2013-07-12, 15:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Där ser man. Jag är uppenbarligen mer av en skeptiker än du är, för jag har ju haft alla dessa anomali-UPPLEVELSER (~paranormalitet/transcendens) och dessa har endast gjort mig ännu mer granskande och kritisk än när jag ursprungligen påbörjade mina olika experiment inom kategorin existentiella frågor o.dyl.

Diskrepansen på upplevelses-området kan vara lika stor som den är på mytologi/religiös-urkund området. Och desutom har 'upplevelserna' samma gap i en steg-för-steg regressiv härledning till den förmodade sanna metafysiska transcendens.

Och jag har ... som agnostisk reiki-healer .... till synes eller kanske helad en terminal cancer; utan nån 'guds' medverkande. Vilket varken ökar eller förminskar min agnostiska position.

Så skulle 'gud' demonstreras för mig skulle det vara i form manifesterad, éntydigt, objektivt, enligt-överenskommelse mirakel-makeri.

Det är möjligt att du är mer skeptisk än jag. Däremot undrar jag om du kanske missförstått mig lite. För att förtydliga menar jag ju självklart inte enstaka eller slumpartade anomalier utan systematiskt och upprepningsbara resultat. Om jag lyfter på luren bör Gud svara en hygglig procent av gångerna.
Både när det gäller bön och resultat för de "rätt" troende bör det vara konsekventa positiva resultat, kontra ett nollresultat för de som tror fel och negativa resultat för de som motsätter sig (ex. djävulsdyrkare, syndare).
När det gäller bönesvar så är en känsla av närvaro eller liknande inte något jag kan acceptera för att ändra uppfattning och inte heller tecken, känslor, lugn, skuggor på väggen eller ljusreflexer som rör sig konstigt. Vad jag menar är en tydlig och ytterst verklig röst som svarar på bön.

Jag tycker inte det är för mycket att kräva av den som hotar med evigt lidande i helvetet om man inte tror på honom.
Citera
2013-07-12, 15:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är möjligt att du är mer skeptisk än jag. Däremot undrar jag om du kanske missförstått mig lite. För att förtydliga menar jag ju självklart inte enstaka eller slumpartade anomalier utan systematiskt och upprepningsbara resultat. Om jag lyfter på luren bör Gud svara en hygglig procent av gångerna.
Både när det gäller bön och resultat för de "rätt" troende bör det vara konsekventa positiva resultat, kontra ett nollresultat för de som tror fel och negativa resultat för de som motsätter sig (ex. djävulsdyrkare, syndare).
När det gäller bönesvar så är en känsla av närvaro eller liknande inte något jag kan acceptera för att ändra uppfattning och inte heller tecken, känslor, lugn, skuggor på väggen eller ljusreflexer som rör sig konstigt. Vad jag menar är en tydlig och ytterst verklig röst som svarar på bön.

Jag tycker inte det är för mycket att kräva av den som hotar med evigt lidande i helvetet om man inte tror på honom.
Får jag hoppa in och bara kommentera, att det du beskriver verkar handla om din efterfrågan av konkret psykofysisk sensorisk återkoppling.

Nu är det så att många vilka får just de sensationerna, samtidigt sägs lida av schizofren sjukdomsbild, att erhålla de manifesterade fenomenen, ämnat enbart "åt dig" ... är inte heller vad jag skulle godkänna ovsett, vi talar trots llt om en allsmäktig Gud vilken säges vara skaparen av alla fenomen, varpå jag ändå vill mena att om du skulle erhålla konkret manifesterad återkoppling som du kan likställa med den som du får vid annan verifiering OM ATT du uppnått tydlig kommunikation, då ska andra också kunna förstå dig, hur skulle du kunna nöja dig med att ha samtal med Gud, samtal som ingen annan mer än du själv hör eller ser eller känner lika tydligt som kläderna på kroppen?

