2013-07-09, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Ja, jag har inte påstått något annat heller.

Men man blir knappast polis för att bli "kanonmat" åt allehanda galningar.

Det syns ju på filmen om inte annat. De som till slut får stopp på dödandet är just poliser, som utsätter sig själva för en jävla situation rent ut sagt. Övriga kontorister och sillmjölkefröknar ser man inte skymten av.

Poliser som skjuter liggande redan skjuten och slagen man...

Modigt!
Citera
2013-07-09, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Gammelmodigt vapen.

Människorättsförbjudna kulor.

3 (tre) döda "bara" i år.

Skjuta på den som ligger ner...

Inte kunna hantera batong.

Inte kunna använda polishund.

Fega ur.

Stavas: Inkompetens...

Dödlig dito...
Vad snackar du om? Du låter bara dum.
Citera
2013-07-09, 08:42
Medlem
Citat:

Inte kunna hantera batong.

Att inse att man inte skall batongfäktas med en påtänd knivbeväpnad galning tycker jag snarare är ett tecken på att man har god kunskap om vad en batong kan och inte kan användas till.

Citat:

Fega ur.

Vem har fegat ur? De löste situationen utifrån de förutsättningar de hade.

Men eftersom du talar så mycket om kompetens. Vad har du för kompetens? Hur många ingripanden mot knivbeväpnade personer har du gjort? Vad har du för utbildning i att hantera batong? Hur många våldsamma ingripanden har du gjort över huvud taget, alldeles oaktat om det är kniv med eller inte?

Jag är bara nyfiken att veta vad du har för grund att stå på när du gormar och gastar om inkompetens och tycker att det är alldeles självklart att man skall batongfäktas med påtända knivgalningar och att det inte är några som helst problem att göra det utan att bli skuren.
Citera
2013-07-09, 08:52
Medlem
HBOLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no16
Inte alls säkert att en elpistol hade räckt till där. Tyvärr rätt agerat att utöva verkanseld.
Helt seriöst, mot den snubben hade inte jag vågat chansa på att en elpistol KANSKE gör jobbet.
Blir ju jävligt jobbigt om den inte gör det...

Med facit i hand (och med video...) så kan man ju alltid önska vissa saker skulle gjorts annorlunda.
Varför drar de sista skottet när han väl ligger ner t.ex.

Är du full eller kollat för mkt action rullar, i staterna hade man använt tazer där man håller avstånd upp till 6m, 2trådar skjuts ut som korsar varandra, spelar ingen roll om du snortat pcp eller är hulken, musklerna krampar du blir stel som en pinne.inte fan skulle man springa fram med en el pistol och vifta mot ett knivbeväpnad psykfall.
Citera
2013-07-09, 08:56
Avslutad
Citat:
Du ser ingen möjlighet att människor kan förändras/återhämta sig?

Då tycker du att även barn bör skjutas?

Arbeta med psykiskt sjuka människor ett tag så lär du upptäcka att de som är tillräckligt sjuka för att göra liknande dåd aldrig någonsin kommer att bli tillräckligt friska för att släppas ut i samhället igen. Men det är många som lever i sin lilla drömvärld i den här diskussionen.
Citera
2013-07-09, 09:27
Medlem
Optirocs avatar
[quote=Storkmedskruvkork|44234425
Har inte sagt att man ska dra en ninja kick och sparka kniven upp till taket, för att sedan fånga kniven på nedvägen och sätta den i bröstet på killen. Säger bara att om du tänker LIIIITE utan för ditt rum så ser du på videon att GM kryper runt på marken och är heeeelt ofarlig i det tillfället men ändå skjuter dom igen... DÄR är felet. Men du är den klassiska "polisen gör sitt jobb, och ska inte straffas när dom gör fel" killen. Du har antagligen alltid fått den hjälp du behöver när din cykel har blivit snodd och polisen ska hjälpa dig att hitta den! [/QUOTE]
Men jag skriver fortfarande om när killen påbörjar rusningen mot polisen. Om du inte förstår det är det inte mycket att göra något åt. Men i det läget fanns inte mycket annat att göra än att skjuta.

Och som jag skrev tidigare till dig så tycker även jag när jag sitter bakom min skärm hemma i soffan i lugn och ro att det sista skottet (som vi inte vet vart det tar) känns onödigt. Men som våra "experter" sagt, det är svårt att på filmen se hur poliserna som precis upplever sitt livs värsta minuter uppfattar det.
Citera
2013-07-09, 09:33
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Rena vilda västern hos polisen numera, dom får nog gå tillbaka till ärtammunitionen innan oskyldiga dödas av dessa nervvrak till poliser (eller är dom psykopater dom med?). Jag kan väl inte tycka alltför synd om offret efter det han gjort men jag föredrar nog domstol istället för offentliga avrättningar på öppen gata.
Hur menar du nu?

