2013-07-08, 15:59
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Dåså, då var det dags för lite bilder igen.

Först ut är det då dags för mina nyss hemkomna EG Inverness i Dark Oak på 888-lästen. En standardgenomgång med renovateur, kräm och polish och sen ser de ut som på bilden (typ - JPEG-formatet är inte det bästa på att visa färgskiftningar).

Eftersom skovårdslådan var framme, passade jag också på att lägga en mindre tåpatina på mina C&J Finsbury i chestnut. Ett riktigt trevligt resultat, IMHO.

Hoppas ni alla får en riktigt härlig söndag i solen!

Edit: av någon oförklarlig anledning har de två sista bilderna i slutet på EG-albumet blivit dubblerade. Det är alltså inte ni som är förvirrade.
Inte är det ofta man blir upphetsad av ett par skor, men dessa var sagolikt fina!
Citera
2013-07-08, 18:33
Medlem
Verkligen fantastiskt fina!
Citera
2013-07-08, 22:16
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Inte är det ofta man blir upphetsad av ett par skor, men dessa var sagolikt fina!

Citat:
Ursprungligen postat av fetnacken
Verkligen fantastiskt fina!

Tack än en gång!
Citera
2013-07-09, 09:56
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Dåså, då var det dags för lite bilder igen.

Först ut är det då dags för mina nyss hemkomna EG Inverness i Dark Oak på 888-lästen. En standardgenomgång med renovateur, kräm och polish och sen ser de ut som på bilden (typ - JPEG-formatet är inte det bästa på att visa färgskiftningar).

För att fortsätta dissikeringen av dina Inverness, och dess storhet, så är det intressant att titta på såna smådetaljer som jag tycker gör stor skillnad för intrycket av skon och att de känns så eleganta trots att det är en wingtip, förutom de uppenbara grejerna som då att wingtipen och hälkappan bara är sydd och att det är en rätt smäcker läst. Att EG valt en enkel rad med brogue-hål vid snörningen är en sån sak som smäckrar till hela skon, utan att man kanske ens tänker på det. Jämför exempelvis med hur Carmina gör sina brogues där de till och med lägger till en ny läderbit vid snörningen och kör med pinking på kanten: http://www.skoaktiebolaget.se/news/carmina-922-rain-dark-brown-wingtip . Inverness-varianten blir så mycket elegantare, i mina ögon. Vanligast är ju annars mellantinget, att "facingen" är i samma del som siddelen/quartern och man kör söm men hel broguemönstring med varvat stort hål-två små.

Sen är också medaljongen på invernessen fantastisk, med de små utvikningarna längs upp ut på sidorna, väldigt fint och ger också en strömlinjeformad känsla.

Så, slut på nördandet.
Citera
2013-07-09, 14:01
Medlem
Tjena! Med en fylla utan dess like råkade jag av misstag igår ha av det smala mockaband som håller fast de två små tofsarna på Church's tassel loafers, mina frågor till er skogalningar är var detta kan åtgärdas, hur mycket det kan tänkas kosta och var det görs bäst! Befinner mig i Stockholms innerstad.

Tack på förhand!
Citera
2013-07-09, 14:19
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon56
Tjena! Med en fylla utan dess like råkade jag av misstag igår ha av det smala mockaband som håller fast de två små tofsarna på Church's tassel loafers, mina frågor till er skogalningar är var detta kan åtgärdas, hur mycket det kan tänkas kosta och var det görs bäst! Befinner mig i Stockholms innerstad.

Tack på förhand!
Vilken skomakare som helst borde kunna ordna detta. Var har bandet gått av någonstans? Är det tofsen som har ramlat av eller har bandet gått av på annat ställe?
Citera
2013-07-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Vilken skomakare som helst borde kunna ordna detta. Var har bandet gått av någonstans? Är det tofsen som har ramlat av eller har bandet gått av på annat ställe?

Precis bredvid tofsarna på höger sida längst fram på skon. Tofsarna sitter kvar.
Citera
2013-07-09, 14:35
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon56
Precis bredvid tofsarna på höger sida längst fram på skon. Tofsarna sitter kvar.
Tror att skomakaren kommer att byta hela bandet och bara flytta över tofsarna. Kan inte vara ett speciellt dyrt ingrepp och det svåraste är nog att hitta ny mocka i samma nyans.
Citera
2013-07-09, 14:49
Medlem
Grytters avatar
Meermin MTO snuff suede

http://imgur.com/a/pmTha
Citera
2013-07-09, 15:05
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
För att fortsätta dissikeringen av dina Inverness, och dess storhet, så är det intressant att titta på såna smådetaljer som jag tycker gör stor skillnad för intrycket av skon och att de känns så eleganta trots att det är en wingtip, förutom de uppenbara grejerna som då att wingtipen och hälkappan bara är sydd och att det är en rätt smäcker läst. Att EG valt en enkel rad med brogue-hål vid snörningen är en sån sak som smäckrar till hela skon, utan att man kanske ens tänker på det. Jämför exempelvis med hur Carmina gör sina brogues där de till och med lägger till en ny läderbit vid snörningen och kör med pinking på kanten: http://www.skoaktiebolaget.se/news/carmina-922-rain-dark-brown-wingtip . Inverness-varianten blir så mycket elegantare, i mina ögon. Vanligast är ju annars mellantinget, att "facingen" är i samma del som siddelen/quartern och man kör söm men hel broguemönstring med varvat stort hål-två små.

Sen är också medaljongen på invernessen fantastisk, med de små utvikningarna längs upp ut på sidorna, väldigt fint och ger också en strömlinjeformad känsla.

Så, slut på nördandet.

Bra analys. Jag kunde inte sagt det bättre.
Citera
2013-07-09, 15:23
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Meermin MTO snuff suede

http://imgur.com/a/pmTha

Snygga, grattis!
Citera
2013-07-09, 15:43
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Snygga, grattis!

Tack! Jag är väldigt nöjd, jag ska se till att lägga upp bättre bilder snart! Jag fick inga skoblock dock, har mailat Pepe får se vad som händer! Olfe passar min fot som smäck, riktigt sköna är de och över förväntan hur de skulle bli. Det var ett tag sedan jag skrev inlägget om att jag skulle göra en MTO på en GG modell: https://www.google.se/search?q=gaziano+%26+girling+cambridge+suede&hl=sv &espv=1&source=lnms&tbm=isch&sboxchip=Bilder&sa=X& ei=DRPcUe3OOazR4QTw84C4Bg&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=320& bih=504#biv=i%7C45%3Bd%7C--9XGyVmEduZSM%3A

Det blev en lång länk...men när jag såg den bilden var jag tvungen att ha en liknande.

Detaljer om någon är intresserad: https://www.flashback.org/sp42412327
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in