2013-07-14, 19:01
Medlem
tänk så är man på semester i 2 månader och under tiden brev kommer hem osv så är man inte hemma och cykeln kommer bort buhuuh.

Sen kan brf slänga ut dig och din cykel ifall du vill de. Tycker du inte om din brf byt! flytta ut gör ngt. Gör du inte som de säger tar de din cykel. Klaga hur mkt du vill på deras maktbalans o skit. Du bor i deras lägenheter. Dom kan slänga ut dig helt ifall du hellre vill det.
Senast redigerad av Floz 2013-07-14 kl. 19:05.
Citera
2013-07-14, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnlund
Svaret är JA.

I en BRF har de statuter och stadgar, i dem står det säkert hur innehavarna skall informeras och via skrivelser är ett normalt förfarande.
Dessa har du godkänt i och med att du bor i föreningen.

Skulle de köra städdagen o din cykel inte är märkt så har de rätt o ta den, och de har lagen på sin sida.

Sätt en tagg med snöre på cykeln med ditt namn så är det grönt
Problemet är att föreningen kräver att namnet skall ristas in i metallen på cyckeln. En lapp, ett snöre eller annan märkning anses vara för lite, och TS besitter inte något verktyg som kan rista in dess namn på cyckeln. Hade det bara varit en lapp hade det inte varit något problem att märka upp den då TS dagligen nyttjar cyckeln och kan således lätt sätta dit en.

EDIT:
F.Ö. kan inte stadgar gå över svea rikes lag, så de får inte kasta bort cyckeln hur som helst. Men forsla bort det som hittegods och förvara på annan plats är lagligt.
Citera
2013-07-15, 00:21
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsministern
Jag får ett litet informationsbrev en gång i kvartalet av bostadsrättsföreningen jag jag bor i. Jag hittar inte brevet just nu så jag kan inte återge det ordagrant, men i stort så löd det ungefär så här:

Vi kommer att gå igenom gårdarna och ta bort alla cyklar som inte är märkta.

O-K, visst har dom meddelat, och i god tid. Men jag har svårt att se att min brf ska kunna tvinga mig att märka upp mina prylar. Och dessutom slänga dom ifall det inte passar herrskapet. Alltså, jag är inte juridiskt kunnig, men är detta inte en form av egenmäktigt förfarande från brf´s sida?

BRF:en kan inte tvinga dig att märka din cykel. De kan dock (förutsatt att de informerat i förväg om detta) samla ihop alla omärkta cyklar som står parkerade på BRF:ens mark och lämna in dessa som hittegods till polisen.

I teorin skulle BRF:en kunna kräva löjligt komplicerade märkningar (t.ex. att man ristar in något i ramen på cykeln). I praktiken är det dock sannolikt att de nöjer sig med en vanlig lapp eftersom du ändå kan gå till polisens hittegodsavdelning inom tre månader och få tillbaka din cykel och det blir ju då bara mer jobb för dem om de plockar med sig cyklar som folk faktiskt använder.

Om du absolut inte vill märka din cykel så kan du ju förstås ta in den i din lägenhet eller parkera den utanför BRF:ens markområde under den period som de rensar cyklar. (Gissningsvis en vecka eller kortare.)

Om du vill märka din cykel men är osäker på vilken märkning som är "tillräcklig" så föreslår jag att du kontaktar vaktmästaren och låtsas vara helt hjälplös.
Förslagsvis: "Hej jag heter XXX och bor i lägenhet YYY i bostadsrättsföreningen ZZZ. Vi har fått instruktioner om att märka cyklarna men jag är jättedålig på sånt och vet inte vad jag skall ta mig till. Kan du hjälpa mig eller hänvisa mig till någon som kan det? Tack på förhand! // X"
Citera
2013-07-15, 06:28
Medlem
bjornebarns avatar
Folk referear ständigt till vad man får göra med hittegods och så vidare, men rör det sig verkligen om hittegods? Enligt wiki så klassificeras saker inte som hittegods om de har lämnats på en viss plats för att ägaren skall kunna använda godset (vilket ju är ganska självklart). Och därmed rör det sig inte hittegods i TS fall, oavsett om han märker cykeln eller ej. Således rör det sig om egenmäktigt förfarande från BRF:ens sida.

För övrigt, om TS cykel verkligen omfattas av lagen om hittegods, så innebär detta att TS måste stå för kostnader som detta har orsakat polismyndigheten (då de har tagit hand om cykeln), samt hittelön till BRF, som "hittade" cykeln. Detta låter så absurt att det inte rimligtvis kan vara sant.

EDIT: Mig veterligen har man heller inte rätt att forsla bort saker som befinner sig på ens egna mark hur som helst, utan då måste väl kronofogden blandas in?
Citera
2013-07-15, 11:16
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag har i vart fall aldrig hört talas om någon från ett fastighetsbolag eller bostadsrättsförening som dömts för egenmäktigt förfarande eller annat brott då de forslat bort omärkta cyklar. Det kanske man kan ta som en vägledning för hur det fungerar i praktiken.
Citera
2013-07-15, 11:28
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsministern
O-K, visst har dom meddelat, och i god tid. Men jag har svårt att se att min brf ska kunna tvinga mig att märka upp mina prylar. Och dessutom slänga dom ifall det inte passar herrskapet. Alltså, jag är inte juridiskt kunnig, men är detta inte en form av egenmäktigt förfarande från brf´s sida?

Det handlar inte om att din cykel ska passa herrskapet, det handlar om att de vill få bort allt jävla skräp och skit överallt.

De flesta bostadsgårdar har cykelställ fulla med gamla skitcyklar som ingen använder, är nog flertalet som inte tagit med sina gamla cyklar när de flyttat, eller stulna cyklar som hamnat där.