Ingen ska få stoppa en pågående knivattack, utan det är bättre vi dömer gärningsmannen sedan när han känner att han är klar med sina gärningar?

Känns inte som ett samhälle jag vill leva i.
Citera
2013-07-09, 09:36
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Poliser som skjuter liggande redan skjuten och slagen man...

Modigt!
Jag börjar tro att du antingen ser fel. Eller att vi pratar om två helt skilda händelser.
Citera
2013-07-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Vad snackar du om? Du låter bara dum.

Aldrig sett döden på nära håll kanske? Titta noga och länge när någon nära till slut dör, så får du se!

För lätt hänt med denna dårammunition och (se inlägg) polisens "skjutskicklighet".

Scary!
Citera
2013-07-09, 10:10
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
"Svenska polisstudenter presterar avsevärt sämre på skjutprov jämfört med polisstudenter i USA och Kanada, visar en rapport som DN tagit del av. Trots det säger sig ansvariga på Polishögskolan vara nöjda med resultaten.

Skjututbildningarna vid FBI och vid Kanadas ridande polis (RCMP) anses innehålla svårare moment än vid Polishögskolan i Sverige. Trots det så klarar sig polisstudenterna på andra sidan Atlanten bättre än de svenska." (DN 9/7).

Apropå klant..., menar "kompetens" hos "vår" polis...

Känns såå tryggt, särskilt när de har denna dårammunition.

Men när han satt ner fick de in dödliga träffar...

Huvet på spiken, eller var det kulan i kroppen?

Eller kulan i knoppen?

Eller tomt(e) i polisknoppen?

Alltså det innebär inte att deras resultat är dåliga. Att man prestera sämre än USA/Kanada säger i princip ingenting. Vad är referensmåttet?

Det relevanta i sammanhanget är ju inte om jänkarna skjuter bättre utan om gemene Svensk polis är så träffsäker att han/hon kan avlossa skott och med säkerhet träffa sitt mål.

Hittills har jag inte läst om något tillfälle då polisen träffat bystanders. Men ni kanske har nåt tillfälle.

Angående ammunitionen så är även jag kritisk. Ingen expert på ämnet men har jägarexamen och har jagat de senaste 5 åren. Om vi haft situationer där kulan träffat personer bakom så hade jag förstått debatten (Men ändå inte logiken). Nu känns det bara som om nån drivit detta som sin "darling" och fått igenom det.

Mitt svar är: "kill your darlings".
Citera
2013-07-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Alltså det innebär inte att deras resultat är dåliga. Att man prestera sämre än USA/Kanada säger i princip ingenting. Vad är referensmåttet?

Det relevanta i sammanhanget är ju inte om jänkarna skjuter bättre utan om gemene Svensk polis är så träffsäker att han/hon kan avlossa skott och med säkerhet träffa sitt mål.

Hittills har jag inte läst om något tillfälle då polisen träffat bystanders. Men ni kanske har nåt tillfälle.

Angående ammunitionen så är även jag kritisk. Ingen expert på ämnet men har jägarexamen och har jagat de senaste 5 åren. Om vi haft situationer där kulan träffat personer bakom så hade jag förstått debatten (Men ändå inte logiken). Nu känns det bara som om nån drivit detta som sin "darling" och fått igenom det.

Mitt svar är: "kill your darlings".

Ja, t.ex. RPS har sina darlings...

Så är de t.ex. helt emot elpistoler fast poliser och deras fack vill ha sådana... Verkar vara en prestigelåsning hos RPS helt enkelt.

Olyckligt!
Citera
2013-07-09, 10:16
Medlem
"Polishögskolans rektor, Doris Högne Rydheim, säger sig inte ha ”djupdykt” i högskolans egen utvärdering av vapenutbildningen. Hon vill därför inte kommentera rapportens uppgifter om att svenska polisstudenter presterar väsentligt sämre vid skjutprov än studenter vid polisutbildningar i USA och Kanada.

Är vapenutbildningen som den ser ut idag tillräckligt bra?

– Man måste ta till sig vad som hänt. I övrigt har jag ingen kommentar." (DN 9/7, fetning tillagd).

Ja, det har Doris rätt i...

Men kommer det att hända något? Är denna läpparnas bekännelse av något värde i praktiken?

Nä... :-(

Ty, allt fastnar i byråkratisk prestigegegga...

Tre (3) dödsskjutningar i år, så långt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in