2013-07-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Jag placerar naturligtvis skribent nilosand på ignoreralistan.

Förövrigt on-topic så är det stekhett i Stockholm innerstad just nu, på bostadsmarknaden alltså, ingen bubbla här iallafall, folk har pengar, folk har jobb, samt stor puckel i befolkningspyramiden som ska sätta bo just nu. Acceptpriserna är nu de nya budstartpriserna, slutpriser i snitt 14% över annonserat acceptpris. 1or och mini-2or går för ca 70.000:-/m2 bara det inte är nåt som är skitdåligt, typ markplan, extrem insyn, eller avgift på 4000:-.
Pfhuuu!! tur man redan har bostad.

Det demografiska puckeln är intressant. Vid nyår fanns det 661000 svenskar i åldern 19-23, men bara 532000 i åldern 14-18. Själv tror jag förstås att vi kommer se en sättning långt innan demografin tar ut sin rätt, men även ni spekulationsbubbleförnekare borde väl kunna ana en kraftigt minskad efterfrågan på ettor och tvåor på några års sikt. Rent fundamenta-baserat.
2013-07-13, 00:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Det demografiska puckeln är intressant. Vid nyår fanns det 661000 svenskar i åldern 19-23, men bara 532000 i åldern 14-18. Själv tror jag förstås att vi kommer se en sättning långt innan demografin tar ut sin rätt, men även ni spekulationsbubbleförnekare borde väl kunna ana en kraftigt minskad efterfrågan på ettor och tvåor på några års sikt. Rent fundamenta-baserat.

Oavsett åskådning gäller ju att varje fri marknad är en "bubbla" som är beroende av att efterfrågan hela tiden överstiger utbudet. Det spelar ingen roll hur man väljer att försöka paketera eller konstruera marknadsaktionerna, de bygger i grund och botten på de enkla mekanismerna. Ju högre priserna stiger, desto större måste kapitalhöjden vara. Ju högre kapitalhöjd, desto smalare kapitalgrund. Det senare indikerar att det, för att det inte ska bli en "bubbla" som spricker, behövs en segmenterad marknad med olika typer av objekt och prisnivåer.
2013-07-13, 15:20
Medlem
Priserna på fastigheter har ju stigit enormt sedan 1998. Nu hålls de upp tacke vare en 0% ränte princip.

Vad händer när räntorna stiger?

Eller man den ligga kvar på 0%, Japan gjorde så i 22 år och hela ekonomin befann sig i ett slags deflations stadium med låg tillväxt. I 22 år!

Jag anser att vi måste acceptera att riksbanken höjer räntan, att ränteavdragen på 30% tas bort, en riktig fastighetsskatt införs, i korthet det som SNS föreslagit.

Om detta innebär att fallfärdiga ruckel åker ned till sin egentliga värde, det är bara sunt för samhällsekonomin.

Jag hoppas på att bubblan spricker och att folk ånyo lär sig att det är arbete och sparande och inte spekulationer på börs- och fastighetsmarknaden som ger inkomster.

Varför skall folk som tjänat miljoner på spekulation skyddas medan en miljon befinner sig i utanförskap.
2013-07-13, 15:49
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuanValdez
Priserna på fastigheter har ju stigit enormt sedan 1998. Nu hålls de upp tacke vare en 0% ränte princip.

Vad händer när räntorna stiger?

Eller man den ligga kvar på 0%, Japan gjorde så i 22 år och hela ekonomin befann sig i ett slags deflations stadium med låg tillväxt. I 22 år!

Jag anser att vi måste acceptera att riksbanken höjer räntan, att ränteavdragen på 30% tas bort, en riktig fastighetsskatt införs, i korthet det som SNS föreslagit.

Om detta innebär att fallfärdiga ruckel åker ned till sin egentliga värde, det är bara sunt för samhällsekonomin.

Jag hoppas på att bubblan spricker och att folk ånyo lär sig att det är arbete och sparande och inte spekulationer på börs- och fastighetsmarknaden som ger inkomster.

Varför skall folk som tjänat miljoner på spekulation skyddas medan en miljon befinner sig i utanförskap.

Vargen kommer.... nu kommer vargen...... men nu då, kommer den inte där borta??..... okej men kanske nuuuu!!!? jag nu tror jag bestämt att vargen kommer..... nää ok det var en hund..... men nångång kommer väl vargen????
2013-07-13, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuanValdez

För att staten har bestämt att det ska vara så. Det är inget att sitta och vara bitter över. If you can't beat em - join em!

