2013-07-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Hm. Ingen missbrukare vill skada sina barn. Det finns gott om alkisar som älskar sina barn, även narkomaner och andra som "väljer" det mörka livet. Väljer och väljer... Tuula var missbrukare, av spel. Hon kunde kanske lika gärna valt något annat missbruk för att komma tillrätta med någon slags tomhet. Jag tycker att det är den värsta sortens tomhet att se människor spela på enarmade banditer, eller sitta framför sin dator och göra motsvarande (fast det har jag nu aldrig sett).

Som arbetsgivare har man till en viss gräns ansvar för medarbetarnas hälsa, och här lät man en person gå ned sig totalt... Tuulas chef verkar vara en skuggfigur som inte hade en vakande sköld över henne, och hennes arbete. Det är i princip bara egna företagare som ska ha så stor frihet som Tuula hade, och inte ens företagare kan släppas loss hur som helst, går något fel har de skattmasen eller revisorn i örat om något inte står rätt till. Tuula seglade omkring osynlig. Varför?

Är det någon kultur som varit skev är det arbetsmiljökulturen på Borgarskolan, inte den nordfinska. Och för att riktigt sätta fingret på detta handlar det om att anställda leker företagare med skattebetalarnas pengar. Det saknas i grund och botten ett moraliskt ansvar på hög nivå, en känsla av att man förbrukar pengar som man inte har rätt till, hur som helst. Det var en jackpot-kultur inom Borgarskolan som ändade Tuulas liv. Man drog i en spak (skattebetalarna) och så ramlade det in nya friska pengar, problemet med svinnet var aldrig något problem, inte ens när det handlade om mångmiljonbelopp. Man kan säga att Tuula testade gränser. Det fanns inga. Den här kulturen misstänker jag ligger bakom högskatteoket (med folk som dör i sjukvårdskaoset). Tack Tuula för att du visade hur det går till...

Nu när fallet läggs ner har du haft rätt i mycket.

Det verkar som invånarna i Gävle nöjer sig med att de blivit lurade av en förslagen medarbetare som lyckats lura alla under många år. Polisen väljer den enkla vägen, och konstaterar att pengarna är borta och därmed upphör utredningen om brister i kommunens rutiner.

Frågan om hur detta var möjligt, kommer inte besvaras på ett sätt skattebetalarna förtjänar. Och varför skulle Tuula känna skam, när ingen annan i kommunen har vett att skämmas?
Citera
2013-07-09, 11:31
Medlem
MrFolds avatar
Det är klart att det finns all anledning att granska hur kommunen och skolledningen hanterat detta genom åren, men jag köper inte det binära skuld och ansvarstänkande som skymtar fram mer eller mindre tydligt hos Cinnabar m.fl. Visst: Ansvariga gjorde med stor säkerhet fel på flera punkter och det behövs en rimlig grad av kontrollsystem när det gäller anställda som hanterar olika typer av ekonomiska tillgångar i verksamheten. Att påstå att dessa ska upprättas i första hand för att de här personerna inte ska falla för frestelsen är dock att spänna vagnen framför hästen. Kontrollsystemen ska vara där för att skydda de rättmätiga ägarna i första hand, dvs i detta fall kommuninvånarna. Sen är det en positiv bieffekt att vetskapen om att man kontrolleras kan hålla tillbaka personer som av ett eller annat skäl är utsatta för frestelser. Men det är som sagt en bieffekt.

Att hålla kommunen ansvarig för sin del lättar därför inte Tuulas skuldbörda. Hon trädde över en gräns som är helig och absolut för de allra, allra flesta av oss. Jag hanterade redan som ung arbetsgivares pengar i olika dagskassor på sommarjobb. Aldrig någonsin - fast jag förvisso inte var gjord av pengar på den tiden - fanns tanken att försnilla ur dem. Pengarna var snarast abstrakta; jag såg dem som arbetsredskap och inte som riktiga. Det tror jag är ganska normalt. Senare satt jag som vuxen i en position där jag kunde göra utbetalningar och definitivt hade haft möjlighet att fuska med rätt liten risk för upptäckt. Jag reflekterade rent intellektuell över detta, men kände aldrig skuggan av en frestelse att verkligen göra det.

