2013-07-09, 13:49
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Att det inte tas något språng beror helt å hållet på vem som tittar på videon. Jag bl.a hävdar att sekunden innan de skjuter ner honom att han ökar farten för att EVENTUELLT komma så pass
nära polisen för att skada den. Ser du något annat så kan jag inte säga emot men det spelar ingen roll för det handlar om hur polisen upplevde situationen.

Det syns klart och tydligt att han tar ett språng.
Att påstå något annat är bara idiotiskt.
Citera
2013-07-09, 13:50
Medlem
Sautidis avatar
Var med om en kniv incident på det glada 90- talet. Jobbade i dörren då.
En tjej kom och sa att en "galning" var inne på damernas. Vi kom dit och mycket riktigt.
Där stod en dåre (jodå såklart en kulturberikare) och bankade på en av tjejernas toadörr.
Skrikandes något osammanhängande. När vi kom in vände han sig om och vrålade "go back, go back, I have a knife".

Bra engelska men helt fel ord på fel ställe.

Jag hann säga "take it easy" innan han dragit fram en hyfsat stor kniv som han höll framför sig.
Till saken hör också att detta var min första kväll på detta ställe. Hade bytt från ett annat där det var stök typ varje kväll.
Det skulle vara lugnare här...

Min ena kollega (typ tre meter mellan ögonen), slet loss en handtorksbehållare från väggen och kastade mot dåren.
Den träffade honom stenhårt på ena knäet och han gick ner på huk, men släppte inte kniven.
Ingen av oss tre hade några flashiga teleskopbatonger (fick man inte ens ha då).
Min andre kollega sparkade dåren i sidan och vi fick ner honom på marken. Han hade fortfarande kniven i handen.
Min "tre meterskollega" stampade honom på knivarmen (den bröts mitt av fick vi reda på sedan) och fanskapet släppte kniven.

Vi bojade och drog ut honom utanför entrén och avvaktade polis.

Vad blev då resultatet? Min "tre meterskollega" som typ räddat hela situationen genom sitt agerande blev dömd för misshandel och blev av med sin
vaktbricka. Dåren blev dömd för hot mot tjänsteman och fick fängelse i 3 månader (och det endast för att han tidigare var dömd för flera våldsbrott),
annars hade det blivit villkorligt.

Och jo, det finns fler sätt att avväpna en knivdåre än att skjuta honom. Det krävs dock något som snuten inte har. Balls!

Men ska jag vara helt ärlig så hade jag gärna skjutit dåren om jag haft pistol...
Citera
2013-07-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Tar inget språng?

http://www.youtube.com/watch?v=p9BXy8FzIRI

10:e sekunden.
Om det där inte är ett språng så vet jag inte vad det var.
Killen försöker ju för fan kuta mot polisen.

Gällande att han dog av blodförlust (eller förmodligen i alla fall) tyder ju på att det inte var en avrättning som vissa här påstår.

Han växelvis går, och joggar sakta, mot polisen. Han varken kutar eller tar ett språng. Har noll invändningar mot ett första skott i benet dock, och det har ingen annan heller haft vad jag har sett.

Har du någon källa på av "blodförlust" är någon officiell dödsorsak? Men avrättning menas nog att skjuta ett kontrollerat dödande skott på nära avstånd mot någon som redan är oskadliggjord, oavsett om han dog på plats eller inte.
Citera
2013-07-09, 13:51
Medlem
Citat:
Vet du vad de säger i den utbildningen? Högst sannolikt "gå inte man mot man med folk med kniv."

För att göra det ännu mer konkret, han hade kunnat viftat med en leksakspistol och polisen hade fortfarande kunnat få skjuta honom om polisen upplevde att han själv, hans kollegor eller tredje part var i fara.
Det ingår inte i deras träning att slåss närstrid mot knivbeväpnade människor.
Vad får du man-mot-man ifrån? Den lösningen jag har stått fast vid ända sen i söndags är att poliserna gott och väl kunde backa från GM efter första skottet, alternativ skjutit ett skott till och sedan backa. Ingen man-mot-man där kniv mot batong är tillhyggena.
Citera
2013-07-09, 13:53
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Vad får du man-mot-man ifrån? Den lösningen jag har stått fast vid ända sen i söndags är att poliserna gott och väl kunde backa från GM efter första skottet, alternativ skjutit ett skott till och sedan backa. Ingen man-mot-man där kniv mot batong är tillhyggena.

Men vi vet inte vilket skott som var dödande. Kan lika gärna vara det första?
Citera
2013-07-09, 13:53
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aninfidel
Han växelvis går, och joggar sakta, mot polisen. Han varken kutar eller tar ett språng. Har noll invändningar mot ett första skott i benet dock, och det har ingen annan heller haft vad jag har sett.

