2013-07-10, 17:11
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Vetenskapen säger inte att det INTE finns mer där ute, hade vetenskapen trott att vi redan visste allt så skulle ju vetenskapen vara överflödig och inte behövas. Sannolikheten att det finns en GUD jämfört med en naturlig förklaring däremot där är sannolikheten mycket högre för en naturlig förklaring.
Och varför skulle inte Gud vara en naturlig förklaring?
Det är just detta som är felslutet. Vem har sagt att det finns något som inte är naturligt? Det enda som sägs av religionen är att det finns okända saker. Mystisk, okult, betyder "ökänd"

Citat:
"skuldkortet" som du nämner. ett argument som bygger på att Religösa litar och använder sig av vetenskapliga och tekniska framsteg utan att tänka över hur dessa är möjliga. Om nu litar på dessa teorier och framsteg varför inte lita på andra vetenskapliga teorier så som evolutionen både quantum mechanics som gör mobiltelefoner möjligt och evolutionen är framtagna och testade efter samma principer fast inom olika fält
Ok. Tack Äntligen en renlärlig scientistfundamentalist som står för sin åsikt.
Härligt att du verkligen GÖR skillnad på vetenskapen och religionen som om de var två alternativ till varandra.
Frasen "Religiösa som använder sig av tekniska framsteg" är redan en klassiker - - vill jag påstå

Ang. kvant mekanik. Menar du att det skulle vara något som pekar MOT att det finns en annan kraft?
Citera
2013-07-10, 17:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jag har välunderbyggda kunskaper som källa för det jag skriver, att jag är estet utöver annat, har inte med saken att göra.
Jo det betvivlar jag faktiskt inte.
Citat:
Däremot är jag givetvis följsam och plockar upp den trådände som t.ex medflemmen "sannkunskap" lägger ut, just för att belysa vari processen "känna med hjärtat" består av, eller det vi kan kalla för intuition.

Att tro på Gud, är inte som den estetiska skapandeprocessen, det var det jag mer övergripande förklarade.
Skapandeprocess är KONKRET, trots.. den mer andliga källan och inspirationen. Vi skapar för varandra, vi tror däremot på gud för egentillfredsställelse, för självtröst, för stillande av bl.a ångest.
Vilket är något helt annat.. då det inte bottnar i primärt glädje och lust. Däremot mycket moralism, som dessutom nedärvts.

Citat:
Hm.. intuition är att utnyttja sin sensibilitet.

Ibland går det till synes mer abstrakt, men det är för att människan behöver kringgår det rationella, för att komma åt det konstnärliga aha-upplevelsebaserade.. det som inger SENSATION, då människan ÄR innovativ och direkt njuter att skapa.

Färdig gudstro, vilket också går kollektivt, som det gjort sedan den dagen skrivbordsprodukten gud sattes på pränt, har en agenda som skär av alla toppar på den sensibilitet människan behöver för att utvecklas och komma i kontakt med den egna skapelselusten, gud.. har alltid handlart om regler, men ingen kan ens rådfråga gud och komma fram med ett svar för hur uppdaterad den där kraften egentligen är... för att den är HELT IMAGINÄR : in tuition är INTE imaginärt, utan konkret kontakt!

Önskning, är i sin tur en tredje slags komponent, det enda utesluter inte det andra, man kan önska och för sitt inre öga se framför sig ett verk.. eller en ljudbild.. som kan ta lång tid att skapa... när det kommer ut, kan det bli magnifikt och försätta människor io djupa förändringar, . . .

Citat:
vad gör gud, maler färdiga manualer ur helt ofärdig osynlig källa, varför det är lätt att förstå att även källan saknas, den återfinns förvisso ur dåtida folks ärendelystnd och starka viljor att kontrollera. Det är det du är fast i,
Men Gud är källan. Menar du att "manualerna" är de estetiska och moraliska doxorna kyrkan stod för? Eller menar du att det är själva materien i sig?

Citat:
. . och därmed brukar våld på den fria kraft som finns i dig, men det kräver orientering i nuets behov, inte vad som ska vänta när du grubblat färdigt över hur du TROR det "egentligen ska vara".