Att vi mår dålig och känner oss frustrerade av ett eller annat skäl fritar oss inte från ansvar. JA, det är synd om Tuula som fastnade i spelmissbruk. NEJ, hon kan inte ursäktas till någon del för det. Hon hade kunnat få min förlåtelse om hon på ett tidigare stadium hade gått till kommunen och erkänt och hjälpt dem att reda ut alla oegentligheter. Istället sticker hon och tvingar samhället till en dyr polisutredning för att komma fram till vad som egentligen hände med alla pengarna. Varför ska man sitta här och gråta över hennes öde för? Det finns massor av människor där ute som det är mer synd om, som mår sämre än Tuula innan hon började spela för skattebetalarnas pengar. Men de stjäl inte och de rånar och misshandlar inte för att få utlopp för sina frustrationer.

Den saken bör man alltid betänka innan man faller in i snyftvalser över kriminellas olycksöden.
Citera
2013-07-09, 19:39
Medlem
mercys avatar
Jag håller med Vresrosen att Tuulas skuldkänslor triggade igång först när hon blev upptäckt. Man ställer sej då frågan vad som orsakade självmordet, var det skamkänslorna eller var det att loppet var kört och det bara återstod tråkigheter en evighet framåt? Blivit tagen på bar gärning lixom.
Tänker på skolchefen i Örebro som kunde hålla masken med sitt makabra mord på Eva ända tills han såg att bevisen skulle fälla honom.
Då ville han inte vara med längre, då gav han upp.

Om Tuula inte blivit upptäckt (av sitt eget misstag) hade dessa bedrägerier förmodligen fortsatt. Man undrar ju varför hon gjorde dessa stora förskingringar det senaste året - var det för att spela tillbaka pengarna och återställa kapitalet eller hade hon en helt annan plan? Jag vet oxå att vi aldrig lär få något svar på den frågan men den är likväl intressant

Människan är svag - tillfället gör tjuven - det finns säkert massvis av oupptäckta Tuulor i vårt land
Citera
2013-07-09, 20:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är klart att det finns all anledning att granska hur kommunen och skolledningen hanterat detta genom åren, men jag köper inte det binära skuld och ansvarstänkande som skymtar fram mer eller mindre tydligt hos Cinnabar m.fl. Visst: Ansvariga gjorde med stor säkerhet fel på flera punkter och det behövs en rimlig grad av kontrollsystem när det gäller anställda som hanterar olika typer av ekonomiska tillgångar i verksamheten. Att påstå att dessa ska upprättas i första hand för att de här personerna inte ska falla för frestelsen är dock att spänna vagnen framför hästen. Kontrollsystemen ska vara där för att skydda de rättmätiga ägarna i första hand, dvs i detta fall kommuninvånarna. Sen är det en positiv bieffekt att vetskapen om att man kontrolleras kan hålla tillbaka personer som av ett eller annat skäl är utsatta för frestelser. Men det är som sagt en bieffekt.

Att hålla kommunen ansvarig för sin del lättar därför inte Tuulas skuldbörda. Hon trädde över en gräns som är helig och absolut för de allra, allra flesta av oss. Jag hanterade redan som ung arbetsgivares pengar i olika dagskassor på sommarjobb. Aldrig någonsin - fast jag förvisso inte var gjord av pengar på den tiden - fanns tanken att försnilla ur dem. Pengarna var snarast abstrakta; jag såg dem som arbetsredskap och inte som riktiga. Det tror jag är ganska normalt. Senare satt jag som vuxen i en position där jag kunde göra utbetalningar och definitivt hade haft möjlighet att fuska med rätt liten risk för upptäckt. Jag reflekterade rent intellektuell över detta, men kände aldrig skuggan av en frestelse att verkligen göra det.