Har du någon källa på av "blodförlust" är någon officiell dödsorsak? Men avrättning menas nog att skjuta ett kontrollerat dödande skott på nära avstånd mot någon som redan är oskadliggjord, oavsett om han dog på plats eller inte.

Visst har folk haft invändning mot att man ens använde pistol mot GM, se längre bak i tråden.

Nu sa jag visserligen att blodförlusten är en trolig dödsorsak.
Det får vi väl se när obduktionen är klar vad som var dödsorsaken.

Du säger att han redan var oskadliggjord.
Han höll fortfarande i en kniv = inte oskadliggjord.

Gällande språnget eller ej.
Jag tolkar det som ett språng, du tolkar inte det som ett språng.
Polismannen sköt på grund av sin tolkning av händelsen, vad tror du den tolkningen kan vara?
Citera
2013-07-09, 13:54
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:

Att jogga mot polisen med kniv är tillräckligt för att man ska oroa sig. Man kan ju inte backa från en person som börjar få upp fart och att vända sig om och fly vore ju också förödande om personen är snabbare än en själv.
Citera
2013-07-09, 13:58
Medlem
bugulus avatar
Citat:

Ponera att man backar ifrån GM efter första skottet, väntat tills GM är kraftlös nog att släppa ifrån sig kniven.
GM dör sedan på vägen till sjukhuset på grund av att man väntade för länge med att han skulle få vård.

Inser du vad som skulle hända då?
Det om något skulle rubriceras som mord.

Aftonbladet skulle vara snabb med:

"Gärningsman skjuten, polis väntade 5 minuter innan ambulans kom fram. Gärningsmannen dog senare på vägen till sjukhuset."

Nåja, det här är hypoteser, GM vägrade släppa kniven efter att ha blivit skjuten två gånger, han hade dog inte släppt kniven bara av att ha blivit skjuten i benet på ett bra tag.
Citera
2013-07-09, 14:02
Medlem
Hummlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Skulle du med handen på hjärtat velat stå där med en taser när nån buse riktar en revolver på dej?
Tänk till lite

Såg du GM hålla i en revolver?

Bara för att man inför elpistol behöver man inte ta bort deras tjänstevapen. Tänk till lite.
Citera
2013-07-09, 14:03
Medlem
Citat:
Att jogga mot polisen med kniv är tillräckligt för att man ska oroa sig. Man kan ju inte backa från en person som börjar få upp fart och att vända sig om och fly vore ju också förödande om personen är snabbare än en själv.

Det var bara nyanseringen jag ifrågasatte. Som sagt var det absolut rimligt att oskadliggöra personen genom att skjuta honom i benet oavsett om han tog ett "språng" eller joggade mot polisen med kniv.

Det som problematiseras är att skjuta ett dödande skott på nära håll mot skottskadad person som kryper på marken framför en, istället för att ta några steg bakåt och överväga alternativ.
Citera
2013-07-09, 14:07
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Med GM:s tillstånd är det förmodligen relativt svårt att ta in vad en polisman säger eller befaller.
Visst, det är absolut lätt i efterhand att sitta hemma och grunda på vilken lösning som hade varit den absolut bästa. Samtidigt får man inte glömma att polisen har utbildning i hur de ska hantera farliga situationer, och jag tycker inte att de polismän som stod vid GM skötte det väl. Oavsett om det gäller i efterhand eller inte.

Om polismannen som sköt hade ersatts med en vanlig svensson, hade den personen förmodligen skjutit också men det ska finnas en skillnad mellan en svensson och en polisman- vilken är att polismannen ska kunna lösa sådana här situationer utan dödlig utgång vilket de misslyckades med. Hänvisa till brottsbalken men jag tycker den är intetsägande i det här fallet- att handla i nödvärn.

Och du som varken har erfarenhet eller utbildning av vapen och stressade situationer har tyckt till, okej tack för din medverkan. Jag har en del utbildning i att hantera knivbeväpnade personer. Den lyder i princip: undvik i allra högsta grad för du kommer alltid vara 2a. Anfaller nån dig och du har vapen skjuter man tills hotet är nere.

Och vadå ska polisen inte få handla i nödvärn, är du helt bränd eller?

Förlåt om jag låter jävligt dryg men jag är så jävla trött på alla cod-muppar som uttalar sig och aldrig ens hållt i ett vapen.
Citera
2013-07-09, 14:08
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Det var bara nyanseringen jag ifrågasatte. Som sagt var det absolut rimligt att oskadliggöra personen genom att skjuta honom i benet oavsett om han tog ett "språng" eller joggade mot polisen med kniv.

Det som problematiseras är att skjuta ett dödande skott på nära håll mot skottskadad person som kryper på marken framför en, istället för att ta några steg bakåt och överväga alternativ.

Jag ställer mig frågande med till det absolut sista skottet som avfyras, men med tanke på kvalite på video och de uppgifter som kommit fram så går det inte att veta om det var dödande. Det är än så länge ren spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in