Handlar om egenupplevd verklighet kontra skam och skuld att inte uppnå, "vad som borde" ha uppnåtts ... där befinner sig verkligen inte konst & intuition.. tvärtom, är det lekfullt och kravlöst.
Citat:
Gud är villkorad, tänk på det. Ett manufakturerat begrepp.
Gud enligt de strukturerade religionerna är kanske ett mer eller mindre produktifierat begrepp. Det håller jag med om. Men själva gudstanken. Den att gud är det yttersta, vill jag påstå är A priori. Dvs det är det första och naturliga och intuitiva tanken.
Sen kommer logiken och det fysiska in i bilden. Man får ett reduktivt (se delarna) i allt. Världen blir till ett själlöst kemiskt mekano. Sen tänker man lite till och inser att det inte spelar någon roll för helheten att vi kan se hur atomerna studsar runt på varandra. Det är ändå samma värld som vi såg från början.
Citat:
Nja... riktigt så direkt är det inte. Intuition är en berikande merit man får via insamlandet av kunskaper och erfarenheter, inget som bara är givet, vilket du verkar vilja säga.

Citat:
Skulle nog påstå att många saknar kontakt med sin förmåga till intuition, men världen är starkt rationellt fostrad, det kan ha våldfört sig på människans behov av egen utveckling, vi lever för att vi har rätt att leva och utvecklas, men det är ju bekant att det finns många andra villkor i att ha fötts till världen. För att mänsklig intelligens/insikt, inte är riktigt så utvecklad.. tror jag.
Ja, här säger du något helt sant. De som inte har denna förmåga, gör allt för att förminska dess betydelse och förneka att den finns till fördel för den linjära logiken (som de har lättade för)
Egentligen är det bara en fråga om basal psykologi.

Citat:
Däremot, ska man inte fnysa åt vetenskap, det är själva den livsgren vi sitter på, så börjar man karva i den, kan man falla hårt och dem vilka ständigt förtränger nödvändigheten av konkret närvaro med öppna sinnen och att utveckla kurage, de går också ofta bet, genom att gömma sig som morsgrisar bakom "guds skynke" - de tar sällan itu med sakerna på det mänskligt ärliga viset, utan startar upp alternativagendor med förklaringar så långt ut i det blå, för att sedan undra vrför de så sällan blir förstådda...
Jag har aldrig fnyst åt vetenskapen. Tvärtom är det den som stärkt min tro på Gud.

Citat:
Jo, jag vill mena att logiken är symbiotisk med intuitionen.. i de fall där, som jag sade till den andra medlemmen, att referenser och erfarenhetliga meriter var för handen.

Givetvis ger övning färdighet, men vi får mycket utan att behöva anstränga oss för mycket, via perception organiserar människan och har det djupare inkapslat, det är enbart triggers som behövs, för att få det intuitiva att veckla ut logiken..

Citat:
Håller jag med om, Man behöver inte analysera medan intuitionen är aktiverad, däremot konsekvensanalys är väldigt kreativt, och ger återkoppling och en slags bekräftelse förstärkning.. beror på vad man gör förstås.
Senast redigerad av 526 2013-07-10 kl. 17:49.
Citera
2013-07-10, 17:55
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=526|44256223]
Citat:
Men det där är ju helt din subjektiva uppfattning om vad som du tycker vi ska fokusera på.
Den är inte direkt subjektiv när du tänker till om vilka parametrar som får människan att överleva och hur människan definierar "livets mening".

Så nej, knappast subjektivt, det är ju så enkelt.. att du fötts och hamnat på planeten, jag ser det som i sig ett tydligt tecken på att din destination är HÄR och det är endast detta här du öht förmår greppa, allt annat är att på ett eller annat sätt att spela apa.

Vill du veta något om något annat, så har vi instrument att utforska det, ska du ge dig in i osynliga fält, så räkna inte med att bli sedd som om du har alla sinnen på plats, då vet du att du glider på perceptions-skalan och direkt manipulerar.

Finns en mening med att ha ord siffror och symboler för orienteringen här på planeten, skulle det finns "något" som var ett absolut måste, en ultimat craving, så skulle "de sökande inte behöva kämpa så infernalistkt" med att behöva först demolera de lagar som samtliga lever efter, för att sedan ställa upp hypoteser till faktiskt, ingen nytta.. vad menar du är gagnande, att ägna sig åt alternativa verkligheter, när människan är fullt upptagen med att hålla sig vid liv och finna mening med det som REDAN ÄR?

