2013-07-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
När han väl kommer är det inte som skepnaden av en varg, utan i Stockholms fall snarare i skepnaden av Godzilla.

Den här historian kommer sluta i tårar för väldigt många naiva puckon som tror att bostadspriser aldrig kan sjunka. Pelle 25 nyuetexad med topplån och lägenhet för 2mille i innerstaden kommer inte tycka det är roligt när räntorna stiger till 8% och hela hans inkomst äts upp av räntor.

För er som aldrig tänker längre än näsan räcker, kolla upp vad räntorna låg på på 90-talet.

När händer det?
2013-07-14, 21:56
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
När han väl kommer är det inte som skepnaden av en varg, utan i Stockholms fall snarare i skepnaden av Godzilla.

Den här historian kommer sluta i tårar för väldigt många naiva puckon som tror att bostadspriser aldrig kan sjunka. Pelle 25 nyuetexad med topplån och lägenhet för 2mille i innerstaden kommer inte tycka det är roligt när räntorna stiger till 8% och hela hans inkomst äts upp av räntor.

För er som aldrig tänker längre än näsan räcker, kolla upp vad räntorna låg på på 90-talet.
90-talet? var det inte då Bengt Dennis skulle försvara kronkursen? inte kan det väl hända igen? Samma varg kommer på besök igen alltså?
2013-07-14, 23:58
Medlem
På hela 1980-talet var ju boräntorna 15-20%. Man fick 10% i sparränta. Men självklart var det väldigt hög inflation.

Tillbaka till ursprungsfrågan.

Ja, vi har en bostadsbubbla i Sverige, framförallt i glesbygd. Trots villapriser på 250 000 kr så finns det inga köpare. Där kan man nog räkna med att sälja till kraftig förlust. I storstäderna så är det kanske på vissa håll lite dyra priser men någon större fara för kraftiga (mer än 25%) prisras ser jag inte. Allt handlar om tillgång och efterfrågan men så länge nybyggnadstakten är så låg som den är nu så kommer priserna i de större städerna att öka.

Exempel på bostadsbubbla på landsbygden. Försäljningspris 250 000 kr. Har varit ute till försäljning 524 dagar. Det tolkar jag som att det inte finns några köpare. Med det låga priset så kommer säljaren att göra förlust = bostadsbubbla. http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-stenbacken-kalix-kommun-slingervagen-65-3390475
2013-07-15, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
På hela 1980-talet var ju boräntorna 15-20%. Man fick 10% i sparränta. Men självklart var det väldigt hög inflation.

Tillbaka till ursprungsfrågan.

Ja, vi har en bostadsbubbla i Sverige, framförallt i glesbygd. Trots villapriser på 250 000 kr så finns det inga köpare. Där kan man nog räkna med att sälja till kraftig förlust. I storstäderna så är det kanske på vissa håll lite dyra priser men någon större fara för kraftiga (mer än 25%) prisras ser jag inte. Allt handlar om tillgång och efterfrågan men så länge nybyggnadstakten är så låg som den är nu så kommer priserna i de större städerna att öka.

Exempel på bostadsbubbla på landsbygden. Försäljningspris 250 000 kr. Har varit ute till försäljning 524 dagar. Det tolkar jag som att det inte finns några köpare. Med det låga priset så kommer säljaren att göra förlust = bostadsbubbla. http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-stenbacken-kalix-kommun-slingervagen-65-3390475

Du kan inte jämföra Kalix med exempelvis Bromma. Helt olika kunder och förutsättningar.
2013-07-15, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Vilken underbart idiotisk modell för ekonomin. Fylla det bostadsbestånd man har med importerat asylfuskarslödder. Varpå man bygger den ekonomiska tillväxten på privat skuldsättning för byggnation av nya bostäder. Alltmedan industrin kör på rost och röta och tung statlig infrastruktur har gigantiska underhållsbehov.

Det är ett par generationer människor som kommer att vara pantsatta åt banken för resten av sina liv.

Det positiva är möjligen den förbättrade insikt i grundläggande ekonomiska fakta som bolånetorskarnas barn kommer att få sig till livs med modersmjölken. Men det är en mycket långsiktig effekt.

Min fetning.

90-talet verkar inte ha gjort något intryck. Varför skulle denna sk bubbla ändra svenskarnas intellektuella vanor att hantera problem och motgångar?
2013-07-15, 15:10
Bannlyst
Citat:
...Någon större fara för kraftiga (mer än 25%) prisras ser jag inte. Allt handlar om tillgång och efterfrågan men så länge nybyggnadstakten är så låg som den är nu så kommer priserna i de större städerna att öka...

Det där med "låg nybyggnadstakt" igen. Var bor du? Hur gammal är du? Själv har jag vid det här laget varit med några decennier. Vad Kaffehelvetet till huvudstad beträffar har jag aldrig sett maken till hög nybyggnadstakt och det har pågått i 20 års tid, med en ökad takt på senare år. Det har varit ständiga förtätningar, flygplatser som blivit bebyggda, köpcentrum som expanderat sina ytor, nya köpcentrum som dykt upp mitt i smeten, industriområden som flyttat ut till stadens utkanter till förmån för nya bostadsområden.

