Citat:
Ursprungligen postat av
awestby
Sant, jag tror också att universum skapades från ingenting och har inga problem med det. Men varför sätta in gud som ingenting? när han inte behövs.
Jag håller med dig här, existensen är fantastisk!!! speciellt när man ser hur mycket som kunde gått fel på vägen under de 13.7 miljarder år som gått.
Ja, och än mer häpnadsväckande blir det när man försöker förstå att universum, och inte minst din upplevelse av det, uppstod ur ingenting.
Jag tycker det är kul att leka med konceptet "Gud". Intigheten är dessutom något vi aldrig kan förstå eller föreställa oss, men samtidigt är det vad vi associerar döden med. Inom Buddhismen kallas det för Sunyata och är ett centralt andligt begrepp.
Intigheten har ofta anknytning till det andliga, och det är nog vad vi egentligen försöker förstå eller förklara bort genom diverse religioner och gudshypoteser. Så varför inte gå direkt till pudelns kärna och definiera Gud som ingenting. På så vis slipper vi bygga vidare på konceptet med ytterligare konstiga idéer; vi kan omöjligt tillskriva intigheten några egenskaper - för då vore det inte längre intighet.