2013-08-25, 18:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte många, frånsett medlemmer av 'The flat earth society'.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men även ur deras perspektiv liknar jordens form en köttbulle (sedd uppifrån) och en spagetti (sedd från sidan).

Ack ja syster, dessa förvillande perspektiv som har förlett många bort från den sanna pastafarianismen till dissiderande ..... och iblant rent av kätterska ..... sekter som t.ex. abrahamismen.
Citera
2013-08-25, 20:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Får jag fråga dig en retorisk fråga, äter du pasta?

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag äter pasta med nöje.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Din lilla smygpastafarian

Kunskap1 kanske reverterar nån gång i framtiden.
Citera
2013-08-25, 20:38
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Kunskap1 kanske reverterar nån gång i framtiden.
Jag kanske är redan en pastafarian, vem vet? För övrigt tycker jag om pasta.
Citera
2013-08-25, 20:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag kanske är redan en pastafarian, vem vet?

Låt dig vägledas av ditt inre andliga kompass magkänslan.
Citera
2013-08-25, 21:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Låt dig vägledas av ditt inre andliga kompass magkänslan.
Ja, det ska jag göra. Tack för det.
Citera
2013-08-25, 22:38
Medlem
lulz123s avatar
Läste någonstans att en svensk man fick avslag på att bära durkslaget på körkortet pga att pastafarianismen inte var en etablerad religion? Är religionen "etablerad" idag? Om inte, vad krävs för att den ska klassas som det?

Förjävligt att inte samma regler gäller för alla religioner.
Citera
2013-08-25, 22:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lulz123
Läste någonstans att en svensk man fick avslag på att bära durkslaget på körkortet pga att pastafarianismen inte var en etablerad religion? Är religionen "etablerad" idag? Om inte, vad krävs för att den ska klassas som det?

Förjävligt att inte samma regler gäller för alla religioner.
Tar mig friheten att citera mig själv från den andra pastafaritråden som dök upp härom veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Problemet med durkslaget på körkortet är inte att transportstyrelsen diskriminerar pastafarianismen utan att dom helt enkelt inte erkänner att det är en religion, och är det ingen religion så omfattas den ju inte av religionsfriheten.
Hur bevisar man att det verkligen är en religion? Hur definieras en religion i det här fallet? Är pastafarianismen erkänd av kammarkollegiet? I så fall är nog halva slaget vunnet, i så fall är det en erkänd religion i Sverige, är pastafarianismen inte erkänd däremot så är det nog kört.

http://www.kammarkollegiet.se/node/604
Där ansöker man om att bli ett erkänt trossamfund, tvivlar ju på att pastafarianismen redan är det.. Lyckas inte hitta nån information om det där heller.

Det var ju nån som fixade så att kopimismen (fildelningsreligion) blev erkänd för ett tag sen, för den som är seriös nog att göra ett ordentligt försök så skulle jag nog ta kontakt med den snubben eftersom det tydligen krävdes en del papper som var ordentligt gjorda. Ber ni snällt så kanske ni helt enkelt får kopiera hans ansökan och bara ändra dom där små oviktiga detaljerna som till exempel vad det är för religion.
Här är en länk där man nog kan hitta han/dom som fixade det: http://www.bbc.co.uk/news/technology-16424659
Eller en länk direkt till kopimistsamfundet: http://kopimistsamfundet.se/

P.S. Jag ser grymt bra ut i durkslag, har ett skitfint i vit emalj. Nästan lite översteprästmaterial över mig när jag har det på mig.
Citera
2013-08-25, 23:20
Medlem
lulz123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Tar mig friheten att citera mig själv från den andra pastafaritråden som dök upp härom veckan.
Bra inlägg!

Tråkigt dock att ingen orkat göra en ordentlig ansökan.
Citera
2013-08-26, 10:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bra inlägg!

Precis som pastaplanten växar naturligt är det kanske bäst att låta pastafarianismen utvecklas organisk.

Magkänslan kan ingen nertysta.
Citera
2013-08-26, 10:51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Bra inlägg!

Dock så ligger det ju rätt så mycket i linje med pastafarianismens grund att inte göra en ordentligt ansökan. Jag menar... Det verkar ju rätt så jobbigt så det är inte så konstigt att man är för lat för det och dessutom så är det säkerligen många som har tänkt göra det men dom har varit för fulla. Allt i enlighet med hur vår vördade FSM säkerligen skulle ha skött det själv.
Citera
2013-08-27, 16:12
Medlem
Bogomils avatar
På systertråden om körkortsfoton och pastasiler har jag kort kommenterat om DFSM essentiella natur, men sånt hör egentlig hemma på denna tråd, så jag vill här fördjupa mig lite i detta.

Som underlag hänvisar jag till det ..... i new-age kretsar ack så missförstådde ..... doubleslit-experimentet, som överlag i religions-sammanhang bäst eller kanske även uteslutande kan appliceras på DFSM.

Det borde numera vara allmänt känd för läsare av denna tråd, att DFSM har två existenformer, som beror på det betraktande perspektiv.

Och för att dra en (allegorisk) parallel till doubleslit-experimentet, då är DSFMs immanente form ... d.v.s. när han manifesteras på partikel-nivå .... inte så komplicerad. Det rör sig helt enkelt om pragmatisk partikel-interaktion inom det makrokosmiska perspektivet; enklare uttryckt direkt-upplevelsen i och med magkänslan.