2007 och 2008 skakade det till något ordentligt, det var som att ett ras stod för dörren, som att marknaden höll på att dö tvärt. Det erbjöds "gratis hyra i ett år" och nu inleddes vansinnigheter från all världens riksbanker och penningmängden ökade och byggandet och försäljningarna fortsatte.

Så nog f-n kan det ta stopp alltid och snabbt kan det gå. Som ett väderomslag uppe i fjällen. Det händer att folk fastnat där uppe och hittats döda i sina t-shirts. Vad de hade behövt hade varit fodrade overaller enligt liknelsen små istället för stora lån.

Kan det bli USAs skuldsättning som verkligen ställer till det, eller bara en rädsla som ersätter högmodet före fall?
2013-07-15, 16:39
Medlem
Citat:
Exempel på bostadsbubbla på landsbygden. Försäljningspris 250 000 kr. Har varit ute till försäljning 524 dagar. Det tolkar jag som att det inte finns några köpare. Med det låga priset så kommer säljaren att göra förlust = bostadsbubbla.

Så du menar alltså att vi har en bubbla om säljare gör förluster?
2013-07-15, 17:25
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:

Helvete, den där kan jag kontantköpa här och nu. Man kanske skulle slå sig ned i Kalix, leva ett bekymmerslöst mångkultursfritt liv med jakt, fiske och långa skogspromenader?

Vad skulle motsvarande villa kosta i Stockholm, 3, 4, 5 eller 6 mille?
2013-07-15, 21:16
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Om bostadslån inte existerade tror du att priserna hade varit högre eller lägre då? Självklart är tillgången till pengar en stor faktor när det kommer till betalningsförmåga.

Aha så du menar att priserna stiger om bankerna tillför nya pengar till bostadsköp som inte fanns tidigare? Kan vara så, jag är osäker
2013-07-15, 21:28
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Aha så du menar att priserna stiger om bankerna tillför nya pengar till bostadsköp som inte fanns tidigare? Kan vara så, jag är osäker

Kan det kanske finnas fler faktorer som påverkar? Varför är annars priserna högre på vissa orter?
2013-07-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Så du menar alltså att vi har en bubbla om säljare gör förluster?
Som du redan vet är svaret nej, men jag kan förtydliga din poäng. I och med att priset på denna villa är bra mycket lägre än kostnaden för att bygga nytt så kan det per definition inte vara en bubbla av den typ man brukar prata om.
2013-07-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det där med "låg nybyggnadstakt" igen. Var bor du? Hur gammal är du? Själv har jag vid det här laget varit med några decennier. Vad Kaffehelvetet till huvudstad beträffar har jag aldrig sett maken till hög nybyggnadstakt och det har pågått i 20 års tid, med en ökad takt på senare år. Det har varit ständiga förtätningar, flygplatser som blivit bebyggda, köpcentrum som expanderat sina ytor, nya köpcentrum som dykt upp mitt i smeten, industriområden som flyttat ut till stadens utkanter till förmån för nya bostadsområden.

2007 och 2008 skakade det till något ordentligt, det var som att ett ras stod för dörren, som att marknaden höll på att dö tvärt. Det erbjöds "gratis hyra i ett år" och nu inleddes vansinnigheter från all världens riksbanker och penningmängden ökade och byggandet och försäljningarna fortsatte.

Så nog f-n kan det ta stopp alltid och snabbt kan det gå. Som ett väderomslag uppe i fjällen. Det händer att folk fastnat där uppe och hittats döda i sina t-shirts. Vad de hade behövt hade varit fodrade overaller enligt liknelsen små istället för stora lån.

Kan det bli USAs skuldsättning som verkligen ställer till det, eller bara en rädsla som ersätter högmodet före fall?
Alla bor inte i huvudstaden...

Tittar vi på exempelvis Västerås så ökade befolkningen 2012 med 1790 personer. (Källa: http://www.vasteras.se/omvasteras/statistikochfakta/statistikafteramne/Sidor/befolkning.aspx)
Då det i genomsnitt bor 1,86 personer per bostad så skulle det behöva byggas nästan 1000 bostäder i Västerås varje år. Kommunen tycker att de har en hög nybyggnadsgrad när 473 lägenheter byggs på ett år (Källa: http://www.vasteras.se/omvasteras/statistikochfakta/statistikafteramne/Sidor/boendeochbyggnation.aspx). Det skulle i så fall innebära att det behöver bo 3,78 personer per bostad vilket är ungefär dubbelt så många som man normalt räknar med.

Eftersom nybyggnadstakten är så låg så är är risken för en annalkande bostadsbubbla låg. Men om nybyggnationen ökar kraftigt som en reaktion på bostadsbristen så kommer vi se prissänkningar på bostäder = bostadsbubbla.

Edit: Det var bara lägenhetsbyggnationer som fanns med i denna 473. Det tillkommer förstås ett hundratal villor. Sammantaget är dock antalet långt ifrån de 1000 som behövs för att klara den ökade befolkningen.
Senast redigerad av Mynicname 2013-07-16 kl. 00:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in