Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
På systertråden om körkortsfoton och pastasiler har jag kort kommenterat om DFSM essentiella natur, men sånt hör egentlig hemma på denna tråd, så jag vill här fördjupa mig lite i detta.
Som underlag hänvisar jag till det ..... i new-age kretsar ack så missförstådde ..... doubleslit-experimentet, som överlag i religions-sammanhang bäst eller kanske även uteslutande kan appliceras på DFSM.
Det borde numera vara allmänt känd för läsare av denna tråd, att DFSM har två existenformer, som beror på det betraktande perspektiv.
Och för att dra en (allegorisk) parallel till doubleslit-experimentet, då är DSFMs immanente form ... d.v.s. när han manifesteras på partikel-nivå .... inte så komplicerad. Det rör sig helt enkelt om pragmatisk partikel-interaktion inom det makrokosmiska perspektivet; enklare uttryckt direkt-upplevelsen i och med magkänslan.
Annorlunda är det om DFSM betraktas från alternativa icke-makrokosmiska perspektiv, som t.ex. metafysiken, som en abstraktion eller som en ännu okänd form av mikrokosmiska mekanismer.
Och mitt bud på ett svar om detta är, att när vi rör oss ut i dessa perspektiv, då är DFSMs existens mycket komplex ... sannoliken utanför gränsen för vad människan kan konceptualisera.
Ty här är hans existens beroende av det betraktande perspektiv och den bästa ... men något krångliga .... beskrivningen av honom blir att han är i superposition; potentiellt existerande.
Vad som avgör hur han existerar i denna potentiella form försvåras ytterligare av dikotomin mellan positivismens och relativismens olika världsbilder, men här vill jag endast ta upp den relativistiska version: "Saker" finns därför att andra "saker" finns.
Att detta vill jag härleda (tyvärr med några resonemangs-luckor), att det egentligen är osäkert om DSFM existerar metafysisk (m.m.) därför att manniskan betraktar honom, eller om människan finns därför att DFSM betraktar oss. Eller om det helt enkelt är en sorts yin-yang ömsesidig 'verklighet'.
Nu låtar ovanstående visserligen som rappakalja, men det är icke desto mindre sånt som mycket ofta presenteras på detta forum på fullt allvar från new-age eller abrahamist-apologetisk håll. Men som sagt endast korrekt applicerbart på DFSM, eftersom han är den enda guden som säkert kan tillskrivas en partikel-version genom den axiomatiska magkänslan.

.... shit.. han är potentiell, jag som troddde han var partiell, i och med att "han är både här och där" ... sedan : eh.. partikel-version men.. genom inte magkänslan, däremot med axiomatiska magkänslan, nu tror jag nästan DFSM gått och blivit snobb och snart kommer att hänga under Pastacité-molnets alla mörkt överhängande frågor..
Jag tycker DFSM blir mer och mer akademi-psykedelisk, vilket passar iaf bra till pasta med mustig tomat-vin-sås och bägare öl, tror också det ska till liten aperitif först : för att få ner vad Bogo skrev här, så det liksom bottnar.. i det andra såsiga... och naturligtvis kaffe med avec, efteråt... det är då man blir så där komplext mottaglig för storheten dfsm..
Känns ändå som att DFSM gått och blivit påklädd till snobbisen bland gudarna (ja de andra är ju iofs inga storheter), å andra sidan , vilken ursprungsgud kan beröra magnerverna så.. både här och där.. lol, man/jag ska bara smälta det. Och då, ska det nog lite gin eller whisky eller konjak eller rom till, att nå dfsm:s styrka, menar jag.
Bogo, detta du presenterade, var det en del av "exegetiken" ? eller vad det mer något apostoliskt förarbete eller vad ? det lät AVANCERAT, iaf om man inte fått i sig något starkare.