2013-05-06, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag är så otroligt trött på folk som tror sig veta så mycket.

Varför är du då själv positivistisk idealist?
Citera
2013-05-07, 04:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det är en sån sjukt skum och läskig tanke

Då kanske det kommer finnas uråldriga mytologier som pratar om "tiden då himlen var upplyst och det fanns miljarder solar" och såna grejer. Det kommer att vara deras mest ockulta och mysko religioner som pratar om att det finns ett sort lysande centrum i mitten av universum.
Tänk om det är så för oss nu? Big Bang kanske bara är en efterkonstruktion. Förr kanske det var en enda stor kosmisk gemenskap, när allt låg nära varandra.
Vi lever i ett absolut gränsland sett ur ett kosmologiskt perspektiv där vi har privilegiet att kunna utröna hur universum är uppbyggt och skapat.

Men om några miljarder år är ändå allt borta, all poesi, konst och kultur pga att solen blir en röd jätte. Vad som kommer att återstå blir troligen ett antal bergrum där mänskligheten placerar det den vill att en eventuell besökare skall veta om vad vi uppnådde och lämnade efter oss som ett kulturarv på en i övrigt död och utbränd planet.

Ett slags mänsklighetens underverk, det största men även det sista av allt vad vi åstadkom.
En gravsten för endast evigheten att beskåda.
Citera
2013-05-07, 15:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag är så otroligt trött på folk som tror sig veta så mycket. Tex så "måste" det inte vara så att blå resp. röd förskjutning uteslutande visat att det är olika avstånd. Det enda vi egentligen vet är att det är röd och blå spektrum på en film. .
Men att du säger dig veta en allkraft elelr entitet som sammanhåller "det hela" ser du inte som storsvulstigt egotrippat?

Det enda.. vi vet, vilka vi? Du påstod dig veta att eh.. någonting var odelbart och hade inga problem med att projicera det till att vara gällande alla - så hallå.. vem är tröttsam, vad skulle en film vara gentemot universum, hur kan du öht uttala dig om vad som "håller i det hela" - du, tröttsam och ältande? så en film.. eller ett löv på marken där du går eftersom du väl "upplever" skulle hålla samma standard i jämkning av värden... utifrån "entiteten"

Du vars filosofi går ut på, att så som där ovan så här nedan, tröttsam retorik? Är det en liten box du vill pressa in allt i eller inte?
Citera
2013-07-09, 08:38
Medlem
FatherFrosts avatar
Hur man motbevisar Guds allsmäktighet!
Steg 1: Be Gud att skapa en chilifrukt som är så pass stark att INGEN kan äta den.
Steg 2: Be nu Gud att äta denna chilifrukt.
Detta kommer få två olika reslutat.

Resultat 1: Gud kommer kunna äta chilifrukten.
Om Gud nu äter frukten kan han alltså inte kunna framställa en chilifrukt som är så pass stark att ingen kan äta den. Och eftersom att han är ett allsmäktigt väsen borde han besitta dessa kunskaper.

Resultat 2: Gud kommer inte kunna äta chilifrukten.
Om det nu skulle visa sig att han inte kan äta frukten borde det bevisa att han trots allt inte är allsmäktig eftersom personligen tycker jag att ett allsmäktigt väsen ska klara av detta.

Vart är er Gud nu?
Citera
2013-07-09, 08:57
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherFrost
Steg 1: Be Gud att skapa en chilifrukt som är så pass stark att INGEN kan äta den.

Om Gud nu äter frukten kan han alltså inte kunna framställa en chilifrukt som är så pass stark att ingen kan äta den. Och eftersom att han är ett allsmäktigt väsen borde han besitta dessa kunskaper.

Om det nu skulle visa sig att han inte kan äta frukten borde det bevisa att han trots allt inte är allsmäktig eftersom personligen tycker jag att ett allsmäktigt väsen ska klara av detta.

Vart är er Gud nu?
Det gamla hedliga cirkel argumentet. Som dom brukar besvara med att GUD är något annat och existerar utanför vårt universum. problemet med detta är att då kan han heller inte påverka vårt universum utan att lämna spår, spår som sedan måste kunna observeras. jaja
Citera
2013-07-09, 09:02
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Det gamla hedliga cirkel argumentet. Som dom brukar besvara med att GUD är något annat och existerar utanför vårt universum. problemet med detta är att då kan han heller inte påverka vårt universum utan att lämna spår, spår som sedan måste kunna observeras. jaja

Helt ärligt var det inget seriöst inlägg. Utan mer tänkt som ett skämt. Men jag antar att du förstod det. Personligen tror jag dock inte på någon form av allsmäktigt väsen. Jag antar väll att jag är en sån där "jag-tror-det-när-jag-ser-det människa". Sen så har jag heller inte precis haft några upplevelser som jag kan koppla till Gud.
Citera
2013-07-09, 09:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vart är er Gud nu?

Tyvärr; det fungerar inte så, och desutom är det den sortens pseudo-logisk rappakalja som brukar presenteras av semantiska akrobater inom teismen.

1/ I vanlig logik är det ett paradox. ~En falsk dikotomi.

2/ Ingen vet om det öht finns en metafysisk logik eller hur en sån skulle fungera. Så jämförelsen mellan vanlig och ponerat metafysisk logik ~falsk analogi.
Citera
2013-07-09, 09:13
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Helt ärligt var det inget seriöst inlägg. Utan mer tänkt som ett skämt. Men jag antar att du förstod det. Personligen tror jag dock inte på någon form av allsmäktigt väsen. Jag antar väll att jag är en sån där "jag-tror-det-när-jag-ser-det människa". Sen så har jag heller inte precis haft några upplevelser som jag kan koppla till Gud.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tyvärr; det fungerar inte så, och desutom är det den sortens pseudo-logisk rappakalja som brukar presenteras av semantiska akrobater inom teismen.

1/ I vanlig logik är det ett paradox. ~En falsk dikotomi.

2/ Ingen vet om det öht finns en metafysisk logik eller hur en sån skulle fungera. Så jämförelsen mellan vanlig och ponerat metafysisk logik ~falsk analogi.

Jag får helt enkelt hänvisa dig till mitt ovanstående inlägg
Citera
2013-07-09, 09:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag får helt enkelt hänvisa dig till mitt ovanstående inlägg

Och jag hänvisar i så fall till mitt svar till ditt inlägg.

Men skämt åsido. Bemötandet av teismens skolastiska retorik borde inte initiellt grundas på mera skolastisk retorik.
Citera
2013-07-09, 09:55
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Och jag hänvisar i så fall till mitt svar till ditt inlägg.

Men skämt åsido. Bemötandet av teismens skolastiska retorik borde inte initiellt grundas på mera skolastisk retorik.
Det håller jag med om. Nu tänker jag utgå ifrån att du är troende. Förutsatt att du är det, vad var det som fick dig att tro?
Citera
2013-07-09, 10:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det håller jag med om. Nu tänker jag utgå ifrån att du är troende. Förutsatt att du är det, vad var det som fick dig att tro?

Just for the record. Jag är en av detta subforums mest aktiva (och en del teister anser: 'Sataniska') religionskritiker, med en position av agnosticism och ett metodologi-verktyg som essentiellt är (amatör)filosofi i olika varianter.

Därav denna formella petighet i mitt första svar till dig.
Citera
2013-07-09, 10:32
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Just for the record. Jag är en av detta subforums mest aktiva (och en del teister anser: 'Sataniska') religionskritiker.

Så varför detta stora intresse för religion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in