2013-07-09, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Alltså bäst att skjuta, rakt i huvudet, med hålspetsammunition? Ni beväpnade på jobbet?

Nej. Men varje gång något liknande händer så kommer en massa dårar dragandes med sitt "gärningsmannen hade kunnat räddas". Ja kanske. Men till vilket liv? Sitta inlåst på rättspsyk i 50 år och dregla och kosta pengar? Och till vilken risk för poliserna? Ska man riskera sitt eget liv för att rädda livet på någon som kanske dödat ett flertal personer? Knappast.
Citera
2013-07-09, 10:25
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
...

Tre (3) dödsskjutningar i år, så långt...
Först klagar du på att den svenska polisen inte kan skjutalika bra somi Amerika. Sen mixar du in att svensk polis skjutit ihjäl tre personer bara i år. Vid de tre situationerna så träffade väl polisen rätt person och skjuter kanske inte så dåligt trots allt?
Eller vad vill du ha sagt, , egentligen?
Citera
2013-07-09, 10:36
Medlem
tcfmogs avatar
Nog borde flera poliser ha kunnat övermanna gärningsmannen utan större problem. Känns oerhört onödigt att skjuta honom till döds.
Citera
2013-07-09, 10:37
Medlem
mrmoonlightss avatar
Det känns som att dom skjuter ihjäl folk lite för ofta.

Två självklara lösningar.

1. Inför elpistol som standardvapen om ni inte ska handskas med terrorister.

2. Ge fan i ammunition som expanderar i kroppen och garanterar dödliga skador.
Citera
2013-07-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom Tucker
Nej. Men varje gång något liknande händer så kommer en massa dårar dragandes med sitt "gärningsmannen hade kunnat räddas". Ja kanske. Men till vilket liv? Sitta inlåst på rättspsyk i 50 år och dregla och kosta pengar? Och till vilken risk för poliserna? Ska man riskera sitt eget liv för att rädda livet på någon som kanske dödat ett flertal personer? Knappast.

Ska även barn skjutas då alltså? Om deras liv ändå blir värdelösa, enligt dig?

Har vissa av de barn du arbetar med mindre livsrätt och värde?

Ska polisen avgöra om de ska döda eller inte utifrån att de själva avkunnar och verkställer dom?

Du vill avskaffa domstolarna?

Och återinföra dödsstraff?
Citera
2013-07-09, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det känns som att dom skjuter ihjäl folk lite för ofta.

Två självklara lösningar.

1. Inför elpistol som standardvapen om ni inte ska handskas med terrorister.

2. Ge fan i ammunition som expanderar i kroppen och garanterar dödliga skador.

Ja, det skulle gynna alla, inte minst de poliser som måste leva med att de dödat... Och de anhöriga till de dödade... Och samhället i övrigt.

Och polisen skulle känna sig tryggare i pressade situationer för att:

1) De har ett icke dödligt vapen till.

2) Ledningen för en gångs skull lyssnat till deras erfarenheter...
Citera
2013-07-09, 10:40
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ja, t.ex. RPS har sina darlings...

Så är de t.ex. helt emot elpistoler fast poliser och deras fack vill ha sådana... Verkar vara en prestigelåsning hos RPS helt enkelt.

Olyckligt!

USA har kommit väldigt långt i icke-dödliga vapen. El pistoler är grymt bra. (FATTAR inte varför de inte vill ha dem?). Men även "hagelgevär" med bönpåsar är grymt bra. Hade polisen skjutit Varbergssnubben med såna och/eller bönpåsar hade de slagit ut honom totalt. (Utan att offra hans liv).

Tror inte de kommer ändra sig förrän vi får opinion FÖR denna utrustning för poliser. Idag har en polis två val: "batong/handgemäng" eller "pistol". Om en GM drar kniv mot mig så skjuter jag hellre än att gå in i handgemäng med denne. Och jag tror de flesta poliser delar min uppfattning där.

Det är onödigt. En elpistol hade räckt.
Citera
2013-07-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Nog borde flera poliser ha kunnat övermanna gärningsmannen utan större problem. Känns oerhört onödigt att skjuta honom till döds.

Ja, det hade de klarat galant och mått mycket bättre efteråt, liksom samhället i övrigt...
Citera
2013-07-09, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Först klagar du på att den svenska polisen inte kan skjutalika bra somi Amerika. Sen mixar du in att svensk polis skjutit ihjäl tre personer bara i år. Vid de tre situationerna så träffade väl polisen rätt person och skjuter kanske inte så dåligt trots allt?
Eller vad vill du ha sagt, , egentligen?

Trodde det var uppenbart:

Skjuter för ofta i fel situationer med fel ammunition och träffar fel (dödligt).

