2013-07-14, 15:07
Medlem
Imo så känns matchmaking systemet relativt balanserat, enbart att det finns en del horungar som vägrar picka vettiga heroes eller går och randomar som last pick om man kör AP.
Vill man ha seriösa games om man ligger i en högre bracket så är det i stort sett -cm som gäller.
Citera
2013-07-14, 15:09
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
Då har dom failat ganska hårt, för av dom MOBA spel jag kört så är dota2 det med sämst MM och ojämnast matcher. Majoriteten av alla matcher är så att ena teamet vinner med typ 30-10 och kör över motståndar laget. Och det på grund av att skillnivån på spelare som blir matchade med/mot varandra varierar något enormt i dota2.
Är inte valve's fel att du är dålig.
Visst är det ett par games där det är som du beskriver, men att det skulle vara majoriteten är felaktigt, så länge man har bättre rating än "normal".
Citera
2013-07-14, 15:15
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Är inte valve's fel att du är dålig.
Visst är det ett par games där det är som du beskriver, men att det skulle vara majoriteten är felaktigt, så länge man har bättre rating än "normal".

Sån jävla efterblivet "hej jag har IQ fiskmås och klarar inte dra ett riktigt argument" , jag påstår att MM systemet är sämst av dom MOBA jag spelat och du ska då flamea det med random skit om att min skillnivå som spelare och att jar kör i normal är orsaken till det dåliga MM systemet. Verkligen en skarp kniv år du. Då speciellt när jag inte kör i normal, och även om jag gjorde det så hade det varit skitsamma, det ska inte ha något att säga vilken nivå man ligger på i ett bra MM system. Eftersom då ska man bli matchad med spelare lika dåliga och inte med/mot spelare som är mycket bättre på spelet.

Jag spelar majoriteten av mina games i high och några games ibland i very high, så det har inget med att jag är dålig att göra eller att jag spelar i normal. Men nu ska du väl skräddarsy ditt försvar och ändra din åsikt baserat på det jag svarat som standard FB utan hjärna?

Och jo, majoriteten av alla games är spel mot ett mål eftersom det är sån jävla spridning i skillnivån på spelare som blir matchade med/mot varandra.

Jag har ganska många LoL games spelade och 1.000tals HoN games. Och dota2 har det sämsta MM systemet av dessa. På tok för stor spridning i skillnivån på spelare som hamnar i samma game.
Senast redigerad av confused... 2013-07-14 kl. 15:21.
Citera
2013-07-14, 15:19
Medlem
Citat:
Sån jävla efterblivet "hej jag har IQ fiskmås och klarar inte dra ett riktigt argument".

Jag spelar majoriteten av mina games i high och några games ibland i very high, så det har inget med att jag är dålig att göra eller att jag spelar i normal. Men nu ska du väl skräddarsy ditt försvar och ändra din åsikt baserat på det jag svarat som standard FB utan hjärna?

Och jo, majoriteten av alla games är spel mot ett mål eftersom det är sån jävla spridning i skillnivån på spelare som blir matchade med/mot varandra.

Jag har ganska många LoL games spelade och 1.000tals HoN games. Och dota2 har det sämsta MM systemet av dessa. På tok för stor spridning i skillnivån på spelare som hamnar i samma game.

Det kan även ha att göra med att folk köar med skräpspelare, var ju inte alls ovanligt när man spelade hon om man hade 1850 och fick spela med några 1700 spelare pga någon hade köat med en noob polare.
Med tanke på att det inte finns en synlig rating så bryr sig inte folk om att köa på sub-accs som man gjorde i hon utan kör hela tiden sitt huvudkonto.
Citera
2013-07-14, 15:22
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaraargh
Det kan även ha att göra med att folk köar med skräpspelare, var ju inte alls ovanligt när man spelade hon om man hade 1850 och fick spela med några 1700 spelare pga någon hade köat med en noob polare.
Med tanke på att det inte finns en synlig rating så bryr sig inte folk om att köa på sub-accs som man gjorde i hon utan kör hela tiden sitt huvudkonto.

Jag har inte en aning om vad det beror på faktiskt, möjligt att du har rätt !

Det ända jag vet är att spridningen på skillnivån är på tok för stor när man soloköar. Köar man med team däremot och sitter 5 och spelare så är det mycket bättre.

Men MM systemet är värdelöst för solo que jämfört med HoN och LoL.
Citera
2013-07-14, 15:23
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Sån jävla efterblivet "hej jag har IQ fiskmås och klarar inte dra ett riktigt argument".

Jag har då aldrig upplevt att det som du beskriver skulle vara i majoritet.
Kul att du talar om IQ när du skyller ifrån dig istället för att kolla vad du själv kan förbättra.

Utav 10 spelade games så är det kanske 2-3 där det ena laget kör över det andra, de resterande är det väldigt jämt.
Citera
2013-07-14, 15:27
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riika
Det är mycket som är inkorrekt i ditt inlägg.