Du förstår inte dig själv, du har helt enkelt målat in dig i det hörn som de "ständigt nya" (ännu mer sensationellt fvärdefullt denna gången.. nu starkare, nu bättre.. nu som ajax men med 10 ggr kraftigare power.. ändlös "vi-hoppas-retorik" , vioa slipade new-age-proklamatör-kreatörer, som aldrig får nog av att bli avspisade... utefter den torftighet som den "kommer upp med" dvs.. känslobaserat!

Citat:

Vilket alternativ anser du vara mest sannolikt:
1 - Det finns inget mer än det vi just nu kan observera och mäta.
2 - Det finns något mer än det vi kan observera och mäta.

1/ när vi inte ens har något observerbart att mäta, hur mnr du isf att mätning skulle gå till.... ?

2/ vi har fått reda på att universum är större än vår fattningsförmåga, dvs vi kan inte ens tillämpa vår kända mätkunskap med de medel vi har, att ens mäta... hur, kan ur detta, komma konklusioner om att det "måste finnas en skapare" eller två.. eller fler.. VAD får folk att dra sådana slutsatser, när man inte ens vet hur man får en tvåvägskommunikation på "det upplevda" dvs en verifiering om att man med sin tro, är på rätt spår.. ?

... så.. vad ville du med de frågorna, leta fram det sandkorn i Sahara-öknen som är just det som har "sådan speciell attraktionskraft" och hur skulle det gå till, kan du se någon enda mening i sådant projekt? Skulle man inte behöva ställa livet åt sidan.. och isf, är det vad som är meningen med livet, att ägna sig åt det man inte har en susning om? för att eventuellt förstå sig själv.. ?

Tycker det finns många fler metoder att förstå sin mening på jorden med, än att tro sig kuna jaga fatt på "skapare" ... vill nog säga att det torde vara den mest menlösa sysselsättningen en människa kan komma på, när det myllrar av behov som är direktrelaterade till det liv VI HAR, dvs att det var skam, förr, att tro sig vara något med mening, idag.. har vi skapat bot på sådant självbefläckande skambeläggande om liv och tillvaro.

Ändå hänger gudsidén med som en vante.. detta eftersom det var utomordentligt förbundet med maktanspråk, dvs Gud är i princip liktydigt med makthunger, att du inte vill se det så, don´t bother, jag känner många som inte vill se.. de vill ha sina idealiserade bilder och lyfta det till "seriösa nivåer" .. men.. kommer gudsidén någonsin, högre upp än mattkanten...

Vi v et lite, men det lilla, tycker jag borde få klockor att ringa. Om inte annat, så för att in te fördärv a den frihet och livslust som ligger i att inte dyrka någon som är så mätkig att ha skapat "allt", att tro att egna bedjanden kan få en i kontakt med "sådan", ja.. då måste man ju lida av despertion.

Vi människor är ju så gott som identiska med varandra, sett i det stora perspektivet.

Citat:
Försöker du köra skuldkortet? "Vetenskapen gav dig mobiltelefonen, HUR VÅGAR du tro på Gud då"
Skuldkortet? icke..

..men jag fascineras av att man kan hålla en unken gammal gudsbild i handen och tragga den tills mn stupar, som om den sagan skulle vara bättre än den fascinerande resa som redan pågår HÄR & i NUET. Som sagt.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-10 kl. 18:12.
Citera
2013-07-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men jag vet att många tänker så. Om du inte gör det är en annan sak.
Sen vet jag inte vad som är så förolämpande med det? Tonläget som många ateister håller är klart nedvärderande av troende.

Du kallade ateister för inskränkta, livrädda och trångsynta, något som givetvis står dig fritt att göra. jag tar det dock som en förolämpning.
Jag kan dessutom hänvisa dig till en uppsjö med inlägg där troende uppvisar en allt annat än ödmjuk ton och dessutom kommer med hot om straff och tortyr, så visa lite ödmjukhet (för Guds skull)
Citera
2013-07-10, 18:27
Medlem
kunskap1s avatar
Vi människor har tjafsat om Guds existens i tusentals år. Detta bevisar att Gud existerar.
Citera
2013-07-10, 18:34
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vi människor har tjafsat om Guds existens i tusentals år. Detta bevisar att Gud existerar.
Nej det är ett bevis om att människan har sökt efter sig själv.

Har du unset av historiekunskaper, så ser du rätt fort hur vilka grobianska diskrepanser människan ägnat sig åt, och ännu gör.. på sina håll.

