har hittils lagt ner ca 2 timmar om dagen sen 2 veckor tillbaka. Hur mkt pluggade ni för att klara det? (ni som har)
Citera
2012-01-29, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan007
Hejsan. Jag har letat runt lite och visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, men tänkte att under utbildning eller liknande verkade vara det mest vettiga.

Jag har både skrivning och uppkörning nästa vecka på onsdag. Självklart är man nervös, men känner ändå att jag är väl redo. Gör tester på körskolan samt på ett testprogram som jag drog ner, körtest 2.
Jag har typ max 2-3 fel, ibland full pått.
Jag har läst lite på andra forum och det verkar som att dom blir kuggade för minsta lilla, typ parkera lite fel eller typ få motorstopp vid start i backe eller liknande. Är det kanske så att jag inte vet hela historien eller är det verkligen nolltollerans på fel?

Behöver även lite tips om hur jag ska hantera tisdagen. Ska jag plugga eller bara ta det lungt och låter allt smälta in? Slutar skolan typ vid 4 och körskolan stänger inte förens 6. kanske göra 3 tester där då eller ska jag som sagt bara gå hem?

En fråga också som jag såg att 4 st personer fått på sitt teoriprov. Skulle vara sjuk tacksam om någon visste svaret och isåfall kunde typ länka eller något, eller kommer ihåg att det var rätt svar sen erat test så jag säkert kan svara på det om den skulle dyka upp.

Frågan:

hur underlättar man för synskadade som korsar ett övergångsställe?
A, signalerar med signalhornet
B,vevar ner rutan och säger åt personen att gå
C, lägger ur växeln tomgång (någonting)
D, hoppar ur bilen och hjälper den över

Det var så frågan var skriven enligt personerna.

Tack edit. hoppa ur bilen och allt känns lite konstigt om du gör det , lägga ut växeln/stänga av bilen i värsta fall kanske vore bra då hon/han känner sig säker? säga åt personen att gå är väll typ samma sak som att vinka över en på ett övergångsställe, vilket man inte ska göra?

1. Du får göra fel. Ingen kuggar dig för att du får motorstopp. En sned parkering kan du alltid rätta till.
Uppkörningens syfte är att du ska visa att du kan hantera en bil utan att utsätta någon för fara (typ). Alla, oavsett hur länge man har haft körkort, får motorstopp once in a while.
Ett tips är dock att titta väldigt mycket i backspeglarna.

2. Jag körde upp och hade teoriprov på olika dagar. Dagen innan teoriprovet råpluggade jag (klarade provet på första försöket).

Hade körlektion ett par timmar innan uppkörningen vilket jag också klarade på första försöket.

3.
A, signalerar med signalhornet Nej (förklaring behövs ej)
B,vevar ner rutan och säger åt personen att gå Nej, som du säger, det är samma som att vinka över någon.
C, lägger ur växeln tomgång (någonting) Detta är förmodligen rätt. Dessutom verkar du inte riktigt komma ihåg hur alternativet lyder.
D, hoppar ur bilen och hjälper den över Nej, du kan inte kliva ur din bil när den står mitt på en trafikerad väg.
Citera
2012-01-29, 02:07
Medlem
xDs avatar
Du behöver ett enda tips. TA DET LUGNT, när du kör upp. Du blir kuggad om du gör något allvarligt fel i övrigt, kör som du brukar så kommer det gå skitbra.
Citera
2012-01-29, 02:09
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GottMedMat
1. Du får göra fel. Ingen kuggar dig för att du får motorstopp. En sned parkering kan du alltid rätta till.
Uppkörningens syfte är att du ska visa att du kan hantera en bil utan att utsätta någon för fara (typ). Alla, oavsett hur länge man har haft körkort, får motorstopp once in a while.
Ett tips är dock att titta väldigt mycket i backspeglarna.

2. Jag körde upp och hade teoriprov på olika dagar. Dagen innan teoriprovet råpluggade jag (klarade provet på första försöket).

Hade körlektion ett par timmar innan uppkörningen vilket jag också klarade på första försöket.

3.
A, signalerar med signalhornet Nej (förklaring behövs ej)
B,vevar ner rutan och säger åt personen att gå Nej, som du säger, det är samma som att vinka över någon.
C, lägger ur växeln tomgång (någonting) Detta är förmodligen rätt. Dessutom verkar du inte riktigt komma ihåg hur alternativet lyder.
D, hoppar ur bilen och hjälper den över Nej, du kan inte kliva ur din bil när den står mitt på en trafikerad väg.

Låter som ett vettigt svar på frågan. Det var så någon skrev ''(någonting)'', alltså så vet jag inte vad han menade men ja, det låter som det bästa alternativet. Specielt när körskolan har en sådan bil där du bara växlar ur, trycker ner bromsen och släpper kopplingen så stängs den av och startas genom att hålla ner kopplingen
Citera
2012-01-29, 02:11
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xD
Du behöver ett enda tips. TA DET LUGNT, när du kör upp. Du blir kuggad om du gör något allvarligt fel i övrigt, kör som du brukar så kommer det gå skitbra.

Hur ska man bete sig i bilen? Ska man prata lite bara för att visa att man kan multitaska eller typ ska man bara sitta tyst och göra som han säger? Prata om något kul kanske får läraren att bli på bra humör osv, så länge du inte gör något fel medans?
Citera
2012-01-29, 02:17
Medlem
xDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan007
Hur ska man bete sig i bilen? Ska man prata lite bara för att visa att man kan multitaska eller typ ska man bara sitta tyst och göra som han säger? Prata om något kul kanske får läraren att bli på bra humör osv, så länge du inte gör något fel medans?

Tänk inte så mycket. Läraren är ofta trevlig. Du hälsar på honom. Du gör säkerhetskontrollen. Ni kör iväg. Han sitter jämte, antingen pratar han eller så är han tyst. Han struntar fullständigt i om du är på bra humör eller ej. Han lär vara van vid alla möjliga nervvrak som skall köra upp. Gör ditt och visa honom att du minsann kan köra, sen tackar du för dig. Du är bara en i mängden för honom, en i mängden som ska köra upp. Han tittar endast efter relevanta ting i din körning.

Lycka till!
Citera
2012-01-29, 14:45
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrondon
Det är så jag "försöker" tänka när jag svarar på internet-testerna. Har teorin på torsdag men undrar hur hårt man måste plugga egentligen? Vet att det är inviduellt men har hittils lagt ner ca 2 timmar om dagen sen 2 veckor tillbaka. Hur mkt pluggade ni för att klara det? (ni som har)

Den enda som vet om du känner att du kan allt är du själv. Om du gått igenom alla moment i körkortsteorin och vet med dig att du inte missat något, så är du nog så klar du kan bli.

Det är lite som att fråga hur mycket man måste träna för att lära sig cykla - man märker när man kan...
Citera
2012-01-29, 15:19
Medlem
jake91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twins11
Jag tror att många tycker att det riktiga provet är svårare för att dom har suttit och nött tex STR, TEO, Bonniers m.fl flera gånger om hemma. Frågorna på riktiga provet är ju likvärdiga men inte exakt likadana.
Okej, ja låter rimligt. Jag kör mest STR (även lite TEO) och i de testerna kommer man väldigt långt på logiskt tänkande tillsammans med uteslutningsmetoden. Är det lika i det riktiga testet, eller krävs det mer "ren" kunskap? (Missuppfatta mig inte, jag har kunskap också!).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in