2013-07-11, 22:15
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Spelar det någon roll? Det finns en Gud. Det finns en helig skrift. Det finns troende (pastafarianer). Alla andra kommer undan med det. Det vi saknar är dogma - å andra sidan kompenserar vi det med att ha en dogma (att inte ha någon dogma).

Han har producerat bevis - det finns en helig skrift. MEN (och här skiljer vi oss från många andra) så behöver man inte tro på skriften rakt av. Den är bitvis motsägelsefull och märklig - men så är det, man förstår inte allt. DFSM har dessutom humor och du vet hur svårt det är att förklara humor för den som inte förstår vad som är och inte är ett skämt.

Som vi tidigare har etablerat så existerar han av och till vilket gör att man kan kombinera en tro på DFSM med ateism. En del betraktar DFSM som en förtäckt kritik av organiserad religion och ID - en satir helt enkelt. Men - kan man då invända - satir om något är förankrad i verkligheten vilket bara gör det till ytterligare ett bevis på att DFSM existerar i just... verkligheten (fast, av och till då).

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Han KAN ju ha inspirerats tidigare. Det är inte så viktigt.

Magkänsla, utan nån besvärande omväg genom metafysiska/transcendente spekulationer.

Som Tinuviel skrivar: Från och till.

Desutom existerar det teologiska problemet om han existerar p.g.a. att vi tror på honom eller om vi tror på honom p.g.a. att han existerar. Han verkar ... i mina samtal med honom .... själv vara osäker på den punkten.

Tack för beskrivningen, både Tinuviel och ärade Bogomil !

Det är lite svårt att få grepp om det ni beskriver. DFSM existerar och existerar inte samtidigt, det strider ju mot motsägelselagen. Om man som människa ska tro på DFSM så bör logikens byggstenar inte brytas. Eller hur?

Sedan förstår jag inte hur man kan med all säkerhet veta att Bobby Henderson blivit inspirerad av DFSM? hur kan man acceptera ett spektakulärt påstående utan att kräva bevis? Bevis i detta fall kan vara brott mot naturlagarna om nu DFSM skapat naturlagarna och har förmågan att bryta dessa. Logiskt skulle jag tro på DFSM om Bobby Henderson berättar var,när samt hur DFSM ska bryta mot en naturlag (tex klyva havet, upphäva gravitationen osv).

Det är många frågor. Man vill ju basera en verklighet på en logik som inte är motstridig.

Jag vill att vi fortsätter diskuterar om detta, svarar jag inte idag så är jag tillbaka imorgon. Ha en fortsatt bra dag ärade vänner.
Citera
2013-07-11, 22:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
DFSM existerar och existerar inte samtidigt, det strider ju mot motsägelselagen.

Inte alls. Det kan som sagd bero på om hans existens är ett resultat av att vi tror på honom, vilket i sin tur beror på tillgången på pasta och sakramentalt öl.

Citat:
Om man som människa ska tro på DFSM så bör logikens byggstenar inte brytas.

Det är dom inte heller.

Citat:
Sedan förstår jag inte hur man kan med all säkerhet veta att Bobby Henderson blivit inspirerad av DFSM?

Magkänslan.

Citat:
hur kan man acceptera ett spektakulärt påstående utan att kräva bevis? Bevis i detta fall kan vara brott mot naturlagarna om nu DFSM skapat naturlagarna och har förmågan att bryta dessa.

DFSM är ett undantag, eftersom magkänslan inte implicerar transcendente/metafysiska spekulationer.

Citat:
Logiskt skulle jag tro på DFSM om Bobby Henderson berättar var,när samt hur DFSM ska bryta mot en naturlag (tex klyva havet, upphäva gravitationen osv).