Att vi mår dålig och känner oss frustrerade av ett eller annat skäl fritar oss inte från ansvar. JA, det är synd om Tuula som fastnade i spelmissbruk. NEJ, hon kan inte ursäktas till någon del för det. Hon hade kunnat få min förlåtelse om hon på ett tidigare stadium hade gått till kommunen och erkänt och hjälpt dem att reda ut alla oegentligheter. Istället sticker hon och tvingar samhället till en dyr polisutredning för att komma fram till vad som egentligen hände med alla pengarna. Varför ska man sitta här och gråta över hennes öde för? Det finns massor av människor där ute som det är mer synd om, som mår sämre än Tuula innan hon började spela för skattebetalarnas pengar. Men de stjäl inte och de rånar och misshandlar inte för att få utlopp för sina frustrationer.

Den saken bör man alltid betänka innan man faller in i snyftvalser över kriminellas olycksöden.

Den som ansvarar för en dagskassa vet om att vid dagens slut görs en kontrollräkning. Fattas det pengar faller skuggan på den som haft hand om pengarna. Jag kan nästan garantera att du skulle snudda vid tanken att ta pengar om du visste att ingen, någonsin, skulle få veta att du nallat. Du kanske dessutom retade dig på att det var så dålig kontroll, du hade ett tomt liv, du såg aldrig pengarna fysiskt, det var bara att flytta på dem. Det finns en rad anledningar till att Tuula gjorde som hon gjorde, att hon kunde göra som hon gjorde. Jag har inte frånkänt Tuula det egna ansvaret dock, om hon överlevt detta hade hon givetvis blivit dömd med all rätt, men kommunens inblandning hade också behandlats mer offentligt, så det är synd att allt bara faller in i skugglandet nu. Hade Borgarskolan varit ett privat ab hade styrelsen inte fått nytt förtroende av ägaren, men politiker kan hålla varandra om ryggen. Pengar och politiker är egentligen en dålig kombination.

Jag menar att kommunen möjliggjorde svinnet, därför är de i grunden skyldiga och har antagligen även begått någon typ av arbetsmiljöbrott. De är indirekt skyldiga till Tuulas död, vore intressant om det kunde prövas. Detta har dock inget med moraliska aspekter att göra. Att stjäla är fel till 99,9, det kan alla vara överens om. Att stjäla för sin omedelbara, fysiska överlevnad (bröd och vatten) är en annan historia, och det handlar inte tråden om. Att lämna kassakistan på vid gavel måste vara försumligt, men något straff för de skyldiga politikerna utdelas inte, eftersom det är de själva som agerar "domstol".
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-09 kl. 20:36.
Citera
2013-07-09, 21:08
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Den som ansvarar för en dagskassa vet om att vid dagens slut görs en kontrollräkning. Fattas det pengar faller skuggan på den som haft hand om pengarna. Jag kan nästan garantera att du skulle snudda vid tanken att ta pengar om du visste att ingen, någonsin, skulle få veta att du nallat. Du kanske dessutom retade dig på att det var så dålig kontroll, du hade ett tomt liv, du såg aldrig pengarna fysiskt, det var bara att flytta på dem. Det finns en rad anledningar till att Tuula gjorde som hon gjorde, att hon kunde göra som hon gjorde. Jag har inte frånkänt Tuula det egna ansvaret dock, om hon överlevt detta hade hon givetvis blivit dömd med all rätt, men kommunens inblandning hade också behandlats mer offentligt, så det är synd att allt bara faller in i skugglandet nu. Hade Borgarskolan varit ett privat ab hade styrelsen inte fått nytt förtroende av ägaren, men politiker kan hålla varandra om ryggen. Pengar och politiker är egentligen en dålig kombination.

Jag menar att kommunen möjliggjorde svinnet, därför är de i grunden skyldiga och har antagligen även begått någon typ av arbetsmiljöbrott. De är indirekt skyldiga till Tuulas död, vore intressant om det kunde prövas. Detta har dock inget med moraliska aspekter att göra. Att stjäla är fel till 99,9, det kan alla vara överens om. Att stjäla för sin omedelbara, fysiska överlevnad (bröd och vatten) är en annan historia, och det handlar inte tråden om. Att lämna kassakistan på vid gavel måste vara försumligt, men något straff för de skyldiga politikerna utdelas inte, eftersom det är de själva som agerar "domstol".