Jag förstår mycket väl till att de ska rensa upp, och jag hoppas du märker din cykel och gör din plikt för en finare gård och renare cykelställ.
Citera
2013-07-15, 12:02
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har i vart fall aldrig hört talas om någon från ett fastighetsbolag eller bostadsrättsförening som dömts för egenmäktigt förfarande eller annat brott då de forslat bort omärkta cyklar. Det kanske man kan ta som en vägledning för hur det fungerar i praktiken.

Njae, egentligen kan man inte säga mycket om det av flera anledningar:
1. De flesta markerar antagligen helt enkelt sina cyklar.
2. Eftersom upprensningen sker under dagtid så är det nog många cyklar som används under tiden.
3. Fastighetsbolagen klarar antagligen av att tänka lite och ser de tex en fräsch cykel för 10 000 kronor, fullt pumpad och ordentligt fastlåst, så inser de nog att den faktiskt är under användande trots att den saknar markering.
4. Om det är ett brott från fastighetsbolagens sida så känner nog de flesta inte till det. Inte ens här i forumet har någon kommit med ett tveklöst svar. Känner man inte till att man har utsatts för brott är det självklart osannolikt att man anmäler det.
5. I de fall det har skett fel, och så länge fastighetsbolagens jurister anser att brott har begåtts, så ersätter de säkerligen personen som felaktigen blev av med sin cykel så att han inte gör någon anmälan.

Sedan får vi självklart inte glömma att bara för att du inte har hört om något sådant fall innebär det inte att det inte existerar...
Citera
2013-07-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Njae, egentligen kan man inte säga mycket om det av flera anledningar:
1. De flesta markerar antagligen helt enkelt sina cyklar.
2. Eftersom upprensningen sker under dagtid så är det nog många cyklar som används under tiden.
3. Fastighetsbolagen klarar antagligen av att tänka lite och ser de tex en fräsch cykel för 10 000 kronor, fullt pumpad och ordentligt fastlåst, så inser de nog att den faktiskt är under användande trots att den saknar markering.
4. Om det är ett brott från fastighetsbolagens sida så känner nog de flesta inte till det. Inte ens här i forumet har någon kommit med ett tveklöst svar. Känner man inte till att man har utsatts för brott är det självklart osannolikt att man anmäler det.
5. I de fall det har skett fel, och så länge fastighetsbolagens jurister anser att brott har begåtts, så ersätter de säkerligen personen som felaktigen blev av med sin cykel så att han inte gör någon anmälan.

Sedan får vi självklart inte glömma att bara för att du inte har hört om något sådant fall innebär det inte att det inte existerar...
Om föreningen gör rätt så skall bortförseln ske i samråd med polisen och ägaren skall kunna få information om vartcyckeln befinner sig både av polisen och BRF:en. Polisen är underrättad så att det "upphittade" godset faller under lagen så det tillfaller brf:en efter en viss tid (om det är tre eller sex månader vet jag ej) och de då får skrota dem. Föreningen har rätt att säga "hej polisen, vi har en massa cycklar på vår mark som vi inte vet vem de tillhör" och då är de ju "hittegods". Kan ju lika väl vara stulna cycklar någon bara parkerat där, eller glömt på fyllan efter en hemmafest då de gjort det bra omdömmet att gå hem istället för att begå cyckel-rattfylla, och glömt av vart cyckeln tog vägen dagen efter.

I TS fall är jag skarpt skeptisk emot att allt går rätt till och TS kan anmäla egenmäktigt förfarande om cyckeln forslas bort direkt till skroten.

EDIT:
Det finns för många stollar i brf:erna, var inte så säker på att de inte forslar bort uppenbart använda cycklar av princip skäl lika väl som att de själva inte cycklar så de ser ingen skillnad.
Senast redigerad av u53rn4m3 2013-07-15 kl. 16:54.
Citera
2013-07-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnlund
Svaret är JA.

I en BRF har de statuter och stadgar, i dem står det säkert hur innehavarna skall informeras och via skrivelser är ett normalt förfarande.
Dessa har du godkänt i och med att du bor i föreningen.

Skulle de köra städdagen o din cykel inte är märkt så har de rätt o ta den, och de har lagen på sin sida.

Sätt en tagg med snöre på cykeln med ditt namn så är det grönt

Japp, de har till och med rätt att bötfälla/ta ut avgift om det lämnats bohag/cyklar/skräp i t ex trappuppgångar, utanför förrådsutrymmen, utrymningsvägar etc.
Citera
2013-07-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Japp, de har till och med rätt att bötfälla/ta ut avgift om det lämnats bohag/cyklar/skräp i t ex trappuppgångar, utanför förrådsutrymmen, utrymningsvägar etc.
Detta har med brandsäkerhet att göra så detta är inget konstigt att lagen är mer tillåtande här. De har däremot inte rätt att flytta på detta skräp hur som helst, men att forsla bort det till förvar och lämna en lapp om det till berörd person är lagligt.
Citera
2013-07-15, 19:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
EDIT:
Det finns för många stollar i brf:erna, var inte så säker på att de inte forslar bort uppenbart använda cycklar av princip skäl lika väl som att de själva inte cycklar så de ser ingen skillnad.
Gör om gör rätt, både privata och kommunala hyresvärdar rensar bort gamla cyklar så det är inte begränsat till några "stollar" i styrelsen för en brf.
Citera
2013-07-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gör om gör rätt, både privata och kommunala hyresvärdar rensar bort gamla cyklar så det är inte begränsat till några "stollar" i styrelsen för en brf.
Att rensa är inte stolligt, det är bra och för allas trevnad och en tjänst för de boende som inte orkar skrota sina roståbäken själva. Läs om, läs rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in