Varför skulle han bryta nån naturlag, när han enkelt kan bevisas genom magkänslan?
Citera
2013-07-11, 22:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Det är lite svårt att få grepp om det ni beskriver. DFSM existerar och existerar inte samtidigt, det strider ju mot motsägelselagen. Om man som människa ska tro på DFSM så bör logikens byggstenar inte brytas. Eller hur?
Om (vilket man i högsta grad kan betvivla) DFSM agerar enl logikens lagar är det enligt en gudomlig logik och sådan är inte alltid för oss att förstå.

Vad gäller din motsägelselag har vi tidigare slagit fast att DFSM som universums skapare och alla sanna piraters beskyddare står över alla lagar - allsmäktig, du vet.

Citat:
Sedan förstår jag inte hur man kan med all säkerhet veta att Bobby Henderson blivit inspirerad av DFSM? hur kan man acceptera ett spektakulärt påstående utan att kräva bevis? Bevis i detta fall kan vara brott mot naturlagarna om nu DFSM skapat naturlagarna och har förmågan att bryta dessa. Logiskt skulle jag tro på DFSM om Bobby Henderson berättar var,när samt hur DFSM ska bryta mot en naturlag (tex klyva havet, upphäva gravitationen osv).
Det kan man med säkerhet veta. Hur skulle någon vanlig dödlig människa kunna sätta ihop en skrift som "the Gospel of the Flying Spagettimonster"? Utan inspiration av det flygande spagettimonstret skulle det inte ha varit möjligt. Simpel logik.

Naturligtvis kan DFSM bryta mot naturlagarna. Åter igen, allsmäktig. Han har fullt upp med att manipulera vetenskapliga fynd som tyder på att jorden är äldre än några tusen år - vi vet inte riktigt varför, men det gör han.

Citat:
Det är många frågor. Man vill ju basera en verklighet på en logik som inte är motstridig.
DFSM kan vara logisk (allsmäktig), men han agerar ibland ologiskt. För att han kan och för att han vill.
Citera
2013-07-11, 22:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det kan man med säkerhet veta. Hur skulle någon vanlig dödlig människa kunna sätta ihop en skrift som "the Gospel of the Flying Spagettimonster"? Utan inspiration av det flygande spagettimonstret skulle det inte ha varit möjligt. Simpel logik.

Och inte att glömma 'Intelligent Design' av pasta. För pasta kan inta bara skapas sådär, även om det kanske först skedde genom ett människa. Nån måste ju ha skapat denna människa.

Och så 'finetuned' pasta är. Det finns bara én chans på zillionen att mjöl, vatten, salt och pastaproduktions-proceduren skulle fungera så bra tillsammans.

Citat:
Naturligtvis kan DFSM bryta mot naturlagarna. Åter igen, allsmäktig. Han har fullt upp med att manipulera vetenskapliga fynd som tyder på att jorden är äldre än några tusen år - vi vet inte riktigt varför, men det gör han.

Broder, jag delar inte denna åsikt. Kanske vi kan skapa en pastafariansk motsvarighet till "hur många änglar kan dansa på en nålspets?"-debatt.
Citera
2013-07-11, 22:47
Medlem
Citat:

Broder, jag delar inte denna åsikt. Kanske vi kan skapa en pastafariansk motsvarighet till "hur många änglar kan dansa på en nålspets?"-debatt.

Varför kallar du vår ärade syster för broder, min broder?
Citera
2013-07-11, 22:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast

För att jag trodde att hon var en broder och inte en sistrer.
Citera
2013-07-11, 23:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast

Citat:
För att jag trodde att hon var en broder och inte en sistrer.

Så länge ni inte kallar mig hen ...
Citera
2013-07-11, 23:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Och inte att glömma 'Intelligent Design' av pasta. För pasta kan inta bara skapas sådär, även om det kanske först skedde genom ett människa. Nån måste ju ha skapat denna människa.

