2013-07-10, 10:30
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tuula är den skyldige. Hon bar ansvaret för vad hon gjorde. Det är inget brott att låta sej duperas av henne som ingen vågade (?) ifrågasätta.
Om vi hårddrar det så skulle i såna fall bankdirektörer kunna åtalas för att dom inte skyddade bankens pengar genom att låta folk komma in i banklokalen?

Nu handlar detta inte om en bank. Det handlar om skolans pengar. Gävlekommuns pengar. Innevånarnas pengar. Skattebetalarnas pengar.
Där finns det personer som är anställda och har som uppdrag att förvalta dessa pengar.
Där har man misslyckats i allra högsta grad, det är vi väl överens om?

Så någonstans borde det ligga ett ansvar hos flera än just den som förskingrar så mkt pengar.
Citera
2013-07-10, 10:54
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Nu handlar detta inte om en bank. Det handlar om skolans pengar. Gävlekommuns pengar. Innevånarnas pengar. Skattebetalarnas pengar.
Där finns det personer som är anställda och har som uppdrag att förvalta dessa pengar.
Där har man misslyckats i allra högsta grad, det är vi väl överens om?

Så någonstans borde det ligga ett ansvar hos flera än just den som förskingrar så mkt pengar.

För mej är principen densamma. Hur väl man än bygger upp ett kontrollsystem så kan det komma en Tuula och slinka igenom.
Det är ju Tuula som är förövaren här. Kommunen och skattebetalarna är offren. Enkelt uttryckt.
Lagen ser det ju så också. Ingen mer än Tuula ställdes till svars.

Människans personliga ansvar får inte glömmas bort.

Hur många kriminella skyller itne brottet på andra? "Kärringen gav mej väskan" "Det var snuten som la knarket i min ficka" " Det var killen själv som sa åt mej att hugga honom" osv

Sak samma med spelandet. Det är också var och ens personliga ansvar. Inte spelbolagens.
Jag är nikotinist. Tar jag en enda cigarett falelr jag tillbaka i beroende.
Har aldrig ens tänkt tanken på att skuldbelägga tobaksbolag eller reklam.
Mitt val, mitt ansvar.

Det känns som om det är svårt att enas om graden av personligt ansvar i tråden.
Vi kommer nog inte längre.
Jag nöjer mej med det. Tråden får vara för mej nu, jag är iaf glad att hon hittats och att jag slapp äta upp hennes cykel.
Senast redigerad av LaScala 2013-07-10 kl. 10:57.
Citera
2013-07-10, 13:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Den som ansvarar för en dagskassa vet om att vid dagens slut görs en kontrollräkning. Fattas det pengar faller skuggan på den som haft hand om pengarna. Jag kan nästan garantera att du skulle snudda vid tanken att ta pengar om du visste att ingen, någonsin, skulle få veta att du nallat. Du kanske dessutom retade dig på att det var så dålig kontroll, du hade ett tomt liv, du såg aldrig pengarna fysiskt, det var bara att flytta på dem. Det finns en rad anledningar till att Tuula gjorde som hon gjorde, att hon kunde göra som hon gjorde. Jag har inte frånkänt Tuula det egna ansvaret dock, om hon överlevt detta hade hon givetvis blivit dömd med all rätt, men kommunens inblandning hade också behandlats mer offentligt, så det är synd att allt bara faller in i skugglandet nu. Hade Borgarskolan varit ett privat ab hade styrelsen inte fått nytt förtroende av ägaren, men politiker kan hålla varandra om ryggen. Pengar och politiker är egentligen en dålig kombination.

Jag menar att kommunen möjliggjorde svinnet, därför är de i grunden skyldiga och har antagligen även begått någon typ av arbetsmiljöbrott. De är indirekt skyldiga till Tuulas död, vore intressant om det kunde prövas. Detta har dock inget med moraliska aspekter att göra. Att stjäla är fel till 99,9, det kan alla vara överens om. Att stjäla för sin omedelbara, fysiska överlevnad (bröd och vatten) är en annan historia, och det handlar inte tråden om. Att lämna kassakistan på vid gavel måste vara försumligt, men något straff för de skyldiga politikerna utdelas inte, eftersom det är de själva som agerar "domstol".

Du verkar tycka att kommunen nästan har begått någon slags brottsprovokation.

Det får milt uttryckt stå för dig. Det är inte kommunens fel att Tuula fastnade i en spiral av grov förskingring och spelmissbruk. Det är ett dåligt agerande och försumlighet mot uppdragsgivarna (kommuninvånarna) att det kunnat pågå så länge utan upptäckt. Men det är inte ett arbetsmiljöbrott eller dåligt ledarskap i sig att man inte får människor att känna sig minutiöst övervakade hela tiden för att de inte ska falla för frestelsen att ta vad som inte är deras. Snarare anser jag att relationen arbetsgivare<->arbetstagare ska bygga på ett ömsesidigt förtroende i grunden. Skulle t ex känna det oerhört obehagligt om det var regelbundna visitationer vid hemgång från mitt jobb för att se att vi inte stoppat på oss något kontorsmaterial eller dataprylar.