Så länge manifesterade psykofysiska fenomen sker avgränsat isolerat för din räkning, kan vi inte heller tala om en omnipotent kraft - vad skulle Gud egentligen ha för värde av att idka fragmentarisk kommunikation med en bråkdel av mänskligheten, om vi säger att vissa erhåller konkret återkoppling.. t.ex du.. att du kunde börja bejaka ... "jaa Gud talar till mig, jag får mina fenomen tydligt manifesterade" : hur menar du att det skulle göra skillnad? Meningen.. om enbart du hör dem.. är du inte i konstant interaktion med den värld du ingår i, är du ens värdefullare och skulle du uppleva dig värdefullare över att inte kunna överföra alla de dialoger du upprättar med Gud?

Jag förstår att enbart frekventa återkopplingar av psykofysisk art i sig vore sensationellt, men tror inte det skulle ta lång tid innan du kände dig besvärad av att uppleva dig ännu mer avgränsad och avhumaniserad.... men jag kan inte veta, jag vet bara att schizoida personligheter, har det enormt besvärligt och lider mer än de upplever sig berikade eller på ngt sätt frälsta.
Citera
2013-07-12, 16:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Får jag hoppa in och bara kommentera, att det du beskriver verkar handla om din efterfrågan av konkret psykofysisk sensorisk återkoppling.

Nu är det så att många vilka får just de sensationerna, samtidigt sägs lida av schizofren sjukdomsbild, att erhålla de manifesterade fenomenen, ämnat enbart "åt dig" ... är inte heller vad jag skulle godkänna ovsett, vi talar trots llt om en allsmäktig Gud vilken säges vara skaparen av alla fenomen, varpå jag ändå vill mena att om du skulle erhålla konkret manifesterad återkoppling som du kan likställa med den som du får vid annan verifiering OM ATT du uppnått tydlig kommunikation, då ska andra också kunna förstå dig, hur skulle du kunna nöja dig med att ha samtal med Gud, samtal som ingen annan mer än du själv hör eller ser eller känner lika tydligt som kläderna på kroppen?

Så länge manifesterade psykofysiska fenomen sker avgränsat isolerat för din räkning, kan vi inte heller tala om en omnipotent kraft - vad skulle Gud egentligen ha för värde av att idka fragmentarisk kommunikation med en bråkdel av mänskligheten, om vi säger att vissa erhåller konkret återkoppling.. t.ex du.. att du kunde börja bejaka ... "jaa Gud talar till mig, jag får mina fenomen tydligt manifesterade" : hur menar du att det skulle göra skillnad? Meningen.. om enbart du hör dem.. är du inte i konstant interaktion med den värld du ingår i, är du ens värdefullare och skulle du uppleva dig värdefullare över att inte kunna överföra alla de dialoger du upprättar med Gud?

Jag förstår att enbart frekventa återkopplingar av psykofysisk art i sig vore sensationellt, men tror inte det skulle ta lång tid innan du kände dig besvärad av att uppleva dig ännu mer avgränsad och avhumaniserad.... men jag kan inte veta, jag vet bara att schizoida personligheter, har det enormt besvärligt och lider mer än de upplever sig berikade eller på ngt sätt frälsta.

Ja du har helt rätt. Som jag skrev i inlägget innan det föregående så skulle jag inte anse det vara objektivt eller ens bevis. Däremot hade jag själv blivit övertygad.
Däremot inte sagt att jag inte hade ändrat min uppfattning igen om ingen annan hade liknande upplevelser, upplevelserna inte stämde överrens med verkligheten eller om medicinering tog bort svaren eller om ytterligare andra röster tog del i min inre monolog. Det var ju dock inte det diskussionen handlade om så jag utelämnade den delen..

Visst är det viktigt att observera och hålla i åtanke den begränsade sinnesapparat vi besitter som tyvärr väldigt ofta också går sönder eller skapas trasig.

Det jag skrev om innan handlade om vad jag personligen skulle acceptera för att tro. Tro, som vi vet, är inte vetskap.
Citera
2013-07-12, 16:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Däremot undrar jag om du kanske missförstått mig lite.