Och så 'finetuned' pasta är. Det finns bara én chans på zillionen att mjöl, vatten, salt och pastaproduktions-proceduren skulle fungera så bra tillsammans.
Se där! Fler och fler bevis för DFSM. Utan DFSM inget Gospel of the Flying Spagettimonster. Utan DFSM ingen pasta. Jag menar, vad är sannolikheten att mjöl, vatten, salt (och ägg?) skulle skapas och SEDAN förenas HELT AV SIG SJÄLVA. Nej, alla inser att utan DFSM hade inget av detta kunnat ske.

Citat:
Men vet vi inte båda svaret på denna fråga?
Citera
2013-07-11, 23:28
Medlem
Bogomils avatar
Lättare redigerad:

Citat:
Sistrer, jag delar inte denna åsikt. Kanske vi kan skapa en pastafariansk motsvarighet till "hur många änglar kan dansa på en nålspets?"-debatt.

Citat:
Men vet vi inte båda svaret på denna fråga?

Citat:
Precis och exakt så många änglar DFSM vill!

Men det är ju ett metafysisk argument, något som min immans-relaterade magkänsla-pastafarianism anser vara dissiderande från den helt sanna pastafarianismen korrekte tolknings-metodologi.

Men pyttsan, det är inte så noga när det kommer till kritan.
Citera
2013-07-11, 23:37
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Så länge ni inte kallar mig hen ...
Förstår.. det ska jag akta mig för att göra..

Och allt har om jag får fråga, med DFSM:s skarpa definitionsanalys att göra va? Jag menar, det är väl noga fastställt att monstrets tentakler är av klart öv ertydligt definierad genus-natur, av faderligt appelerande design ?

*Eller hur är det nu med vete.. vet inte varför, men för mig signalerar vete femininitet, av underlig anledning, som förstås dfsm varsamt upptar i framarbetandet av den al-dente struktur som läggs i det kärl där gudomliga spisen anrättas, må tro att han njuter av att förandliga sig i det kokhetta, ska det vara så ska det va ordentligt kokande passions element, en gud som vet vad vi behöver. För att inte nämnar hur han lägger sig och vaggar i magen när allt är uppätet.. man glömmer inte monstret precis...

Men vill med dett mest undra om du smakat njoke.. det är de där små tentakelformade potatisvetepastaägg-formade degen som utmynnar i stilistiska formen av .. hm.. små gudomliga monsterminisnoppar, lena & smakar himmelskt, skulle kunna motsvara ett av monstrets mer accentuerade, vågat glamorösa egenskap.. av ett sant han-monster men till skillnad mot den grådaskige allmänguden, tycks ju dfsm åtminstonde bejaka sin lustans valörer t.o.m på tallriken! säger inte lite

Jag får se vad gospelkatekesen har att säga om det, men att en skvätt vin ska in i den sås som ackompanjerar en sann anrättning, betvivlar jag inte. Det är annat det än att få sig en snål skvätt ur ett kärl som alla andra läppjat på, där de står i långa köer i nattvard och tiger som om döden stod på lut .. himla snålt ju!

Ja det säger att dfsm, inte spar på kvantiteter och jag tycker det är helt underbart att han så tydligt kommunicerar med en på en tallrik! .. för att dagligen föra sig påmind om vilka hemvister han har, helt förträffligt.

Sist jag läste ur gospelboken, fick jag nästan fram magrutor på min stackars kista efter skratten.. en lustans gud, skål !
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-11 kl. 23:39.
Citera
2013-07-12, 16:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Och allt har om jag får fråga, med DFSM:s skarpa definitionsanalys att göra va? Jag menar, det är väl noga fastställt att monstrets tentakler är av klart öv ertydligt definierad genus-natur, av faderligt appelerande design ?

Som sagt är DFSM inte en exklusiv eller elitistisk gud, så det blir förmodentligen inte ett problem om vi inkluderar en jämvärdig Mrs. DFSM eller en feminin tvilling-gudinna.