Gudsidén är enbart en masspsykotisk dröm, som vissa snuttar med, eftersom det är en mental tröst, förstår du väl...
Världen är ju ibland hårt och kall, och svår attt förstå sig på, också... då förstår jag att somliga vill krypa ihop i fosterställning och börja dutta boppe med "livgivaren"

Som annars är : du själv. du själv ansvarar för att du ens är med på banan, så hur vore det att ta nappen ifrån munnen hm?
Citera
2013-07-10, 18:36
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Och varför skulle inte Gud vara en naturlig förklaring?
Det är just detta som är felslutet. Vem har sagt att det finns något som inte är naturligt? Det enda som sägs av religionen är att det finns okända saker. Mystisk, okult, betyder "ökänd"

Ok. Tack Äntligen en renlärlig scientistfundamentalist som står för sin åsikt.
Härligt att du verkligen GÖR skillnad på vetenskapen och religionen som om de var två alternativ till varandra.
Frasen "Religiösa som använder sig av tekniska framsteg" är redan en klassiker - - vill jag påstå

Ang. kvant mekanik. Menar du att det skulle vara något som pekar MOT att det finns en annan kraft?
Jag pratar om organiserad religion. Men det är just detta som gör det så svårt att prata med troende. ALLA har sin egna version av vad kristendomen/islam säger och vem vad gud är och gör. Så du menar att Gud är katalysatorn till vad vi ser idag? och därmed inte har några problem att binda ihop vetenskap med "religion"

Jag jag är fundamentalistisk i min syn av vetenskap helt klart. ang kvant.mek. Nej jag sa inte att det pekar mot en kraft. (fast det gör det också) vad jag menar är att utan denna teori hade vi inte haft de tekniska produkter vi har idag. din mobil är ett bevis att vetenskap fungerar, den visar att vetenskapen har en bra förståelse hur den naturliga världen fungerar. Biblen kan inte visa till sådant korrekthet och perfektion.
Citera
2013-07-10, 18:39
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Du kan se det så här istället, människan har funnits i 200.000 år Dagens Gud har funnits i 2000 år. Alltså borde det bevisa att Gud inte existerar. i 198.000 år tjafasde vi inte om det.
Citera
2013-07-10, 18:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Du kan se det så här istället, människan har funnits i 200.000 år Dagens Gud har funnits i 2000 år. Alltså borde det bevisa att Gud inte existerar. i 198.000 år tjafasde vi inte om det.
Hur vet du att dessa människor som levde for 200.000 år sedan inte trodde på någon övernaturlig kraft? Hur vet du att dessa inte har tjafsat om Guds existens?
Citera
2013-07-10, 18:51
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Hur vet du att dessa människor som levde for 200.000 år sedan inte trodde på någon övernaturlig kraft? Hur vet du att dessa inte har tjafsat om Guds existens?
Eftersom samtliga nödgades underkasta sig vetenskapslogik för vidare överlevnad och på den banan är det.

M.a.o det blev slut på tjafseriet, med mindre att vissa sällskap envetet drar igång gamla ramsor, men bevisen handlar om att naturen och med den, vi människor, vår skaparförmåga.. är starkare än vilken gudsuppfattning som helst.
Citera
2013-07-10, 18:54
Medlem
BlackJewels avatar
Denna värld består av iskalla fakta, eller glödheta - något man inte kan slira förbi med "lite tro" om så att man tror på en allomfattande härskare som håller oss i "sin hand"
Glöm det, allt vi uppnått har vi fått kämpa för utan så mycket som ett lillfinger från "osynlig kraft" .. en äkta infantil saga att komma dragandes med gud, som en faktor i världen, inte så konstigt att gud inte är mätbar, den är ju ingenting

Hur mäter man "jag tyckte" ? Eller : "jag vill" ... det finns x miljarder viljor i omlopp... enbart vetenskap lyckas förbinda det så det glider på någorlunda, skulle "gud" få ordet som förr, så skulle vi börja dö som flugor allihopa.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-10 kl. 18:57.
Citera
2013-07-10, 19:07
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Jag skrev "dagens gud" för att man inte skulle göra den misstolkning som du precis gjorde. Gudar har antagligen funnits från första början när man frågade sig vad solen är för något. Men jag inkluderar inte sådana religioner eftersom dessa människor kan bli ursäktade pga sin ignorans och okunskap om hur världen fungerar. Hade jag levt för 100.000 år sedan hade jag också trott på en solgud. Ida finns det ingen ursäkt för att vara fanatiskt religiös eller ens tro på någon typ av gud för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in