My bad. Ett tydligt fall av dåligt applicerad tolknings-metodologi för min del.

Citat:
För att förtydliga menar jag ju självklart inte enstaka eller slumpartade anomalier utan systematiskt och upprepningsbara resultat. Om jag lyfter på luren bör Gud svara en hygglig procent av gångerna.

Én av flera möjligheter för en demiurg som på allvar vill flytta sitt fokus från att vara outgrundlig till att bli relevant.

Citat:
När det gäller bönesvar så är en känsla av närvaro eller liknande inte något jag kan acceptera för att ändra uppfattning och inte heller tecken, känslor, lugn, skuggor på väggen eller ljusreflexer som rör sig konstigt.

En sorts 'debatt' om 'inre andliga kompasser' pågår för tillfället på tråden om DFSM. Du kanske har läst något av den.

Citat:

OM han nu inte insisterar på ougrundlighet, trots detta koncepts potential för kontraproduktivitet.
Citera
2013-07-12, 19:58
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ja du har helt rätt. Som jag skrev i inlägget innan det föregående så skulle jag inte anse det vara objektivt eller ens bevis. Däremot hade jag själv blivit övertygad.
Däremot inte sagt att jag inte hade ändrat min uppfattning igen om ingen annan hade liknande upplevelser, upplevelserna inte stämde överrens med verkligheten eller om medicinering tog bort svaren eller om ytterligare andra röster tog del i min inre monolog. Det var ju dock inte det diskussionen handlade om så jag utelämnade den delen..

Visst är det viktigt att observera och hålla i åtanke den begränsade sinnesapparat vi besitter som tyvärr väldigt ofta också går sönder eller skapas trasig.

Det jag skrev om innan handlade om vad jag personligen skulle acceptera för att tro. Tro, som vi vet, är inte vetskap.
Utan tvekan hade det rubbat banorna, att plötsligt bli besvarad v konkret påtaglig röst, vilken sade sig vara Gud, utan tvekan.. jag hade nog fått spel och tycker det är perhört fascinerande att sådana fenomen över huvud taget utspelar sig för vissa människor, där somliga säkert klarar av att hantera det med tiden, medan alltför många upplever sig belägrade utan att förmå hantera det och i detta terapeutiska erbjudanden som dessvärre inte håller alldeles skarpa verktyg och metoder att liksom ta sig an..

Men jag betvivlar nog inte att en viss del av dem vilka säger sig erhålla bönesvar, kan tänkas ingå någon slags grad av det vi tog upp.. och då menar jag inte att förolämpa, utan enbart konstatera att det neurofysiska ibland och ibl också rätt ofta, kan uppvisa avvikelser som går att leva med...

Jsg vet inte, men att det är sensationellt att uppleva röster av samma frekvens som fysisk ljudbild träffar trumhinnan och formar klara tydliga ord och budskap anmaningar osv.. det är nog inga lätta saker att hantera.

Men också jag skulle till en början, om det nu var Gud som sade "hej min vän, jag är din Gud Fader.. och fortsatte suggestivt budskapsförmedlande.. så klart inte kunna värja mig utan enbart konstatera att någon/något kontaktar mig för att överlämna budskap, varför jag ändå förhåller mig hyfsat respektfullt gentemot dem med "övernaturligt" neurologiskt förankrade manifestationer.

Drömmar är också något som kan gå in och manipulera.. det ihop med önskningar, kan bli vad som får någon att säga sig vara "övertygad" , om inte annat, så passar det väldigt fint in i de proklameranden som trossatser och predikare yttrar. Varför det ter sig "logiskt".

Jag kan förstås inte heller erkänna det som varande Gud.. men samtidigt ska man kanske ha mångårig erfarenhet och fördjupad kunskap i neurologi med uppföljning av konkreta fallbeskrivningar, för att kunna uttala sig om det här... då schiszofreni yttrar sig så olika och schizoid karaktär av sensationer, inte är samma som konstaterad schizofreni heller..