Förstås lättare träffa "rätt" med rätt ammunition...

Elpistol kan eliminera behovet av de flesta skjutningar.
Citera
2013-07-09, 10:43
Medlem
Självklart måste polisen få använda potentiellt dödligt våld om det är nödvändigt. Lika självklart (i Sverige åtminstone) är att de inte ska använda potentiellt dödligt våld om det är inte är nödvändigt. Frågeställning gäller alltså rimligtvis om det går att avgöra i det här fallet eller om man hamnar i en gråzon.

Sannolikt att anta är att GM av någon anledning var psykiskt sjuk vid tillfället. Det kan givetvis vara så att det är rimligt att anse att GM delvis har ett ansvar för detta p.g.a. droger eller dylikt, men han har fortfarande ett människovärde, har en potential att med hjälp kunna leva ett ansvarsfullt sunt liv, och är dessutom ung. Har han en tillfällig psykos, vilket är något polisen inte kan avgöra vid tillfället, så kan han vara en annars fullt fungerande ung kille.

Det som verkar hända i det här fallet är
  • Polisen skjuter varningsskott utan verkan
  • Polisen skjuter GM i benet
  • GM försöker närma sig polisen men faller ner på marken
  • Skottskadad GM försöker hasa sig mot polisen
  • Polisen skjuter på några meters avstånd ett dödande skott i magen på GM
  • GM kollapsar från knästående
  • Polisen går fram och slår gärningsmannen upprepat i huvudet, och fortsätter sedan att slå GM när han är övermannan

Upp till att GM blir skjuten i benet är det i min mening helt korrekt handlat.

Att beräknat skjuta en redan skottskadad GM med ett dödlig skott i magen från några meters håll, när han uppenbart inte klarar mer än långsamt hasa sig framåt, är inte bara tjänstefel utan borde också vara brottsligt i min mening. Det är att uppenbart att polisen bara hade kunnat ta ett steg bakåt, och att det inte fanns något direkt hot från GM i det tillstånd han befann sig i. Att man sedan ska behöva gå in och med batong mot huvud misshandla en redan kollapsat GM har jag svårt att förstå motiveringen för.

Sannolikt, med andra ord, inkompetent självsvåldigt utövande av en eller flera inblandade poliser. Vi behöver en stark poliskår med tydliga befogenheter, men den här typen av poliser behöver vi inte.
Citera
2013-07-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
USA har kommit väldigt långt i icke-dödliga vapen. El pistoler är grymt bra. (FATTAR inte varför de inte vill ha dem?). Men även "hagelgevär" med bönpåsar är grymt bra. Hade polisen skjutit Varbergssnubben med såna och/eller bönpåsar hade de slagit ut honom totalt. (Utan att offra hans liv).

Tror inte de kommer ändra sig förrän vi får opinion FÖR denna utrustning för poliser. Idag har en polis två val: "batong/handgemäng" eller "pistol". Om en GM drar kniv mot mig så skjuter jag hellre än att gå in i handgemäng med denne. Och jag tror de flesta poliser delar min uppfattning där.

Det är onödigt. En elpistol hade räckt.

Ja, uppdraget är ju ändå inte att döda men att oskadliggöra varpå domstolar och kriminalvård får ta över. Dödsskjutningar är alltså misslyckanden som måste vara svåra även för den enskilde polismannen och dennes kollegor...
Citera
2013-07-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staffe76
Det har lagts upp ett flertal filmklipp i forumets trådar i det här ämnet som visar på vad en motiverad gärningsman med kniv kan åstadkomma, hur snabbt han knappar in avstånd, vilka skador man kan räkna med, hur fort det går, hur svårt det är att få effekt med egna tekniker och ändå är det förståsigpåare som envisas med att polisen skulle ha brottat omkull mannen efter att ha använt pepparspray och batong.
Vi lever uppenbarligen inte i samma verklighet och då ni inte tycks ta till er av det pedagogiska material som lagts fram så förstår jag att vi får komma överens om att vi inte är överens, längre än så kommer vi nog inte.

Jag önskar ingen människa olycka, men det vore intressant om någon av dessa tyckare någon gång hamnade i ett "knivigt" läge och man kunde få se deras förvånade ansiktsuttryck när jiu-jitsutrickset, batongslaget, högerkroken eller ledlåset misslyckas och hunden biter i fel arm och kniven slinker in mellan dina revbenen ett par gånger.

Jag kommer och besöker dig på intensiven när du vaknar upp, så fortsätter vi den här diskussionen då, när du förstår vad jag pratar om.

Källa på antal poliser "strimlade" och "huggna mellan revbenen" med kniv i Sverige?

Då är du motståndare till elpistol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in