2013-07-11, 00:16
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det är varken finstämt eller fulstämt, det bara är!
Det är som sagt ett cirkelargument. "allt är som det är för att det är som det är"
Det är ingen förklaring, och det kan användas på allt utan att det går att säga emot. Precis som "Gud är allt".
Citera
2013-07-11, 00:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag anser mig vara för dåligt påläst om multiversum för att ha en åsikt i frågan. Och sedan så förstår jag inte sambandet mellan multiversum och ditt fine tuning-argument.
Multiversum är ett begrepp som påstår att det finns oändligt många universum och att vi blev lyckligt lottade bland dessa oändligt många. Tänk dig att du har en ratt som du vrider för att ställa in 20 stycken konstanter. Har du de rätta värdena får du ett stabilt universum annars faller den samman. Enligt modellen har vårt universum alltså slumpats fram bland oändligt många, och vi har alltså blivit lyckligt lottade bland oändligt många. Riktigt bra tur måste vi ha haft, eller hur?
Citera
2013-07-11, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är som sagt ett cirkelargument. "allt är som det är för att det är som det är"
Det är ingen förklaring, och det kan användas på allt utan att det går att säga emot. Precis som "Gud är allt".

Nej det är inget cirkelargument, för att ett fine tunings-argument skall bli giltigt så måste du först visa på ett fulstämt universum så att vi har någon referens. Allt vi kan konstatera är att universum ser ut exakt så som det gör, och det är vad jag gör. Det är inget argument utan en observation.
Citera
2013-07-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Sant, jag tror också att universum skapades från ingenting och har inga problem med det. Men varför sätta in gud som ingenting? när han inte behövs.

Jag håller med dig här, existensen är fantastisk!!! speciellt när man ser hur mycket som kunde gått fel på vägen under de 13.7 miljarder år som gått.

Ja, och än mer häpnadsväckande blir det när man försöker förstå att universum, och inte minst din upplevelse av det, uppstod ur ingenting.

Jag tycker det är kul att leka med konceptet "Gud". Intigheten är dessutom något vi aldrig kan förstå eller föreställa oss, men samtidigt är det vad vi associerar döden med. Inom Buddhismen kallas det för Sunyata och är ett centralt andligt begrepp.

Intigheten har ofta anknytning till det andliga, och det är nog vad vi egentligen försöker förstå eller förklara bort genom diverse religioner och gudshypoteser. Så varför inte gå direkt till pudelns kärna och definiera Gud som ingenting. På så vis slipper vi bygga vidare på konceptet med ytterligare konstiga idéer; vi kan omöjligt tillskriva intigheten några egenskaper - för då vore det inte längre intighet.
Citera
2013-07-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Multiversum är ett begrepp som påstår att det finns oändligt många universum och att vi blev lyckligt lottade bland dessa oändliga universum. Tänk dig att du har en ratt som du vrider för att ställa in 20 stycken konstanter. Har du de rätta värdena får du ett stabilt universum annars faller den samman. Enligt modellen har vårt universum har alltså slumpats fram bland oändligt många, och vi har alltså blivit lyckligt lottade bland oändligt många. Riktigt bra tur måste vi ha haft, eller hur?

Ja så mycket vet jag också. Vem vet om vi har haft tur? Det kanske finns angränsande multiversum där människor lever i miljarder år på fredliga planeter gjorda av snickers och mjukglass, och här tvingas vi leva korta liv på en planet full med krig och miljöförstöring.
Citera
2013-07-11, 00:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Nej det är inget cirkelargument, för att ett fine tunings-argument skall bli giltigt så måste du först visa på ett fulstämt universum så att vi har någon referens. Allt vi kan konstatera är att universum ser ut exakt så som det gör, och det är vad jag gör. Det är inget argument utan en observation.
Man behöver inte jämföra med ett annan universum, bara med de fysiska lagarna.
Sannolikheten för att det ska bli så. Refensen är logiken. Universum följer en matematisk korrekt modell.
Senast redigerad av 526 2013-07-11 kl. 00:27.
Citera
2013-07-11, 00:26
Medlem
snubben.66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer personligen ge 5000 Svenska kronor till den personen som kan BEVISA att en Gud existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religon utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

du får 500 kr om du springer Stockholms milen
Citera
2013-07-11, 00:32
Medlem
Citat:
Sannolikheten för att det ska bli så. Refensen är logiken. Universum följer en matematisk korrekt modell.

En massa nonsens, och vad vet du om sannolikheten? Logik är inte en referenspunkt. Universum följer inga matematiska modeller, man kan dock nyttja sig av matematik för att beskriva universum.
Citera
2013-07-11, 00:34
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Multiversum är ett begrepp som påstår att det finns oändligt många universum och att vi blev lyckligt lottade bland dessa oändligt många. Tänk dig att du har en ratt som du vrider för att ställa in 20 stycken konstanter. Har du de rätta värdena får du ett stabilt universum annars faller den samman. Enligt modellen har vårt universum alltså slumpats fram bland oändligt många, och vi har alltså blivit lyckligt lottade bland oändligt många. Riktigt bra tur måste vi ha haft, eller hur?
Det är fel, Vi, jorden allt existerar i ALLA univerusm men med visa små skillnader en sådan skillnad kan vara att du är bagare eller fotbollspelare i ett univerusm i ett annat är du författare. bortsätt från det så sitter vi och diskuterar på flashback i majoriteten av alla andra universum också.

Det har inget med slump och inget med tur eftersom vi existerar i alla universum
Citera
2013-07-11, 00:37
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Alla tror på det övernaturliga, både teister som ateister. Tror du inte på Gud så tror du på ett evigt multiversum. Kan man begripa detta multiversum? Nej, det kan man inte. Därför är det ett övernaturligt fenomen.

Ja ja, tänkte inte på det. Det är klart det bara är så, hur dum får man vara egentligen?

Jag bugar för dig. O du upplyste, berätta världens hemligheter för mig!
Citera
2013-07-11, 00:39
Medlem
snubben.66s avatar
du ska tacka för dina föräldrar att du har kommit till denna världen. så fort du syndar nåt så säger du herregud eller gud hjälp mig... Eller,, har jag fel?
Citera
2013-07-11, 00:40
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Klart du måste ha en referensram när du kommer med ett antydande om finstämt (vad ni nu menar med det) Ni kan inte säga att Universum är något när ni inte har något annat att referera till.

samma princip som gör drakes ekvation helt värdelös och oanvändbar. ekvation har bara en nämnare och man kan inte föra eller kalkylera sannolikhet med bara en nämnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in