2013-07-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Har en fråga. Hur kan det komma sig att jag endast har 2.0 i merit till ett program där det står att grundläggande behörighet krävs medan jag har 2.5 i merit till ett program som kräver Grundläggande behörighet + Matematik B, Samhällskunskap A?

Ingen?
Citera
2013-07-13, 22:23
Medlem
Typorys avatar
Citat:
Har en fråga. Hur kan det komma sig att jag endast har 2.0 i merit till ett program där det står att grundläggande behörighet krävs medan jag har 2.5 i merit till ett program som kräver Grundläggande behörighet + Matematik B, Samhällskunskap A?

Det beror helt enkelt på att det första programmet inte har Matematik B eller Samhällskunskap A som krav och därför ger de inte merit.
Citera
2013-07-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typory
Det beror helt enkelt på att det första programmet inte har Matematik B eller Samhällskunskap A som krav och därför ger de inte merit.

Men jag får väl inte meritpoäng för Matematik B och Samhällskunskap A om det är krav att ha läst dom? Verkar inte ha fattat det här med meritpoäng..

För på ett program jag sökte som krävde Matematik C och Engelska B får jag ju inte meritpoäng för de två ämnena. Men det får jag på resten som inte kräver dessa två ämnen
Citera
2013-07-13, 22:44
Medlem
Är reserv 2 i HP gruppen på chalmers 3åriga datatekniklinje, odds?

Sedan är jag även reserv nummer 13 på Informationsteknik på chalmers, dock i BII gruppen... Där ser det inte lika ljust ut, men vad tror ni jag har för chanser att komma in där?

Sedan hur funkar det med att byta programm? Man måste ha minst det meritvärde som den som sist antogs hade, sedan skall ju 35 hp tillgodoräknas. Kan man nästan utgå ifrån att chalmers 2 datatekniklinjer (3 samt 5 år) har kurser som kan tillgodoräknas åt bägge hållen? (framför allt från 3 år till den 5åriga).

Någon?
Citera
2013-07-13, 23:52
Medlem
Citat:
Men jag får väl inte meritpoäng för Matematik B och Samhällskunskap A om det är krav att ha läst dom? Verkar inte ha fattat det här med meritpoäng..

För på ett program jag sökte som krävde Matematik C och Engelska B får jag ju inte meritpoäng för de två ämnena. Men det får jag på resten som inte kräver dessa två ämnen

Nä, som jag förstår det får man bara meritpoäng för kurser som ligger en nivå över det som krävs för att bli antagen. Så det är märkligt...?
Citera
2013-07-14, 00:05
Medlem
Typorys avatar
Citat:

Jag är säker på att du gick på Mimers hus, för det var exakt så yrkesvägledare har sagt!

Man får meritpoäng beroende på vilka kurser (ämnen) som programmet anser som krav eller bra att man har läst.
T.ex Kemiteknik med fysik 300 hp (civilingenjör) på Chalmers
-> http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Kemiteknik-med-fysik.aspx

så har de angett olika merit givande ämnen (längre ner på sidan).
så om du har läst
Biologi A - 0,5
Biologi breddning - 0,25
CAD-teknik A - 0,25
får du 0,5 + 0,25 + 0,25 = 1,0 Meritpoäng (max 2,5)
Citera
2013-07-15, 12:56
Bannlyst
Efter urval 1 reserv 3 folkhögskolekvoten juristutbildning 3 antagna till 3 platser, Vad har jag för chanser inför urval 2 och sen reservantagningen. Kommer jag in?
Citera
2013-07-15, 16:56
Medlem
Tja grabbar siter hemma och är besviken över att jag inte kom in och undrar hur stor chans skulle ni tro att jag skulle ha för att komma in på min utbildning. Jag har 1,2 på hp provet och har sökt fastighet och finans på kungliga tekniska högskolan.

Tack på förhand och till er andra som är i samma situation lycka till.

RESERV

Du står på väntelista till den här utbildningen. Du kan alltså bara erbjudas en plats om det blir någon ledig.

Du är reservplacerad i följande urvalsgrupper:

Kompletteringsgruppen(BII)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 57

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 6
Högskoleprov(HP)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 25

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 20
Citera
2013-07-15, 18:01
Medlem
Rhymenocerozs avatar
31:a reserv efter första antagningen. 223 som togs in på min kvot, B1, på ekonomi i Lund. Hur ser mina chanser ut?

Tacksam för svar!
Citera
2013-07-15, 18:03
Medlem
RippaSplittas avatar
Jurist GU,

Högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 50
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 109

Ser rätt mörkt ut, eller vad säger ni?
Citera
2013-07-15, 22:15
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victor1987
Tja grabbar siter hemma och är besviken över att jag inte kom in och undrar hur stor chans skulle ni tro att jag skulle ha för att komma in på min utbildning. Jag har 1,2 på hp provet och har sökt fastighet och finans på kungliga tekniska högskolan.

Tack på förhand och till er andra som är i samma situation lycka till.

Kompletteringsgruppen(BII)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 57

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 6
Högskoleprov(HP)

Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 25

Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 20
Spontant:

BII - Nej.
HP - Liten chans.

Tyvärr är mina gissningar knappt värda att kallas kvalificerade eftersom det saknas data. För att kunna göra en kvalificerad bedömning krävs statistik från föregående år på hur många som antogs i urval 2, antal reserver, huruvida de tillämpar överintag etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Rhymenoceroz
31:a reserv efter första antagningen. 223 som togs in på min kvot, B1, på ekonomi i Lund. Hur ser mina chanser ut?

Tacksam för svar!
Om ekonomi åsyftar ekonomie kandidat på LU:
Medelmåttig chans. Prognosen beror som sagt på många olika faktorer, som du inte har tagit med i ditt inlägg och som jag inte orkar ta reda på.

Citat:
Ursprungligen postat av RippaSplitta
Jurist GU,

Högskoleprov(HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 50
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 109

Ser rätt mörkt ut, eller vad säger ni?
Ganska mörkt.
Senast redigerad av sckrz-krk 2013-07-15 kl. 22:20.
Citera
2013-07-17, 13:41
Medlem
shevitas avatar
Hej ni experter! Jag vänder mig till er för lite snabb hjälp.

Fråga:

Kommer jag sabba mina reservplatser (2st) om jag nu gör en sen anmälan till ett program som jag nu i efterhand blev intresserad av? Vill ju inte sabba chanserna på mina 1a och 2a handsval.

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in