2010-10-04, 04:55
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
De fjuttiga 15%-en kan ju vara runt 300 tusen för en normal förstalägenhet
Det är väl fullt rimligt att man betalar 15% med sina egna pengar för en lägenhet. Om man inte kan det har man upenbarligen inte råd och får då köpa billigare lägenhet eller skaffa hyresrätt.
2010-10-04, 10:13
Medlem
Nu över 2000 visningar på filmen "Bostadsbubblan" på youtube
www.youtube.com/watch?v=8PMB6yzcq0U
2010-10-04, 11:55
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
De fjuttiga 15%-en kan ju vara runt 300 tusen för en normal förstalägenhet
Okey, jag kan förstå om 300k är lite mycket för en student. Däremot om man knegat i några år och har en sund syn på ekonomi så är 300k inget problem.
2010-10-04, 17:54
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Det är väl fullt rimligt att man betalar 15% med sina egna pengar för en lägenhet. Om man inte kan det har man upenbarligen inte råd och får då köpa billigare lägenhet eller skaffa hyresrätt.
Man har råd om man får lån.

Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Okey, jag kan förstå om 300k är lite mycket för en student. Däremot om man knegat i några år och har en sund syn på ekonomi så är 300k inget problem.
Nädå, 300k är ingen astronomisk summa. Men det är 15% av en 1-2:a på typ 40 kvadrat.
Vill någon som jobbat några år bo i en sådan skokartong?

Jag tycker man skulle satt gränsen högre. Att ska ha mer att lägga själv. Eller ändra reglerna så folk kan ge lägenheten till banken och skita i lånen.
2010-10-05, 06:00
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Man har råd om man får lån.
Med det resonemanget kan ju vem som helst gå och köpa sig ett privatjet för lånade pengar och glida ner till rivieran och dricka skumpa en masse eftersom de uppenbarligen har råd.

Du tycker inte det är problematiskt att en kapitalsvag person går och köper en risky asset (BR) till 100% belåning. En liten dipp i priserna och denna person är rökt.
2010-10-05, 18:31
Medlem
LongJons avatar
Vad pekar för en bostadsbubbla och vad pekar för ingen bubbla/fortsatt prisuppgång enligt er?
2010-10-06, 09:49
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongJon
Vad pekar för en bostadsbubbla och vad pekar för ingen bubbla/fortsatt prisuppgång enligt er?
Allt pekar på en bubbla då prisläget inte på något sätt följt den totala löneutvecklingen under samma period. Sedan kan man orera i all oändlighet över "att nettoinflyttningen till storstadsområdena vida överstiger utflyttningen", "frugan och jag drar in sextio papp netto i månaden" eller min egen favorit: "folk måste ha någonstans att bo".

Min egen uppfattning är att priserna totalt nådde en peak i april/maj 2010. Nu råder ett vacuum som jag inte vågar spekulera i hur länge det varar innan prisfallet börjar. Klart står att bostadspyramiden inte längre kan fyllas på underifrån av förstagångsköpare i samma utsträckning som tidigare. Det är ju en förutsättning för detta spel skall fungera.

Har man köpt ett hus för att bo i(utan baktanken att "det kommer att stiga i värde och jag kommer att kunna sälja med vinst") och har en rimlig buffert för räntehöjningar så innebär det ingen katastrof för den enskilde. Sitter du däremot med ett fett lån, och utan marginaler, och värdet på barren sjunker med 50-60 procent blir det inte kul...

Värdet på olika tillgångsslag är cykliskt. Fastigheter har nått sin historiska peak denna gång. Kom ihåg att land såldes för så billigt som 35 cent per Ha under trettiotalet i USA. Tittar man på vår egen svenska historia så kan man se att i stort vem som helst alltid har haft en möjlighet att bygga/köpa sitt eget hus. Så är inte fallet idag om man bortser från personlig skuldsättning genom amorteringsfria lån.

