2013-07-15, 23:33
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror han fick hybris 31 maj 2012 då han av WhiteAce utnämndes till Chef för NAF C&C MPs - eller "B10 NAF C&C Company Commander".Vad tror du om Svedjeberget, eller terrängen kring Mjösjöfortet, dvs ganska nära fp1 resp. fp2? - Mellan 18.40 (position terrängen kring Åbergsfortet) och 21-tiden (en sista - svårtolkad - kort, svag signal kopplad till Sävastmasten) förflyter drygt två timmar. Kan man ha tittat på något mer under denna tid och VB sedan velat bli hemskjutsad - men mt gjort ytterligare en avstickare, räknat på sträckan Sävast - U-gatan? - Det finns ju rätt många alternativ eftersom vi lider brist på vederhäftig info, och därför blir det också svårt att försöka "snäva in" tänkbar brottsplats. - Ett sent besök hos brodern verkar dock ha ägt rum, eller måste i vart fall kalkyleras med.

Är det skjutfältet, bild 22, du menar?
https://plus.google.com/photos/118228126685972344134/albums/5328739404100382273?sort=7Du kan ha underskattat mt:s "skämtlynne", dvs han kan i princip ha hittat på vad som helst med händerna, t ex placerat dem någonstans för att skrämma vettet ur någon. - Det finns med andra ord hopp om att de kan dyka upp när man minst anar det.Ja, fundera kan man ju alltid, men jag har svårt att tro att VB skulle ha varit en beställningsvara som mt med sitt omvittnade ordningssinne tillika behov av hjälp och bistånd skulle ha fått i uppdrag att transportera med åtföljande överhängande risk för blodspår i sin bil.

Ja allt är väl möjligt, men varför jag tjatar så mycket om södra skjutfältet är att det är närmaste skjutfältet från mts bostad. Dessutom var det där Fallen Angel utspelades veckan efter, vilket KJ måste ha varit helt uppslukad av. Det är därför som jag tror mer på södra skjutfältet (vid Rödbergsfortet) än Svedjefortet och Mjösjöfortet som mordplats. Bilden (fick räkna dessa manuellt), om det är skjutbanan med de röda byggnaderna, så verkar det vara skjutbanan kring Mjösjöberget.

Sen reagerar jag på att båda mina pm:are skriver om två bilar/två personer. Vem är i så fall den andra personen? Antingen är det någon som varit delaktig eller någon närstående som hjälpt honom att städa mot slutet. Kanske pga detta som åklagarna lämnar dörren öppen för någon mgm.

När det gäller mobilsignalerna ska man inte stirra sig blind på vilka master som noterat vad. Uppgifterna har diffat en del i medias rapportering. Hade de varit på Mjösjöberget och mordet skett där så borde sändaren i Torpgärdan noterat signalerna i första hand.

Tillägg: Sen skulle det vara bra att veta vilken av bröderna han åkte till? Storebror var troligtvis i bostaden på Torpgärden, medan lillebror antingen var i N Svartbyn eller möjligtvis i stugan vid Altersjön.
Senast redigerad av highfive 2013-07-15 kl. 23:43. Anledning: Tillägg ang bröderna
Citera
2013-07-15, 23:40
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Minns att det inte gick många dagar efter fynden när polisen vallade ett vittne i området. Var nog på grund av detta vittne som KJ fick lov att erkänna att han varit där. Den första som pm:ade beskrev att vittnet ska sett KJs bil utanför ödehuset och en vit skåpbil högre upp mot fortet. Sen var pm:aren väldigt exakt och skrev att det var den 16/5 på kvällen.
Den andra pm:aren skriver att tjejen "sett två personer i skogen" varav en skulle varit KJ. Och att detta ska ha varit några dagar innan fynden gjordes den 20/5. Pm:are nummer två beskriver att det är en tjej med bra minne och att hon tillsammans med sin mamma blivit förhörd av polisen.
Den senare av pm:arna kommer nog att skriva själv i tråden, men befinner sig i karens tydligen. Det står "recently registered" under nicket.

Tack, det blev genast utförligare. Om det verkligen var KJ flickan såg, så har misstankarna om en eventuell medhjälpare inte blivit färre - om man säger så...
Citera
2013-07-15, 23:53
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Tack, det blev genast utförligare. Om det verkligen var KJ flickan såg, så har misstankarna om en eventuell medhjälpare inte blivit färre - om man säger så...

Någonting säger mig iaf att det varit tomt i ödehuset kring den 13/5. Har fått två pm ang detta också, varav en av pm:arna numera själv skriver i tråden. Detta vittne ska ha varit den myndighetsperson/tjänsteman som varit där på fritiden och kollat på baksidan av ödehuset.

Sen två pm om detta unga vittne som observerat två bilar resp två personer i området. Den ena pm:;aren skriver att hen sett KJs bil, medan den andra pm:aren skriver att hon sett två personer varav den ena ska vara KJ.

