Citat:
Spelar det någon roll? Det finns en Gud. Det finns en helig skrift. Det finns troende (pastafarianer). Alla andra kommer undan med det. Det vi saknar är dogma - å andra sidan kompenserar vi det med att ha en dogma (att inte ha någon dogma).
Han har producerat bevis - det finns en helig skrift. MEN (och här skiljer vi oss från många andra) så behöver man inte tro på skriften rakt av. Den är bitvis motsägelsefull och märklig - men så är det, man förstår inte allt. DFSM har dessutom humor och du vet hur svårt det är att förklara humor för den som inte förstår vad som är och inte är ett skämt.
Som vi tidigare har etablerat så existerar han av och till vilket gör att man kan kombinera en tro på DFSM med ateism. En del betraktar DFSM som en förtäckt kritik av organiserad religion och ID - en satir helt enkelt. Men - kan man då invända - satir om något är förankrad i verkligheten vilket bara gör det till ytterligare ett bevis på att DFSM existerar i just... verkligheten (fast, av och till då).
Han har producerat bevis - det finns en helig skrift. MEN (och här skiljer vi oss från många andra) så behöver man inte tro på skriften rakt av. Den är bitvis motsägelsefull och märklig - men så är det, man förstår inte allt. DFSM har dessutom humor och du vet hur svårt det är att förklara humor för den som inte förstår vad som är och inte är ett skämt.
Som vi tidigare har etablerat så existerar han av och till vilket gör att man kan kombinera en tro på DFSM med ateism. En del betraktar DFSM som en förtäckt kritik av organiserad religion och ID - en satir helt enkelt. Men - kan man då invända - satir om något är förankrad i verkligheten vilket bara gör det till ytterligare ett bevis på att DFSM existerar i just... verkligheten (fast, av och till då).
Citat:
Han KAN ju ha inspirerats tidigare. Det är inte så viktigt.
Magkänsla, utan nån besvärande omväg genom metafysiska/transcendente spekulationer.
Som Tinuviel skrivar: Från och till.
Desutom existerar det teologiska problemet om han existerar p.g.a. att vi tror på honom eller om vi tror på honom p.g.a. att han existerar. Han verkar ... i mina samtal med honom .... själv vara osäker på den punkten.
Magkänsla, utan nån besvärande omväg genom metafysiska/transcendente spekulationer.
Som Tinuviel skrivar: Från och till.
Desutom existerar det teologiska problemet om han existerar p.g.a. att vi tror på honom eller om vi tror på honom p.g.a. att han existerar. Han verkar ... i mina samtal med honom .... själv vara osäker på den punkten.
Tack för beskrivningen, både Tinuviel och ärade Bogomil !
Det är lite svårt att få grepp om det ni beskriver. DFSM existerar och existerar inte samtidigt, det strider ju mot motsägelselagen. Om man som människa ska tro på DFSM så bör logikens byggstenar inte brytas. Eller hur?
Sedan förstår jag inte hur man kan med all säkerhet veta att Bobby Henderson blivit inspirerad av DFSM? hur kan man acceptera ett spektakulärt påstående utan att kräva bevis? Bevis i detta fall kan vara brott mot naturlagarna om nu DFSM skapat naturlagarna och har förmågan att bryta dessa. Logiskt skulle jag tro på DFSM om Bobby Henderson berättar var,när samt hur DFSM ska bryta mot en naturlag (tex klyva havet, upphäva gravitationen osv).
Det är många frågor. Man vill ju basera en verklighet på en logik som inte är motstridig.
Jag vill att vi fortsätter diskuterar om detta, svarar jag inte idag så är jag tillbaka imorgon. Ha en fortsatt bra dag ärade vänner.
... jag får så roliga associationer så du fattar inte