Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
...Någon större fara för kraftiga (mer än 25%) prisras ser jag inte. Allt handlar om tillgång och efterfrågan men så länge nybyggnadstakten är så låg som den är nu så kommer priserna i de större städerna att öka...
Det där med
"låg nybyggnadstakt" igen. Var bor du? Hur gammal är du? Själv har jag vid det här laget varit med några decennier. Vad Kaffehelvetet till huvudstad beträffar har jag aldrig sett maken till hög nybyggnadstakt och det har pågått i 20 års tid, med en ökad takt på senare år. Det har varit ständiga förtätningar, flygplatser som blivit bebyggda, köpcentrum som expanderat sina ytor, nya köpcentrum som dykt upp mitt i smeten, industriområden som flyttat ut till stadens utkanter till förmån för nya bostadsområden.
2007 och 2008 skakade det till något ordentligt, det var som att ett ras stod för dörren, som att marknaden höll på att dö tvärt. Det erbjöds "gratis hyra i ett år" och nu inleddes vansinnigheter från all världens riksbanker och penningmängden ökade och byggandet och försäljningarna fortsatte.
Så nog f-n kan det ta stopp alltid och snabbt kan det gå. Som ett väderomslag uppe i fjällen. Det händer att folk fastnat där uppe och hittats döda i sina t-shirts. Vad de hade behövt hade varit fodrade overaller enligt liknelsen små istället för stora lån.
Kan det bli USAs skuldsättning som verkligen ställer till det, eller bara en rädsla som ersätter högmodet före fall?