The show is over. För denna gång.
2010-10-06, 11:03
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MABdT
Värdet på olika tillgångsslag är cykliskt. Fastigheter har nått sin historiska peak denna gång. Kom ihåg att land såldes för så billigt som 35 cent per Ha under trettiotalet i USA.
Depressionen var dock orkestrerad av Federal Reserve och intressenterna bakom FDR. Därför är det svårt att dra paralleller till den och nuvarande förhållande såvida du inte hävdar att de som drar i trådarna vill se ett en liknande situation.
2010-10-06, 11:05
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamalKamal
Depressionen var dock orkestrerad av Federal Reserve och intressenterna bakom FDR. Därför är det svårt att dra paralleller till den och nuvarande förhållande såvida du inte hävdar att de som drar i trådarna vill se ett en liknande situation.
Det är precis vad jag hävdar. Love robbery!
2010-10-06, 11:13
Medlem
söderbs avatar
Citat:

Lägg till bankernas lilla fulspel i detta också, lånar ut pengar till människor med vetskap att dessa kommer antagligen inte klara av att betala tillbaka, packetera om det och sälj i något avancerat paket ingen riktigt förstår sig på men som i själva verket är just dessa lån.

Sedan delar de upp dessa människor man lånat till och räknar ut att 20% kommer garanterat betala tillbaka allt, man säljer då denne del av lånet helt riskfritt för en ganska låg ränta, resterande 80% delar man upp i olika nivåer, ja det är väl detta man brukar klassa från AAA till CCC? där man får högre ränta ju mer risk man tar. Bankerna kanske lånar ut för sig 15% till kunderna i genomsnitt (bara för att leka med en siffra) och säljer sedan dessa till ett genomsnitt av 10%. En stabil vinst på andras bekostnad.. Man vet att kanske 20% aldrig kommer kunna betala tillbaka men vadå? Det spelar ingen roll för då har man deras hus att ta över.. Det fungerar så länge inte bostadspriser sjunker kraftigt vilket de kommer göra..
2010-10-06, 12:02
Medlem
JamalKamals avatar
Citat:
Hehe oki, jag borde nog öva på min läsförståelse lite.

Precis som söderb belyser i inlägget ovanför. Bankerna är en stor bov i dramat. Att folk kan belåna enorma summor sett till deras reella inkomster visar bara hur korrupt systemet är.

Låga räntor och låga löner + höga lån är ett grundrecept för problem på bostadsmarknaden.
2010-10-07, 02:23
Medlem
LongJons avatar
Citat:
Allt pekar på en bubbla då prisläget inte på något sätt följt den totala löneutvecklingen under samma period. Sedan kan man orera i all oändlighet över "att nettoinflyttningen till storstadsområdena vida överstiger utflyttningen", "frugan och jag drar in sextio papp netto i månaden" eller min egen favorit: "folk måste ha någonstans att bo".

Min egen uppfattning är att priserna totalt nådde en peak i april/maj 2010. Nu råder ett vacuum som jag inte vågar spekulera i hur länge det varar innan prisfallet börjar. Klart står att bostadspyramiden inte längre kan fyllas på underifrån av förstagångsköpare i samma utsträckning som tidigare. Det är ju en förutsättning för detta spel skall fungera.

Har man köpt ett hus för att bo i(utan baktanken att "det kommer att stiga i värde och jag kommer att kunna sälja med vinst") och har en rimlig buffert för räntehöjningar så innebär det ingen katastrof för den enskilde. Sitter du däremot med ett fett lån, och utan marginaler, och värdet på barren sjunker med 50-60 procent blir det inte kul...

Värdet på olika tillgångsslag är cykliskt. Fastigheter har nått sin historiska peak denna gång. Kom ihåg att land såldes för så billigt som 35 cent per Ha under trettiotalet i USA. Tittar man på vår egen svenska historia så kan man se att i stort vem som helst alltid har haft en möjlighet att bygga/köpa sitt eget hus. Så är inte fallet idag om man bortser från personlig skuldsättning genom amorteringsfria lån.

The show is over. För denna gång.

När tror du bubblan spricker? Hur mycket ska vi ner? Under hur lång tid?

Samt: Vad för faktorer kan komma in i bilden som gör att bubblan inte spricker?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in