2013-05-12, 12:21
Medlem
RedBats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lermontov
Jag har kört 24-timmarsfasta i två veckor nu kombinerat med liberal LCHF (vilket innebär vissa utvikningar när lusten pockar på vid middagsbordet). Jag äter alltså en större måltid en gång om dagen. Mellan måltiderna dricker jag kaffe med lite mjölk i. Jag har dessutom tränat varje dag, om än inte särskilt hårda träningspass, utan lättare löpning på dag 1 och ett medelhårt styrkepass på dag 2. Mitt mål är givetvis att komma till en värdig sommarform.

Reflektioner efter två veckor:

Det har fungerat fantastiskt bra som helhet. Första veckan var dock ganska jobbig och jag kände yrsel vid olika tillfällen. Dessutom hade jag humörsvängningar och kände en enorm trötthet. Men detta var inte så ofta. Det har försvunnit helt under de sista dagarna. För jag har även mått stundvis mycket gott. Speciellt sista veckan har kroppen anpassat sig och hungern har radikalt förändrats. Det har känts märkligt att inte vara särskilt hungrig trots att man inte har ätit på nästan ett dygn. Visst är man sugen på mat och annat plock, men man är inte hungrig.

Jag har inte vägt mig, men jag tror att jag har gått ner i vikt. Det känns så på klädena. Dessutom går löpningsturerna bättre och bättre. Jag är supernöjd och rekommenderar alla att testa på periodisk fasta. Om inte annat så mår kroppen mycket bra. Det är nästan härligt.

En dålig grej har dock uppstått. Jag brukar äta mellan 16:00 - 1700, direkt efter jobbet, och sedan blir jag under cirka två timmar otroligt trött och inte åtkomlig för världen. En paltkoma som jag inte hade tidigare. Kanske borde jag äta efter träningen, men jag vet inte om jag orkar vänta så länge. Är det helt fel att äta innan träningen än efter?

Några andra reflektioner eller tankar kring mitt upplägg? Tacksam för alla kommentarer!

Alltid fått lära mig att man alltid skall äta efter träningspass.
Citera
2013-05-12, 18:44
Medlem
Lermontovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBat
Alltid fått lära mig att man alltid skall äta efter träningspass.

Jo, jag vet, det får väl bli något att jobba med. Men just nu är svårt att orka träningen på kvällen annars om jag inte äter några timmar innan. Men allt får ta sin tid.
Citera
2013-05-14, 07:25
Medlem
Tja!

Har googlat och sökt en del men inte riktigt hittat något svar på min fråga.

Jag kör på IF just nu och har gjort i två veckor, är skitnöjd! Kör på ett ätpass mellan 15-21 varje dag vilket passar mitt schema. Dock så brukar jag träna vid 12-13 tiden på dagen och jag har hört att det är bra att ta någon typ av pwo innan som typ BCAAs eller liknande. Jag har dock inga aminosyror hemma utan jag har hittils tagit 1-2 skopor whey isolate proteinpulver innan min träning (vilket innehåller 5.5g BCAAs per skopa). MEN! Detta innehåller ca 120-170 kcal vilket då intas några timmar innan jag egentligen ska bryta min fasta. Vad tycker ni om detta? Är det något jag borde fortsätta med eller ska jag skita i att ta något innan och träna helt fastande och sen käka vid 15? Hur påverkar detta intag min fasta osv?

Tacksam för svar!
Citera
2013-05-14, 19:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lermontov
Jag har kört 24-timmarsfasta i två veckor nu kombinerat med liberal LCHF (vilket innebär vissa utvikningar när lusten pockar på vid middagsbordet).

Jag har intresserat läst vad du skrivit och tackar för hjälpen.

Jag började min period i måndags (igår) så jag har inga vettiga erfarenheter än så länge. Återkommer något senare.
Citera
2013-05-22, 12:50
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eekholm
Tja!

Jag kör på IF just nu och har gjort i två veckor, är skitnöjd! Kör på ett ätpass mellan 15-21 varje dag vilket passar mitt schema. Dock så brukar jag träna vid 12-13 tiden på dagen och jag har hört att det är bra att ta någon typ av pwo innan som typ BCAAs eller liknande. Jag har dock inga aminosyror hemma utan jag har hittils tagit 1-2 skopor whey isolate proteinpulver innan min träning (vilket innehåller 5.5g BCAAs per skopa). MEN! Detta innehåller ca 120-170 kcal vilket då intas några timmar innan jag egentligen ska bryta min fasta. Vad tycker ni om detta? Är det något jag borde fortsätta med eller ska jag skita i att ta något innan och träna helt fastande och sen käka vid 15? Hur påverkar detta intag min fasta osv?

Tacksam för svar!

Jaa undrar exakt samma sak, är vi två dom enda i världen som kör periodiskfasta utan BCAA

Men man kan väl inta protein med mjölk (bryta fastan) träna och sen fortsätta äta efteråt.

Eller är det big no no att träna under ätartiden?
Citera
2013-05-23, 00:58
Medlem
Minns Mitt Namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jaa undrar exakt samma sak, är vi två dom enda i världen som kör periodiskfasta utan BCAA

Men man kan väl inta protein med mjölk (bryta fastan) träna och sen fortsätta äta efteråt.

Jag är nybörjare själv men kör på BCAA, så kan ej hjälpa er.
Citera
2013-05-24, 12:24
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eekholm
Tja!

Tacksam för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Det går alldeles utmärkt att träna på fastande mage. Både konditionsträning samt styrketräning. Så du kan gott vänta med att äta tills efter ditt pass. Om jag inte sitter på helt utdaterad information så har man väl påvisat att just BCAA inte ger någon speciell skillnad att inta innan styrketräning i vilket fall.

Personligen så tränar jag styrketräning mycket bättre på fastande eller tom mage. Gör du inte det så kan du ju justera din ätarperiod lite. Käkar du sista tuggan vid 21 så kan du ju börja äta vid klockan 13 på dagen. 8 timmars ätarperiod är visserligen bara en riktlinje.
Citera
2013-05-27, 08:34
Medlem
Minns Mitt Namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Det går alldeles utmärkt att träna på fastande mage. Både konditionsträning samt styrketräning. Så du kan gott vänta med att äta tills efter ditt pass. Om jag inte sitter på helt utdaterad information så har man väl påvisat att just BCAA inte ger någon speciell skillnad att inta innan styrketräning i vilket fall.

Personligen så tränar jag styrketräning mycket bättre på fastande eller tom mage. Gör du inte det så kan du ju justera din ätarperiod lite. Käkar du sista tuggan vid 21 så kan du ju börja äta vid klockan 13 på dagen. 8 timmars ätarperiod är visserligen bara en riktlinje.

Jaså, då har jag köpt på mig BCAA i onödan då. När ska jag då inta dessa om de inte gör någon skillnad innan träning?
Citera
2013-05-27, 11:11
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minns Mitt Namn
Jaså, då har jag köpt på mig BCAA i onödan då. När ska jag då inta dessa om de inte gör någon skillnad innan träning?
Intag av BCCA före fastande träning är att rekommendera.
Citera
2013-05-27, 11:28
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Intag av BCCA före fastande träning är att rekommendera.

Gäller det även konditionsträning?
Citera
2013-05-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Gäller det även konditionsträning?

Om ditt mål är att minska muskelnedbrytning och den mentala tröttheten så är svaret ja.
Citera
2013-05-27, 21:47
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglare
Om ditt mål är att minska muskelnedbrytning och den mentala tröttheten så är svaret ja.
BCAA minskar inte muskelnedbrytning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in