2013-05-13, 22:15
  #1165
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jaså? Jag trodde inte de var så vanliga i Sverige alls. Ok, jag får höra av mig till Bäckmans.

Har du testat på den där manicken själv? Vad tyckte du om resultatet? Var det något du kunnat använda dig av - gav det dig någon info som du inte redan kände till?

Nja, de är kanske inte jättevanliga, men det är en del som har dem. I Sverige används ju oftast en liknande makapär i trä som också visar EU-storlekar, men det är en del som har båda. Ibland kan de ha Brannock-verktyget bakom disk så att säga, men kan plockas fram om man frågar.

Jag har använt ett ja, har 10UK i standardvidd ganska exakt, med en aning bredare högerfot. Inget jag inte visste innan, men det är framför allt bra för att kunna hänvisa till sin Brannock-storlek när man köper över nätet, då alla tillverkare har hyfsad koll på var sina läster förhåller sig i jämförelse med Brannock.

Sedan ska man vara medveten om att det är inget jätteavancerat verktyg, det mäter ju bara längd och bredd. Fötter har väldigt många andra parametrar som ett Brannock aldrig kan användas för. Men som grundplåt kan det naturligtvis vara bra.
Citera
2013-05-13, 23:02
  #1166
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Sedan ska man vara medveten om att det är inget jätteavancerat verktyg, det mäter ju bara längd och bredd. Fötter har väldigt många andra parametrar som ett Brannock aldrig kan användas för. Men som grundplåt kan det naturligtvis vara bra.

Jag fick för mig att den även hade något särskilt mått där den tog hänsyn till fotvalvets höjd. Men jag kanske har missuppfattat den saken? Jag vill minnas att jag läste någonstans om någon som fått olika mått på en och samma gång - tex 10UK i längd, men 11 UK i valvshöjd. Kan det stämma eller är det jag som är förvirrad?
Citera
2013-05-13, 23:08
  #1167
Medlem
på jakt efter loafers... de ska vara i en ljusbrun mockafärg (polo-suede/snuff) alternativt mörkbrunt kalvskinn.

så långt har jag tittat på:

loake temple
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&shoeid=2663&colourid=1421&brandid=7

herring ascot II
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=2399

meermin 101381
http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=1938

carmina string loafer
http://www.skoaktiebolaget.se/news/carmina-suede-string-loafers

har jag missat någon modell i samma prisklass?
Citera
2013-05-13, 23:21
  #1168
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag fick för mig att den även hade något särskilt mått där den tog hänsyn till fotvalvets höjd. Men jag kanske har missuppfattat den saken? Jag vill minnas att jag läste någonstans om någon som fått olika mått på en och samma gång - tex 10UK i längd, men 11 UK i valvshöjd. Kan det stämma eller är det jag som är förvirrad?

Nej då du är inte förvirrad, den mäter fotvalv också, dock inte höjd utan längd. Alltså längden från hälen till "stortåknölen". Men du kan helt enkelt läsa mitt förra inlägg precis som det var men lägg till fotvalv
__________________
Senast redigerad av AlisterG 2013-05-13 kl. 23:29.
Citera
2013-05-13, 23:34
  #1169
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Nej då du är inte förvirrad, den mäter fotvalv också, dock inte höjd utan längd. Alltså längden från hälen till "stortåknölen". Men du kan helt enkelt läsa mitt förra inlägg precis som det var men lägg till fotvalv

Skönt att åldern ännu inte helt och hållet verkar ha drabbat minnet mitt. Det här ska kollas upp! Tack än en gång för dina tips, Alister.
Citera
2013-05-14, 00:43
  #1170
Medlem
locmans avatar
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men Care of Carl började med ett tag sedan även sälja skor http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/skor/index.html
Finns en hel del för oss med denna fetish

Själv handlat dessa:
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/skor/brogues/loake-1880-savoy-brogue-mahogny-burnished-calf.html
Citera
2013-05-14, 07:11
  #1171
Medlem
Hmm, jag tycker att mina skor måste borstas ganska mycket vid putsning för att sedan inte färga av sig efter putsen, är det så att de egentligen ska färga av sig så fort man tar i dem? Jag har i var fall alltid trott man ska putsa upp en len yta som inte känns kladdig och då inte färgar av sig.
Citera
2013-05-14, 08:17
  #1172
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Hmm, jag tycker att mina skor måste borstas ganska mycket vid putsning för att sedan inte färga av sig efter putsen, är det så att de egentligen ska färga av sig så fort man tar i dem? Jag har i var fall alltid trott man ska putsa upp en len yta som inte känns kladdig och då inte färgar av sig.

Högst troligt använder du för mycket kräm. Det ska vara tunna, tunna lager.
Citera
2013-05-14, 08:29
  #1173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Högst troligt använder du för mycket kräm. Det ska vara tunna, tunna lager.

Högst troligt då jag inte blev vän med påstrykarborsten. Kanske det blir lättare att applicera med en trasa?
Citera
2013-05-14, 08:32
  #1174
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Högst troligt då jag inte blev vän med påstrykarborsten. Kanske det blir lättare att applicera med en trasa?

Jag måste säga att jag inte alls har förstått meningen med en sådan borste. Visst, vid sulkanten är det bra, eftersom man annars inte kommer åt, men på övriga ställen är en trasa att föredra.
Citera
2013-05-14, 09:19
  #1175
Medlem
Följdfråga, hur rengör ni era stora borstar? Rengör ni dem mellan varje putsning?
Citera
2013-05-14, 10:25
  #1176
Medlem
Herr gurkas avatar
Ögonblicksbild
http://img199.imageshack.us/i/imageuew.jpg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in