2013-07-10, 21:20
Medlem
skogsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Ja det här är väl det stora hålet i gissningarna kring ev. kopplingar mellan dubbelmorden i Linköping och denna mördare. Hur kan någon utan förvarning knivmörda två okända människor i en stad (som inte verkar vara hans hemstad), hålla sig borta från rättvisan och vården och familjens/vänners misstankar i 9 år, för att återigen utan förvarning knivmörda i en annan stad? Det låter osannolikt.

Så om Varbergsmördaren inte är skyldig till Linköpingsmorden
Det betyder ju att Linköpingsmördaren inte bara hållit sig undan rättvisan, vården och familjens/vännernas misstankar i 9 år: han är fortfarande (!) fri, utan misstankar från nära och kära och okänd för myndigheterna.

Dvs. om Varbergsmördaren är oskyldig till morden i Linköping betyder det likförbannat att en osannolik galen dubbelmördare går fri därute, okänd för myndigheterna och utan misstankar från omvärlden. Men med exakt samma utseende, passande ålder och med exakt samma tillvägagångssätt som Varbergsmördaren.

Vi har då inte bara en osannolik mördare, vi har två. Sverige känns liksom för litet för att två så snarlika mördare skulle existera parallellt.

Men säg att det är samma gärningsman
Han kan ha hamnat i såna här 'mordiska tillstånd' upprepade gånger under nioårsperioden mellan morden, ja faktiskt under hela sitt liv. Rena tillfälligheter kan ha förhindrat fler mord.

Han kan under andra sådana 'episoder' irrat runt utan att ha träffat på någon förrän det gått över. Han kan ha saknat kniv och därför inte fixerat vid att skära halsen av människor utan 'bara' betett sig otäckt. Han kan ha blivit medvetslöst berusad och inte kunnat agera. Han kan ha blivit upptäckt i god tid och personen lyckats fly (och t.o.m. polisanmält händelsen som ett försök till rån/misshandel/överfall men gärningsmannen lyckades undkomma). Och så vidare.

Finns det någon chans att Linköpingsmördaren har tagit livet av sig, eller kör de DNA-test genom registret på sådana också?
Känns som du säger väldigt skrämmande att Linköpingsmördaren går fri. Vem vet om personen gör det igen?
Då kommer även det lustiga, att personen har lyckats hålla sig ifrån polis och myndigheter efter alla dessa år och efter ett sådant brutalt mord som personen gjorde.
Senast redigerad av skogsluder 2013-07-10 kl. 21:28.
Citera
2013-07-10, 21:26
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsluder
Ja men det verkar inte som om han bytte tröja där? Skorna kan jag förstå att han har tagit av sig när han kom in eller liknande och sen rusade iväg utan, men tröjan då?

På samma plats som han rusade ut från antar jag. Alla sådana detaljer publiceras knappast i en artikel- den skulle bli för lång. Klart som korvspad är iaf att han inte hade tid till annat när klubbkamraterna var hack i häl på honom efter att han sprang iväg.

Han hade dessutom sina ombyteskläder där antar p.g.a. att klubbkamraterna hjälpte honom att packa sin väska- medan de gjort detta kan jag tänka mig att NE bytt kläder.
Citera
2013-07-10, 21:27
Medlem
skogsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
På samma plats som han rusade ut från antar jag. Alla sådana detaljer publiceras knappast i en artikel- den skulle bli för lång. Klart som korvspad är iaf att han inte hade tid till annat när klubbkamraterna var hack i häl på honom efter att han sprang iväg.

Han hade dessutom sina ombyteskläder där antar p.g.a. att klubbkamraterna hjälpte honom att packa sin väska- medan de gjort detta kan jag tänka mig att NE bytt kläder.

sant, men det känns inte som om att ett klädesbyte är prio ett i hans huvud när han är i det sinnestillståndet.
Citera
2013-07-10, 21:28
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Men det känns inte som om det var förföljelsen som fick honom att skära dessa personer i halsen.

Nej såklart inte eftersom att han uppenbarligen knivbeväpnat sig innan han begav sig iväg.
Citera
2013-07-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Ja det här är väl det stora hålet i gissningarna kring ev. kopplingar mellan dubbelmorden i Linköping och denna mördare. Hur kan någon utan förvarning knivmörda två okända människor i en stad (som inte verkar vara hans hemstad), hålla sig borta från rättvisan och vården och familjens/vänners misstankar i 9 år, för att återigen utan förvarning knivmörda i en annan stad? Det låter osannolikt.

Så om Varbergsmördaren inte är skyldig till Linköpingsmorden
Det betyder ju att Linköpingsmördaren inte bara hållit sig undan rättvisan, vården och familjens/vännernas misstankar i 9 år: han är fortfarande (!) fri, utan misstankar från nära och kära och okänd för myndigheterna.

