2013-07-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Säg inte det April. Det gick ett program på TV häromdan om FBI och hur de byggde upp systemet med "gärningsmannaprofiler". Ibland kunde dom ju pricka in GM´s skonummer verkar det som. Ett sånt system blir väl aldrig 100%-igt, men det finns nog gemensamma faktorer som kan "återanvändas" av polisen.

Visst man utgår från tidigare händelser och bygger en sk. profil utifrån detta.

Det finn dock ingen mall för hur en ev. mördare tänker bara vissa likheter.
Citera
2013-07-16, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boewgleif
Tror faktiskt att I*a kan vara vid liv. Hon kanske inte ens blev kidnappad eller mördad? Hennes bästa vän, som är hennes "kött och blod" verkar inte skriva så mycket om henne i sin blogg mer, dessutom har hon svarat i ask.fm att I*a inte är död.

Ja lever hon och vet om uppståndelsen kring detta så är det säkert lite kymigt.
Citera
2013-07-16, 00:22
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är ju kräftdammen, som det spekulerades kring hela gårdagen.
Någon skulle ringa och kollat med ägaren om han hade användt båten.
Det fanns tydliga tecken efter bil, och att båten släpats i/upp från vattnet.

Man har försökt nå ägaren men utan resultat. Fick ett PM tidigare:

jag hade en tanke om detta som är att även om han är trevlig så vill han kanske inte att folk ska tro att det finns "animalisk föda" av fel sort i dammen! då vill inte folk äta kräftorna !
Och därför kan ju svaret bli att / inget ovanligt har hänt här inte.....
Jag tycker att ett sök o en draggning är enda sättet att avskriva dammen på. oavsett svar !
Då är hans svar inte så viktigt ?!
Citera
2013-07-16, 00:24
Medlem
Peaceans avatar
Citat:
Någon skulle ringa och kollat med ägaren om han hade användt båten.

Den där båten.... Kan någon kört dit den med en släpkärra? Tänkte att det kanske kunde förklara bilen med släpkärra upp på Berget... Kanske är läge att fråga ägaren av dammen om det är hans båt...?
Citera
2013-07-16, 00:25
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Stämmer det att Igelsjön är så djup?

2013-07-05, 15:03 #2608
DrFilth
Medlem
DrFilths avatar
Reg: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Igelsjön har efter vad jag tror är rätt sjö ett djup mellan 2,5 och 5 meter men hurdan är sikten?
En liten brasklapp: det finns minst fem sjöar med detta namn så jag har gått efter den minsta.

Nej. Igelsjön är resultatet av ett gammalt meteoritnerslag, og den är djup - mellan 70 och 80 meter säjs det. Står man på bryggan och slenger ett sänke några meter rakt ut går linan nesten rakt neråt från spöt när det har sjunkit klart.

Edit: Om den är så djup så lär det ju inte gå att söka igenom den ordentligt i ett brådrask. Då krävs det ju mer resurser isf.

Ingen aning hur djup den sjön är, men naturen runt omkring är ganska lugnt så att det skulle vara frågan om ett meteoritnedslag ställer jag mig tvekande till. Sjön är dock klar så den har så sätt goda förutsättningar att kontrolleras.
Citera
2013-07-16, 00:30
Medlem
Citat:
Någon skulle ringa och kollat med ägaren om han hade använt båten.

De där grejerna kan nog jag svara på. Har varit där ute och kommit fram till följande: I norra änden av området kör man eller har kört med skogavverkningsmaskiner. På området 100 meter bredvid dammen på höger sida står en vit pickup som min grabb sa att man kunde låna (vad f-n han nu menade med det). Däckspåren är för breda för att vara en vanlig personbils, men jag kollade inte om det kunde vara pickupens eller tillhörande en lastbil som hämtat timmer.

De hade någon slags skolavslutning med övernattning där förra året och då var det någon som körde ut båten som sjönk. Man kan med lätthet köra fram till spången som går tvärsöver dammen. Djupet är i alla fall så att killarna kunde hoppa/dyka i utan bottenkänning...

Det skadar nog inte om ägaren kompletterar mina svar om jag missat något...
Senast redigerad av Mogge12 2013-07-16 kl. 00:34.
Citera
2013-07-16, 00:30
Medlem
Mouchinos avatar
Enligt ett PM: MP var på kabelvägen och då hade de sökt igenom det jakttorp där dammen var.
Men de hade inte sett dammen som är ca 25x 7 m.
Det var utanför deras sökområde med. 10m .
Men nu skulle de titta igen,
De söker ut 200 m på var sida om kabelvägen.

58°16'50.04"N
12°36'59.16"O
Citera
2013-07-16, 00:32
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Kollade du på platsen noga, så man kan utesluta att det skulle funnits 2 örhängen där inom naturlig area om man lagt dom ifrån sig.
Det är ju bra om det bara fanns ett, om det nu skulle kunna vara idas. Då skulle ju med lite tur, det andra kunnat hittats av polisen, t.ex. i lägenheten eller utanför bilen.
Jag misstänker att de t.o.m skulle kunnat hitta ett i bagagen i bilen också, trots branden.
Annars saknar ju helt enkelt någon annan sitt.
Det är inte ovanligt att man bär udda örhängen, alltså ett enda.
Citera
2013-07-16, 00:33
Medlem
Greger65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boewgleif
Tror faktiskt att I*a kan vara vid liv. Hon kanske inte ens blev kidnappad eller mördad? Hennes bästa vän, som är hennes "kött och blod" verkar inte skriva så mycket om henne i sin blogg mer. Hon kanske har haft kontakt med I*a eftersom hon inte nämner henne i sin blogg längre, hade det varit min bästa vän så hade jag nog nämnt henne flera gånger efter att hon "försvann". Hon verkar inte oroad iallafall. Dessutom har hon svarat i ask.fm att I*a inte är död.

Vilken citerar du till är I*as bästa vän? Måste ha missat denna blogg
Citera
2013-07-16, 00:34
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
De där grejerna kan nog jag svara på. Har varit där ute och kommit fram till följande: I norra änden av området kör man eller har kört med skogavverkningsmaskiner. På området 100 meter bredvid dammen på höger sida står en vit pickup som min grabb sa att man kunde låna (vad f-n han nu menade med det). Däckspåren är för breda för att vara en vanlig personbils, men jag kollade inte om det kunde vara pickupens eller tillhörande en lastbil som hämtat timmer.

De hade någon slags skolavslutning med övernattning där förra året och då var det någon som körde ut båten som sjönk. Man kan med lätthet köra fram till spången som går tvärsöver dammen. Djupet är i alla fall så att killarna kunde hoppa/dyka i utan bottenkänning...

Det skadar nog inte om ägaren kompletterar mina svar om jag missat något...

Fick också veta att nväst om dammen finns en väg som leder till DB, men den kan ibland vara sönderkörd av traktor.
Citera
2013-07-16, 00:35
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Ja lever hon och vet om uppståndelsen kring detta så är det säkert lite kymigt.
Men inte skulle hon vilja vara ifrån sin lilla pojke.
Citera
2013-07-16, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Fick också veta att nväst om dammen finns en väg som leder till DB, men den kan ibland vara sönderkörd av traktor.

Intressant, men hur passerar man viltstängslet? Finns det en grind åt "norr"? Hela området är ju fullt av hjortar så det kan ju inte finnas öppningar hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in