Vill förstås säga att mentalsjukvården under den tid när den blomstrade som värst, innefattade stark religiös retorik.. inget som inte kan ha påverkat, det ihop med de gamla medicinerna, skulle kanske få vem som helst att uppleva Gud, och det kan också överföras till kommande generationer i form av seriöst historieberättande där känslomässiga bindningar, är vad som gjort att man liksom viftat bort de faktiska faktorerna och därmed inte gått neurobiologiskt till botten, utan hängt kvar i "det andliga" "det psykiska" "det upplevelsebaserade".

Men surranden och diffusa viskningar är ganska typiskt för pubertal fas.. vad jag hört och också övergående, att många då förbinder det med (den ganska massiva) religionspåverkan som finns/fanns, är ju rätt naturligt, unga har för få referenser.. men de växer och mognar... och förhoppningsvis, också gör sig lite kunniga om vad neurologi är, men inte givet alls, om inte - så förblir de ofta t.ex kristna eller tendens att ta till sig rätt långsökta berättelser.. som sanningar.. eller muslimer eller står med ena foten i tro med skepsis mot seriöst menad hjälp till förklaringar, istället kan de se det som kritik av ders personlighet.

Jag vill iaf att om Gud tilltalar mig, att han isf talar ur skägget så andra också kan höra, annat vore att Gud inte kan vara Gud, oavsett Gud i konkret yttring för mig, skulle benämna sig som Gud, det är för lurt.. och ett neurologiskt trassel som jag hellre tror har med avsaknad av ngt att göra, eller tumör eller annat, stress.. whatever.

Sedan har Gud också haussats upp till nivåer som är så skruvade men roande, och därför ännu i omlopp.

(de ekonomiska favörerna behöver man inte ens nämna, eller den maktkänsla det måste vara att inte behöva redovisa, allt ska redovisas, men inte gud... )
Citera
2013-07-12, 20:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Sinnevärlden registrerar och tolkar vad som registreras.
De instrument som sinnena utgör, är vad som definierar oss som mänskliga och upprättar mänsklig logisk tankeföring, vad gud isf utgörs av.. är helt enkelt sinnenas föreställningsvärld "om något annat".

Människans fabuleringsförmåga är ökänd.. simuleringskonsten är också ökänd, bedrägeriförmågan lika ökänd, att skenhela och tömma vettet inte heller något okänt, i det mänskliga registret av "förmågor"

Så att ett spaghettimonster härskar och slänger tentakler över oss alla, är ganska sannolikt.. för så säger tankeflödenas ekvations-excess.. att det minsann är aså gott som mer reellt än berget som skymmer sikten.

Säg vad, den mänskliga tankekedjan INTE kan skapa.. för vi pratar väl om kreationistiska skapelsens absoluta topposition väl? Vem kröner allt.. ja, ett monster så klart, en käft så stor att universum är enbart ena halvan av gapet.. den andra halvan kommer ta x miljoner år till, att ges nya verser i ny bok, att lansera.. som storsäljare att engagera stora skaror till rationell underkastelse med färdigställda mannualer för dyrkan. Ryggar kommer knäckas, ben kommer stukas och barn kommer förslavas, över guds andra halvas härlighet..

Människan ska inte tro hon vet något, den rollen har gud ? Så sägs att gud inte kan finnas, så måste det per se, vara ett grundfel, då människan inte är så fri, at veta den värld hon befinner sig i.. osynligt finns, vad som ej hörs, är ljud, vad man känner är inte känslor utan budskap över hur man egentligen ska bete sig i framtid, vad man luktar är inte vad som omedelbart träffar sinnet, det är egentligen gud som har något att säga.. med så klart ett minimum av ord ( +/-0) då det är det icke manifesterade som är guds sanna våglängd - är dt så man ska förstå`"gud" ? Att han inte vill, men vill att vi letar tills ögon och innanmäte förvrids till sveda och förtvivlan.. ? Så har det sett ut och så är det ju ännu, där tystnad råder, där har gud möjlighet att sensuellt viska fram något fragmentariskt kodat budskap som förvisso kan ta 724 år at tyda, men.. det var gud själv, någonstans ifrån.. vartifrån, verkar helt ovidkommande..