Javisst, så praktiskt att Tuula själv eliminerade all form av granskning över kommunens släpphänthet. Nu återgår allt till det vanliga igen - sopa under mattan - fallet Tuula har aldrig hänt
Citera
2013-07-09, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Javisst, så praktiskt att Tuula själv eliminerade all form av granskning över kommunens släpphänthet. Nu återgår allt till det vanliga igen - sopa under mattan - fallet Tuula har aldrig hänt

Jepp, om Tuula inte valt den utväg hon gjorde så hade rättvisans kvarnar malt sakta men kunnat visat på de brister som fanns i revisionen, nu blir det nedlagt och inget kommer att visas offentligt.

Vilka är de största förlorarna av Tuula,s val?
Citera
2013-07-09, 23:42
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jepp, om Tuula inte valt den utväg hon gjorde så hade rättvisans kvarnar malt sakta men kunnat visat på de brister som fanns i revisionen, nu blir det nedlagt och inget kommer att visas offentligt.

Vilka är de största förlorarna av Tuula,s val?

Alla kan läsa revisionsrapporterna, de är offentliga handlingar. Det mesta som rör kommunal verksamhet är offentligt, skillnaden är att utan rättegång blir ärendet inte lika uppblåst i media, och det är svårare för "kreti och pleti" att orka, ta sig tid och vilja läsa igenom en sådan handling än att läsa en anpassad text i en tidning, kryddad med bilder och saftiga rubriker.

Ja, Gävleborna hade behövt att Tuula överlämnade sig till rättvisan, men hon orkade inte med att hamna på den offentliga skampålen. Hon var inte direkt stolt över vad hon gjort, hon insåg att hon förstört sitt liv. Jag tror att hon tyckte att det var bäst att hon försvann, så kan gravt deprimerade tänka även när de har småbarn att ta hand om, och inte gjort något mer fel än att föda ett barn till världen (baby blues).
Citera
2013-07-09, 23:54
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tuula lämnade hemmet i all hast, satte sig på sin cykeln för att dö på ett oländigt ställe i skogen. Fakta som kommit fram nu i efterhand. Av de upplysningar vi fick, innan hon hittades, verkade hemmet som en arrangerad scen eftersom det var inte många bitar som stämde i hur man ser på en story.

Jag och många drog fel slutsatser, ändrade åsikter och spekulerade i om hur Tuula var som person.

Nu vet jag att människor kan vara för komplicerade eller okomplicerade för att förstå, att det finns så mycket man inte vet om andra människor. Hennes spelberoende är inte heller trovärdigt och följer inte den bild man har av spelmissbrukare och andra missbrukare.

Du ser på Tuula som en person som var offer för en sjukdom. Så enkelt är det inte att hitta en förklaring, även om det kanske känns bra. Det är en blandning av ytterligheter i Tuulas personlighet, som kompetens i arbetet till yttersta inkompetens, där det bollandes med miljoner i en ganska tarvlig och enkel vardag, med anspråkslösa gåvor till omgivningen.

För mig är det svårt att förstå allt hemlighetsmakeri, med en normal yta utåt, och allt besvär för ingenting. Tuula var gränsöverskridande, och levde dubbelliv, där det blev jobbigt när hon upptäcktes. Moraliskt sätt är det värre att stjäla än att bli upptäckt, och det är därför den moraliska diskussionen inte passar in på Tuula, som inte kände skam förrän hon blev upptäckt.

Saken visar hur svårt det är att begripa hur en person kan resonera och vad som motiverar folk. Det jag noterar är att du och många kallar det man inte förstår för sjukdom, just för att då har man hittat en förklaring och grubblerierna upphör.

Fallet kan avslutas med officiella förklaringen att kommunen drabbades av en spelmissbrukare som lurade alla. Polisen nöjer sig med simpla förklaringar, och avslutar utredningen, och undviker därmed svar på plågsamma frågeställningar om rutiner och redovisning. Världen blir begripligt och samhället fortsätter att vara tryggt och rationellt.