Citat:
*Eller hur är det nu med vete.. vet inte varför, men för mig signalerar vete femininitet, av underlig anledning, som förstås dfsm varsamt upptar i framarbetandet av den al-dente struktur som läggs i det kärl där gudomliga spisen anrättas, må tro att han njuter av att förandliga sig i det kokhetta, ska det vara så ska det va ordentligt kokande passions element, en gud som vet vad vi behöver. För att inte nämnar hur han lägger sig och vaggar i magen när allt är uppätet.. man glömmer inte monstret precis...

Vilket förklarar varför pastafatianismen är blant världens procentuellt snabbast växande religioner: DFSM förståelse för behov inom immanentisk existens. Han offrar sig själv immanentiserad igen och igen.

Citat:
Men vill med dett mest undra om du smakat njoke.. det är de där små tentakelformade potatisvetepastaägg-formade degen som utmynnar i stilistiska formen av .. hm.. små gudomliga monsterminisnoppar, lena & smakar himmelskt, skulle kunna motsvara ett av monstrets mer accentuerade, vågat glamorösa egenskap.. av ett sant han-monster men till skillnad mot den grådaskige allmänguden, tycks ju dfsm åtminstonde bejaka sin lustans valörer t.o.m på tallriken! säger inte lite

Aningen esoterisk .... bara för pastafarianer som har den grundläggande magkänsla 'sorted out' (~ordnad).

Citat:
Jag får se vad gospelkatekesen har att säga om det, men att en skvätt vin ska in i den sås som ackompanjerar en sann anrättning, betvivlar jag inte.

I den myto-poetiska traditionen: En sån sås är för DFSMs immanens vad en hadith är för koranen.

Citat:
Det är annat det än att få sig en snål skvätt ur ett kärl som alla andra läppjat på, där de står i långa köer i nattvard och tiger som om döden stod på lut .. himla snålt ju!

Vad kan man förvänta sig av den från pastafarianismen dissiderande sekt kristendomen?

Citat:
Ja det säger att dfsm, inte spar på kvantiteter och jag tycker det är helt underbart att han så tydligt kommunicerar med en på en tallrik! .. för att dagligen föra sig påmind om vilka hemvister han har, helt förträffligt.

Ja, här avvikar jag ju för min del något från systrar Tinuviel, som är inne på en mer transcendent apologetik. Jag delar denna jordnära religiösa manifestation utan komplexa semantiska krumbukterier.

Citat:
Sist jag läste ur gospelboken, fick jag nästan fram magrutor på min stackars kista efter skratten.. en lustans gud, skål !

Ännu ett tillägg till listen över bevis för DFSM. Något så intrikat som humor MÅSTE ha gudomligt ursprung.
Senast redigerad av Bogomil 2013-07-12 kl. 16:38.
Citera
2013-07-12, 16:35
Medlem
BlackJewels avatar
Ha haha

..dissiderande ... jag får så roliga associationer så du fattar inte

..immanentisk existens bland transcendent apologetik.. oj oj.. du är bara för härlig! ... jag ska ta och spara denna korta eskort mot benudlad härlighet kan du tro, för den är inte bara sjukt rolig, (jag fick nästan kaffet i halsen av att träffas av den monstruösa nöjes-insikten) utan också djupt teologiskt insiktsfull där du ju lägger fram visdom efter visdom (de facto)

..faktiskt blir jg på kuppen inspirerad av att dra en riktigt ritualiserad pastaceremoni av det gammeldagsa slaget, men behöver nog en flaska vin för att sätt orden i verket och så klart skulle jag föredra isf pastafarianskt sällskap att ta sig an skapelseverket. Jag menar, för iaf någorlunda transmutation av ekumenisk mening...

...så tar jag fram denna din förträffliga snabb-guide Bogo, den är lysande.

T.ex den när jag går en sådan där riktigt intetsägande dag till mötes och eventuellt glömt att redan ägon samt iakttagelsen av en rejäl pastasil, skulle kunna utgöra den omedelbara vägen för transcendental transformation.

Din utveckling av ämnet var helt enkelt en underbar snabbtur, sett ur pastafarianismens nerv , mille grazie och skål !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in