Citat:
Ursprungligen postat av
Renasanningen
Förvisso. Men funkar förstås bara om inte föräldern är i ett sinnestillstånd bortom (kan hända även föräldrar...) sådana tankar. Och kanske tänkte T. här i sitt förtvivlade tillstånd att hennes spårlösa försvinnande var bäst även för barnen, när nu situationen var som den var. INNAN förskingringen trodde nog T. att hon kunde vinna, och sedan att hon kunde vinna tillbaka. Kallas spelberoende, en sjukdom som drabbar även föräldrar dessvärre.
Tuula lämnade hemmet i all hast, satte sig på sin cykeln för att dö på ett oländigt ställe i skogen. Fakta som kommit fram nu i efterhand. Av de upplysningar vi fick, innan hon hittades, verkade hemmet som en arrangerad scen eftersom det var inte många bitar som stämde i hur man ser på en story.
Jag och många drog fel slutsatser, ändrade åsikter och spekulerade i om hur Tuula var som person.
Nu vet jag att människor kan vara för komplicerade eller okomplicerade för att förstå, att det finns så mycket man inte vet om andra människor. Hennes spelberoende är inte heller trovärdigt och följer inte den bild man har av spelmissbrukare och andra missbrukare.
Du ser på Tuula som en person som var offer för en sjukdom. Så enkelt är det inte att hitta en förklaring, även om det kanske känns bra. Det är en blandning av ytterligheter i Tuulas personlighet, som kompetens i arbetet till yttersta inkompetens, där det bollandes med miljoner i en ganska tarvlig och enkel vardag, med anspråkslösa gåvor till omgivningen.
För mig är det svårt att förstå allt hemlighetsmakeri, med en normal yta utåt, och allt besvär för ingenting. Tuula var gränsöverskridande, och levde dubbelliv, där det blev jobbigt när hon upptäcktes. Moraliskt sätt är det värre att stjäla än att bli upptäckt, och det är därför den moraliska diskussionen inte passar in på Tuula, som inte kände skam förrän hon blev upptäckt.
Saken visar hur svårt det är att begripa hur en person kan resonera och vad som motiverar folk. Det jag noterar är att du och många kallar det man inte förstår för sjukdom, just för att då har man hittat en förklaring och grubblerierna upphör.
Fallet kan avslutas med officiella förklaringen att kommunen drabbades av en spelmissbrukare som lurade alla. Polisen nöjer sig med simpla förklaringar, och avslutar utredningen, och undviker därmed svar på plågsamma frågeställningar om rutiner och redovisning. Världen blir begripligt och samhället fortsätter att vara tryggt och rationellt.
Livet går vidare i Gävle. Det råder konsensus om att kommunen blev lurade av en spelmissbrukare med särskild slughet, Tuula får betala tillbaka genom att nu ensam bära ansvaret och skammen.