[quote=526|44255996]
Citat:
Ursäkta att jag lägger mig i, men du hittar ju på dina egna svar på frågorna.
Jag har välunderbyggda kunskaper som källa för det jag skriver, att jag är estet utöver annat, har inte med saken att göra.
Däremot är jag givetvis följsam och plockar upp den trådände som t.ex medflemmen "sannkunskap" lägger ut, just för att belysa vari processen "känna med hjärtat" består av, eller det vi kan kalla för intuition.
Att tro på Gud, är inte som den estetiska skapandeprocessen, det var det jag mer övergripande förklarade.
Skapandeprocess är KONKRET, trots.. den mer andliga källan och inspirationen. Vi skapar för varandra, vi tror däremot på gud för egentillfredsställelse, för självtröst, för stillande av bl.a ångest.
Vilket är något helt annat.. då det inte bottnar i primärt glädje och lust. Däremot mycket moralism, som dessutom nedärvts.
Citat:
Du säger att "intuition är ett önsketänkande och längtan efter något och skapar egen logik. Ursäkta mig, men du ska inte försöka tala om för oss vad det är vi säger. Det har ingenting med önsketänkande att göra.
Hm.. intuition är att utnyttja sin sensibilitet.
Ibland går det till synes mer abstrakt, men det är för att människan behöver kringgår det rationella, för att komma åt det konstnärliga aha-upplevelsebaserade.. det som inger SENSATION, då människan ÄR innovativ och direkt njuter att skapa.
Färdig gudstro, vilket också går kollektivt, som det gjort sedan den dagen skrivbordsprodukten gud sattes på pränt, har en agenda som skär av alla toppar på den sensibilitet människan behöver för att utvecklas och komma i kontakt med den egna skapelselusten, gud.. har alltid handlart om regler, men ingen kan ens rådfråga gud och komma fram med ett svar för hur uppdaterad den där kraften egentligen är... för att den är HELT IMAGINÄR : in tuition är INTE imaginärt, utan konkret kontakt!
Önskning, är i sin tur en tredje slags komponent, det enda utesluter inte det andra, man kan önska och för sitt inre öga se framför sig ett verk.. eller en ljudbild.. som kan ta lång tid att skapa... när det kommer ut, kan det bli magnifikt och försätta människor io djupa förändringar, vad gör gud, maler färdiga mannualer ur helt ofärdig osynlig källa, varför det är lätt att förstå att även källan saknas, den återfinns förvisso ur dåtida folks ärendelystnd och starka viljor att kontrollera. Det är det du är fast i, och därmed brukar våld på den fria kraft som finns i dig, men det kräver orientering i nuets behov, inte vad som ska vänta när du grubblat färdigt över hur du TROR det "egentligen ska vara".
Handlar om egenupplevd verklighet kontra skam och skuld att inte uppnå, "vad som borde" ha uppnåtts ... där befinner sig verkligen inte konst & intuition.. tvärtom, är det lekfullt och kravlöst.
Gud är villkorad, tänk på det. Ett manufakturerat begrepp.
Citat:
Det handlar om helt andra saker som ligger djupare än så. Utan intuition skulle vi inte kunna ta oss från A till B. Intuition är direktlänken till förståelse.
Nja... riktigt så direkt är det inte. Intuition är en berikande merit man får via insamlandet av kunskaper och erfarenheter, inget som bara är givet, vilket du verkar vilja säga.
Skulle nog påstå att många saknar kontakt med sin förmåga till intuition, men världen är starkt rationellt fostrad, det kan ha våldfört sig på människans behov av egen utveckling, vi lever för att vi har rätt att leva och utvecklas, men det är ju bekant att det finns många andra villkor i att ha fötts till världen. För att mänsklig intelligens/insikt, inte är riktigt så utvecklad.. tror jag.
Däremot, ska man inte fnysa åt vetenskap, det är själva den livsgren vi sitter på, så börjar man karva i den, kan man falla hårt och dem vilka ständigt förtränger nödvändigheten av konkret närvaro med öppna sinnen och att utveckla kurage, de går också ofta bet, genom att gömma sig som morsgrisar bakom "guds skynke" - de tar sällan itu med sakerna på det mänskligt ärliga viset, utan startar upp alternativagendor med förklaringar så långt ut i det blå, för att sedan undra vrför de så sällan blir förstådda...
Citat:
Vi förstår naturligtvis att det är en osäkrare metod än att kalkylera fram varje steg. Men denna metod missar "känslan". Den går inte att hitta med logik.
Jo, jag vill mena att logiken är symbiotisk med intuitionen.. i de fall där, som jag sade till den andra medlemmen, att referenser och erfarenhetliga meriter var för handen.
Givetvis ger övning färdighet, men vi får mycket utan att behöva anstränga oss för mycket, via perception organiserar människan och har det djupare inkapslat, det är enbart triggers som behövs, för att få det intuitiva att veckla ut logiken..
Citat:
Snarare så att den förstörs av reduktiv analys. Det som behövs är både logik och intuition i samarbete.
Håller jag med om, Man behöver inte analysera medan intuitionen är aktiverad, däremot konsekvensanalys är väldigt kreativt, och ger återkoppling och en slags bekräftelse förstärkning.. beror på vad man gör förstås.