Citat:
Ursprungligen postat av
526
Ska jag tolka detta som att du anser att det som inte kan observeras inte kan finnas? Eller?
Jag lämnar det fritt för dig att tolka utefter din förmåga till förståelse för de begrepp jag tagit upp, jag förväntar mig inte att du är införstådd eller nått insikt och förmåga att urskilja, däremot förväntar jag mig att du kan skilja på dröm och verklighet oc också förstår varför logik och språkverktyg över huvud taget är så viktigt vad gäller att avhjälpa olika föreställningar som många lider av.
Eller som vi kan se i trådarna, så många som upplever sig tilltygade, det säger mig att många har för dåligt intresse över mänskligt beteende överlag, för att inte nämna den psykologiska dybamik bakom, som ofta regisserar det hela.
Nej, givetvis är det klantigt att påstå att vad som inte kan oberveras inte "kan" finnas - men det är spekulativt, det har inte något med sanning att göra och kan inte äga relevans för dyrkan och underkastelse heller. Men så har det blivit oavsett. Vilket har med psykologisk strategi att göra bl.a.
Jag kan också säga att samtliga skapelseberättelser och religiösa profetior icke kan avfärdas utan bör.. respekteras? Utifrån att de just inte är manifesterade och verifierade? Nej.. det är jag inte beredd att bejaka. Det finns liv och tillvaro, som redan är i behov av åtnjutandet av respekt isf, och jag menar att det är överlägset och inte bör trängas undan till förmån för den gud/de gudar.. vilka inte ens är befintliga, befintlighet betyder "jag existerar, du kan se mig, höra mig, du förstår mitt språk och vi har ett konkret utbyte" - annat.. kan inte sägas vara EXISTENS, lite ordning på det kognitiva får vi väl ha va......
Vad gäller upplevelser, känslor, aningar och sublimt relaterade upptagningar, är annat.. det kan vara esoteriskt, och då talar vi om annan slags existens. Som fortfarande är starkt pådrivet av just, önskingar. Människans önskning är en mental motor som inte riktigt syns i t.ex scanningar eller röntgen men har ändå ofta och rikligt utnynnat i utveckling och förståelse. Varför fantasi inte är något att bara vifta undan, absolut inte. Fantasi består av flera skikt.. vilja att förmedla något, som inte nödvändigtvis är svammel., men kräver förtroende/tillit : världen är rationell och religioner har blivit rationella, vilket också avspeglat sig i att tro, tyvärr tagit form av små materialistiska ägodelar, att helst upphöja till skyarna, när det handlar om att enbart ge och ta, för att uppnå balans. Det har med aggressioner att göra, visat sig tydligt i religioner också. Därför kan gud inte vara något extraordinärt gentemot andra sensationer som vi erfar på planeten.
Men drömmar.... att det mycket väl skulle kunna, vara så.. eller så... uppställda hypoteser : ja.
Det inverkar sinneslugnande och därmed äger vissa teologiska teser, delförankring i syfte - att religion varit/är ångestdämpande. Så det handlar om vägen.. inte att destinationen Gud är själva saken, utan hur du responderar.
Men håller vi oss till gudshypotesen, blir det platt fall och mitt svar isf nej, han finns inte.
Härleds formerna som kan utläsas ur urkundernade, så visar de sig uppkomna ur det mänskliga intellektet, det finns dessvärre inga linjer som för oss till en punkt där vi kan se själva "källan" varför det han dlar om enkelriktade önskemål och neurologiska tricks. Utan något att gripa fatt i.. mer än, just fantasi.