2013-07-14, 09:51
Medlem
Starkemanns avatar
Bör jag inta bcaa före och efter jag kört en morgon-PW fastande? Min första måltid är inte förrän kl 13-14 och kör PW runt kl 10.
Citera
2013-07-14, 11:07
Medlem
Är lite sugen på att prova periodisk fasta, men kanske inte som konstant livsstil. Hur länge behöver man köra för att "komma in i det" och märka resultat?
Läste någonstans här att man som tjej skulle äta under 10 timmar, blir det verkligen periodisk fasta av det? Vad är nackdelarna om man äter under 8 timmar?
Citera
2013-07-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon-ninja
Är lite sugen på att prova periodisk fasta, men kanske inte som konstant livsstil. Hur länge behöver man köra för att "komma in i det" och märka resultat?
Läste någonstans här att man som tjej skulle äta under 10 timmar, blir det verkligen periodisk fasta av det? Vad är nackdelarna om man äter under 8 timmar?

Det är inte ens säkert du kommer märka några resultat av det heller, många har en rätt orealistisk bild av PF.
Citera
2013-07-14, 11:28
Medlem
Starkemanns avatar
Citat:

Kcal in vs kcal ut som allt annat för viktnedgång. Många tycker det är skönare med ett fast måltidsmönster för att slippa "gå hungrig" (om man än skulle vara det i början, då kroppen förväntar sig frukost t.ex.) och istället äta stora mättande måltider. Sedan sägs fastandet i sig ge en del positiva effekter, vilket du kan läsa på sida 1.
Citera
2013-07-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Det är inte ens säkert du kommer märka några resultat av det heller, många har en rätt orealistisk bild av PF.

Attans då

Citat:
Ursprungligen postat av Starkemann
Kcal in vs kcal ut som allt annat för viktnedgång. Många tycker det är skönare med ett fast måltidsmönster för att slippa "gå hungrig" (om man än skulle vara det i början, då kroppen förväntar sig frukost t.ex.) och istället äta stora mättande måltider. Sedan sägs fastandet i sig ge en del positiva effekter, vilket du kan läsa på sida 1.

Jag är rätt kass på att äta regelbundet och tror att detta sättet kanske skulle förenkla det. Har läst på lite och tycker det verkar intressant
Nu är det semester och det skulle väl bli alkoholintag efter "tillåten tid" och träning på fastande mage. Men under en period så kan jag ju anpassa det.

Tack!
Citera
2013-07-14, 11:58
Medlem
Starkemanns avatar
Citat:
Attans då

Jag är rätt kass på att äta regelbundet och tror att detta sättet kanske skulle förenkla det. Har läst på lite och tycker det verkar intressant
Nu är det semester och det skulle väl bli alkoholintag efter "tillåten tid" och träning på fastande mage. Men under en period så kan jag ju anpassa det.

Tack!

Jag var nyss på semester och åt frukost, lunch och middag samt drack sprit och åt skit på natten. Med andra ord, man måste kunna leva också Nu är jag hemma och återgår till mina PF-rutiner!

Lycka till!
Citera
2013-07-16, 15:00
Medlem
Hej, har precis börjat med periodisk fasta och skulle gärna vilja få lite tips och råd om hur ni tycker att mitt schema ser ut.

Kan tillägga att jag är en tjej på 20 år, 165 cm, 68 kg. Mitt mål är mest att "tajta till" kroppen lite, viktnedgången i sig är det inte så noga med. Jag tränar styrka kombinerat med kondition ca 3-4dagar/veckan och är hantverkare så jag rör mig relativt mycket på dagarna.

07.00-12.00 dricker svart kaffe till frukost, smuttar BCAA under FM

12.00 - 12.30 lunch, vanligtvis enligt tallriksmodellen

17.30 -19.00 tränar vanligtvis vid denna tid, dricker BCAA under träning

19.00-19.30 middag, jag lägger dagens största mål här.

Vad tycker ni? Är det något som jag bör ändra på pronto? Tacksam för svar :)
Citera
2013-07-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromestar
Hej, har precis börjat med periodisk fasta och skulle gärna vilja få lite tips och råd om hur ni tycker att mitt schema ser ut.

Kan tillägga att jag är en tjej på 20 år, 165 cm, 68 kg. Mitt mål är mest att "tajta till" kroppen lite, viktnedgången i sig är det inte så noga med. Jag tränar styrka kombinerat med kondition ca 3-4dagar/veckan och är hantverkare så jag rör mig relativt mycket på dagarna.

Vad tycker ni? Är det något som jag bör ändra på pronto? Tacksam för svar

Själva upplägget ser bra ut.

Sedan vad du sedan äter kan jag inte svara om det är direkt bra eller dåligt då du ej ger info om det, men som sagt, upplägget ser bra ut . Det enda jag undrar över är varför du smuttar på BCAA under förmiddagen, känns onödigt?
Citera
2013-07-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromestar

Vad tycker ni? Är det något som jag bör ändra på pronto? Tacksam för svar
Jag tycker du ska skippa BCAA under förmiddagen, käka lunch kl 12:00 som du säger, sen ta en portion BCAA ~10gram innan träningen samt efter, sen hem och käka.
Citera
2013-07-16, 20:48
Medlem
Bookhouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jaa undrar exakt samma sak, är vi två dom enda i världen som kör periodiskfasta utan BCAA

Men man kan väl inta protein med mjölk (bryta fastan) träna och sen fortsätta äta efteråt.

Eller är det big no no att träna under ätartiden?

Då förstår ni båda fastan. INGA kalorier ska intas under den period man fastnar. Men att träna utan protein innan och inget protein förrän flera timmar senare kommer inte att ge bra resultat. Om ni envisas att börja ät perioden 1500 så skulle jag nog försöka trycka in träningen efter 1500.
Jag vill egentligen träna på morgonen och börja äta 1300 men får helt enkelt tvinga in ett pass senare under dagen istället för att kunna dra nytta av fastan. Använder heller inte BCAA.
Citera
2013-07-16, 20:51
Medlem
Bookhouses avatar
Vilket är den effektivaste versionen av periodisk fasta.

5/2 eller äta under 6 timmar varje dygn. Eller någon av de andra varianterna?

Om man kör 5/2 får behöver man inte hålla sig till ett tidsfönster då med att tex bara äta under 8 timmar de fem dagar man äter normalt?
Citera
2013-07-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bookhouse
5/2 eller äta under 6 timmar varje dygn. Eller någon av de andra varianterna?

Om man kör 5/2 får behöver man inte hålla sig till ett tidsfönster då med att tex bara äta under 8 timmar de fem dagar man äter normalt?

Denna kanske hjälper lite:

http://periodiskfasta.com/wp-content/uploads/2012/08/Namnl%C3%B6st.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in