Citat:
Ursprungligen postat av LongJon
Vad pekar för en bostadsbubbla och vad pekar för ingen bubbla/fortsatt prisuppgång enligt er?
Allt pekar på en bubbla då prisläget inte på något sätt följt den totala löneutvecklingen under samma period. Sedan kan man orera i all oändlighet över "att nettoinflyttningen till storstadsområdena vida överstiger utflyttningen", "frugan och jag drar in sextio papp netto i månaden" eller min egen favorit: "folk måste ha någonstans att bo".
Min egen uppfattning är att priserna totalt nådde en peak i april/maj 2010. Nu råder ett vacuum som jag inte vågar spekulera i hur länge det varar innan prisfallet börjar. Klart står att bostadspyramiden inte längre kan fyllas på underifrån av förstagångsköpare i samma utsträckning som tidigare. Det är ju en förutsättning för detta spel skall fungera.
Har man köpt ett hus för att bo i(utan baktanken att "det kommer att stiga i värde och jag kommer att kunna sälja med vinst") och har en rimlig buffert för räntehöjningar så innebär det ingen katastrof för den enskilde. Sitter du däremot med ett fett lån, och utan marginaler, och värdet på barren sjunker med 50-60 procent blir det inte kul...
Värdet på olika tillgångsslag är cykliskt. Fastigheter har nått sin historiska peak denna gång. Kom ihåg att land såldes för så billigt som 35 cent per Ha under trettiotalet i USA. Tittar man på vår egen svenska historia så kan man se att i stort vem som helst alltid har haft en möjlighet att bygga/köpa sitt eget hus. Så är inte fallet idag om man bortser från personlig skuldsättning genom amorteringsfria lån.
The show is over. För denna gång.