Varför skulle det vara ovidkommande, om gud nu skulle vara bestående av en varböld och enbart ha det sista slagget kvar att ge... kan du veta ?

Varför isf, ägnar sig majoriteten av människor åt värdsligheter.. borde vi som muslimerna slänga ut med armarna och be gud tala ännu mer till oss, förklara att vi inte ska ge oss in i tron att vi klarar av något vi inte vet något om, att om vi gör något, så skryter vi bara i högmodsfall ?

Vad får människan att ägna sig åt sig själv, igen.. om nu gud skulle ha beordrat sin allestädes närvarande allsmäktighet åt förväntad åtlydnad och mänsklig uppmärksamhet? ...skulle det vara ett friskt väsen? .. sett till den kännedom vi har om denna sinnevärldens villkor?

Hur ser det ut där gud gammeldogmatiskt härjar i sinnelagen? Där gud försätter folk i trans, så de gråter av att se ett grässtrå vaja i vinden och se en fågel landa på en gren.. med påföljande känsla av skam.. ja, via guds upplevda närvaro, som kodar sig... de vilka gråter om flickorna inte redan har giftaskandiderande pojkar på rad.. eftersom ju gud avgör vad lycka är och vet framtid.. och för att fåglar landar sällan på grenar, människor är ju verkligen upptagna med att studera fåglars landing i parti och minut? för att gud talar via stenar och via de mellanrum som återfinns där materia utgör förtörnad utfyllnad utan andlighet? Där materialism slår sig till ro, kan det aldrig handla om ro? Fattigdom, är guds ynnest?
Ska jag tolka detta som att du anser att det som inte kan observeras inte kan finnas? Eller?
Citera
2013-07-12, 20:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ska jag tolka detta som att du anser att det som inte kan observeras inte kan finnas? Eller?

Skall denna fråga tolkas som ett försök på att hitta ett kryphål, där du kan smussla in ditt väderkvarnskrig mot scientismen?
Citera
2013-07-12, 20:13
Bannlyst
Jag tänkte lägga ner att skriva här då jag inte har något som helst att tillföra, men jag måste säga att 526 är beundransvärd! Att stå ut med att behöva försvara sin tro mot så inskränkta idioter som flertalet här, är jäkligt starkt!
Citera
2013-07-12, 20:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jag tänkte lägga ner att skriva här då jag inte har något som helst att tillföra, men jag måste säga att 526 är beundransvärd! Att stå ut med att behöva försvara sin tro mot så inskränkta idioter som flertalet här, är jäkligt starkt!

Tråden rör sig inte om att 'försvara' sin tro, men om att kunne framlägga bevis för guds existens. Att dessa 'bevis' ännu inte har visat sig vara bevis som står över kritik är en annan sak.
Citera
2013-07-12, 20:24
Medlem
Citat:

Han behöver inte försvara sin tro, jag tror att merparten av skribenterna här inne skiter fullständigt i hans tro. Det är ARGUMENTEN han bör försvara och motivera, och det går väl sådär om jag får säga min mening.

Detta är ju faktiskt ett debattforum och då går det till stor del ut på att ifrågasätta, känner man sig obekväm med detta så gör skall man inte känna sig tvingas att stanna kvar.
Citera
2013-07-12, 20:33
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:

Kom du på det nu? Grattis det stod nog klart för de flesta första inlägget du postade.
Citera
2013-07-12, 20:36
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
För att du ska tro på Gud så vill du observera Gud... Okej, men den svåra frågan som jag ännu inte fått besvarad är hur du kan veta att detta är Gud?
På samma sätt som att jag vet att en häst är en häst när jag ser den. Ser jag gud ska det nog inte vara några problem för denna att göra så att jag förstår att det är gud.
Hur skulle Gud göra så att du förstår att det är Gud? Är det genom en tanke som Gud skickar till dig, eller hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in