De delar in matcherna i brackets beroende på average rating för en viss match. Är den över ett visst värde hamnar matchen i Very High, är den mellan värdet för Very High och ett lägre så hamnar matchen i High och annars i Normal. Fördelningen mellan de olika bracketsen är ca 80/16.5/3.5, dvs 3.5% av matcherna är i Very High, 16.5% i High och resten i Normal. (Det spelar med andra ord visst roll.)

Hero performance spelar också roll. Det har Valve också gått ut med. I början spelar hero performance mer roll än senare just för att du snabbare ska nå din "riktiga" rating. (Det är därför du kan hamna i Very High matcher efter endast ett fåtal matcher.)

Din rating matchas mot en kontinuerlig skala och det kan därmed vara stor skillnad mellan två olika spelare som spelar alla sina matcher i samma bracket. (Tänk ett vanligt rating system mellan 0-3000.)

Det går att se på ett ungefär var man ligger i jämförelse med alla andra. Live matcherna sorteras efter rating, dvs matcherna på första sidan har *antagligen* de spelare med högst rating som spelar för tillfället i sig. Antagligen för att det beror på om det är grupper som köat tillsammans eller inte. Köar man som grupp får gruppen automatiskt extra rating för att kompensera för det övertag en organiserad grupp har över en oorganiserad.

Det är ju lite det jag menar, visst bracketsen visar "typ" vart du ligger, men det kan vara en magnituds skillnad på 2 spelare i samma bracket, så det betyder helt enkelt ingenting.

Även det du säger är inget som är säkert häller, då det bara är spekulationer. Visst det FINNS ett system, men ingen vet exakt hur det fungerar.

Angånde hero performance så är jag helt säker på att jag läste någonstans, om det nu var på dev forumet att det inte skulle spela in. Är dock inte säker.

"Battle Points and Battle Level are not used in matchmaking.

Performance Bars are not used in matchmaking."
från http://dev.dota2.com/showthread.php?t=29937
Citera
2013-07-14, 15:27
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Jag har då aldrig upplevt att det som du beskriver skulle vara i majoritet.
Kul att du talar om IQ när du skyller ifrån dig istället för att kolla vad du själv kan förbättra.

Utav 10 spelade games så är det kanske 2-3 där det ena laget kör över det andra, de resterande är det väldigt jämt.

Man ska skylla allt på sig själv och se vad man själv kan ha gjort bättre mot andras fel i laget. Det är så man blir bra.
Citera
2013-07-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riika
Det är mycket som är inkorrekt i ditt inlägg.

De delar in matcherna i brackets beroende på average rating för en viss match. Är den över ett visst värde hamnar matchen i Very High, är den mellan värdet för Very High och ett lägre så hamnar matchen i High och annars i Normal. Fördelningen mellan de olika bracketsen är ca 80/16.5/3.5, dvs 3.5% av matcherna är i Very High, 16.5% i High och resten i Normal. (Det spelar med andra ord visst roll.)

Hero performance spelar också roll. Det har Valve också gått ut med. I början spelar hero performance mer roll än senare just för att du snabbare ska nå din "riktiga" rating. (Det är därför du kan hamna i Very High matcher efter endast ett fåtal matcher.)

Din rating matchas mot en kontinuerlig skala och det kan därmed vara stor skillnad mellan två olika spelare som spelar alla sina matcher i samma bracket. (Tänk ett vanligt rating system mellan 0-3000.)

Det går att se på ett ungefär var man ligger i jämförelse med alla andra. Live matcherna sorteras efter rating, dvs matcherna på första sidan har *antagligen* de spelare med högst rating som spelar för tillfället i sig. Antagligen för att det beror på om det är grupper som köat tillsammans eller inte. Köar man som grupp får gruppen automatiskt extra rating för att kompensera för det övertag en organiserad grupp har över en oorganiserad.

Intressant om dessa siffror stämmer. När man läser i tråden kan man lätt få uppfattningen att alla 3.5% hänger på fb. Var och varannan här hävdar att de spelar i very high
Citera
2013-07-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungen_84
Intressant om dessa siffror stämmer. När man läser i tråden kan man lätt få uppfattningen att alla 3.5% hänger på fb. Var och varannan här hävdar att de spelar i very high
Det är ju helskumt. Jag spelar i både normal, high och very high tydligen. Tre games i normal igår/idag där en i laget droppade helt inom en minut efter gamet startade. Vet inte om det flyttades ned till normal efter det. Sedan två games i high, då köade jag dock med en kompis.

Sen var det ett antal games i very high. Bland annat ett då en Mortred i mitt lag började gnälla när jag gick shortlane. Sen när han inte kunde lasthitta mot mig så sprang han och feedade fem gånger för att sedan lämna gamet.

Så ja, jag tror nog att riktigt många här har iallafall några av sina games i very high. Verkar vara ett riktigt trasigt system.
Citera
2013-07-14, 16:14
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen_84

kan ju säga att alla mina vänner spelar i very high, och det är inga som är bland de 3.5% bästa i spelet kan jag garantera.
Citera
2013-07-14, 16:15
Medlem
Har någon en aning om hur ofta de släpper in nya spelare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in