Jag har slutligen gett upp min linje helt och insett att en bostad troligen är bland de säkraste investeringarna man kan göra, solitt som rena graniten. Staten har valt utförsäljningar och bostadsrättslinjen - premierar privat ägande. Priserna kan i princip bara gå upp eller ligga stadigt, eventuellt med mindre obetydliga sättningar. Slackar bostadspriserna påtagligt är landets ekonomi stendöd, så de kommer försvaras med i princip vilka medel som helst. Hur skulle det se ut med 15% räntor, tror ni att bostadsrättsägarna skulle hamna på gatan i drivor? Nej just det. De som varit "ansvarsfulla" kommer troligen få ta en större smäll än så, möjliga vägar är inflation, tvångskonfiskation av kontanter m.m.
2013-07-13, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
För att staten har bestämt att det ska vara så. Det är inget att sitta och vara bitter över. If you can't beat em - join em!

Jag har slutligen gett upp min linje helt och insett att en bostad troligen är bland de säkraste investeringarna man kan göra, solitt som rena graniten. Staten har valt utförsäljningar och bostadsrättslinjen - premierar privat ägande. Priserna kan i princip bara gå upp eller ligga stadigt, eventuellt med mindre obetydliga sättningar. Slackar bostadspriserna påtagligt är landets ekonomi stendöd, så de kommer försvaras med i princip vilka medel som helst. Hur skulle det se ut med 15% räntor, tror ni att bostadsrättsägarna skulle hamna på gatan i drivor? Nej just det. De som varit "ansvarsfulla" kommer troligen få ta en större smäll än så, möjliga vägar är inflation, tvångskonfiskation av kontanter m.m.

Vilken underbart idiotisk modell för ekonomin. Fylla det bostadsbestånd man har med importerat asylfuskarslödder. Varpå man bygger den ekonomiska tillväxten på privat skuldsättning för byggnation av nya bostäder. Alltmedan industrin kör på rost och röta och tung statlig infrastruktur har gigantiska underhållsbehov.

Det är ett par generationer människor som kommer att vara pantsatta åt banken för resten av sina liv.

Det positiva är möjligen den förbättrade insikt i grundläggande ekonomiska fakta som bolånetorskarnas barn kommer att få sig till livs med modersmjölken. Men det är en mycket långsiktig effekt.
2013-07-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Det som får bostadspriserna att stiga är bostadsbristen, samma gäller i USA, fast bara fram till 2007, sedan försvann bostadsbristen och priserna kraschade därför. Bostadsbrist ger inflation, inte nya pengar som många verkar tro.

Youtube är förmodligen deras källa.

Tillgången till billiga krediter är största skälet till höga bostadspriser, men självklart tillsammans med bostadsbrist.
2013-07-14, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild

mja, jag inser naturligtvis att Ni har rätt. Fastighetsmarknadens stabilitet måste försvaras, det är ju i fastigheterna som en stor del av hela samhällsekonomins säkerheter finns.

Jag vill dock bara testa tanken;Kan det ske ett ras, som i andra ekonomiskt sett liknande länder. Jag upplevde krisen 1992 med 500% ränta.

Marknadsaktörerna vet att staten alltid till sist går in som Lender of Last Resort.
2013-07-14, 16:53
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Tillgången till billiga krediter är största skälet till höga bostadspriser, men självklart tillsammans med bostadsbrist.

Hur menar du att dessa krediter får bopriser att stiga?
2013-07-14, 20:37
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Vargen kommer.... nu kommer vargen...... men nu då, kommer den inte där borta??..... okej men kanske nuuuu!!!? jag nu tror jag bestämt att vargen kommer..... nää ok det var en hund..... men nångång kommer väl vargen????

När han väl kommer är det inte som skepnaden av en varg, utan i Stockholms fall snarare i skepnaden av Godzilla.

Den här historian kommer sluta i tårar för väldigt många naiva puckon som tror att bostadspriser aldrig kan sjunka. Pelle 25 nyuetexad med topplån och lägenhet för 2mille i innerstaden kommer inte tycka det är roligt när räntorna stiger till 8% och hela hans inkomst äts upp av räntor.

För er som aldrig tänker längre än näsan räcker, kolla upp vad räntorna låg på på 90-talet.
2013-07-14, 21:19
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
När han väl kommer är det inte som skepnaden av en varg, utan i Stockholms fall snarare i skepnaden av Godzilla.

Den här historian kommer sluta i tårar för väldigt många naiva puckon som tror att bostadspriser aldrig kan sjunka. Pelle 25 nyuetexad med topplån och lägenhet för 2mille i innerstaden kommer inte tycka det är roligt när räntorna stiger till 8% och hela hans inkomst äts upp av räntor.

För er som aldrig tänker längre än näsan räcker, kolla upp vad räntorna låg på på 90-talet.

Du får ju ta hänsyn till löneökningar och inflation hänger ihop med räntan. Du kan ju inte se 90-talsräntan som något isolerat.
2013-07-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Hur menar du att dessa krediter får bopriser att stiga?

Om bostadslån inte existerade tror du att priserna hade varit högre eller lägre då? Självklart är tillgången till pengar en stor faktor när det kommer till betalningsförmåga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in