Den som sviker detta ömsesidiga förtroende får själv ta konsekvensen och inte springa och gråta över att arbetsgivaren/pappa inte höll tillräcklig kontroll på sin lilla unge, förlåt anställda.
Citera
2013-07-10, 13:13
Medlem
SithBoboSiths avatar
Det finns ett gammalt talessätt, "tillfället gör tjuven" och i Tuulas fall är det klockrent, hon såg möjligheten och tog den. Sen vems skulden är, i mina ögon är det givetvis Tuulas från början till slut men i dagens Sverige går det mer och mer att man i rättsliga ögon blir vållande om man låter sig bli utsatt för brott, lämnar nycklarna i bilen, låter plånboken ligga på bordet på mcd, går på gatan med en iPhone, går ute på stan efter klockan 21, osv.
Citera
2013-07-10, 14:25
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du verkar tycka att kommunen nästan har begått någon slags brottsprovokation.

Det får milt uttryckt stå för dig. Det är inte kommunens fel att Tuula fastnade i en spiral av grov förskingring och spelmissbruk. Det är ett dåligt agerande och försumlighet mot uppdragsgivarna (kommuninvånarna) att det kunnat pågå så länge utan upptäckt. Men det är inte ett arbetsmiljöbrott eller dåligt ledarskap i sig att man inte får människor att känna sig minutiöst övervakade hela tiden för att de inte ska falla för frestelsen att ta vad som inte är deras. Snarare anser jag att relationen arbetsgivare<->arbetstagare ska bygga på ett ömsesidigt förtroende i grunden. Skulle t ex känna det oerhört obehagligt om det var regelbundna visitationer vid hemgång från mitt jobb för att se att vi inte stoppat på oss något kontorsmaterial eller dataprylar.

Den som sviker detta ömsesidiga förtroende får själv ta konsekvensen och inte springa och gråta över att arbetsgivaren/pappa inte höll tillräcklig kontroll på sin lilla unge, förlåt anställda.
Dumheter. Ansvaret för alla våra skattepengar i Gävle föll inte på Tuula, utan på kommunledningen. Det var och är kommunens ansvar att se till att skattepengarna sköts och vårdas med stor omsorg och noggrann bokföring. Något som uppenbarligen inte skett i detta fall. Ingen i ledningen visste hur mycket pengar som skulle finnas där, eller vad pengarna användes till, eller vad verksamheten kunde förväntas kosta år från år. Därför var det bara för första snikna person att behandla Gävlebornas inbetalade skattemedel som sitt privata bankkonto. År efter, år efter år pågick detta, och det den enda åtgärd som kommunledningen gjorde när det visade sig att det fanns för lite pengar i kassan för att driva verksamheten var personalneddragningar, färre läromedel till studenterna och ökade skatter. Inte en enda gång stannade de upp och frågade sig varför kassan läckte som ett såll. DETTA ÄR KRIMINELL OVARSAMHET MED SKATTEMEDEL.
Citera
2013-07-10, 15:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Dumheter. Ansvaret för alla våra skattepengar i Gävle föll inte på Tuula, utan på kommunledningen. Det var och är kommunens ansvar att se till att skattepengarna sköts och vårdas med stor omsorg och noggrann bokföring. Något som uppenbarligen inte skett i detta fall. Ingen i ledningen visste hur mycket pengar som skulle finnas där, eller vad pengarna användes till, eller vad verksamheten kunde förväntas kosta år från år. Därför var det bara för första snikna person att behandla Gävlebornas inbetalade skattemedel som sitt privata bankkonto. År efter, år efter år pågick detta, och det den enda åtgärd som kommunledningen gjorde när det visade sig att det fanns för lite pengar i kassan för att driva verksamheten var personalneddragningar, färre läromedel till studenterna och ökade skatter. Inte en enda gång stannade de upp och frågade sig varför kassan läckte som ett såll. DETTA ÄR KRIMINELL OVARSAMHET MED SKATTEMEDEL.

Förlåt men din förståelse för orsak och verkan och proportioner har allvarliga brister, likaså din läsförståelse.

