[quote=Skogvaktarn|44343088]Önskar att någon kunde räkna fram kostnaden för asylinvandrade och papperslösas överrepresentation inom vårdbesök. Det är inte en post som är liten i sammanhanget.
[quote]
Det finns vad jag vet inte någon sådan statistik, men det finns ett mätetal som heter CNI som används av landstingen för beräkning av ersättningar till vårdcentraler.
Hur detta används inom VG-regionen anges här:
http://www.vgregion.se/sv/Vastra-Gotalandsregionen/startsida/Vard-och-halsa/Forvardgivare/VG-Primarvard1/For-vardgivare1/Ersattningsmodellen/Sarskild-ersattning-for-socioekonomi/
I denna ges olika grupper poäng, ju högre poäng desto högre vårdtyngd:
• ensamstående äldre än 64 år - 6,15
• Utlandsfödda (Syd- och Östeuropa (ej EU), Asien, Afrika och Sydamerika) - 5,72
• arbetslösa 16-64 år - 5,13
• ensamstående föräldrar - 4,19
• individer som flyttat sista året - 4,19
• lågutbildade 25-64 år - 3,97
• barn under fem år - 3,23
Extra ersättning tycks betalas till vårdcentraler med ett snitt på högre än 2,5 bland de listade. 2,5 borde då vara talet som representerar alla de (X) som inte hamnar i någon av ovanstående grupper.
En lågutbildad arbetslös invandrare i åldern 25-64 år får då 14,82 poäng, vilket är 6 ggr högre än X.
En rättvis jämförelse ska ju dock göras med en lågutbildad arbetslös svensk, dvs 14,82 mot 9,1. Då är talet 60% högre för invandraren.
Detta CNI-tal är sedan inte det enda som ger ersättning till vårdcentralen, diagnoser, grundersättningar etc. påverkar också.
Ersättningsmodeller inom vården är ett trassel som skiljer mellan olika län. I slutänden så tror jag knappt ingen vet vad som är "rätt", men man har fått hitta modeller så att man åtminstone har någonting att gå efter. Att en grupp någonstans i denna beräkning får ett tal klistrat på sig, måste därför inte innebära att talet har någon exakt bäring på verkligheten. Ersättningen är dessutom både behovsinriktad (sjuka kostar mer) och målinriktad (mer pengar vid korta kötider).
CNI-basen tycks kunna utgöra 15-20% av ersättningen, men även detta skiljer mellan länen.
Jag vet inte riktigt vad jag fått fram här...
Kan man säga att vården av invandrare kostar 60% mer? Eller 0,2 x 60 = 12% mer? Oetablerade invandrare tycks kosta 500% (eller 100%?) mer än en arbetande utbildad svensk?