Annorlunda är det om DFSM betraktas från alternativa icke-makrokosmiska perspektiv, som t.ex. metafysiken, som en abstraktion eller som en ännu okänd form av mikrokosmiska mekanismer.

Och mitt bud på ett svar om detta är, att när vi rör oss ut i dessa perspektiv, då är DFSMs existens mycket komplex ... sannoliken utanför gränsen för vad människan kan konceptualisera.

Ty här är hans existens beroende av det betraktande perspektiv och den bästa ... men något krångliga .... beskrivningen av honom blir att han är i superposition; potentiellt existerande.

Vad som avgör hur han existerar i denna potentiella form försvåras ytterligare av dikotomin mellan positivismens och relativismens olika världsbilder, men här vill jag endast ta upp den relativistiska version: "Saker" finns därför att andra "saker" finns.

Att detta vill jag härleda (tyvärr med några resonemangs-luckor), att det egentligen är osäkert om DSFM existerar metafysisk (m.m.) därför att manniskan betraktar honom, eller om människan finns därför att DFSM betraktar oss. Eller om det helt enkelt är en sorts yin-yang ömsesidig 'verklighet'.

Nu låtar ovanstående visserligen som rappakalja, men det är icke desto mindre sånt som mycket ofta presenteras på detta forum på fullt allvar från new-age eller abrahamist-apologetisk håll. Men som sagt endast korrekt applicerbart på DFSM, eftersom han är den enda guden som säkert kan tillskrivas en partikel-version genom den axiomatiska magkänslan.
Senast redigerad av Bogomil 2013-08-27 kl. 16:29.
Citera
2013-08-27, 20:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
På systertråden om körkortsfoton och pastasiler har jag kort kommenterat om DFSM essentiella natur, men sånt hör egentlig hemma på denna tråd, så jag vill här fördjupa mig lite i detta.

Som underlag hänvisar jag till det ..... i new-age kretsar ack så missförstådde ..... doubleslit-experimentet, som överlag i religions-sammanhang bäst eller kanske även uteslutande kan appliceras på DFSM.

Det borde numera vara allmänt känd för läsare av denna tråd, att DFSM har två existenformer, som beror på det betraktande perspektiv.

Och för att dra en (allegorisk) parallel till doubleslit-experimentet, då är DSFMs immanente form ... d.v.s. när han manifesteras på partikel-nivå .... inte så komplicerad. Det rör sig helt enkelt om pragmatisk partikel-interaktion inom det makrokosmiska perspektivet; enklare uttryckt direkt-upplevelsen i och med magkänslan.

Annorlunda är det om DFSM betraktas från alternativa icke-makrokosmiska perspektiv, som t.ex. metafysiken, som en abstraktion eller som en ännu okänd form av mikrokosmiska mekanismer.

Och mitt bud på ett svar om detta är, att när vi rör oss ut i dessa perspektiv, då är DFSMs existens mycket komplex ... sannoliken utanför gränsen för vad människan kan konceptualisera.

Ty här är hans existens beroende av det betraktande perspektiv och den bästa ... men något krångliga .... beskrivningen av honom blir att han är i superposition; potentiellt existerande.

Vad som avgör hur han existerar i denna potentiella form försvåras ytterligare av dikotomin mellan positivismens och relativismens olika världsbilder, men här vill jag endast ta upp den relativistiska version: "Saker" finns därför att andra "saker" finns.

Att detta vill jag härleda (tyvärr med några resonemangs-luckor), att det egentligen är osäkert om DSFM existerar metafysisk (m.m.) därför att manniskan betraktar honom, eller om människan finns därför att DFSM betraktar oss. Eller om det helt enkelt är en sorts yin-yang ömsesidig 'verklighet'.

Nu låtar ovanstående visserligen som rappakalja, men det är icke desto mindre sånt som mycket ofta presenteras på detta forum på fullt allvar från new-age eller abrahamist-apologetisk håll. Men som sagt endast korrekt applicerbart på DFSM, eftersom han är den enda guden som säkert kan tillskrivas en partikel-version genom den axiomatiska magkänslan.
.... shit.. han är potentiell, jag som troddde han var partiell, i och med att "han är både här och där" ... sedan : eh.. partikel-version men.. genom inte magkänslan, däremot med axiomatiska magkänslan, nu tror jag nästan DFSM gått och blivit snobb och snart kommer att hänga under Pastacité-molnets alla mörkt överhängande frågor..

Jag tycker DFSM blir mer och mer akademi-psykedelisk, vilket passar iaf bra till pasta med mustig tomat-vin-sås och bägare öl, tror också det ska till liten aperitif först : för att få ner vad Bogo skrev här, så det liksom bottnar.. i det andra såsiga... och naturligtvis kaffe med avec, efteråt... det är då man blir så där komplext mottaglig för storheten dfsm..

Känns ändå som att DFSM gått och blivit påklädd till snobbisen bland gudarna (ja de andra är ju iofs inga storheter), å andra sidan , vilken ursprungsgud kan beröra magnerverna så.. både här och där.. lol, man/jag ska bara smälta det. Och då, ska det nog lite gin eller whisky eller konjak eller rom till, att nå dfsm:s styrka, menar jag.

Bogo, detta du presenterade, var det en del av "exegetiken" ? eller vad det mer något apostoliskt förarbete eller vad ? det lät AVANCERAT, iaf om man inte fått i sig något starkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in