- Tuula beräknas enligt Expressen ha förskingrat 20 miljoner kronor totalt. Detta är förvisso mycket pengar, men man ska komma ihåg att Gävle kommun är att jämställa med ett stort företag: År 2012 hade de en budgetomslutning på 7,5 miljarder kronor. De 12 miljoner Tuula beräknas ha snillat undan detta år utgör således ungefär 1,5 promille av den totala genomströmningen. (http://www.gavle.se/PageFiles/997/G%C3%A4vle%20kommuns%20%C3%A5rsredovisning2012.pdf )
- Kommunen har stadigt gjort ett plusresultat de senaste åren på 200 miljoner kronor eller mer. Om du på fullt allvar tror att Tuulas förskingringar kan kopplas till neddragningar och skattehöjningar så saknar du elementära begrepp om proportioner.
- Jag har inte på något vis påstått att kommunledningen går fri från ansvar för att detta kunde pågå så länge utan upptäckt. Däremot hade Tuula naturligtvis som alla offentliga tjänstemän sin lilla del av ansvaret för att sköta våra gemensamma tillgångar på ett ansvarsfullt vis. Det är inget debattknep jag tar till när jag skriver det, jag känner i högsta grad det ansvaret själv och opponerar mig ganska ofta mot idéer jag anser inte har någon rimlig nytta i relation till kostnaden (för skattebetalarna) i min roll som tjänsteman.
- "KRIMINELL OVARSAMHET MED SKATTEMEDEL"? Ja, kanske. Men det är ju liksom en annan diskussion än den om Tuulas moraliska ansvar. Ska det vara så förbannat svårt att förstå att de inte är kommunicerande kärl?
Citera
2013-07-10, 16:46
Avslutad
Någon som fått reda på hur kärringen tog sitt liv?
Citera
2013-07-10, 18:20
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förlåt men din förståelse för orsak och verkan och proportioner har allvarliga brister, likaså din läsförståelse.

- Tuula beräknas enligt Expressen ha förskingrat 20 miljoner kronor totalt. Detta är förvisso mycket pengar, men man ska komma ihåg att Gävle kommun är att jämställa med ett stort företag: År 2012 hade de en budgetomslutning på 7,5 miljarder kronor. De 12 miljoner Tuula beräknas ha snillat undan detta år utgör således ungefär 1,5 promille av den totala genomströmningen. (http://www.gavle.se/PageFiles/997/G%C3%A4vle%20kommuns%20%C3%A5rsredovisning2012.pdf )
- Kommunen har stadigt gjort ett plusresultat de senaste åren på 200 miljoner kronor eller mer. Om du på fullt allvar tror att Tuulas förskingringar kan kopplas till neddragningar och skattehöjningar så saknar du elementära begrepp om proportioner.
- Jag har inte på något vis påstått att kommunledningen går fri från ansvar för att detta kunde pågå så länge utan upptäckt. Däremot hade Tuula naturligtvis som alla offentliga tjänstemän sin lilla del av ansvaret för att sköta våra gemensamma tillgångar på ett ansvarsfullt vis. Det är inget debattknep jag tar till när jag skriver det, jag känner i högsta grad det ansvaret själv och opponerar mig ganska ofta mot idéer jag anser inte har någon rimlig nytta i relation till kostnaden (för skattebetalarna) i min roll som tjänsteman.
- "KRIMINELL OVARSAMHET MED SKATTEMEDEL"? Ja, kanske. Men det är ju liksom en annan diskussion än den om Tuulas moraliska ansvar. Ska det vara så förbannat svårt att förstå att de inte är kommunicerande kärl?

Nja...att kommunen och speciellt hennes sk avdelning gått plus tror jag inte på..
Varför dessa skattehöjningar då??
Citera
2013-07-10, 18:20
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Tucker
Någon som fått reda på hur kärringen tog sitt liv?

NEJ!
Citera
2013-07-10, 18:21
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline

Precis!!! Och vad händer om detta skulle bli polisanmält?
Citera
2013-07-10, 18:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Under sex år misstänks Tuula Lavikkala, 52, ha förskingrat 20 miljoner kronor från Gävle kommun.

Nu får kommunen kritik av revisionsfirman som granskat fallet.

Citat:Enligt rapporten har man budgeterat för de felaktiga utbetalningarna år efter år - vilket har gett utrymme för att förskingra pengar, enligt rapporten.
Vid budgetering har kommunen använt föregående års resultat som en av huvudkomponenterna, vilket har gjort att tidigare misstänkta felaktiga utbetalningar skapat utrymme för nya felaktiga utbetalningar i kommande års budget. Enligt rapporten bör i stället budgeten upprättas genom att man börjar med att göra en analys över vilka resurser som kommer att behöver under det kommande året, och vad kostnaderna för dessa kommer att bli.

Precis. Planekonomi, gisslet från kommunismen! Det är därför vår skatt är skyhög! Det går hur bra som helst att bete sig som Tuula, och jag gissar att det finns många ekonomiansvariga som gör precis som hon och politikerna i Gävle.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-10 kl. 18:28.
Citera
2013-07-10, 18:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Precis!!! Och vad händer om detta skulle bli polisanmält?

Har någon prövat att polisanmäla tjänstemännens försumlighet, går det att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in