Vet inte om Q är vaken? Hen har på slutet inte sett det som otroligt att någon närstående hjälpt KJ strax innan fynden gjordes. Vet inte om hen dragit slutsatsen själv eller om hen fått stöd via någon fågel.
Citera
2013-07-15, 23:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Någonting säger mig iaf att det varit tomt i ödehuset kring den 13/5. Har fått två pm ang detta också, varav en av pm:arna numera själv skriver i tråden. Detta vittne ska ha varit den myndighetsperson/tjänsteman som varit där på fritiden och kollat på baksidan av ödehuset.

Sen två pm om detta unga vittne som observerat två bilar resp två personer i området. Den ena pm:;aren skriver att hen sett KJs bil, medan den andra pm:aren skriver att hon sett två personer varav den ena ska vara KJ.

Vet inte om Q är vaken? Hen har på slutet inte sett det som otroligt att någon närstående hjälpt KJ strax innan fynden gjordes. Vet inte om hen dragit slutsatsen själv eller om hen fått stöd via någon fågel.
Nej, jag är inte vaken. Jag har antagit det själv.
Citera
2013-07-16, 00:01
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag är inte vaken. Jag har antagit det själv.

Tror du att det är samma person som hjälpt till med att ordna så att mordvapen och händerna inte är funna också?
Citera
2013-07-16, 00:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tror du att det är samma person som hjälpt till med att ordna så att mordvapen och händerna inte är funna också?
Mordvapnet har jag ingen uppfattning om, men jag har svårt att tro att den personen skulle särbehandla händerna från resten av kroppsdelarna. Hen har inget intresse av brottet, bara att skydda GM.
Citera
2013-07-16, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
[b]

Totalt har alltså två blodfläckar från VB hittats. En på plastpåsen i bagageutrymmet, den andra i KJ:s lägenhet.

Stämmer det verkligen att de gått ut med exakt var fynden gjorts? ? Har du källa på detta exakt?
Senast redigerad av korean 2013-07-16 kl. 00:09.
Citera
2013-07-16, 00:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Sen reagerar jag på att båda mina pm:are skriver om två bilar/två personer. Vem är i så fall den andra personen? Antingen är det någon som varit delaktig eller någon närstående som hjälpt honom att städa mot slutet. Kanske pga detta som åklagarna lämnar dörren öppen för någon mgm.
Det beror ju på vad vittnena de facto har sett: mt + medhjälpare, eller några nyfikna fyndletare.
Citat:
När det gäller mobilsignalerna ska man inte stirra sig blind på vilka master som noterat vad. Uppgifterna har diffat en del i medias rapportering. Hade de varit på Mjösjöberget och mordet skett där så borde sändaren i Torpgärdan noterat signalerna i första hand.
Det beror på tidpunkten för mordet.
Citat:
Tillägg: Sen skulle det vara bra att veta vilken av bröderna han åkte till? Storebror var troligtvis i bostaden på Torpgärden, medan lillebror antingen var i N Svartbyn eller möjligtvis i stugan vid Altersjön.
Den yngsta, hemmaboende:
https://www.flashback.org/sp43960896
Citera
2013-07-16, 00:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Mordvapnet har jag ingen uppfattning om, men jag har svårt att tro att den personen skulle särbehandla händerna från resten av kroppsdelarna. Hen har inget intresse av brottet, bara att skydda GM.

Att ordna så att mordvapnet inte återfinns är väl också ett sätta att skydda GM? När det gäller händerna så är det inte lika självklart att de skulle gömmas med tanke på vad som kanske var tänkt skulle ske med ödehuset i steg två.
Citera
2013-07-16, 00:28
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det beror ju på vad vittnena de facto har sett: mt + medhjälpare, eller några nyfikna fyndletare.Det beror på tidpunkten för mordet.Den yngsta, hemmaboende:
https://www.flashback.org/sp43960896

Jag tycker inte vi fått det bekräftat att det var hos lillebror han varit. Det är ju närmare till storebror om han nu gått/cyklat för att spela tv-spel.
Citera
2013-07-16, 00:31
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Stämmer det verkligen att de gått ut med exakt var fynden gjorts? ? Har du källa på detta exakt?

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6889565

Nöjd?
Citera
2013-07-16, 00:41
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ja allt är väl möjligt, men varför jag tjatar så mycket om södra skjutfältet är att det är närmaste skjutfältet från mts bostad. Dessutom var det där Fallen Angel utspelades veckan efter, vilket KJ måste ha varit helt uppslukad av. Det är därför som jag tror mer på södra skjutfältet (vid Rödbergsfortet) än Svedjefortet och Mjösjöfortet som mordplats. Bilden (fick räkna dessa manuellt), om det är skjutbanan med de röda byggnaderna, så verkar det vara skjutbanan kring Mjösjöberget.

Sen reagerar jag på att båda mina pm:are skriver om två bilar/två personer. Vem är i så fall den andra personen? Antingen är det någon som varit delaktig eller någon närstående som hjälpt honom att städa mot slutet. Kanske pga detta som åklagarna lämnar dörren öppen för någon mgm.

Har man varit in i och undersökt södra åbergsfortet? Man hade en sista visning i fortet ifjol, innan man valde att stänga fortet. Detta är/var ett välutrustat fort och är det kanske någon här som var med på den sista visningen? Vilka andra var där? Detta ligger ännu närmare misstänkt GM:s bostad. En telefon i det området bör också definitivt koppla in sig mot sävastmasten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in