Dvs. om Varbergsmördaren är oskyldig till morden i Linköping betyder det likförbannat att en osannolik galen dubbelmördare går fri därute, okänd för myndigheterna och utan misstankar från omvärlden. Men med exakt samma utseende, passande ålder och med exakt samma tillvägagångssätt som Varbergsmördaren.

Vi har då inte bara en osannolik mördare, vi har två. Sverige känns liksom för litet för att två så snarlika mördare skulle existera parallellt.

Men säg att det är samma gärningsman
Han kan ha hamnat i såna här 'mordiska tillstånd' upprepade gånger under nioårsperioden mellan morden, ja faktiskt under hela sitt liv. Rena tillfälligheter kan ha förhindrat fler mord.

Han kan under andra sådana 'episoder' irrat runt utan att ha träffat på någon förrän det gått över. Han kan ha saknat kniv och därför inte fixerat vid att skära halsen av människor utan 'bara' betett sig otäckt. Han kan ha blivit medvetslöst berusad och inte kunnat agera. Han kan ha blivit upptäckt i god tid och personen lyckats fly (och t.o.m. polisanmält händelsen som ett försök till rån/misshandel/överfall men gärningsmannen lyckades undkomma). Och så vidare.

Är inne på samma linje, tror mycket väl han kan vara skyldig till morden i Linköping också.
Citera
2013-07-10, 21:30
Bannlyst
Citat:
Det finns ingen chans att Linköpingsmördaren har tagit livet av sig, eller kör de DNA-test genom registret på sådana också?
Känns som du säger väldigt skrämmande att Linköpingsmördaren går fri. Vem vet om personen gör det igen?
Då kommer även det lustiga, att personen har lyckats hålla sig ifrån polis och myndigheter efter alla dessa år och efter ett sådant brutalt mord som personen gjorde.

Tänk då vilken skada Quick-fallet borde åsamkats av van der Kwast och gänget. Där pratar vi upp till sju mördare som går fria.

Otroligt att dom inte blir livstidsdömda...
Citera
2013-07-10, 21:32
Medlem
skogsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Nej såklart inte eftersom att han uppenbarligen knivbeväpnat sig innan han begav sig iväg.

Fast det första offret Sebastian är osäker på om det ens var en kniv. Det kunde lika gärna varit något vasst och att han först fick tag i kökskniven hemma hos tanten.
Citera
2013-07-10, 21:35
Medlem
slaskfettas avatar
Citat:
sant, men det känns inte som om att ett klädesbyte är prio ett i hans huvud när han är i det sinnestillståndet.

Alltså jag älskar att sånt här ifrågasätts. "Men tröjan då?!" Haha! Sorry men jag ser inte värdet av att ifrågasätta det. Han kanske sov i den?? Eller kanske lyckades tämja sina demoner och lyckades byta tröja. Han lyckades ju packa så han kanske lyckades byta tröja.

Jag vill rensa i forumet så man slipper alla små älglortar till inlägg som gör att de tar längre tid att få fram viktig information.
Citera
2013-07-10, 21:36
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:

Jag förstår vad du menar, kanske hjälpte klubbkamraterna honom med detta? De packade iaf hans väska och skulle följa honom till tåget. Att man byter om efter en natts härjande innan man tar tåget hem är ju inte direkt ovanligt, och alla hans egna ombyteskläder borde funnits i lokalen. Så vart fick han isf ombyteskläder ifrån om det inte var hans egna?
Citera
2013-07-10, 21:37
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Fast det första offret Sebastian är osäker på om det ens var en kniv. Det kunde lika gärna varit något vasst och att han först fick tag i kökskniven hemma hos tanten.

ja det är ju en tanke. men han var in hos killen som sov först också

.
Citera
2013-07-10, 21:38
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskfetta
Alltså jag älskar att sånt här ifrågasätts. "Men tröjan då?!" Haha! Sorry men jag ser inte värdet av att ifrågasätta det. Han kanske sov i den?? Eller kanske lyckades tämja sina demoner och lyckades byta tröja. Han lyckades ju packa så han kanske lyckades byta tröja.

Jag vill rensa i forumet så man slipper alla små älglortar till inlägg som gör att de tar längre tid att få fram viktig information.

Instämmer. En hel del vital information tycks ha passerat en drös skribenter pga irrelevanta och meningslösa inlägg. De mest aktiva i tråden borde läsa igenom hela ämnet, för att ta upp den viktiga informationen de så uppenbart ha missat.
Citera
2013-07-10, 21:39
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:

Ja och det där har polisen säkert redan klart för sig. Jag antog bara att han fick med sig kniven från lokalen. Visst kan han plockat upp något vasst efter vägen- men med klubbkamraterna hack i häl så får jag det inte att gå ihop. Det han högg ned S med- det hade han troligtvis med sig innan han begav sig iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in