Livet går vidare i Gävle. Det råder konsensus om att kommunen blev lurade av en spelmissbrukare med särskild slughet, Tuula får betala tillbaka genom att nu ensam bära ansvaret och skammen.

Missbruk döljs så gott som alltid. Alkoholisten tuggar på läkerol för att dölja spritlukten, gömmer flaskor och handlar på udda tider. Anorektikern lever "hälsosamt", hetsätaren döljer kräkningarna genom att trycka på en punkt på magen så att de kan spy utan att det luktar. Shoppingmissbrukare döljer shoppandet för sin livspartner och tar hemliga lån. Det finns miljoner människor som fått otrevliga uppvaknanden, när missbrukare plötsligt förs till sjukhus, död eller nära att dö.

Det är också på grund av förnekelse som människor hamnar i skuldfällor, väldigt få går med fullt medvetande in i en sådan situation.

Tuula dolde sitt missbruk och levde i förnekelse tills arbetsgivaren knackade henne på axeln. Jag tror att hon hela tiden hade en plan på att ställa allt till rätta, men mot ett spelbolag kan en spelare aldrig vinna.

Tuula hade naturligtvis nallat av sina egna pengar om hon behövt, men hon hade ju oändliga resurser att ta av, hon behövde inte göra det. Jag undrar om hon glömde bort att hon stal pengar och till sist såg det som en vardaglig lånetransaktion? Hon satt ju som "chefen för det hele" och hade ingen överordnad med tillräckliga kvalifikationer. Vem var Tuulas chef, rektor?

Tuulas spelande accelererade kraftigt när skolan fick en ny, blåögd rektor...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-09 kl. 23:58.
Citera
2013-07-10, 00:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Om intresse finns för förståelse av mänskligt handlande istället för oförstående fördömande...
Du verkar inte vara särskilt intresserad av förståelse i min betydelse av ordet. Våra möjligheter att förstå Tuula och hennes agerande är måttliga. Vi har alldeles för lite information om henne och hennes persona för det. Däremot kan vi konstatera vad det är hon har gjort.
Citera
2013-07-10, 07:28
Medlem
Marre1976s avatar
Är det så att hela polisutredningen är nedlagd?
Tänkte på att det borde utredas vem eller vilka som har ansvaret för de förskingrade pengarna eller har man lagt locket på där också?
Den anställda, dvs Tuula, kan knappast ha ansvaret. Hon borde rimligtvis ha en överordnad eller flera som sitter jäkligt illa till just nu rent juridiskt. Eller har jag missuppfattat allt?
Citera
2013-07-10, 09:23
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Tänkte på att det borde utredas vem eller vilka som har ansvaret för de förskingrade pengarna eller har man lagt locket på där också?
Den anställda, dvs Tuula, kan knappast ha ansvaret. Hon borde rimligtvis ha en överordnad eller flera som sitter jäkligt illa till just nu rent juridiskt. Eller har jag missuppfattat allt?

Tuula är den skyldige. Hon bar ansvaret för vad hon gjorde. Det är inget brott att låta sej duperas av henne som ingen vågade (?) ifrågasätta.
Om vi hårddrar det så skulle i såna fall bankdirektörer kunna åtalas för att dom inte skyddade bankens pengar genom att låta folk komma in i banklokalen?
Citera
2013-07-10, 10:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976

Under sex år misstänks Tuula Lavikkala, 52, ha förskingrat 20 miljoner kronor från Gävle kommun.

Nu får kommunen kritik av revisionsfirman som granskat fallet.

Citat:
Citat:
Enligt rapporten har man budgeterat för de felaktiga utbetalningarna år efter år - vilket har gett utrymme för att förskingra pengar, enligt rapporten.
Vid budgetering har kommunen använt föregående års resultat som en av huvudkomponenterna, vilket har gjort att tidigare misstänkta felaktiga utbetalningar skapat utrymme för nya felaktiga utbetalningar i kommande års budget. Enligt rapporten bör i stället budgeten upprättas genom att man börjar med att göra en analys över vilka resurser som kommer att behöver under det kommande året, och vad kostnaderna för dessa kommer att bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in